Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1222061_0001.png
1222061_0002.png
1222061_0003.png
1222061_0004.png
1222061_0005.png
1222061_0006.png
NOTAT
DatoJ. nr.
27. februar 20132013-716

Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af

forordning (EF) nr. 1370/2007 for så vidt angår åbning af de

nationale markeder for personbefordring med jernbane (PSO-

forordningen)

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.KOM (2013) 28

1. Resumé

Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 fjerde jernbanepakke, herunderforslag til ændring af den såkaldte PSO-forordning om de nationale markederfor personbefordring med jernbane.Forslaget indeholder fælles regler for tildeling af kontrakter om offentligpersonbefordring, herunder at kontrakter skal sendes i udbud fra december2019.Kommissionen foreslår desuden, at der udarbejdes planer for offentligpersonbefordring, hvori der fastsættes mål for den offentlige transportpolitikog udbud. Tilsynsorganet skal overvåge dette. Derudover foreslårKommissionen, at i de medlemsstater, hvor der ikke findes et velfungerendeleasingmarked, skal medlemsstaterne sikre adgang til rullende materiel forinteresserede operatører.

2. Baggrund

Som en del af fjerde jernbanepakke har Kommissionen ved KOM (2013) 28 af30. januar fremsendt forslag om forslag til ændring af forordning (EF) nr.1370/2007 for så vidt angår åbning af de nationale markeder forpersonbefordring med jernbane. Forslaget er oversendt til Rådet den 4. februari dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91 ogskal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Som baggrund for forslaget henviser Kommissionen til hvidbog om fremtidenstransportpolitik fra marts 2011, hvor Kommissionen fremfører sin vision for etfælles europæisk jernbaneområde med et indre jernbanemarked, hvoreuropæiske jernbaneselskaber kan udbyde deres tjenester uden at være hindretaf unødige tekniske og administrative barrierer.Kommissionen peger desuden på, at der i løbet af det seneste årti er vedtagettre lovpakker for jernbanesektoren, som har til formål at åbne de nationalejernbanemarkeder og gøre dem mere konkurrencedygtige og kompatible påEU-niveau.Til trods for EU's lovgivningstiltag er jernbanernes andel af transportmarkedetinternt i EU fortsat beskeden.Kommissionen fremhæver, at langt størstedelen af den indenlandsketrafikbetjening ikke foregår på et forretningsmæssigt grundlag, men påbaggrund af kontrakter om offentlig trafikbetjening. Eftersom der ikke findesfælles EU-regler om tildelingen af kontrakter om offentlig trafikbetjening, harnogle medlemsstater indført konkurrencebaseret udbud af kontrakter, mensandre tildeler dem direkte uden forudgående udbud.Kommissionen finder således, at der er et kludetæppe af forskellige regelsæt iEU, der gør det vanskeligt for jernbaneselskaberne at udnytte det fuldepotentiale ved at drive virksomhed på det indre marked.

3. Formål og indhold

Kommissionens overordnede formål med forslaget er at forbedre kvaliteten afpersonbefordringen med jernbane og øge driftseffektiviteten, for at gørejernbanerne mere konkurrencedygtige og attraktive sammenlignet med andretransportformer.Forslaget indeholder fælles regler for tildeling af kontrakter om offentligpersonbefordring med jernbane sammen med ledsageforanstaltninger, dertager sigte på at forbedre udbudsprocedurerne.Definition af kompetent lokal myndighedKommissionen foreslår at præcisere udtrykket "kompetent lokal myndighed" iden gældende forordning. Præciseringen skal gøre det klart, at en "kompetentlokal myndighed" dækker byområder eller landdistrikter og ikke store dele afdet nationale område.Plan for offentlig personbefordringKommissionen ønsker, at de kompetente myndigheder opstiller og ajourførerplaner for offentlig personbefordring, der dækker alle relevante
Side 2/6
transportformer for det område, som de er ansvarlige for. I planen fastsættesmål for den offentlige transportpolitik, og hvordan målene nås.De offentlige serviceforpligtelser og tildelingen af kontrakter skal ske ioverensstemmelse med de gældende planer.Ved fastlæggelsen af de offentlige serviceforpligtelser udarbejder denkompetente myndighed et udkast til disse forpligtelser og deresanvendelsesområde, og hører på passende vis de relevante berørte parterog tager hensyn til deres synspunkter.Ved offentlig personbefordring med jernbane gælder desuden, at tilsynsorganet(Jernbanenævnet), skal sikre, at kravene i planen opfyldes.Maksimal værdi af en kontraktKommissionen foreslår, at den maksimale volumen af en kontrakt om offentligtrafikbetjening opgjort i togkilometer, maksimalt må være den højeste værdi afenten 10 mio. togkilometer eller en tredjedel af den samlede volumen afpersonbefordring med jernbane på nationalt plan.Direkte tildeling ved mindre kontrakterKommissionen finder, at direkte tildeling fortsat skal være mulig for offentligpersonbefordring med jernbane, hvis den årlige gennemsnitsværdi anslås til: a)mindre end 5 000 000 EUR eller b) hvis det årlige transportarbejde er mindreend 150 000 vognkilometer.Krav om udbudKommissionen foreslår, at den gældende forordnings artikel 5, stk. 6, udgår,således at de generelle regler for udbudsprocedurer også kommer til at gældefor jernbanebefordring, og den eksisterende mulighed for direkte tildeling afkontrakter bortfalder.Adgang til rullende materielKommissionen foreslår, at i de medlemsstater, hvor der ikke findes etvelfungerende leasingmarked for rullende materiel, er det op til de kompetentemyndigheder at træffe foranstaltninger, der sikrer effektiv adgang på lige vilkårtil rullende materiel.Hvis der således på et transportmarked ikke findes virksomheder, der leaserrullende materiel på lige og kommercielt levedygtige vilkår til alle relevanteoperatører, finder Kommissionen, at medlemsstaterne skal sørge for, atrestværdirisikoen i forbindelse med rullende materiel bæres af de kompetentemyndigheder.Kommissionen foreslår, at de nærmere bestemmelser for procedurer ogforanstaltninger, der skal sikre adgang til det rullende materiel, skal fastlægges
Side 3/6
i gennemførelsesretsakter på grundlag af undersøgelsesproceduren senest 18måneder efter forordningens ikrafttræden.Offentliggørelse af oplysninger om kontrakterKommissionen foreslår, at hver kompetent myndighed skal offentliggøre enårlig rapport om de offentlige serviceforpligtelser, den er ansvarlig for, medoplysninger om startdato og løbetid for kontrakter. Rapporten skal sondremellem bustrafik og skinnebåret trafik, og give mulighed for at kontrollere ogvurdere det offentlige transportnets effektivitet, kvalitet og finansiering.Overgangsperiode i forbindelse med kravet om udbudKommissionen finder, at kontrakter der er tildelt direkte i perioden 1. januar2013 - 2. december 2019, kan fortsætte, indtil de udløber, dog højst til den 31.december 2022.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet vil i henhold til TEUF art. 294 skulle høres. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at medlemsstaternes indsats alene ikke kan sikre etsammenhængende jernbanemarked i EU og løse problemet medforskelligartede fortolkninger af lovgivningen. Kommissionen finder således, atproblemets kerne er opretholdelsen af nationale regler, der fungerer somhindringer for det indre marked.Indsatsen på EU-plan skal sikre en konsekvent gennemførelse af EU's acquispå jernbaneområdet, hvilket skulle føre til oprettelsen af et fælles europæiskjernbaneområde uden nogen unødvendige administrative og tekniskehindringer.Regeringen er af den opfattelse, at en række forhold i den gældende forordning,fortsat bedst lader sig regulere på nationalt niveau, hvor indsigten i nationalebehov for drift, service mv. er størst.Regeringen finder dog samlet set, at nærhedsprincippet er overholdt, daregeringen anerkender, at hvis der skal skabes et indre marked for offentligpersonbefordring på jernbaneområdet, må der være fælles rammebetingelser,herunder i forhold til udbud af kontrakter om offentlig personbefordring.

6. Gældende dansk ret

Side 4/6
Området er i dag reguleret af den gældende EU-forordning. Såfremt forslagetgennemføres med dets nuværende indhold, vil der være behov for at foretageændringer.

7. Konsekvenser

Forslagetstatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser er megetkomplekse, og på nuværende stadie vanskelige at vurdere bl.a. i forhold tilDSB’s rolle og værdi.Kommissionens forslag om udvikling af planer for offentlig personbefordringog offentliggørelse af årsrapporter mv. vil medføre øgede administrativekonsekvenser for aktører i transportsektoren, først og fremmest forTransportministeriet, tilsynsorganet (Jernbanenævnet) og trafikselskaberne.Regeringen er i gang med at afdække konsekvenserne af forslaget. Disse vilblive beskrevet nærmere i et supplerende grund- og nærhedsnotat såfremthøringen skulle give anledning hertil.

8. Høring

Forslag er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport samt andrerelevante høringsparter med frist den 6. marts 2013.

9. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er særligt opmærksom på forslaget om obligatorisk udbud.Der kan være fordele ved udbud, idet konkurrencen kan være et middel til atfremme effektivitet hos togoperatørerne. Der kan også være problemer medudbud i forhold til at sikre stordriftsfordele, sikkerhed for uforstyrretopretholdelse af trafikbetjeningen og kontinuitet i den langsigtede udvikling afsektoren.Et centralt spørgsmål for regeringen er desuden, hvordan konkurrencen vedobligatorisk udbud reelt vil blive, da jernbanemarkedet i dag i alt overvejendegrad består af statsejede selskaber med offentlige midler i ryggen.Regeringens foreløbige holdning er, at det mest hensigtsmæssigt bør være op tilde enkelte medlemslande at afveje fordele og ulemper ved udbud. En regel omobligatorisk udbud synes at være mere egnet til at fremme visse storejernbaneoperatørers end jernbanepassagerernes interesser.Regeringen er desuden opmærksom på Kommissionens forslag om offentligetransportplaner, herunder eventuelle yderligere beføjelser til tilsynsorganet,
Side 5/6
bl.a. beføjelser der har politisk karakter. Det skal desuden afklares hvilkenbetydning planerne har for andre transportformer end jernbaneområdet.Regeringen har derudover fokus på forslaget om adgang til rullende materiel ogmedlemsstaternes forpligtigelser i den anledning, herunder at bestemmelserfor procedurer og foranstaltninger skal fastlægges i gennemførelsesretsakter.

10. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Fjerde jernbanepakke og dens konsekvensanalyser blev præsenteret ilandtransportarbejdsgruppen den 1. februar 2013. Medlemslandene gav på etefterfølgende møde deres foreløbige og overordnede synspunkter på helepakken til kende. En række lande udtrykte sig skeptisk om obligatorisk udbudbl.a. med den begrundelse, at der ikke et marked for alle de udbud det vilmedføre, og at det kan være problematisk i forhold til forsyningssikkerhed.

11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget

Kommissionens forslag til ændring af forordning nr. 1370/2007 er ikketidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligereværet nævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde(TTE) den 11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.
Side 6/6