Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1222063_0001.png
1222063_0002.png
1222063_0003.png
1222063_0004.png
NOTAT
DatoJ. nr.
27. februar 20132013-699

Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og

Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.

1192/69 om fælles regler for normaliseringen af

jernbanevirksomhedernes regnskaber

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalg.KOM (2013)26

1. Resumé

Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 sine forslag i fjerdejernbanepakke, herunder forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 1192/69 om fællesregler for normaliseringen af jernbanevirksomheders regnskaber.Kommissionen foreslår at ophæve forordning nr. 1192/69/EØF, idetforordningen vurderes forældet og uforenelig med gældende EU-retsakter.Forordningen tillader medlemsstaterne at kompensere 36 specificeredejernbanevirksomheder, herunder DSB, for betaling af forpligtelser, somvirksomheder inden for andre transportformer ikke skal afholde, f.eks.særlige familieydelser og pension, uden at det er i strid med reglerne omstatsstøtte.Kommissionen vurderer, at forordningen er forældet og uforenelig medgældende EU-ret.

2. Baggrund

Som en del af 4. jernbanepakke har Kommissionen ved KOM-nr. (2013)26 af30. januar 2013 fremsendt forslag om Europa-Kommissionens forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning(EØF) nr. 1192/69 om fælles regler for normaliseringen afjernbanevirksomheders regnskaber. Forslaget er oversendt til Rådet den 4.februar 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 91 og 109 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedurei TEUF artikel 294.Baggrunden for Kommissionens forslag om at ophæve forordningen er, atKommissionen vurderer, at den er forældet og uforenelig med gældende EU-ret.

3. Formål og indhold

Formålet med Kommissionens forslag om at ophæve forordningen, er at fjerneuoverensstemmelser i EU's retsorden og bidrage til forenklingen ved at fjerneen retsakt, der er blevet forældet.Forordningen, der foreslås ophævet, tillader medlemsstaterne at kompensere36 specificerede jernbanevirksomheder, herunder DSB, for betaling afforpligtelser, som virksomheder inden for andre transportformer ikke skalafholde, f.eks. særlige familieydelser og pension.Forordningen medfører, at når reglerne for normalisering anvendes korrekt,anses en sådan statsstøtte for at være forenelig med det indre marked, ogmedlemsstaterne er fritaget for pligten til at anmelde statsstøtte, selv om de harpligt til at offentliggøre deres afgørelser om kompensation. På nuværendetidspunkt benytter alene et fåtal af medlemsstaterne forordningen somgrundlag for at betale kompensation.Forordningen hænger ifølge Kommissionen ikke sammen med og er uforeneligmed de gældende lovforanstaltninger af en række årsager.Blandt andet skal jernbanevirksomheder drives efter de principper, som gælderfor kommercielle virksomheder. Derfor kan ingen statslig kompensation forforsikringer, pensioner eller andre driftsudgifter tillades (undtagen somkompensation for varetagelse af offentlig tjeneste). Dette princip er ikke alenefastsat i henhold til traktatens statsstøtteregler, men er mere specifikt fastsat iretningslinjerne for statsstøtte til jernbaneselskaber (2008/C 184/07).Hertil kommer, at listen over specificerede jernbanevirksomheder, som erberettigede til kompensation efter forordningen, og forordningensklassificering af kompensationsformer, der kan udbetales tiljernbanevirksomheder, forudsætter, at infrastrukturforvaltningen er integrereti jernbanevirksomheders aktiviteter, hvilket er i strid med principperne omadskillelse af væsentlige funktioner og adskillelse af regnskaberne.Endelig er kun 36 jernbanevirksomheder ifølge forordningen berettiget tilkompensation. Forordningen kan have haft sin berettigelse, da etableredejernbanevirksomheder udelukkende konkurrerede med andre transportformerog ikke med andre jernbanevirksomheder, men i det liberaliserede marked,
Side 2/4
hvor jernbanevirksomheder konkurrerer direkte med de traditionellemonopoler, er det uhensigtsmæssigt at forskelsbehandle mellem forskelligevirksomheder. Hvis de finansielle vilkår (som følge af forordningen) afvigermellem jernbaneselskaberne indbyrdes, sikres nytilkomne ikke ikke-diskriminerende adgangsbetingelser. F.eks. kan nytilkomne virksomheder fåvanskeligt ved at tiltrække personale fra etablerede jernbanevirksomheder,fordi sidstnævnte muligvis kan tilbyde mere favorable pensionsvilkår ved hjælpaf subsidier, der er modtaget i medfør af forordningen.Betaling af kompensation i henhold til forordningens kategori IV (udgifter tilanlæg, hvor bane krydser vej) er udgifter i relation til en infrastrukturforvaltersfunktioner, som i henhold til artikel 8 i direktiv 2012/34/EU kan opnå statsligfinansiering. Forordningens kategori IV er dermed overflødig, idetkompensation af udgifter efter forordningens kategori IV er forenelig med deneksisterende lovgivning.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale omophævelse af en forordning.

6. Gældende dansk ret

Forordningen gælder direkte, men anvendes ikke p.t. i Danmark.

7. Konsekvenser

En ophævelse af forordningen vurderes ikke at få konsekvenser, idet Danmarkikke anvender forordningen længere.

8. Høring

Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt andrerelevante høringsparter med høringsfrist d. 6. marts 2013. Der vil blivefremsendt supplerende grund- og nærhedsnotat, såfremt høringen giveranledning hertil.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Side 3/4
DSB har af historiske årsager en betydelig andel tjenestemandsansattemedarbejdere, hvis pensionsvilkår er økonomisk byrdefulde for virksomheden.Regeringen vil undersøge nærmere, om en ophævelse af forordningen vil gøredet vanskeligere at håndtere denne konkurrencemæssige ulempe.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ophævelse af forordning nr. 1192/69 er ikke tidligereforelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligere væretnævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.
Side 4/4