Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
1192/69 om fælles regler for normaliseringen af
jernbanevirksomhedernes regnskaber
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalg.KOM (2013)261. Resumé
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 sine forslag i fjerdejernbanepakke, herunder forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 1192/69 om fællesregler for normaliseringen af jernbanevirksomheders regnskaber.Kommissionen foreslår at ophæve forordning nr. 1192/69/EØF, idetforordningen vurderes forældet og uforenelig med gældende EU-retsakter.Forordningen tillader medlemsstaterne at kompensere 36 specificeredejernbanevirksomheder, herunder DSB, for betaling af forpligtelser, somvirksomheder inden for andre transportformer ikke skal afholde, f.eks.særlige familieydelser og pension, uden at det er i strid med reglerne omstatsstøtte.Kommissionen vurderer, at forordningen er forældet og uforenelig medgældende EU-ret.2. Baggrund
Som en del af 4. jernbanepakke har Kommissionen ved KOM-nr. (2013)26 af30. januar 2013 fremsendt forslag om Europa-Kommissionens forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning(EØF) nr. 1192/69 om fælles regler for normaliseringen afjernbanevirksomheders regnskaber. Forslaget er oversendt til Rådet den 4.februar 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
hvor jernbanevirksomheder konkurrerer direkte med de traditionellemonopoler, er det uhensigtsmæssigt at forskelsbehandle mellem forskelligevirksomheder. Hvis de finansielle vilkår (som følge af forordningen) afvigermellem jernbaneselskaberne indbyrdes, sikres nytilkomne ikke ikke-diskriminerende adgangsbetingelser. F.eks. kan nytilkomne virksomheder fåvanskeligt ved at tiltrække personale fra etablerede jernbanevirksomheder,fordi sidstnævnte muligvis kan tilbyde mere favorable pensionsvilkår ved hjælpaf subsidier, der er modtaget i medfør af forordningen.Betaling af kompensation i henhold til forordningens kategori IV (udgifter tilanlæg, hvor bane krydser vej) er udgifter i relation til en infrastrukturforvaltersfunktioner, som i henhold til artikel 8 i direktiv 2012/34/EU kan opnå statsligfinansiering. Forordningens kategori IV er dermed overflødig, idetkompensation af udgifter efter forordningens kategori IV er forenelig med deneksisterende lovgivning.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale omophævelse af en forordning.6. Gældende dansk ret
Forordningen gælder direkte, men anvendes ikke p.t. i Danmark.7. Konsekvenser
En ophævelse af forordningen vurderes ikke at få konsekvenser, idet Danmarkikke anvender forordningen længere.8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt andrerelevante høringsparter med høringsfrist d. 6. marts 2013. Der vil blivefremsendt supplerende grund- og nærhedsnotat, såfremt høringen giveranledning hertil.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.10. Regeringens foreløbige generelle holdning