Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1224911_0001.png
1224911_0002.png
1224911_0003.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
9. oktober 2012
12/06462
Niels Fejer Christiansen
[email protected]
7244 3694
TransportministerietCenter for Veje og BroerFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
INDSTILLING OM OPGRADERING AF E47 SYDMOTORVEJEN MELLEMSAKSKØBING OG RØDBYHAVN
Folketinget vedtog den 26. marts 2009 en lov om projektering af fast forbindelseover Femern Bælt med tilhørende vej- og jernbaneanlæg i Danmark. Det frem-går af projekteringsloven, at der skal gennemføres projektering af de nødvendi-ge opgraderinger og miljømæssige forbedringer af E47 Sydmotorvejen fra Saks-købing til Rødbyhavn, hvor motorvejen skal sammenbygges med ’kyst-kyst’-forbindelsen. Det fremgår endvidere af projekteringsloven, at der skal gennemfø-res en VVM-undersøgelse af projektet.VVM-undersøgelsen blev gennemført i 2010-2011, og der er udarbejdet enVVM-redegørelse bestående af en sammenfattende rapport, en miljøvurderingog arealanvendelsesanalyse. Der er endvidere udarbejdet baggrundsmaterialeom vej-, bro- og afvandingstekniske forhold.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig høring iperioden 10. februar-30. april 2012.På baggrund af VVM-redegørelsen og den offentlige høring har Vejdirektoratetudarbejdet nedenstående indstilling. I bilag 1 til indstillingen er der redegjort forVVM-processen og VVM-redegørelsens forslag, og der er et resumé af de ind-sendte høringssvar. Endvidere er der redegjort for den eksterne kvalitetssikringaf beslutningsgrundlaget samt anlægs- og samfundsøkonomien.Ud fra en samlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiske konse-kvenser indstiller Vejdirektoratet, at:Sydmotorvejen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn på langt sigt opgra-deres som beskrevet i VVM-redegørelsens hovedforslag.
Vejdirektoratets indstilling er baseret på VVM-redegørelsens konsekvensvurde-ringer samt de bemærkninger, der er modtaget i den offentlige høring.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 3
Der har været gennemført en ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelsen.Den overordnede konklusion af kvalitetssikringen er, at der ingen vægtige grun-de er til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet påbaggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag. Den eksternekvalitetssikring har ikke medført ændringer af det i VVM-redegørelsen anførteanlægsoverslag eller samfundsøkonomiske forrentning. Hovedforslagets an-lægsoverslag fremgår af tabel 1 og den samfundsøkonomiske rentabilitetsbe-regning fremgår af tabel 2.Såfremt det af økonomiske årsager ønskes at gennemføre opgraderingen i eta-per, har Vejdirektoratet sammensat en række pakker med opgraderingselemen-ter, der kan gennemføres uafhængigt. Nedenfor er pakkerne beskrevet i priorite-ret rækkefølge:Nødvendige miljøtiltag i forhold til dyrelivet (flagermus og padder) langsSydmotorvejen ved etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt.Pris 3,4 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)En ny bro over Sydmotorvejen ved Lundegårdsvej til betjening af bus-trafikken mellem Rødby og den kommende station på Lolland. Pris14,0 mio. kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Opgradering af tilslutningsanlæg 48 Maribo med ombygning af ramper,rundkørsler i rampekryds og anlæg af samkørselsplads. Pris 41,6 mio.kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Etablering af 3 km støjafskærmning langs Sydmotorvejen ved Sakskø-bing, Våbensted og Maribo og tilskud til facadeisolering. Pris 65,6 mio.kr. (indeks FFL-2012: 174,4)Opgradering af trafiksikkerheden på Sydmotorvejen ved etablering afetablering af nødspor og nødrabatter samt mindre ombygning af tilslut-ningsanlæggene ved Sakskøbing, Våbensted og Holeby. Pris 499,4 mio.kr. (indeks FFL-2012: 174,4)
De anførte priser gælder ved samlet gennemførelse af hovedforslaget. Ved op-deling i delentrepriser må forventes en højere pris på eksempelvis etablering afstøjafskærmning.
Med venlig hilsen
Per JacobsenVejdirektør
SIDE
3 af 3
BasisoverslagHovedforslag(mio. kr.)Anlægsoverslag480,0
Ankerbudget(mio. kr.)528,0
Samletanlægsbevilling(mio. kr.)624,0
Tabel 1. Anlægsoverslag for hovedforslaget. Beløb er i mio. kr. ekskl. moms. (indeks FFL-2012: 174,4)
HovedforslagBasisoverslagAnkerbudgetSamlet anlægsbudget
Nutidsværdi(mio. kr.)-248-288-369
Intern rente(%)2,32,11,9
Nettogevinst pr.omkostningskrone-0,6-0,6-0,7
Tabel 2. Hovedforslagets nettonutidsværdi, interne rente og nettogevinst pr. offentlig investe-ringskrone, opgjort for henholdsvis basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget. Kal-kulationsrente 5 % og nettoafgiftsfaktor 17 %. Prisniveau 2012 og vejindeks 174,4