Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 183
Offentligt
1222434_0001.png
1222434_0002.png
1222434_0003.png
1222434_0004.png
1222434_0005.png
1222434_0006.png
1222434_0007.png
Vedr. opgradering af rute 54, Næstved - SydmotorvejenNæstved Kommune har den 26. februar 2013 indstillet to linjeforslag, A og B, til VVM-undersøgelse. Samme to linjeforslag foretrækkes af Faxe Kommune.Borgergruppen i Toksværd vil ligeledes tilslutte sig dette valg, dog med en pointering af linje A, somabsolut er at foretrække af de to.
Fordele ved linje A:Størst samfundsnytteKorteste afstand til motorvejenMindst øgning af CO2Stor opbakning i lokalområderne(se bilag med underskrifter)
Derudover kan bemærkes, at A føres udenom Natura 2000-området ved Gødstrup Enghave, såat vælge linje B af den grund, er ikke en nødvendighed.
Borgergruppen anbefaler:- At der fokuseres på de nordlige linjer, A og A3, ved en endelig beslutning vedr. VVMNår alt kommer til alt, er de nordlige linjeføringer kortest, generer færrest beboere og har været påtegnebrættet i Næstved de sidste 30-40 år.Desuden vil man kunne anvende en VVM på linje A som udgangspunkt, såfremt man senere vil sepå alle de fordele en alternativ føring mod Haslev medfører.Linje A og A3 kan udbygges med det alternative løsningsforslag.Det alternative forslag er en løsning, der ikke nødvendigvis er en motorvej og derfor billigere atetablere og kan bygge på eksisterende veje i området. Dette alternativ resulterer ireduktionaf CO
1
og erøkonomiskinteressant for de mange pendlere, 65 % af trafikanterne på rute 54, som dagligtkører til hovedstadsområdet fra Næstved.Det alternative forslag harstor opbakning i lokalområdet, 322 underskrifter på en A3 som MT,og 441 underskrifter på det alternative forslag(ønskes bilag vedr. underskrifter kan det sendes påseparat mail da filen fylder 18 Mb).
I den efterfølgende tekst har vi samlet vore forslag og holdninger.
Borgergruppen Toksværd, den 28. februar 2013/Søren RasmussenDan H. A. KristensenSvend Aage HansenErica Heyckendorff
Kopi mailet til:Borgmester Carsten Rasmussen, kommunaldirektør Tomas Therkildsen,Vicekommunaldirektør PoulKold,Næstved Kommune.Fensmark LokalrådHolme-Olstrup/ Toksværd LokalrådBorgmester Knud Erik Hansen og kommunaldirektør Ole Møller, Faxe Kommune.Folketinget, medlemmer af TransportudvalgetTrafikkommisionen, Region Sjælland v/ sekr. Uffe NielsenVejdirektoratet v/ Ulrik LarsenMiljøministeriet, NaturstyrelsenDanmarks NaturfredningsforeningDansk Ornitologisk ForeningPresse og interesserede medborgere
2
ANALYSE AF RAPPORTENI Vejdirektoratets forundersøgelse dokumenteres et righoldigt datamateriale med de forskelligevejføringers fordele og ulemper. Vi har sat data op på en ”scoringsliste” efter samme princip, somvirksomheder anvender til risikoanalyser.Konklusion:Vælges motorvej, kan kun en linje komme på tale: Linje A.Vælges ikke motorvej, kan kun en linje komme på tale: Linje A3.
Scoringens resultater (scoringsskema er bilag):Rapportens data kan opdeles i fire grupper:1.Daglig betydning for trafikanter, 2. Økonomi, 3. Aflastning af eksisterende forbindelsersamt4.Landskab & miljø.Det første, der bliver helt klart, når forundersøgelsen gennemgås, er, at derikkeer 4 ligestillede,alternative linjeføringer:Skal det væremotorvej,er der kun3linjeforslag:Linje A, B og E.Det skyldes, at Vejdirektoratetkonkluderer, at linje Caldrigkan ophøjes til motorvej.I denne analyse er linje C derfor lagt i samme gruppe, som de to andre linjer, A3 og B3, som hellerikke kan anlægges som motorvej. De har også det tilfælles, at de alle tre vil følge den eksisterendelandevej fra Boserup til Rønnede.
De 4 linjer: Rød=A, Lilla=B, Gul=C og Turkis=E.Motorvej, linje A, B og E: Samlet score forlinje A er 41 point.Linje B og E scorer 27 og 22 point.I data kan ses, at Linje A helt indlysende er den mest fordelagtige. Linje A vil tilføre mest værdi fortrafikanter og har den bedste økonomi. Sammenlignet med linje E giver den også en markant bedreaflastning af trafikken på hele strækningen.Ikke motorvej, linje A3, B3 og C:Linje A3 er klart den mest fordelagtige.Som for linje A tilførerlinje A3 mest værdi for trafikanterne og har markant bedre økonomi end de øvrige to linjer. Densamlede score for linje A3 er 43 point, mens linje B3 og linje C scorer 24 og 17 points.3
Et forslag fra borgergruppen vedr. linje A:Konklusion:Afkørsel ved Holmegårdsvej vil spare CO2 og tung trafik på rute 54.Som en tilføjelse vil borgergruppen tilføje vedr. linje A (ikke belyst i rapporten):Der kan med fordel etableresafkørsel ved Holmegårdsvej(højre cirkel på kort), så tung trafik tilglasværket og de øvrige virksomheder i Fensmarkområdet kan køre fra før rundkørslen vedomfartsvejen lige før Næstved (venstre cirkel på kort).Ved alle de sydligt beliggende linjer, B, C og E, bliver tung trafik nødt til at køre ind til rundkørslenved omfartsvejen lige før Næstved og tilbage ad rute 54 til Holmegårdsvej. Samme forhold gælderfor besøgende til Bonbonland, hvis de ikke vælger at køre ad den gamle landevej (hvilket vel ikke ermålet?).
Del af linje A/linje A3 med tilslutning/rundkørsel (til højre) ved Holmegårdsvej mod Fensmark.
4
LINJE A + ALTERNATIVT FORSLAGBorgergruppen har regnet på CO2 forbrug, sparede kilometer og tid og udviklet et alternativt forslag:En vejføring til Sydmotorvejen, som følger jernbanen fra omkring Ravnstrup op til Bråby eller BråbyStationsby med tilslutning i Høsten eller Ulse. Begge tilslutninger giver besparelser i forhold til entilslutning i Rønnede.Fordele:Samfundsøkonomisk gevinst – formentlig flere gange bedre end linje As, fordi:Kortere vej fra Næstved til Haslev og Hovedstadsområdet (i dag skal 65 % den vej)Mindre brændstofforbrug og dermed sparede pengeMindre tidsforbrug for pendlere og erhvervstrafikMindre CO2-belastningKorteste vej til det kommende supersygehus i KøgeBehøver ikke være motorvej, kan udføres i etaper og knytte sig på eksisterende vejeRute 54 forstyrres ikke i etableringsfasen og aflastes siden voldsomtMulighed for pendler P-pladser ved Lille Syd-linjen (gerne opgraderet til S-tog), fx vedBråby StationsbyNye bosætningsmuligheder i begge kommuner
Desuden kan man undgå at lægge asfalt parallelt med og tæt på den eksisterende landevej, som detforeslås i Vejdirektoratets rapport, og dermed ikke øge gennembrydningen af det beskyttedelandskab.
Rød linje: A. Gråbrun, alternativ med tilslutning i enten Høsten (nordlig) eller Ulse (sydlig).5
Linje A og det alternative forslag har store naturmæssige fordele:Ved linje A, A3 og den alternative rute vilNatura 2000-områder ikke blive berørt.Ved det alternative forslag vil den ret kraftige trafik gennem Holmegårdsmosen viaRødebrovejihøj gradaflastes.I dag kører ca. 6.600 biler (VDs rapport, s. 37) gennem den sårbare mose, der erNatura 2000-område.Villa Galinavejgennem Hesede Skov vil ligeledesaflastes.Med udelukkende linje A, eller øvrigelinjer, vil trafikmængden ad Villa Gallinavej gennem Hesede Skoven øges med ca. 3.700 flere biler(VD, s. 35).
Lillastribede felter = Natura 2000Bemærk, at Sydmotorvejen ligger ganske tæt på Natura 2000- området ved Ulse.Rød linje: Linje A3. Lysegrøn, vest: Rødebrovej, lysegrøn, øst: Villa Gallinavej – begge veje gårgennem naturområder og aflastes af det alternative forslag. Gråbrun linje: Alternativ rute til Høsteneller Ulse.Problemet på rute 54 er mængden af biler -ikkevejtypen eller dårlig linjeføring. Ca. 60-65 % på rute54 kører nordpå = ca. 9.400. Den andel, som kører indenfor lokalområdet, er 3.400 (VD s.37).Hvis den store andel af bilister, som skal nordpå, blev skilt fraførRønnede, vil den resterende delkun direkte skulle tilgodese ca. 2.200 biler. (15.000 – 9.400 – 3.400 = 2.200).6
Samtidig vil den tunge trafik fra Næstved til Haslev, som ikke kan køre over Holmegårdsmosen, meni stedet kører via Sydmotorvejen,spare 6 km og tilsvarende CO2.Ved den alternative løsning vil de trafikanter, som nu kører over Ringsted til Slimminge/Bjæver-skovområdet, fjernes fra Ringstedvejen og ringvejen omkring Ringsted (anslået 1.000-1.500).Samtidig vil bilister fra det sydlige Næstved, som nu foretrækker at køre til København via rute 265,Præstøvejen til Bårsetilslutningen, få en mere oplagt fordel i at vælge rute A + alternativet (anslået2.000-2.500).Herved vil trafiktallet på en alternativ rute + A minimum være 9.400 + 6.600 + 1.000+2.000 =19.000 biler. Trafiktallet på rute 54 vil være 5.600 biler gennem Holme-Olstrup, som derefter vilvære det mest belastede sted på rute 54. Men med en reduktion på ca. 10.000 biler vil der blive godluft og plads på den eksisterende, udmærkede vej, som vil tilgodese trafikken til og fra Østsjælland.
EN CO2-SAMMENLIGNING AF A, B, C og E og ALTERNATIV via HASLEVKonklusion:

Linje A

vil bidrage

mindst til øget CO2-udslip

af A, B, C og E.
Denalternative forbindelsevia Haslev vilreducere CO2-udslip ganske drastisk.En modernisering af rute 54 (ikke motorvej) vil reducere CO2 udledningen ved et mere glidendetrafikmønster.De 4 forslag, A, B C og E:I alt 14.000 biler kører dagligt på landevejen mellem Næstved og RønnedeDet antages (meget konservativt), at kun 9.100 biler kører hele distancenCO2-udledningen er sat til 175 g/km (hvilket er gennemsnittet af nye biler)Der køres med samme hastighed på alle linjeføringerAntal biler på linje E er reduceret med ca. 10 %, da mange vil vælge at fortsætte med at kørepå den eksisterende landevejAlle 4 alternative linjeføringer vil forlænge distancen mellem Næstved og Sydmotorvejen,når man sammenholder med den nuværende landevejUanset om A, B, C eller E vælges, så vil Danmarks brændstofforbrug og CO2-udslip øges.Hvis den eksisterende landevej- som jo stadig er den korteste vej mellem Næstved og motorvejen -i stedet blivermoderniseret,så der bliver færre stop og starter pr. bil, vil det til gengæld betyde enreduktion af CO2-udslip.Ved denalternative rutesparer trafikanter mod Københavnsområdet 13.050.856 km om året.Det eren reduktion af CO2 udslippet med 2284 tons om året!Se bilag for baggrundstal.
7