Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1224915_0001.png
1224915_0002.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
12. november 2012
12/06462
Niels Fejer Christiansen
[email protected]
7244 3694
E47 Sakskøbing og Rødbyhavn – uddybning af indstillingVejdirektoratet har den 9. oktober 2012 afgivet indstilling vedrørende opgradering af E47 Sydmotorve-jen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn til transportministeren. I forlængelse heraf har Departementetstillet en række uddybende spørgsmål, som behandles i det følgende.Indledningsvist skal det pointeres, at Vejdirektoratets indstilling er planlægningsmyndighedens anbefa-ling af hvilket projekt, der bør gås videre med. Formålet med planlægningsprocessen er at belyse detrafikale, økonomiske og miljømæssige konsekvenser af en række alternativer. På baggrund af VVM-analysen og den efterfølgende høring foretages en samlet afvejning af hvilket projekt, der kan anbefa-les. I forbindelse med Vejdirektoratets indstilling ligger der således ikke en stillingtagen til den videreproces i forbindelse med realisering af anlægget, herunder f.eks. tidspunkt for anlæg af projektet, idetdette beror på en politisk beslutning.

Samfundsøkonomisk forrentning

Vejdirektoratets forslag til opgradering af Sydmotorvejen er udarbejdet på baggrund af projekteringslo-ven for en fast forbindelse over Femern Bælt og danske vej-og banelandanlæg. Det forventes ligele-des, at der skal vedtages en fælles anlægslov for de tre projekter i slutningen af 2014.Opgraderingen af Sydmotorvejen vil forbedre trafiksikkerheden på Sydmotorvejen og miljøforholdenefor dyr og mennesker langs motorvejen. Opgraderingen vil endvidere give en mere ensartet vejstandardi forhold til den faste forbindelse, herunder det nye stykke motorvej mellem tunnelen og Sydmotorvejen.Vejdirektoratet betragter opgraderingen af Sydmotorvejen og jernbanen mellem Ringsted og Rødby-havn, som elementer i en fast forbindelse over Femern Bælt. Vejprojektet i sig selv giver kun begræn-set samfundsøkonomisk effekt. Det er således i forbindelse med VVM-analysen beregnet, at den sam-fundsøkonomiske forrentning af projektet er 1,9 pct., dvs. betydeligt under kravet om samfundsøko-nomisk forrentning på 5 pct.

Trafikale effekter ved udskydelse af vejprojekt

I forhold til vejkapacitet vurderes, at motorvejens 4 spor har tilstrækkelig kapacitet i en lang årrække.En udskydelse af gennemførelsen af hovedforslaget med etablering af nødspor, nødrabat og rampe-forbedringer mv. må forventes at indebære en tilsvarende udskydelse af effekterne i forhold til forbed-ringerne af trafiksikkerheden.I forbindelse med anlæg af tunnel, landfæste og ny motorvej samt opgradering af jernbanen vil Syd-motorvejen blive den centrale vejforbindelse for mandskab og materialer. Parallelt med dette skal mo-torvejen også fungere som vejforbindelse til færgeforbindelsen Rødby-Puttgarden.I forbindelse med anlægsarbejderne på Sydmotorvejen er det nødvendigt at afspærre den ene halvdelaf motorvejen, mens trafikken afvikles med dobbeltrettet trafik på den anden halvdel af motorvejen.Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis opgraderingen gennemføres før eller efter anlægsarbejder-ne i Rødby-området. En samtidig gennemførelse må forventes at indebære en række trafikale pro-blemer.

Gradvis etablering af vejprojekt

Som det fremgår af Vejdirektoratets indstilling, så vil det være muligt gennemføre opgraderingen i eta-per eller som selvstændige elementer.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 2
Vejdirektoratet vurderer, at der inden åbningen af de faste forbindelse bør gennemføres en rækkemindre miljøtiltag relateret til åbningen af den faste forbindelse, idet denne vil medføre ændringer itrafikken med større spredning over døgnet og flere tunge køretøjer til gene for dyrelivet langs motor-vejen. Pris 3,4 mio. kr. (samlet bevilling, indeks FFL-2012: 174,4)Såfremt en station syd for Holeby påtænkes at indgå i projektet, anbefales endvidere at broen, derfører Lundegårdsvej over motorvejen, udskiftes inden åbningen af den faste forbindelse, således atder kan etableres busforbindelse mellem Rødby og stationen. Pris 14,0 mio. kr. (samlet bevilling, in-deks FFL-2012: 174,4).