Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1224789_0001.png
1224789_0002.png
1224789_0003.png
1224789_0004.png
1224789_0005.png
1224789_0006.png
1224789_0007.png
1224789_0008.png
Nye veje mellem Næstved og RønnedeGisselfeld og Holmegaard Gods
Ny natur anno 2010
Ny natur anno 2005
Bedre løsninger = 500 mio. kr. i besparelse
Forslag til udbygning
Kalundborg - Femern
FaktaVVM:Vi ønsker et reelt alternativ til A og B undersøgt, nemlig C + E.Rambøll påviser at C kan anlægges som motorvej.Rambøll mener ikke B kan anlægges som 130 km/t motorvej.Økonomi:Der kan spares 300 – 500 mio. kr. på en 2+1 løsning fraBoserup til Rønnede.Der skal ikke bygges store nye tilkørselsanlæg.Der skal ikke bygges nye aflastningsveje.
Natur:
C + E vil betyde at offentlige investeringer på et 2 cifretmio. beløb i naturgenopretning beskyttes og at klassificerede naturområderikke påvirkes og boligområder
Støj:
Korridor A vil give kraftige støj og lysgener i et område med et meget stortantal kultur- og naturgæster – over 100.000 pr. år.
Jernbane:
Konsekvensen af nye investeringer i jernbanenettet skal belyse i forhold tilvæksten i biltrafikken – pendlertrafik i bil – bør afløses af jernbanetransport= bedre miljø – bedre økonomi – bedre for bosætningen i lokalområdet.Effekten af disse er ikke indregnet/set endnu.Atkins – nye på dette område.Svage konklusioner.Forældet kortmateriale med store mangler.
Ny omfartsvej omkring Næstved:Forundersøgelse:
Femern: Forundersøgelse
Ingen væsentlig indflydelsePlan om ”motorvej” Kalundborg – Slagelse – Næstved – Bårse – FemernDet er svært at forstå, hvis der ikke skulle være en ”spin off”.
Ønsker til Transportudvalget.Såfremt Transportudvalget vælger at fremme dette projekt med en VVM undersøgelse, beder vi om følgende:Stærkt fokus på økonomien – forundersøgelsen er efter vores vurdering ikke valid.Vi mener, der kan spares 500 mio. kr. – og alligevel få trafikproblemet løst.Stærkt fokus på miljø og natur – noget af Østdanmarks fineste natur- og kulturlandskab er i spil. Begge dele højtklassificeret.Der er anvendt store offentlige økonomiske ressourcer på at genskabe værdifuld natur inden for de sidste 10 år- Skal disse eksponeres for støj, lys, og forstyrrelse af en ny motorvej ?Stærkt fokus på hvilken indflydelse nye jernbaneinvesteringer, ny omfartsvej omkring Næstved og en evt.motorvejskobling fra Kalundborg, Slagelse, Næstved og videre mod Femern, vil have for det fremtidigekapacitetsbehov mellem Næstved og Rønnede.

En VVM undersøgelse der undersøger 2 reelle alternativer – A(som 2+1 fra

Boserup) - og C + E som det andet.