Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 210
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7221 8888info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 18. marts 2013
Supplerende grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om den Europæiske Unions
Jernbaneagentur og om ophævelse af forordning (EU) nr.
881/2004 (agenturforordningen)
KOM (2013) 27Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Trafikudvalg.
1. Resumé
Kommissionen vurderer at der er behov for at øge Det EuropæiskeJernbaneagenturs (ERA) bemyndigelse, ved at tilføre agenturet størrekompetence og flere opgaver.Forslaget omfatter ændringer i proceduren for godkendelse tilibrugtagning af jernbanekøretøjer, således at godkendelser gælder pådet indre marked. Endvidere forslås en fælles godkendelse tilibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og signalsystemer.Agenturforordningen er tæt forbundet med forslag til ændring afinteroperabilitetsdirektivet og sikkerhedsdirektivet, der tilsammenudgør den tekniske søjle af 4. jernbanepakke.2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 ogfremsendt til Rådet idansk sprogversion den 6. februar 2013.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91.Den forslåede forordning erstatter forordning (EF/881/2004) somændret ved forordning (EF/1335/2008). Beslutningsproceduren er denalmindelige lovgivningsprocedure jf. TEUF artikel 294.Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret påHvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transportsystem” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et
Side 1 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
effektivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at deretableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræverafskaffelse af en række tekniske, administrative og juridiskehindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationalejernbanemarkeder.Jernbaneagenturet er oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 881/2004, med henblik på at yde tekniske bidragtil realiseringen af et indre marked for jernbanesektoren i Europa.3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at agenturet bemyndiges til at:udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder ihenhold til sikkerhedsdirektivetudstede tilladelser til at bringe jernbanekøretøjer i omsætning,(Indre Marked) herunder typer af jernbanekøretøjerudstede tilladelser til ibrugtagning af faste togkontrol- ogsignalsystemer, som er baseret på det europæiske togkontrol-og kommunikationssystem (ERTMS),tilse, at medlemsstaterne ændrer eller ophæver nationaleregler, som strider mod fælles europæiske tekniske krav (somf.eks. de Tekniske Specifikationer for Interoperabilietet(TSIer),overvåge de nationale sikkerhedsmyndigheder, herunderudføre inspektioner hos sikkerhedsmyndigheden og tilsemyndighedens effektivitet og ressourcer,fremme akkreditering af de organer som har til opgave atverificere, at TSIerne bliver efterlevet ved større ændringer påjernbanen (de såkaldte bemyndigede organer).Endelig skal agenturet kunne opkræve gebyr for de certifikater ogtilladelser, som agenturet udsteder.Dette drejer sig om følgende ydelser:udstedelse og fornyelse af sikkerhedscertifikater tiljernbanevirksomhederneudstedelse og fornyelse af ibrugtagningstilladelser tiltogkontrol- og signalsystemer.udstedelse af tilladelser til at bringe jernbanekørekøjet iomsætning
I dag er det sikkerhedsmyndigheden (Trafikstyrelsen), som godkenderog udsteder ovenstående samt opkræver gebyrer herfor.
Agenturets retlige status samt klageadgang
Side 2 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
Agenturet får retlig status som et EU-organ, der har statussom juridisk person.Agenturet opretter ét eller flere klagenævn, hvorvirksomhederne vil kunne klage over agenturets afgørelser.
Med forslaget vil det nuværende jernbaneagentur, ERA, ændrejuridisk status og blive en egentlig europæisk jernbanemyndighedmed udvidede kompetencer. Det kommende Europæiske UnionsJernbaneagentur vil på mange måder ligne agenturet påluftfartsområdet, European Aviation Safety Agency (EASA).4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer mednærhedsprincippet. Dette begrundes med, at målene ikke itilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne, idetmedlemsstaternes mangelfulde implementering af detfælleseuropæiske regelgrundlag bevirker, at nationale regler ogforvaltning fortsat udgør en barriere for markedsadgang. Dette gælderbåde ved godkendelse af jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs aflandegrænserne, og når en virksomhed ønsker at drivejernbanevirksomhed i anden medlemsstat.Regeringens vurderer, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.6. Gældende dansk ret
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.Forordning (EF) nr. 881/2004 med senere ændringer ophæves, hvisforslaget vedtages i sin nuværende udformning hvilket vil få betydningfor følgende danske regler:Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november2010 om jernbane.Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsensopgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse afTrafikstyrelsens forskrifter.Hvis forslaget vedtages skal disse regler tilpasses.7. Konsekvenser
Side 3 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagetskonsekvenser. Det skyldes bl.a., at den endelige afgrænsning mellemden nationale sikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse ogagenturets opgavevaretagelse ikke er klart defineret, herunderprincipperne for opkrævning af gebyrer.En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med atafgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndighedsopgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse defineresnærmere.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU- specialudvalget for transport og enrække øvrige aktører i jernbanebranchen, herunder Aarhus LetbaneI/S, DNV KEMA, Lloyds, Aktins Danmark A/S, NIRAS, Siemens A/S ogJernbanenævnet i perioden fra den 7. februar med frist forhøringsbidrag den 6. marts 2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:DSB:”I betragtning (14) anføres, at afgifterne for køretøjstilladelser ogsikkerhedscertifikater hos ERA vil ligge på et niveau svarende til detnuværende gennemsnit i Unionen og skal fastsættes i en delegeretretsakt. Da forslaget blandt andet tager udgangspunkt i, at der i vissemedlemsstater opkræves urimelige afgifter, bør det overvejeshvorvidt de nye afgifter skal fastsættes efter en beregning af, hvad derent faktisk koster at udstede for ERA. Dette argument forstærkes af,at det antages, at det vil udgøre en administrativ besparelse, nårgodkendelserne og godkendelsesprocedurerne harmoniseres ogdelvist samles ét sted. Alternativt må der være tale om en politiskfastsættelse af afgiftsniveauet.Det er dog ikke muligt på det foreliggende grundlag at afgøre,hvorvidt der for DSB vil være tale om en administrativ eller økonomisklettelse med forslaget om køretøjomsætningstilladelse.Ifølge betragtning (21) og forslaget til artikel 13 skal der oprettes etcertificeringssystem for værkstedsfaciliteter. DSB anser det forsandsynligt, at såfremt der indføres et certificeringssystem forværkstedsfaciliteter, vil det medføre ekstraomkostninger for DSB ogikke i øvrigt medføre nogen form for simplificering eller forbedring afde nuværende forhold.Ifølge forslaget til artikel 51 vil ERA oprette et klagenævn, somfremover skal behandle klager i henhold til artikel 12, 16, 17 og 18(sikkerhedscertifikater, typegodkendelser, ibrugtagningstilladelser for
Side 4 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
rullende materiel og ibrugtagningstilladelser for togkontrol- og signalanlæg). Dermed overflyttes klageadgangen fra de nationalejernbanenævn til det ny klagenævn. Det er ikke muligt at vurdere,hvorvidt dette vil have betydning for DSB”.Dansk Industri:”DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-Kommissionens forslag til 4. jernbanepakke, og muligheden for atafgive bemærkninger til de enkelte delforslag. I dette tilfældeCOM(2013) 27, der omhandler forslag til forordning om deteuropæiske jernbaneagentur og om ophævelse af forordning881/2004.Kommissionen tilkendegiver, at forslaget har til formål at fjerne detilbageværende administrative og tekniske barrierer for etableringenaf det indre jernbanemarked. Forordningen skal erstatte dengældende forordning 881/2004 og tildeler jernbaneagenturet (ERA) enrække nye opgaver og beføjelser. Målet er endvidere, at øgestordriftsfordelene for jernbanevirksomhederne, reducere deadministrative omkostninger og forkorte de administrative procedurermv.DI Transport tilslutter sig disse målsætninger. Det er af afgørendevigtighed for etableringen af det indre jernbanemarked, at nationalesærregler afvikles, at der sikres fuld harmonisering mellemmedlemslandene i regeludmøntningen, og at der i videst muligtomfang etableres en platform, hvor dobbeltarbejde mellemmedlemsstaterne og ERA elimineres.Vi er dog usikre på, om kommissionens forslag i alle henseendersikrer opfyldelsen af ovennævnte. Vi bemærker overordnet, at dermed forslaget lægges op til en fortsat deling af beføjelserne, blandtandet af hensyn til nærheds- og proportionalitets-principperne. Menhvis den fortsatte todeling ikke defineres og udmøntes tydeligt, vil dervære stor risiko for overlappende, ineffektive og fordyrendefunktioner. Det skal undgås.Vi bemærker for eksempel også, at ERA ifølge forslaget skal tildelesbeføjelse til at opkræve afgifter for at udstede køretøjstilladelser ogsikkerhedscertifikater. Det forudsættes også, at ERA tilføres yderligereressourcer. Det er således vigtigt, at sådanne ”tilvækster” spejles itilsvarende reduktioner i medlemsstaterne, såvel ressourcemæssigtsom afgiftsmæssigt.På ovennævnte baggrund skal vi derfor, med henblik på forslagetsvidere behandling, anbefale, at der fra dansk side lægges afgørende
Side 5 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
vægt på, at ændringerne reelt bidrager til opfyldelse afmålsætningerne.Vi står naturligvis til rådighed for de videre drøftelser vedrørende 4.jernbanepakke”.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det forventes,at en del medlemsstater har forbehold over for forslaget.Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeretgenerelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold tilforslaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslageneom ændring af interoperabilitetsdirektivet ogjernbanesikkerhedsdirektivet har medlemsstaterne generelt støttetintentionen med forslagene. Medlemsstaterne har dog været skeptiskei forhold til:at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og denationale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtetbureaukratisk.at små jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at man er positivtindstillet over for Kommissionens ønske om at sikre, atmedlemsstaterne ikke har administrative barrierer, der hindrer et reeltinteroperabelt og åbent indre marked.Regeringen er positiv over for, at agenturet får øget sin bemyndigelsefor at sikre dette. Regeringen er derudover opmærksom på atforslaget, ud fra et samlet europæisk synspunkt, vil kunne medførebesparelser.Regeringen er opmærksom på, at grænsefladen mellem agenturets ogde nationale sikkerhedsmyndigheders kompetencer defineresnærmere, heriblandt:Grænsefladen mellem agenturets godkendelses- ogudstedelseskompetence set i forhold til det arbejde, somsikkerhedsmyndigheden skal udføre i forbindelse hermed.Finansiering af agenturets og de nationalesikkerhedsmyndigheders opgaver.
Side 6 (7)
NotatNotatDato 18. marts 2013
Regeringen har fokus på, at det er vigtigt, at bemyndigelse afagenturet til at udstede godkendelser, tilladelser og certifikater ikkeskaber yderligere barrierer, yderligere administrativt bureaukrati ogøgede omkostninger for virksomhederne.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orienteringden 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke varendvidere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar2013.
Side 7 (7)