Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 194
Offentligt
Afrapportering DSB S-tog 4. kvartal 20121.Antallet af rejser
I 4. kvartal 2012 blev der foretaget 28,8 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 1,2 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år. Denne stigning skal dog ses ilyset af at S-tog er gået over til et nyt og mere præcist system til registrering afpassagerantallet som medfører en mindre stigning i forhold til tidligere målinger.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)3129Antal rejser (mio.)272523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20082009201020112012
Koncernsekretariat &Jura
28. februar 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 4. kvartal 2012 præsteret 345,4 mio. personkilometer, hvilketer en stigning på 25,4 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år. Depræsterede personkilometer er en funktion af rejsetallet, hvorfor de ovennævnteimplikationer af paradigmeskiftet i rejsetalsopgørelser ligeledes påvirkerpersonkilometerne.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20082009201020112012
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-toga/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 4. kvartal 2012 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.Det fremgår af oversigten at der på det centrale afsnit er forskel mellem den planlagtetrafik og det aftalte niveau i trafikkontrakten. Forskellen i grundbetjeningen skyldesarbejdet på Ny Nørreport Station.Her ud over har broarbejder på Køgebugt strækningen, og arbejdet i forbindelse medNordhavnsvej, medført trafikale omlægninger som har reduceret trafikken på vissestrækninger og forøget trafikken på Ringbanen.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde486 timer i 4. kvartal 2012. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 94 timer i 4. kvartal 2012.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)2012
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer201220001800160014001200100080060040020002012
60050040030020010001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2012
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 4. kvartal 2012.Forsinkedeankomster5,6%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomster
Rettidigeankomster94,4%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 94,4 pct. på S-banen i 4. kvartal 2012hvilket er højere end kravet i trafikkontrakten. Korrigeret for force majeure den 13.december 2012 var regulariteten 94,6 i 4. kvt. 2012.Regulariteten er målt på baggrund af 2.088.441 ankomster hvoraf 116.344 varforsinkede. Korrigeret for force majeure er regulariteten målt på 2.069.259 ankomsterhvoraf 112.760 var forsinkede.Større enkelthændelser fremgår af tabellen 1 herunder. Større enkelthændelser erhændelser som har påvirket mere end 100 tog.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 4. kvartal 2012Dato01-10-201202-10-201206-10-201207-10-201216-10-201216-10-201226-10-201205-11-201209-11-201212-11-201214-11-201221-11-201227-11-201204-12-201205-12-201206-12-201211-12-201212-12-201214-12-201318-12-201221-12-201221-12-2012StedØsterportVesterportVesterportGreveØsterportLersøenNørreportJyllingevejKøbenhavn HFrihedenKøbenhavn HVirumNordhavnGrøndalØsterportLyngbySvanemøllenKøbenhavn HNørreportVesterportSvanemøllenKøbenhavn HSignalfejlMulig bombePersonpåkørselKøreledning revet nedFastlægningerKøreledning revet nedFalsk besættelsePersonpåkørselUdkørsel spor 10 virker ikkePassager faldt om i togFjernstyringsfejlFalsk besættelsePersonpåkørselSignalfejlSignalfejlSporskiftekontrol mistetMange pantografer ødelagtBombetrusselSkinnebrudPrøvetog nedbrudtFalsk besættelseFalsk besættelseÅrsagAntal tog16024112516016131743499128167249110117160124105876460274166206110Påvirkning øvrige strækningerAlle stræk. ekskl. Hillerød og Ringbanen.Alle stræk. ekskl. Ringbanen.Alle stræk. ekskl. Ringbanen.KøgeKøge, Frederikssund, Farum og KlampenborgRingbanenKøge, Frederikssund, Farum og KlampenborgFrederikssund, Klampenborg, Farum og høje TaastrupAlle stræk. ekskl. Hillerød og Ringbanen.Køge, Farum og HillerødAlle stræk. ekskl. Ringbanen.Høje Taastrup og HillerødAlle stræk. ekskl. Ringbanen.RingbanenAlle stræk. ekskl. Hillerød og Ringbanen.Hillerød og Høje TaastrupAlle stræk. ekskl. Ringbanen.Alle stræk. ekskl. Ringbanen.Alle stræk. ekskl. Ringbanen.Køge, Frederikssund, Farum og KlampenborgFrederikssund, Klampenborg, Farum og høje TaastrupAlle stræk. ekskl. Ringbanen.
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 96,7 i 4. kvartal 2012.Korrigeret for force majeure var den opnåede pålidelighed 97,1. Kontraktkravet tilpålidelighed er i 2012 97,5 %.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 4. kvartal 2012
4. kvartal 20124. kvartal 2012korrigeretÅTDÅTD korrigeret
Planlagtestationsankomster2.158.7552.131.9688.488.4508.434.697
Rettidigtvarsledeaflysninger0000
Urettidigtvarsledeaflysninger70.48062.873236.312219.387
Pålidelighed96,797,197,297,4
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regularitetenopgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 4.kvartal 2012 var ansvarlig for 1,2 pct. af forsinkelserne af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.
3,53,02,52,01,51,00,50,0DSBBanedanmarkUdefra
Mål, jf. kontrakt1. kvt 20122. kvt 20123. kvt 20124. kvt 2012
Bilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdage
TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening4. kvartal2012ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
Supplement4. kvartal2012ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel4. kvartal2012ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,84,84,23,62,61,01,02,01,01,0
2,74,74,13,52,51,01,02,01,01,0
2,74,54,13,52,30,90,91,81,01,0
2,74,54,03,52,20,90,91,81,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
2,03,93,83,82,91,01,01,91,01,0
1,93,63,73,62,50,90,91,90,90,9
1,93,53,53,42,40,90,91,80,90,9
1,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,0
0,90,90,91,00,9
0,80,80,80,80,8
0,70,70,70,80,7
1,01,0
1,01,0
0,90,9
0,80,8
0,70,7
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,81,01,01,81,81,01,02,02,0
1,01,71,01,01,81,81,00,92,02,0
1,01,71,01,01,71,71,01,02,02,0
1,01,61,01,01,71,71,00,92,02,0
1,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,02,02,01,01,02,32,3
1,01,00,90,91,91,91,01,02,22,2
1,01,01,01,01,91,91,00,92,32,3
1,01,00,90,91,81,80,90,92,22,21,01,01,01,01,01,00,80,80,80,8
Bilag 2LørdagGrundbetjening4. kvartal2012ÅTDPlan Faktisk Plan FaktiskSupplement4. kvartal2012ÅTDPlan Faktisk Plan FaktiskSøndagGrundbetjening4. kvt. 2012Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk
S-tog pr. 20. min. - lørdag og søndag
TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækningenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
TRM
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,74,64,63,72,10,70,71,90,90,9
2,74,64,63,62,70,90,91,90,90,9
2,84,64,63,82,51,01,01,81,01,0
2,84,54,63,72,50,90,91,81,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
2,03,93,93,82,70,90,91,91,01,0
2,03,83,83,72,70,90,91,91,01,0
2,03,73,83,62,40,80,81,81,01,0
1,93,53,63,42,30,80,81,60,90,9
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,74,73,83,42,41,01,02,01,01,0
2,74,63,83,32,30,90,91,91,01,0
2,74,54,03,42,21,01,01,81,01,0
2,74,54,03,42,21,01,01,81,01,0
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
0,91,81,01,01,91,90,90,81,81,8
0,91,80,90,91,91,90,90,81,81,8
1,01,81,01,01,81,81,00,91,91,9
1,01,81,01,01,81,81,00,91,91,9
1,01,01,01,02,02,01,01,0
1,01,01,01,01,81,80,90,9
1,01,01,01,01,81,80,90,9
1,01,01,01,01,91,91,10,8
1,01,00,90,91,81,81,00,8
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,71,01,01,71,71,00,91,81,9
1,01,71,01,01,71,71,00,91,81,9
1,01,71,11,01,71,71,11,02,02,0
1,01,71,11,01,71,71,10,92,02,0
Bilag 3
Kolonne
Kolonne 1Kolonne 2Kolonne 3
Kolonne 4Kolonne 5 og 6Kolonne 7Kolonne 8
Indhold
Tidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidTællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med Østtællingen"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitHellerup-København H-ValbyKøge Bugt-strækningenDybbølsbro-KøgeHøje Taastrup-strækningenValby-Høje TaastrupFrederikssund-strækningenValby-Vanløse-FrederikssundFarum-strækningenSvanemøllen-Ryparken-FarumHillerød-strækningenHellerup-HillerødKlampenborg-strækningen Hellerup-KlampenborgS-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsintervalDen udnyttede siddekapacitet (som gennemsnit) på hele strækningen i det angivne tidsinterval.
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8Udnyttetsiddekapacitet påhele strækningen
Periode
20 minuttersinterval
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
Udnyttetsiddekapacitet
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Det centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centrale
afsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnit
NSNSNSNS
DybbølsbroSvanemøllenØsterportKøbenhavn HNørreportKøbenhavn HNørreportKøbenhavn H
København HNordhavnNordhavnDybbølsbroØsterportDybbølsbroØsterportDybbølsbro
4. kvt72,967,461,368,128,434,042,037,7
ÅTD70,163,256,064,826,932,638,636,0
4. kvt49,749,252,650,828,230,134,528,0
ÅTD47,445,847,746,427,128,431,626,2
#1
#220 minuttersinterval
#3
#4Ret-ning
#5
#6
#7Udnyttetsiddekapacitet4. kvt88,534,330,979,229,635,723,744,585,192,889,792,039,650,334,144,785,377,875,981,431,037,324,131,036,586,163,835,935,432,048,727,7ÅTD93,332,530,377,529,034,223,242,079,282,277,484,438,049,331,440,891,776,477,075,132,434,724,530,834,675,655,434,330,426,844,823,8
#8Udnyttetsiddekapacitet påhele strækningen4. kvt60,519,018,451,718,527,519,328,757,267,462,459,527,835,321,727,848,237,033,547,417,122,412,818,520,250,638,418,322,217,127,014,4ÅTD62,318,017,151,418,725,717,926,452,959,553,754,426,234,319,825,350,635,433,744,517,720,412,717,618,345,234,216,519,314,424,012,5
Periode
Finger
Fra station
Til station
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0005:0019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:0008:0007:4016:2016:4010:0013:0019:0019:0007:4008:0016:2015:4013:0013:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbroSjælørDybbølsbroHvidovreRødovreBrøndbyøsterDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjJyllingevejHusumJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrup
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavnSydhavnSydhavnDanshøjBrøndbyøsterRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreVanløseHerlevVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparken
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8Udnyttetsiddekapacitet påhele strækningen
Periode
20 minuttersinterval
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
Udnyttetsiddekapacitet
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:2016:2013:0013:0019:0019:0008:4008:0016:4015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupGentofteHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundFuglebakkenGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejBernstorffsvejCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupNørrebroFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen
4. kvt58,575,563,060,035,333,132,930,617,734,529,221,915,814,413,45,983,765,756,175,834,436,634,441,1
ÅTD56,573,461,455,535,332,230,029,217,131,829,521,417,414,213,17,379,760,253,667,232,134,133,141,2
4. kvt38,059,947,839,629,125,424,820,511,022,219,314,410,89,58,73,759,641,636,752,823,624,522,328,4
ÅTD35,956,947,236,228,324,122,519,310,520,319,614,011,89,48,65,056,838,736,147,722,623,421,828,6