Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1224913_0001.png
1224913_0002.png
1224913_0003.png
1224913_0004.png
1224913_0005.png
1224913_0006.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
9. oktober 2012
12/06462
Niels Fejer Christiansen
[email protected]
7244 3694
BILAG 1INDSTILLING OM OPGRADERING AF E47 SYDMOTORVEJENMELLEM SAKSKØBING OG RØDBYHAVN1. VVM-processenFolketinget vedtog den 26. marts 2009 en lov om projektering af fast forbindelse over FemernBælt med tilhørende vej- og jernbaneanlæg i Danmark. Det fremgår af projekteringsloven, at derskal gennemføres projektering af de nødvendige opgraderinger og miljømæssige forbedringer afE47 Sydmotorvejen fra Sakskøbing til Rødbyhavn, hvor motorvejen skal sammenbygges med’kyst-kyst’-forbindelsen. Det fremgår endvidere af projekteringsloven, at der skal gennemføres enVVM-undersøgelse af projektet.Anlægget af motorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn blev påbegyndt i 1941. Anlægsarbej-det blev afsluttet i 1963. Motorvejen blev anlagt som en 4-sporet motorvej uden nødspor og medsmå kurveradier og korte ramper. Hvis der ses bort fra autoværn i midterrabatten og yderrabattensamt støjskærmene ved Sakskøbing og Maribo, er der ikke sket større ændringer siden åbningeni 1963. Flere boligområder langs motorvejen er plaget af støj fra trafikken.VVM-undersøgelsen er afsluttet og der er udarbejdet en VVM-redegørelse bestående af ensammenfattende rapport, en miljøvurdering og arealanvendelsesanalyse. Der er endvidere udar-bejdet baggrundsmateriale om vej-, bro og afvandingstekniske forhold. Vejdirektoratet har gen-nemført VVM-undersøgelsen i et samarbejde med Guldborgsund Kommune, Lolland Kommuneog Naturstyrelsen.Vejdirektoratet har på baggrund af VVM-undersøgelsen sammensat et hovedforslag med fokuspå forbedring af trafiksikkerheden, herunder etablering af nødspor/-rabatter og ombygning aframper/rampekryds. Derudover er der undersøgt alternative forslag til opgradering af tilslutnings-anlæg m.m. I VVM-redegørelsen bliver hovedforslaget og dets virkninger på miljøet beskrevet ienkeltheder.VVM-redegørelsen omfatter følgende 3 rapporter:Rapport 389: Sammenfattende rapportRapport 390: MiljøRapport 391: Arealer.VVM-redegørelsen har været fremlagt i offentlig høring fra den 10. februar til den 30. april 2012.Rapporterne har kunnet downloades på Vejdirektoratets hjemmeside. Den sammenfattende rap-port har endvidere været fremlagt til afhentning i rådhuse og biblioteker i Guldborgsund Kommu-ne og Lolland Kommune. Rapporten har endvidere kunnet rekvireres hos Schultz Boghandel.Den sammenfattende rapport er sendt til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisa-tioner og foreninger mv. Omkring 400 husstande langs Sydmotorvejen har modtaget et oriente-ringsbrev fra Vejdirektoratet om den offentlige høring, der desuden har været annonceret i rækkelokale blade.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 6
VVM-redegørelsen blev sendt til Transportministeriet den 10. februar 2012 med henblik påTransportministeriets oversendelse til Folketingets Trafikudvalg.I forbindelse med høringen har der været afholdt et borgermøde i Maribo den 13. marts 2012med deltagelse af ca. 120 borgere. Bilag 1 indeholder et referat af borgermødet samt de over-heads, der blev præsenteret på mødet.Vejdirektoratet har modtaget i alt 21 høringssvar. Heraf er de 7 fra kommunale, regionale ogstatslige myndigheder og 3 fra interesseorganisationer, foreninger og virksomheder. De resteren-de 11 høringssvar er fra borgere og grupper af borgere (grundejerforeninger m.v.).
2. Kort beskrivelse af VVM-redegørelsens forslag til opgra-dering af motorvejenVVM-redegørelsen omfatter opgradering af Sydmotorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn.Strækningen er ca. 25 km lang. Se kortet nedenfor.
SIDE
3 af 6
På baggrund af trafiksikkerhedsanalysen foreslår Vejdirektoratet, at det centrale element i hoved-forslaget bliver en trafiksikkerhedspakke med følgende elementer:-Anlæg af 3 m brede nødspor og 1 m brede nødrabatter langs midterrabatten samt opsæt-ning af autoværn på delstrækninger med utilstrækkelig afstand til faste genstande (træer,skilte) og stejle skråninger. Nødspor og nødrabatter afbrydes ved 9 overførte bygværkerpga. manglende afstand mellem brounderstøtning.Sideudvidelse af underførte bygværker for veje, jernbaner og vandløb, så nødsporet kanføres over disse.Etablering af et lukket afvandingssystem med regnvandsbassiner, som kan tilbageholdeden forøgede mængde vand fra motorvejen.Rydning af beplantning langs motorvejen og genplantning i nødvendigt omfang.Ombygning af ramper og rampekryds ved tilslutningsanlæg (TSA) 46 Sakskøbing, TSA 47Våbensted og TSA 48 Maribo, herunder længere ramper og større kurveradier i alle ram-pekryds og kurver og forbedret sikkerhed for krydsende cykeltrafik i rampekryds. Ved TSA49 Holeby foretages nødvendig forlængelse af til- og frakørslerne ved motorvejen og ram-pekrydsene tilpasses, så modulvogntog kan passere.
----
I kombination med trafiksikkerhedspakken foreslår Vejdirektoratet endvidere, at følgende elemen-ter af hensyn til miljø og Femern Bælt-projektet i øvrigt indgår i hovedforslaget:-Udskiftning af broen, der fører Lundegårdsvej over motorvejen, således at der kan etable-res busforbindelse mellem Rødby og den nye station på Lolland, der anlægges i forbin-delse med Femern Bælt-projektet.Etablering af 6 støjskærme og forventet tilskud til facadeisolering pga. øgede støjgenersom følge af øget trafik. Det forudsættes, at der i forbindelse med den løbende vedlige-holdelse af motorvejen er udlagt støjreducerende asfalt ved boligområder.Anlæg af nye samkørselspladser ved henholdsvis TSA 46 Sakskøbing og TSA 48 Maribo,hvor motorvejen krydser rute 9 mellem Nykøbing F og Nakskov.Beplantning omkring motorvejen, som sikrer, at flagermus bliver løftet op over motorvejenog flagermusskærm på dæmningen ved Maribo Nørresø, hvor der ikke er plads til be-plantning. Tiltaget skal ses i lyset af, at der kommer mere trafik på motorvejen, hvorforflagermusbestanden bliver mere udsat.-Mindre miljøtiltag (paddehegn og vandhuller) som følge af øget trafik og trafikkens æn-drede døgnfordeling.
-
-
Samlet set vurderes opgraderingen af motorvejen med de indarbejdede afværgeforanstaltningerikke at medføre væsentlige påvirkninger af de naturmæssige interesser. Herved kan den økologi-ske funktionalitet i områderne langs strækningen blive opretholdt.Det skønnes, at der permanent skal eksproprieres ca. 26 ha til opgradering af motorvejen, nyeregnvandsbassiner mv. Det påregnes endvidere, at 1-3 ejendomme skal totaleksproprieres.Anlægsarbejderne forventes at kunne gennemføres på ca. 1-2 år. Før anlægsarbejderne kan be-gynde, vil der gå 1-2 år med detailprojektering og ekspropriationer.
SIDE
4 af 6
3. HøringssvarVejdirektoratet har modtaget i alt 21 høringssvar. Heraf er de 7 fra kommunale, regionale ogstatslige myndigheder og 3 fra interesseorganisationer, foreninger og virksomheder. De resteren-de 11 høringssvar er fra borgere og grupper af borgere (grundejerforeninger m.v.). I det følgenderedegøres for hovedindholdet i de høringssvar, Vejdirektoratet har modtaget i den offentlige hø-ring.Guldborgsund og Lolland kommuner ønsker, at hastighedsgrænsen hæves fra 110 til 130 km/t ogkommunerne fremfører derudover ønsker om yderligere udbygning af tilslutningsanlæggene endforudsat i hovedforslaget. Endelig ønsker Lolland Kommune, at beslutning om og gennemførelseaf vejprojektet sker snarest muligt af hensyn til erhvervsudviklingen.Lolland Kommune har klare forventninger til, at de vejanlæg som enten bliver overflødige ellerskal ændres som følge af etableringen af Femern-forbindelsen, vil blive inddraget i det samledeprojekt. Det drejer sig f.eks. om den sidste del af den nuværende motorvejstrækning til Rødby-havn og den dobbelte vejbro som fører Færgevej over den nuværende motorvej og baneterræ-net.Museum Lolland-Falster glæder sig over at Vejdirektoratet har taget højde for landskabsarkitektC. Th. Sørensens beplantning i forbindelse med opgraderingen af E47.Lolland-Falster Stift og Lolland Østre Provsti har noteret, at Våbensted Kirke og Kirkegård vil fåen maksimal støjbeskyttelse, idet der etableres en støjskærm ved Våbensted udlægges støjredu-cerende asfalt på motorvejen ud for Våbensted.Region Sjælland og Femern Belt Development ser opgraderingen af Sydmotorvejen som væsent-lige forbedringer af vilkårene for erhvervs- og persontransporten i korridoren og dermed grundla-get for at skabe vækst i regionen. Region Sjælland og Femern Belt Development ønsker at vej-projektet besluttes og igangsættes snarest muligt.Femern Belt Development ønsker desuden, at hastighedsgrænsen hæves fra de nuværende 110km/t til 130 km/t.Dansk Industri (DI) har noteret sig, at beregningerne af projektet isoleret set viser en negativ net-tonutidsværdi, men understreger samtidig, at det ikke kan ses isoleret, da det er en del af denhelt nødvendige opgradering af baglandsinfrastrukturen til Femern-forbindelsen, hvis værdi forDanmark er uomtvistelig.Dansk Landbrug Sydhavsøerne peger på, at den planlagte opgradering af motorvejen vil medføreen kraftig forøgelse af vandmængderne i områdets vandløb, hvor der allerede i dag opleves pro-blemer med vandafledningskapaciteten. Dansk Landbrug Sydhavsøerne ønsker derfor, at dimen-sioneringen af regnvandsbassinerne er tilpasset vandløbets fremtidige ringere vandafledningska-pacitet.Størsteparten af henvendelserne fra borgere vedrører støjforholdene i områderne langs motorve-jen. Borgerne de pågældende steder ønsker, at der gøres mere for at reducere støjgenerne, enddet er foreslået i VVM-redegørelsens hovedforslag.Flere borgere har henvendt sig i relation til og sikkerhed for, at vandet fra motorvejen ikke giverproblemer med afvandingen af marker. Derudover er der fremsat ønsker om, at de planlagte
SIDE
5 af 6
regnvandsbassiner flyttes til en anden lokalitet eller får en ændret udformning, som passer bedretil landbrugsdriften.Endelig har en række borgere efterspurgt oplysninger om de ejendomsmæssige forhold i forbin-delse med opgraderingen, herunder om ejendommene kan eller skal eksproprieres som følge afmotorvejsopgraderingen.
4. Anden planlægning og myndighedsgodkendelserVejdirektoratet har modtaget principgodkendelse fra Naturstyrelsen vedrørende opgradering afSydmotorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn i henhold til § 20 i Naturbeskyttelsesloven.Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune har i forbindelse med høringen af VVM-redegørelsen meddelt, at Vejdirektoratet kan forvente at få de nødvendige tilladelser og dispen-sationer på nærmere anførte vilkår i forhold til den lovgivning og planlægning, hvor kommunerneer myndighed.
5. Anlægsomkostninger og samfundsøkonomiEfter offentliggørelsen af VVM-redegørelsen er der gennemført en ekstern kvalitetssikring af detudarbejdede skitseprojekt og de tilhørende anlægsoverslag.Den overordnede konklusion af kvalitetssikringen er, at der ingen vægtige grunde er til, at der ik-ke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af Vejdirektoratetfremlagte beslutningsgrundlag. Den eksterne kvalitetssikring har ikke medført ændringer af ho-vedforslagets anlægsoverslag eller samfundsøkonomiske forrentning. Hovedforslagets anlægs-overslag fremgår af tabel 5.1 og den samfundsøkonomiske rentabilitetsberegning fremgår af tabel5.2.Basis-overslag(mio. kr.)Hovedforslag480,0
Anker-budget(mio. kr.)528,0
Samletanlægsbudget(mio. kr.)624,0
Tabel 5.1 Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for hovedforslaget (prisniveau 2012og vejindeks 174,4).
HovedforslagBasisoverslagAnkerbudgetSamlet anlægsbudget
Nutidsværdi(mio. kr.)-248-288-369
Intern rente(%)2,32,11,9
Nettogevinst pr.omkostningskrone-0,6-0,6-0,7
Tabel 5.2 Hovedforslagets nettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig investeringskro-ne, opgjort for henholdsvis basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget. Kalkulationsrente 5% og nettoafgiftsfaktor 17 % (prisniveau 2012 og vejindeks 174,4).
SIDE
6 af 6
6. Vejdirektoratets sammenfattende vurderinger af VVM-redegørelsen og den offentlige høringKonsekvenserne af det i VVM-redegørelsen beskrevne hovedforslag til opgradering af E47 Syd-motorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn er beskrevet i rapporterne 389-391.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser indstillerVejdirektoratet, at:Sydmotorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn på langt sigt opgraderes som beskreveti VVM-redegørelsens hovedforslag.
Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvensvurderinger samt de be-mærkninger, der er modtaget i den offentlige høring.Såfremt det af økonomiske årsager ønskes at gennemføre opgraderingen i etaper, har Vejdirekto-ratet sammensat en række pakker med opgraderingselementer, der kan gennemføres uafhængigt.Nedenfor er pakkerne beskrevet i prioriteret rækkefølge:Nødvendige miljøtiltag i forhold til dyrelivet (flagermus og padder) langs Sydmotorvejenved etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt. Pris 3,4 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4).En ny bro over Sydmotorvejen ved Lundegårdsvej til betjening af bustrafikken mellemRødby og den kommende station på Lolland. Pris 14,0 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Opgradering af tilslutningsanlæg 48 Maribo med ombygning af ramper, rundkørsler i ram-pekryds og anlæg af samkørselsplads. Pris 41,6 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Etablering af 3 km støjafskærmning langs Sydmotorvejen ved Sakskøbing, Våbensted ogMaribo og tilskud til facadeisolering. Pris 65,6 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Opgradering af trafiksikkerheden på Sydmotorvejen ved etablering af etablering af nødsporog nødrabatter samt mindre ombygning af tilslutningsanlæggene ved Sakskøbing, Våben-sted og Holeby. Pris 499,4 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)
De anførte priser gælder ved samlet gennemførelse af hovedforslaget. Ved opdeling i delentrepri-ser må forventes en højere pris på eksempelvis etablering af støjafskærmning.