Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 219
Offentligt
Noter til foretræde for transportudvalget den 9/4-13 kl. 15
Indledning
Hvad er fordelene ved at anlægge trappen, og at gøre det på dette sted?Hvilke vurderinger er, der af alternative løsninger i forhold til det igangsatte projekt?Hvad er vurdering af om, der overhovedet behov for en trappe?Hvordan fandt man midlerne til projektet?Historikken
Det gamle forlig om Nørreport, som faldt på gulvetoAlle ville gerne have en nem adgang til regional og S-togene -oDerfor ønskede Lokalrådet og borgerne omkring 2000 at få en tunnel fraFrederiksborggade til Nørreport StationoTiden gik!oDa Ny Nørreport kom blev alle glade - vi fik løst adgangsforholdene - uden trappen!Selve projektet
Tunnelen er ikke en del af Ny Nørreport og Købmagergade projektet - jf. redegørelse fraKK TMF den 3.april 13Trængselsforholdene i området bliver væsentligt forandret, derfor burde projektet haveværet ude i høringooVi undre os over at det ikke har været i høring i mere en 7 dage - fra 4. til 11.april2011 hos Københavns KommuneHvordan kan det være, at projektet er hastet sådan igennem?
Folketingstidende 157,1mio kr plus 20% er trappen det værd ?
Konsekvenserne af byggeriet
Vil fungere som en stopklods i adgangen ind i Middelalderbyen fra NørreportoDen fylder ca. 1/3 af gade arealetoVil støde sammen med udeserveringen fra de eksisterende cafeerBorgernes oplevelseroBorgerne oplever at processen omkring offentliggørelsen af byggeprojektet ermeget tilfældig og usammenhængendeoBorgerne er kun blevet orienteret, fordi man selv har opdaget at der skal graves!oBorgerne har kun fået svar på sine henvendelser, til Metroselskabet ogBaneDanmark, efter flere rykkere!oDet er kun de allernærmeste butikker og beboere indenfor anlægsarealet der erblevet inviteret til orienteret !oMan har allerede lavet afspærringer uden, der er udstedt gravetilladelse fraKøbenhavns KommuneoBorgerne er bekymret for man kan lavet byggeriet uden konsekvenser for deeksisterende huse - rystelser mmBeboerne er bekymret for, hvordan sikkerheden og trygheden vil være om natten -Nørreport er en del af Partyzonen i København
1
Perspektiver ved at lave trappen
Generelt antager man at passagertallet på Nørreport falder når Cityringen åbner fordioØsterport og Hovedbanegården vil fungere som fordelingsstationerKan begrænse udvidelsesmulighederne af regional togsporene i fremtiden
Opsamling
Hvad er fordelene ved at anlægge trappen, og at gøre det på dette sted?Hvilke vurderinger er, der af alternative løsninger i forhold til det igangsatte projekt?Hvad er vurdering af om, der overhovedet behov for en trappe?Hvordan fandt man midlerne til projektet?
2