Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
Transportudvalget
Transportministeriet
Frederiksholms
Kanal
27
F
1220
København
K
København
den
27.
marts
2013
Kære
Transportudvalg
Som
interesseorganisation
for
erhvervslivet,
herunder
detailhandlen
i
Indre
By
har
vi
i
forbindelse
med
anlægget
af
den
kommende
Metro
Cityring
en
række
bekymringer
vedrørende
Nørreport,
som
vi
håber,
I
vil
notere
jer.
Vi
vil
fremhæve,
at
vi
i
høj
grad
er
for,
har
støttet
og
arbejdet
aktivt
for
anlæggelsen
af
den
nye
Cityring.
Vi
ser
den
som
en
absolut
nødvendig
opgradering
af
den
kollektive
trafik
i
København.
Vi
ser
imidlertid
et
fundamentalt
problem
i,
at
man
har
valgt
en
løsning
ved
Nørreport,
der
både
på
kort
og
langt
sigt
er
den
forkerte.
Det
er
placeringen
af
trappenedgangen
i
Frederiksborggade
og
byggepladsen
samme
sted,
der
bekymrer
os.
Vi
forventer
både
trafikkaos
under
anlægsarbejdet
og
et
svært
fremkommeligt
hovedhandelsstrøg,
når
byggeriet
står
færdigt.
1.Trafikken.
Vi
er
særligt
bekymrede
for
de
trafikale
konsekvenser
for
de
gående
til
og
fra
Frederiksborggade
og
Købmagergade,
Københavns
Citys
næststørste
handelsgade
efter
Strøget.
Byggepladser
er
vi
–
desværre
–
vant
til
og
forstår
nødvendigheden
af,
men
særligt
her
arbejdes
der
i
et
følsomt
område
i
en
meget
lang
periode.
Det
håber
vi,
I
vil
tage
med
i
overvejelserne.
Vores
vigtigste
anke
er
imidlertid,
at
den
nye
metrotrappe
både
under
anlægget
og
efter
færdiggørelsen
vil
fungere
som
en
prop,
der
bliver
sat
i
Frederiksborggade.
Det
er
særdeles
uheldigt.
Vi
vil
fremhæve,
at
det
ikke
kun
er
trappen
i
sig
selv,
der
vil
skabe
denne
prop,
idet
vi
vil
henlede
opmærksomheden
på,
at
området
i
forvejen
er
’plaget’
af
parkerede
cykler,
der
holder
uautoriseret
i
gågaden
såvel
som
i
hele
området
omkring
Nørreport.
Metrotrappen
i
Frederiksborggade
vil
naturligvis
være
forsynet
med
et
passende
gelænder
hele
vejen
rundt,
og
man
kan
ikke
ignorere
alle
erfaringer,
der
siger,
at
netop
dette
gelænder
hver
dag
vil
fungere
som
en
katalysator
for
en
enorm
hob
af
ulovligt
parkerede
cykler.
2.Detailhandel.
De
mange
trafikale
udfordringer
i
området
omkring
kan
blive
fatale
for
bylivet
og
forretningslivet.
Erfaringen
fra
de
mange
byggearbejder,
herunder
anlægget
af
den
seneste
metro,
har
vist
os,
at
fodgængerne
netop
derfor
søger
andre
veje.
Det
har
og
vil
afgjort
skade
butikkernes
Brev
til
Transportudvalget
fra
KCC
den
27-·‐03-·‐2013
side
1
af
2
omsætning
i
Frederiksborggade
og
Købmagergade
og
de
tilstødende
gader,
som
i
forvejen
har
været
belastet
af
2
års
anlæg
af
en
ny
Købmagergade.
Vi
skal
således
fremhæve,
at
det
ikke
kun
er
enkelte
butikker
omkring
byggepladsen,
der
rammes.
Vi
forudser
og
frygter,
at
de
forringede
trafikale
forhold
under
og
efter
byggeriet
i
stor
stil
vil
ramme
butikkerne
i
hele
området
omkring,
som
følge
af
ændrede
trafikmønstre,
hvilket
jo
paradoksalt
nok
er
det
stik
modsatte
af
hele
tanken
bag
at
anlægge
Metro
Cityringen.
Detailhandelen
er
sårbar
over
for
yderligere
pres
i
disse
tider,
og
den
velfungerende
detailhandel
i
Indre
By
er
og
har
altid
været
en
af
byens
helt
store
attraktioner
for
landets
borgere.
At
man
har
valgt
at
placere
en
af
Metro
Cityringens
forventeligt
mest
trafikerede
trapper
ind
på
et
frimærke,
duer
ikke.
Vi
skal
ikke
gøre
os
kloge
på,
hvilke
hensyn,
der
har
ligget
bag
denne
beslutning,
men
det
virker
uigennemtænkt.
Der
er
masser
af
plads
på
Nørreport
til,
at
vi
kan
få
den
station,
som
pladsen,
byen
og
københavnerne
fortjener.
Konkret
vil
vi
foreslå,
at
I
overvejer
en
af
følgende
to
løsninger:
A. Flyt
trappen
ud
på
pladsen,
hvor
der
er
langt
bedre
plads,
og
hvor
den
vil
ligge
helt
naturligt.
Det
vil
kræve
en
ændring
af
det
vedtagne
og
igangværende
projekt
Ny
Nørreport,
men
vi
kan
ikke
se
andet,
end
at
det
er
den
nødvendige
beslutning,
der
må
træffes.
B. Undlad
trappen
i
Frederiksborggade
og
spar
en
masse
penge.
Vi
ser
en
stor
udfordring
i
at
gøre
Nørreport
til
et
fremtidigt
trafikknudepunkt,
hvor
de
forskellige
former
for
trafik
på
pladsen
spiller
sammen,
og
vi
tror,
at
det
er
en
udfordring,
som
kan
løses.
Vi
håber,
I
vil
lade
hensynet
til
tilgængeligheden
og
fremkommeligheden
veje
tungt
i
denne
sag,
og
vi
vil
meget
gerne
mødes
med
Transportudvalget
og/eller
ministeriet
om
indholdet
af
dette
brev.
Med
venlig
hilsen
Jan
Michael
Hansen
Citydirektør
Københavns
City
Center
Østergade
53,
4.
sal
1100
København
K
36
85
66
06
Københavns
City
Center
er
en
interesseorganisation
for
erhvervslivet
i
Københavns
Indre
By.
Se
mere
på
www.kcc.dk
Brev
til
Transportudvalget
fra
KCC
den
27-·‐03-·‐2013
side
2
af
2