Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7221 8888info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 27. februar 2013
Grund- og Nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om jernbanesikkerhed (omarbejdning)
(Sikkerhedsdirektivet)
KOM (2013) 31Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Trafikudvalg.
1. Resumé
Direktivforslaget omfatter forslag til indførelse af EU-sikkerhedscertifikater (single safety certificates) og til atjernbaneagenturet bemyndiges til at udstede certifikaterne. Forslagetindebærer desuden, at muligheden for at udstede nationale reglerreduceres yderligere, og at direktivets anvendelsesområde ændres, sådet udtrykkeligt fremgår, at metro, sporvogne og andreletbanesystemer og andre adskilte net, hvor der kørerpassagertrnsport, ikke er omfattet af direktivet.Omarbejdningen af sikkerhedsdirektivet er tæt forbundet med forslagtil ændring af agenturforordningen KOM (2013) 27 oginteroperabilitetsdirektivet KOM (2013) 30, der tilsammen udgør dentekniske søjle af 4. jernbanepakke.
2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 ogfremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 6. februar 2013.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91.Den foreslåede ændring af direktivet erstatter det gældende direktiv(2004/49/EF). Beslutningsproceduren er den almindeligelovgivningsprocedure jf. TEUF artikel 294.
Side 1 (6)
NotatNotatDato 27. februar 2013
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret påHvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transportsystem” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af eteffektivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at deretableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræverafskaffelse af en række tekniske, administrative og juridiskehindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationalejernbanemarkeder.
3. Formål og indhold
Formålet med jernbanesikkerhedsdirektivet er at sikre, atjernbanesikkerheden i EU opretholdes, udvikles og forbedres, og atadgangen til markedet for jernbanetransportydelser forbedres.Jernbanesikkerhedsdirektivet udgør en ramme med henblik påharmonisering af nationale sikkerhedsregler, sikkerhedscertifikater tiljernbanevirksomheder, opgaver og roller for den nationalesikkerhedsmyndighed og den nationale undersøgelsesmyndighed.De væsentligste forslag til ændringer i forhold til det gældendejernbanesikkerhedsdirektiv er:Indførelse af EU-sikkerhedscertifikater (single safetycertificates),udvidelse af agenturets bemyndigelse til bl.a.at udstede EU-sikkerhedscertifikater, samt tilbagekalde og føre tilsyn meddisse,muligheden for at udstede nationale regler reduceresyderligere,direktivets anvendelsesområde ændres.
EU-sikkerhedscertifikater og agenturets rolleFor at drive jernbanevirksomhed i EU skal virksomheden have etsikkerhedscertifikat.I dag består et sikkerhedscertifikat af en a-del, som ersikkerhedsledelsessystemet og en b-del, som er de nationale krav.Hvis en jernbanevirksomhed har fået udstedt et sikkerhedscertifikat(en a-del og en b-del) i en anden medlemsstat, skal virksomhedenhave udstedt en b-del i alle de medlemsstater, hvor virksomhedenønsker at drive jernbanevirksomhed.Et EU-sikkerhedscertifikat vil betyde, at virksomhederne kan anvendeet og samme sikkerhedscertifikat til kørsel i alle EU lande.
Side 2 (6)
NotatNotatDato 27. februar 2013
Kommissionen ser indførelse af et EU-sikkerhedscertikat som ennaturlig følge af, at der i dag findes fælles EU-regler om fællessikkerhedsmetoder for virksomhedsinterne tilsyn, vurdering afoverholdelse af krav for opnåelse af certifikat/godkendelse,myndighedstilsyn og risikovurdering.Kommissionen finder, at agenturet skal kunne udstede EU-sikkerhedscertifikater. EU-sikkerhedscertifikatet kan udstedes, nårvirksomheden kan dokumentere at have etableret etsikkerhedsledelsessystem.Agenturet skal kunne udføre tilsyn og inspicere de certificeredevirksomheder og kunne kræve relevant dokumentation udleveret.Rollefordelingen mellem agenturet og de nationalesikkerhedsmyndigheder foreslås fastlagt aftalemæssige eller vedandre arrangementer mellem agenturet og de nationalesikkerhedsmyndigheder.
Nationale reglerKommissionen foreslår, at omfanget af nationale regler yderligerebegrænses. Det skal ske ved, at Kommissionen skal høres indennationale regler kan udstedes.Udstedelse af retsakterForslaget indebærer, at retsakter vedrørende fællessikkerhedsmetoder (såkaldte CSM’er), fælles sikkerhedsindikatorer(såkaldte CSI’er) og fælles sikkerhedsmål (såkaldte CST’er) fremoverudstedes som delegerede retsakter.Krav til sikkerhedsledelsessystemet, fælles krav med henblik påcertificering af vedligeholdelsesenheder for alle køretøjer ogfastlæggelse af det overordnede indhold af undersøgelsesrapporterforeslås fremover udstedt som implementerende retsakter.
Direktivets anvendelsesområde, definitioner og fordeling af ansvarDirektivets anvendelsesområde ændres således, at det fremgårudtrykkeligt, at metro, sporvogne og andre letbanesystemer samtfunktionsmæssigt adskilte net, som kun er beregnet tilpersonbefordring i lokal-, by- og forstadsområder, ikke er omfattet afdirektivet.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3 (6)
NotatNotatDato 27. februar 2013
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget harmonerer mednærhedsprincippet. Dette begrundes med, at målene ikke itilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne, idetmedlemsstaternes forskelligartede fortolkning af det fælleseuropæiskeregelgrundlag bevirker, at nationale regler og forvaltning fortsat udgøren barriere for markedsadgang. Dette gælder både ved godkendelseaf jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs af landegrænserne, ognår en virksomhed ønsker at drive jernbanevirksomhed i andenmedlemsstat.Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.6.Gældende dansk ret
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.Direktivet (2004/49/EF) bliver ophævet i forbindelse med vedtagelseaf det nye forslag.Følgende danske regler på jernbanesikkerhedsområdet er gældende:Lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november2010.Bekendtgørelse nr. 1293 af 23. november 2010 om gennemførelse afjernbanesikkerhedsdirektivet.Bekendtgørelse nr. 14 af 4. januar 2007 om sikkerhedscertifikat tiljernbanevirksomheder.Bekendtgørelse nr. 893 af 29. august 2012 om Trafikstyrelsensopgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse afTrafikstyrelsens forskrifter.Hvis direktivforslaget vedtages skal disse regler tilpasses.7. Konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagetskonsekvenser, idet den endelige afgrænsning mellem den nationalesikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse og agenturetsopgavevaretagelse ikke er klart defineret, herunder principperne foropkrævning af gebyrer.En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med atafgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds
Side 4 (6)
NotatNotatDato 27. februar 2013
opgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse defineresnærmere.8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU- specialudvalget for transport og enrække øvrige aktører i jernbanebranchen med frist for høringsbidragden 6. marts 2013. Supplerende grund- og nærhedsnotat vil herefterblive fremsendt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetTransportudvalg, såfremt høringen giver anledning hertil.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det måforventes, at en del medlemsstater har forbehold overfor forslaget.Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeretgenerelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold tilforslaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslageneom ændring af interoperabilitetsdirektivet ogjernbanesikkerhedsdirektivet har medlemsstaterne bredt understøttetden foreslåede intention i forslagene. Medlemsstaterne har dog væretkritiske i forhold til:at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og denationale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtetbureaukratisk.at jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for, hvis de ikkeforetager grænseoverskridende trafik.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at det hidtidigesystem med a- og b-certifikater ikke er optimalt og giveruhensigtsmæssige snitflader mellem a- og b-delen. Danmark støtterderfor som udgangspunkt et fælles EU-certifikat.Regeringen er opmærksom på, at der er behov for, at grænsefladenmellem agenturets og de nationale sikkerhedsmyndighederskompetencer defineres nærmere, herunder kan nævnes:Grænsefladen mellem agenturets udstedelseskompetence set iforhold til det arbejde, som sikkerhedsmyndigheden skaludføre som en forudsætning herfor.Finansiering af agenturets og de nationalesikkerhedsmyndigheders opgaver.
Side 5 (6)
NotatNotatDato 27. februar 2013
Regeringen er opmærksom på Kommissionens forslag om at de fællessikkerhedsmetoder, de fælles sikkerhedsindikatorer og de fællessikkerhedsmål udstedes som delegerede retsakter.Hensigtsmæssigheden for alle de nævnte forhold bør afklares.Endeligt finder regeringen, at det bør sikres, at agenturets udstedelseaf EU-sikkerhedscertifikater ikke afføder yderligere barrierer,yderligere administrativt bureaukrati og meromkostninger forvirksomhederne.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orienteringden 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke varendvidere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar2013.
Side 6 (6)