Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1222062_0001.png
1222062_0002.png
1222062_0003.png
1222062_0004.png
1222062_0005.png
1222062_0006.png
NOTAT
DatoJ. nr.
27. februar 20132013-698

Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens forslag til

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012

om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, for så vidt

angår åbning af markedet for indenlandsk passagertransport med

jernbane og forvaltning af jernbaneinfrastrukturen

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalgKOM (2013)29

1. Resumé

Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 sine forslag i fjerdejernbanepakke, herunder forslag til ændring af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012. Det overordnede mål medpakken er nå ét fælles europæisk jernbaneområde (SERA), der gennem øgetkonkurrence forventes at gøre jernbanetransport mere attraktiv, så den kankonkurrere med andre transportformer.Forslaget om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2012/34/EU af 21. november 2012 vedrører to spørgsmål 1) styrkelse afinfrastrukturforvalterens forvaltning med henblik på at sikre lige adgang tilinfrastrukturen, og 2) åbning af markedet for indenlandskpassagertransport.Med forslaget om ændring af dir. 2012/34/EU forventer Kommissionen atafhjælpe de adgangsbarrierer, som Kommissionen mener knytter sig tilinfrastrukturforvalterens opgaver og manglende åbning af markedet fornational passagertransport.

2. Baggrund

Kommissionen har den 30. januar 2013 fremsendt forslag om Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændringaf Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, for så vidt angår åbning
af markedet for indenlandsk passagertransport med jernbane og forvaltning afjernbaneinfrastrukturen, KOM (2013) 29. Forslaget er en del af 4.jernbanepakke. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. februar 2013 i dansksprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 og skalbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Kommissionen fremlagde i sin hvidbog fra 2011 sin vision for et fælleseuropæisk jernbaneområde (Single European Railway Area, SERA) med etindre jernbanemarked, hvor europæiske jernbanevirksomheder kan udbydetjenester uden unødvendige tekniske og administrative hindringer.Kommissionen konstaterer, at selvom der igennem de seneste ti år er kommettre lovgivningsmæssige "jernbanepakker", der gradvis har åbnet de nationalemarkeder og gjort jernbanerne mere konkurrencedygtige og interoperable påEU-plan, er jernbanernes andel af transporten inden for EU fortsat beskeden.Kommissionen mener, at lige adgang til infrastrukturen bør opnås ved at fjerneinteressekonflikter, der påvirker infrastrukturforvalterens beslutningervedrørende markedsadgang, og afskaffe den mulighed for krydssubsidiering,som findes i integrerede strukturer.Kommissionens holdning er, at når markedet for indenlandskpassagertransport i mange medlemsstater er lukket for konkurrence,begrænses markedets udvikling og der skabes forskelle mellem demedlemsstater, der har åbnet deres markeder, og dem, der ikke har.

3. Formål og indhold

Kommissionens formål med forslaget er at sikre lige adgang til infrastrukturengennem en styrkelse af infrastrukturforvalterens forvaltning samt at åbnemarkedet for indenlandsk passagertransport med sigte på at intensiverekonkurrencen, således at der opnås flere og bedre passagertjenester.Kommissionen fokuserer i dette direktivforslag på at løse de hindringer, derefter Kommissionens vurdering relaterer sig til infrastrukturforvalterensforvaltning og adgangen til markedet for indenlandsk passagertransport.Styrkelse af infrastrukturforvalterens forvaltning med henblik på at sikre ligeadgang til infrastrukturenKommissionen vil med forslaget fjerne interessekonflikter, der påvirkerinfrastrukturforvalterens beslutninger vedrørende markedsadgang, og afskaffeden mulighed for krydssubsidiering, der findes i integrerede virksomheder.
Side 2/6
”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod etkonkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem” KOM(2011)1441
Herudover vil Kommissionen med forslaget sikre, at alleinfrastrukturforvalterens funktioner forvaltes på en konsekvent måde.Forslaget indebærer, at alle infrastrukturforvalterens opgaver og funktionerskal samles hos infrastrukturforvalteren.Forslaget indebærer samtidig, at infrastrukturforvalteren institutionelt skalholdes adskilt fra en jernbanevirksomhed, idet Kommissionen foreslår, at detforbydes, at den samme juridiske eller fysiske person får ret til at kontrollereeller øve indflydelse på en infrastrukturforvalter og en jernbanevirksomhedsamtidig. Kommissionen udelukker dog ikke, at en medlemsstat være ejer afbegge retlige enheder, hvori kontrollen skal udøves af offentlige myndigheder,der er adskilte og retligt forskellige fra hinanden.Forslaget åbner imidlertid mulighed for, at vertikalt integrerede virksomheder,herunder dem med en holdingstruktur, kan opretholde deres ejerskab afinfrastrukturforvalteren. Det præciseres dog, at dette kun er tilladt, hvis deropfyldes en række betingelser, der sikrer, at infrastrukturforvalteren har reelbeslutningskompetence for alle sine funktioner. Desuden foreslåes det, at detteskal sikres ved stærk og effektiv beskyttelse af infrastrukturforvalterensuafhængighed.Kommissionen skal ifølge forslaget efter anmodning eller på eget initiativtræffe afgørelse om infrastrukturforvalterens uafhængighed i de integreredevirksomheder. Forslaget indebærer, at medlemsstaterne kan begrænseadgangsrettighederne for jernbaneoperatører, der indgår i vertikalt integreredeselskaber, hvis Kommissionen ikke er i stand til at bekræfte, at debeskyttelsesforanstaltninger, der skal sikre infrastrukturforvalterensuafhængighed er blevet effektivt gennemført. Det foreslås endvidere, attilsynsorganerne (i Danmark Jernbanenævnet) skal føre tilsyn udover denkontrol, som Kommissionen skal føre.Det foreslås, at Kommissionen senest den 31. december 2024 skal vurdere,hvorvidt der fortsat består diskriminerende praksis eller andre former forkonkurrenceforvridning i relation til infrastrukturforvaltere, der indgår i enintegreret virksomhed. Hvis det er relevant, fremsætter Kommissionen forslagtil ny lovgivningsmæssige foranstaltninger.Kommissionen vil med forslaget endvidere styrke koordinationen melleminfrastrukturforvalterne og jernbaneoperatørerne for bedre at imødekommemarkedsbehovene og styrke det grænseoverskridende samarbejde melleminfrastrukturforvalterne.Forslaget indebærer derfor, at der skal nedsættes et koordinationsudvalg.Formålet er at sikre en god koordination mellem infrastrukturforvalteren og debrugere af nettet, som berøres af infrastrukturforvalterens afgørelser, herunder
Side 3/6
ansøgere, repræsentanter for passagerer og brugere af godstransport samtregionale og lokale myndigheder. Forslaget indeholder en beskrivelse af, iforbindelse med hvilke spørgsmål infrastrukturforvalteren bør søge rådgivninghos brugerne, bl.a. vedrørende deres behov for udvikling af infrastrukturen,præstationsmål, tildeling og afgifter.Forslaget indebærer desuden, at der skal oprettes et forum for samarbejdemellem infrastrukturforvaltere på tværs af grænserne med henblik på atudvikle det europæiske jernbanenet. Dette omfatter samarbejde ometableringen af hovednetkorridorer, godstogskorridorer og gennemførelse afudbygningsplanen for European Rail Traffic Management System (ERTMS). Iforslaget gøres der også rede for den rolle, dette netværk skal spille iforbindelse med overvågningen af infrastrukturforvalternes præstationer medhenblik på at forbedre kvaliteten af de tjenester, der udbydes afinfrastrukturforvaltere.Åbning af markedet for indenlandsk passagertransportForslaget indebærer, at markedet for national passagertransport åbnes. Detteskal sikre europæiske jernbanevirksomheders ret til adgang til at udføreindenlandsk passagertransport. Som følge af dette får medlemsstaternemulighed for at begrænse retten til adgang til at udføre indenlandskepassagertransporter, hvis udøvelsen af denne ret vil skabe ubalance i denøkonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig tjeneste. Som det i de gældendeEU-regler er tilfældet med hensyn til internationale tjenester, vil tilsynsorganet(Jernbanenævnet) få ansvaret for at vurdere, om en indenlandsk tjeneste vilskabe ubalance i den økonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig tjeneste, ioverensstemmelse med fælles procedurer og kriterier.For at sikre at passagererne fortsat drager fordel af netværkseffekter, foreslårKommissionen endvidere at give medlemsstaterne mulighed for at indførefælles information og integrerede billetsystemer for alle jernbanevirksomheder,der varetager indenlandsk passagertransport. Hvis dette indføres, skal detindføres på en måde, så konkurrencen ikke forvrides. Derudover foreslårKommissionen regler om at jernbanevirksomheder skal pålægges at indførekoordinerede beredskabsplaner i tilfælde af større driftsafbrydelser i forhold tilat yde den assistance, der følger af passagerrettighedsforordningens(1371/2007/EF) art. 18 (regler om assistance ved forsinkelse, herunder pligt tilforplejning, indkvartering, erstatningstransport osv.).Kommissionen foreslår frister i forbindelse med ansøgning om kapacitet tilpassagertransport og tilsynsorganets (Jernbanenævnet) behandling af sagerom den potentielle økonomiske betydning i kontrakter om offentligservicetrafik.
Side 4/6
Det foreslås, at Kommissionen senest d. 31. december 2024 skal evaluereindvirkningen af det foreslåede direktiv og at Kommissionen kan foreslå nylovgivning såfremt forslaget ikke har virket som forventet.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at målene om et ægte indre marked, der fremgår aftraktatens artikel 58, 90 og 100, også gælder jernbaner inden for rammerne afen fælles EU-transportpolitik.Det er Kommissionens holdning, at tiltag i de enkelte medlemsstater ikke i sigselv kan sikre sammenhæng på EU´s jernbanemarked og gøre noget ved dendivergerende fortolkning af lovgivningen, når problemets kerne ifølgeKommissionen er, at nationale regler stadig består, og at nationale institutionerikke fungerer optimalt og derved virker som barrierer for det indre marked.Kommissionen søger gennem tiltag på EU-plan at sikre konsekventgennemførelse af gældende EU-ret på jernbaneområdet, som bør føre tiloprettelse af det fælles europæiske jernbaneområde uden unødvendigeadministrative og tekniske barrierer.Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Regeringen vurdereroverordnet, at videreudvikling af et fælles europæisk jernbanemarked bedstopnås ved hjælp af ensartede regler og vilkår, der fastsættes på EU-niveaufremfor fastsættelse heraf på nationalt niveau.

6. Gældende dansk ret

Direktivet regulerer et område, der er omfattet af lov om DSB og lov omjernbane med tilhørende bekendtgørelser.

7. Konsekvenser

Det skal undersøges nærmere om en vedtagelse af forslaget vil medføre behovfor ændringer i lov om DSB og lov om jernbane med tilhørendebekendtgørelser.Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget, herunderkonsekvenserne af forslagets bestemmelser om koordinationsudvalg og eteuropæisk netværk af infrastrukturforvaltere.
Side 5/6

8. Høring

Side 6/6
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt andrerelevante høringsparter med høringsfrist d. 6. marts 2013. Der vil blivefremsendt supplerende grund- og nærhedsnotat, såfremt høringen giveranledning hertil.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv over for forslag, der kan være med til at udviklejernbanesektoren og få flere passagerer og mere gods over på jernbanen.I forhold til de regler, som Kommissionen foreslår vedrørende adskillelsemellem infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed, er regeringen somudgangspunkt enig i, at hindringer for lige adgang til markedet kan findes i, atinfrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed er meget tæt forbundne, og atder derfor bør bakkes op om en sådan adskillelse.Regeringen vil dog være særlig opmærksom på, at reglerne om adskillelse ikkekommer til at gå videre end formålet kræver, herunder at den danske model –hvor Banedanmark administrerer infrastrukturen og DSB, der er enselvstændig offentlig virksomhed, der driver jernbanevirksomhed - kanopretholdes. Det er regeringens holdning, at der skal kunne opretholdes endirekte politisk styring af udviklingen af jernbaneinfrastrukturen.For så vidt angår adgang til markedet findes der ikke adgangsbarrierer foroperatører, der vil køre persontogtrafik i Danmark, da enhver operatør med derette tilladelser siden 2000 har kunnet drive persontogtrafik i Danmark.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ændring af direktiv nr. 34/2012 er ikke tidligereforelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligere væretnævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.