Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1231694_0001.png
1231694_0002.png
Transportudvalget Transportministeriet Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K København den 27. marts 2013 Kære Transportudvalg Som interesseorganisation for erhvervslivet, herunder detailhandlen i Indre By har vi i forbindelse med anlægget af den kommende Metro Cityring en række bekymringer vedrørende Nørreport, som vi håber, I vil notere jer. Vi vil fremhæve, at vi i høj grad er for, har støttet og arbejdet aktivt for anlæggelsen af den nye Cityring. Vi ser den som en absolut nødvendig opgradering af den kollektive trafik i København. Vi ser imidlertid et fundamentalt problem i, at man har valgt en løsning ved Nørreport, der både på kort og langt sigt er den forkerte. Det er placeringen af trappenedgangen i Frederiksborggade og byggepladsen samme sted, der bekymrer os. Vi forventer både trafikkaos under anlægsarbejdet og et svært fremkommeligt hovedhandelsstrøg, når byggeriet står færdigt.

1.

Trafikken.

Vi er særligt bekymrede for de trafikale konsekvenser for de gående til og fra Frederiksborggade og Købmagergade, Københavns Citys næststørste handelsgade efter Strøget. Byggepladser er vi – desværre – vant til og forstår nødvendigheden af, men særligt her arbejdes der i et følsomt område i en meget lang periode. Det håber vi, I vil tage med i overvejelserne.

Vores vigtigste anke er imidlertid, at den nye metrotrappe både under anlægget og efter færdiggørelsen vil fungere som en prop, der bliver sat i Frederiksborggade. Det er særdeles uheldigt. Vi vil fremhæve, at det ikke kun er trappen i sig selv, der vil skabe denne prop, idet vi vil henlede opmærksomheden på, at området i forvejen er ’plaget’ af parkerede cykler, der holder uautoriseret i gågaden såvel som i hele området omkring Nørreport. Metrotrappen i Frederiksborggade vil naturligvis være forsynet med et passende gelænder hele vejen rundt, og man kan ikke ignorere alle erfaringer, der siger, at netop dette gelænder hver dag vil fungere som en katalysator for en enorm hob af ulovligt parkerede cykler. 2.

Detailhandel.

De mange trafikale udfordringer i området omkring kan blive fatale for bylivet og forretningslivet. Erfaringen fra de mange byggearbejder, herunder anlægget af den seneste metro, har vist os, at fodgængerne netop derfor søger andre veje. Det har og vil afgjort skade butikkernes
Brev til Transportudvalget fra KCC den 27-·‐03-·‐2013 side 1 af 2
omsætning i Frederiksborggade og Købmagergade og de tilstødende gader, som i forvejen har været belastet af 2 års anlæg af en ny Købmagergade. Vi skal således fremhæve, at det ikke kun er enkelte butikker omkring byggepladsen, der rammes. Vi forudser og frygter, at de forringede trafikale forhold under og efter byggeriet i stor stil vil ramme butikkerne i hele området omkring, som følge af ændrede trafikmønstre, hvilket jo paradoksalt nok er det stik modsatte af hele tanken bag at anlægge Metro Cityringen. Detailhandelen er sårbar over for yderligere pres i disse tider, og den velfungerende detailhandel i Indre By er og har altid været en af byens helt store attraktioner for landets borgere. At man har valgt at placere en af Metro Cityringens forventeligt mest trafikerede trapper ind på et frimærke, duer ikke. Vi skal ikke gøre os kloge på, hvilke hensyn, der har ligget bag denne beslutning, men det virker uigennemtænkt. Der er masser af plads på Nørreport til, at vi kan få den station, som pladsen, byen og københavnerne fortjener. Konkret vil vi foreslå, at I overvejer en af følgende to løsninger: A. Flyt trappen ud på pladsen, hvor der er langt bedre plads, og hvor den vil ligge helt naturligt. Det vil kræve en ændring af det vedtagne og igangværende projekt Ny Nørreport, men vi kan ikke se andet, end at det er den nødvendige beslutning, der må træffes. B. Undlad trappen i Frederiksborggade og spar en masse penge. Vi ser en stor udfordring i at gøre Nørreport til et fremtidigt trafikknudepunkt, hvor de forskellige former for trafik på pladsen spiller sammen, og vi tror, at det er en udfordring, som kan løses. Vi håber, I vil lade hensynet til tilgængeligheden og fremkommeligheden veje tungt i denne sag, og vi vil meget gerne mødes med Transportudvalget og/eller ministeriet om indholdet af dette brev. Med venlig hilsen Jan Michael Hansen Citydirektør Københavns City Center Østergade 53, 4. sal 1100 København K 36 85 66 06 Københavns City Center er en interesseorganisation for erhvervslivet i Københavns Indre By. Se mere på www.kcc.dk
Brev til Transportudvalget fra KCC den 27-·‐03-·‐2013 side 2 af 2