Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
14. marts 20132013 - 633
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 11. marts 2013 i Bruxelles
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til direktiv om
interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (4.
Jernbanepakke)
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerdejernbanepakke. Pakken indeholder udover meddelelsen tre forslag tilforordninger og tre direktiver. Pakkens sigte er at skabe bedre kvalitet og flerevalgmuligheder inden for jernbanetransporten i Europa.Interoperabilitetsdirektivet omfatter forslag til ændring af godkendelser tilibrugtagning af jernbanekøretøjer på det Indre Marked, samt godkendelse tilibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og signalsystemer. Forslagetindebærer, at disse godkendelser skal foretages af jernbaneagenturet.På rådsmødet den 11. marts 2013 var der en orienterende debat ominteroperabilitetsdirektivet. Flere lande udtrykte bekymring for forslaget omoverførelse af kompetence fra de nationale sikkerhedsmyndigheder tilagenturet. Begrundelsen var bl.a. at en sådan overførelse af kompetence kunneføre til langsommelige og bureaukratiske procedurer. I forhold til godkendelseri forbindelse med regionale og lokale netværk nationalt, var der generelenighed om at dette skal foretages nationalt. Flere lande udtrykte endvidereskepsis over for forslagets dele vedrørende delegerede retsakter.Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart
Kommissionen fremsatte den 18. december 2012 et forslag til forordning omindberetning af begivenheder inden for civil luftfart.Det overordnede formål er, at sikre en harmonisering af reglerne forindberetning af begivenheder inden for den civile luftfart, så der sikres enstørre ensartethed i data og garanteres en effektiv anvendelse. Dette skal blandtandet ske ved analyse af indberettede data, så der opnås større mulighed for atvurdere og forhindre risici mod luftfartsikkerheden.
På rådsmødet den 11. marts var sagen sat på dagsordenen tilfremskridtsrapport. Kun et par lande tog ordet og udpegede spørgsmålet om’just culture’ og definitionen af grov uagtsomhed som de største udeståender.Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til direktiv om etablering
af infrastruktur for alternative brændstoffer (Clean Power for
Transport-pakken)
Kommissionen fremsatte den 24. januar 2013 et direktivforslag om etableringaf infrastruktur til alternative drivmidler i EU. Forslaget har til formål at sikreopbygningen af en infrastruktur for alternative brændstoffer med fællestekniske specifikationer i EU.På rådsmødet den 11. marts var sagen sat på dagsordenen til udveksling afsynspunkter. Landene var generelt positive over for pakkens målsætning om atmindske afhængigheden af olie og etablere infrastruktur til alternativebrændstoffer. Landene mente dog, at pakkens opsatte krav er for ambitiøse ogurealistiske, og efterspurgte mere fleksibilitet i reglerne. Kommissionen varåben over for mere fleksibilitet.Dagsordenspunkt eventuelt: Samlet luftfartsaftale mellem EU og
Brasilien
Kommissionen informerede om forhandlingerne med Brasilien om enomfattende luftfartsaftale, hvor Kommissionen snarest vil præsentere et nytforslag til forhandlingsmandat for at indgå en aftale med Brasilien. Det stodklart, at en række lande er imod at inkludere 5. frihedsrettigheder iforhandlingsmandatet, dvs. mulighed for fx et brasiliansk luftfartsselskab til atflyve mellem to europæiske byer.Dagsordenspunkt eventuelt: Ajourføring om luftfart/ETS
Kommissionen informerede om status for arbejdet med at finde en løsning påproblematikken omkring EU’s kvotehandelssystem (ETS), herunder at derfortsat er modstand mod at finde en global løsning på problemet.Kommissionen oplyste, at en løsning formentlig først kan findes på ICAO-rådsmødet i september.Dagsordenspunkt eventuelt: Erklæring om cabotage
Kommissionen forventes at fremsætte en revision af forordning nr. 1072/2009om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel (cabotage-reglerne) medio 2013. Sagen var sat på dagsordenen for rådsmødet som eteventuelt-punkt.
Side 2/3
I den anledning afgav Danmark, Frankrig, Italien, Belgien og Østrig enerklæring hvori det fremføres, at der ikke er behov for yderligere liberaliseringaf markedet for international godskørsel. Det fremføres endvidere, at dertværtimod er et behov for mere klarhed omkring de gældende regler medhenblik på at skabe de fornødne rammer for en bedre håndhævelse af denuværende regler. Erklæringen er vedlagt dette referat.Visegrádlandene (Polen, Slovakiet, Tjekkiet, Ungarn) afgav også en erklæring,hvoraf det fremgår, at Kommissionen bør vente med at fremsætte eventuel nylovgivning på området indtil den igangværende evaluering af de gældendecabotageregler er afsluttet.
Side 3/3