Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1234315_0001.png
1234315_0002.png

Til Teknik- og Miljøudvalget

Redegørelse for beslutningen om anlæg af transfertunnel til

metrostation Nørreport i forhold til den gennemførte renovering

af Købmagergade

Forberedelsen af Købmagergadeprojektet blev påbegyndt i andenredelsenhalvdel af 2006. November 2007 udskrev Københavns Kommuneinternational konkurrence om udformning af Købmagergade. Endeligudformning af projektet og finansiering blev godkendt afBorgerrepræsentationen på møder den 20. maj 2010 og 27. januarnen2011.Anlægsentreprisen blev annonceret den 7. april 2010 – tilbudsfrist varden 9. august 2010.Der blev kontraheret om entreprisen den 1. oktober 2010 medSkælskør Anlægsgartneri A/S (Skag) som hovedentreprenør.Folketingets partier (undtaget Enhedslisten) indgik den 26. november2010 aftale om ”Bedre Mobilitet”, hvor transfertunnel/trappeanlægfremgår. Finansieringen hertil skal ifølge aftalen tilvejtilvejebringes ved, atDSB’s pulje til bedre adgang til stationer bidrager med 50 mio. kr. ogMetroselskabet bidrager med 50 mio. kr. Det er i forbindelse meddenne aftale forvaltningen får kendskab til planerne om entransfertunnel.På Borgerrepræsentationens møde d. 16. december 2010 godkendesmed anbefaling fra ØkonomiØkonomiudvalget, at Københavns Kommune sommedejer af Metroselskabet tiltræder, at Metroselskabet bidrager tiletablering af transfertunnelen.På dette tidspunkt var der stadig stor usikkerhed om, hvornår og ihvilken udformning trappe og tunnel ville blive udført. Teknik ogTeknik-Miljøforvaltningen traf derfor beslutning om at fortsætteKøbmagergade-projektet, da det ville have været forbundet medprojektet,udgifter til entreprenøren samt gener for de handlende o dem, derogfærdes i Købmagergade at afvente beslutning o anlæg af trappen.omHovedentreprenøren påbegyndte den fysiske udførelse afKøbmagergade-projektet 3. januar 2011 Af tekniske og praktiske2011.hensyn blev projektet planlagt med start i FrederiksborggadFrederiksborggade.Entreprisen blev parallelt påbegyndt i hver ende af gaden for atfærdiggøre arbejdet så hurtigt som muligt.
03-04-2013Sagsnr.2013-44721Dokumentnr.2013-274082
Teknik- og Miljøforvaltningen har efterfølgende været hørtvedrørende projektet for transfertunnelen, men sagen har ikke i dennesammenhæng været genstand for politisk behandling.Teknik- og Miljøforvaltningen anfører således i høringssvar omtransfertunnelen til Banedanmark 27. april 2011, at allerede medprojekt Ny Nørreports udformning – hvori transfertunnelen ikkeindgår - forbedres tilgængeligheden til de underjordiske stationervæsentligt, ligesom man anfører de problemer for fodgængertrafikken,der vurderes at være ved de skitserede forslag til tunnelen.Foranlediget af Teknik- og Miljøforvaltningens problematisering aftrappenedgangens placering midt i fodgængerstrømmene iFrederiksborggade, blev trappens størrelse og placering justeret – dogi begrænset omfang. Teknik- og Miljøforvaltningen har herefter somvejmyndighed i november 2011 sagt god for, at det er sandsynliggjort,at den forventede fodgængertrafik vil kunne afvikles med en trappe tiltransfertunnelen i Frederiksborggade.Forvaltningen modtog i september 2012 ansøgning om byggetilladelsetil etablering af trappenedgangen, som blev givet primo november2012.På baggrund af totalentreprisetilbud fra oktober 2012 er projektet omtransfertunnelen indstillet til udførelse og endelig beslutning omfinansiering af projektet skete ved aktstykke fra Folketingetsfinansudvalg den 7. februar 2013 (med yderligere finansiering på 50mio.kr. fra Metroselskabet). Dermed er forudsætningerne for ensnarlig fysisk igangsætning af projektet på plads.Bygherren (Banedanmark) skal indhente tilladelse hos forvaltningeninden opstilling af stilladser, byggeplads og lignende, ligesom der skalindhentes gravetilladelse, inden gravearbejdet igangsættes.Forvaltningen har givet tilladelse til ledningsomlægninger på stedet,mens der endnu ikke er søgt gravetilladelse til etablering af hullet tiltransfertunnelen.Jens Zøfting-Larsen, Center for Anlæg
Side 2 af 2