Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 178
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
25. februar 20132013-570
Grund- og nærhedsnotat om Europa Kommissionensgrønbog om ”Et integreret pakkeleveringsmarked for meree-handel inden for EU”, KOM (2012) 698.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalg.1. ResuméEuropa Kommissionen har den 29. november 2012 fremsendt grønbogen ”Etintegreret pakkeleveringsmarked for mere e-handel inden for EU”.Heraf fremgår det, at der ifølge Kommissionen er behov for en bedreudformning af forsyningskæden ved e-handel. Kommissionen er af denopfattelse, at de nuværende lovgivningsmæssige rammer ikke er udformet tilat imødegå behovet fra de forbrugere, der køber varer online.Kommissionen peger på tre emner, der kan betragtes som redskaber til atskabe et integreret marked for pakkelevering: 1) større fleksibilitet oggennemsigtighed for forbrugerne 2) omkostningseffektive leveringsløsninger,navnlig til grænseoverskridende levering 3) en højere grad af samarbejdemellem udbyderne af leveringsløsninger i forsyningskæden og en bedrekoordinering mellem e-detailhandlerne og udbyderne af leveringstjenester.På baggrund af en offentlig høring vil Kommissionen i foråret 2013 merepræcist udpege de spørgsmål, der skal tages op for at gennemføre det indremarked for pakkelevering.2. BaggrundKommissionen har ved KOM (2012) 698 af 29. november 2012 fremsendtgrønbogen ”Et integreret pakkeleveringsmarked for mere e-handel inden forEU”. Grønbogen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 13. december2012.3. Formål og indhold
I grønbogen er det omtalt, at Kommissionens meddelelse om e-handel ogonlinetjenester har udpeget leveringen af varer købt online som en af de femstørste prioriteter i styrkelsen af e-handel inden 2015.1I grønbogen gøres der rede for, at der er et voksende behov for etleveringssystem, der imødekommer brugernes, dvs., køberne af varer og e-handelsudbydernes forventninger og som fungerer gnidningsløst og dervedskaber større tillid til og øget anvendelse af e-handel. Grønbogen undersøger,hvorledes e-handels og leveringsmarkederne i Europa er under udvikling oggransker, hvilke krav, der skal til for at skabe et ”indre marked for levering”. Igrønbogen omtales ”udbydere af kurertjenester”, og de omfatter:transportvirksomheder, post- og kurerfirmaer og andre logistikudbydere.Ifølge Kommissionen eksisterer der to forskellige sider af e-handelssektoren,hvor den ene er fokuseret på afsætning (e-handel) og den anden (logistik) erfokuseret på driftsmæssige krav. Begge har forskellige tidshorisonter,baggrunde, brug af it systemer og – løsninger m.m. Ifølge Kommissionen stårbåde e-handlerne og leveringsmarkederne over for store og grundlæggendeudfordringer. E-handelsmodellen har ikke fuldt ud stabiliseret sig, medenslogistiksektoren endnu mangler fuldt ud at tilpasse sig behovene og kravene iforbindelse med e-handel, hvor køberne af varer efterlyser bl.a. fleksibleleveringsmuligheder, overkommelige leveringsomkostninger, fleksibilitet medhensyn til hvor varen kan leveres, effektiv kommunikation om leveringen,hurtig levering m.m. E-handelsudbyderne ønsker på deres side at kunneopfylde varekøbernes ønsker, og såvel store som små udbydere af e-handel hargenerelt behov for mere fleksibilitet fra udbyderne af logistikydelser. IfølgeKommissionen er der med andre ord behov for en bedre udformning afforsyningskæden ved e-handel.Kommissionen er af den opfattelse, at de nuværende lovgivningsmæssigerammer ikke er udformet til at imødekomme behovet fra de forbrugere, derkøber varer online.Kommissionen peger på tre emner, der betragtes som redskaber til at skabe etintegreret marked for levering: 1): større fleksibilitet og gennemsigtighed forforbrugerne 2): omkostningseffektive leveringsløsninger, navnlig tilgrænseoverskridende levering 3): en højere grad af samarbejde mellemudbyderne af leveringsløsninger i forsyningskæden og en bedre koordineringmellem e-detailhandlerne og udbyderne af leveringstjenester.På baggrund af en offentlig høring vil Kommissionen i foråret 2013 merepræcist udpege de spørgsmål, der skal tages op for at gennemføre det indremarked for levering.
Side 2/9
”En sammenhængende ramme til styrkelse af tilliden til det digitale indre markedfor e-handel og onlinetjenester” (KOM(2011)942 endeligt)1
4. Europa-Parlamentets udtalelserSide 3/9
Europa-Parlamentet kan vælge at udtale sig i forhold til en grønbog, men det erdem ikke pålagt.5. NærhedsprincippetIkke relevant.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserIkke relevant.8. HøringDer blev iværksat høring af EU-specialudvalget for Transport den 23. januar2013 med frist den 5. februar 2013. Desuden er i samme tidsrum foretagethøring af EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst ogforbrugerspørgsmål under Erhvervs- og Vækstministeriet.Erhvervsflyvningens Sammenslutning har oplyst, at de ikke bemærkninger tilgrønbogen.Nedenfor følger en sammenfatning af modtagne høringssvar fra DanskErhverv, Dansk Industri, Dansk Standard og Post Danmark A/S.Dansk Erhvervdeler EU-Kommissionens ønske om et velfungerende ogomkostningseffektivt fragtsystem på tværs af EU samt realisering afvækstpotentialet i e-handlen.Dansk Erhverver imidlertid skeptisk i forhold til den overordnede tilgang,EU-Kommissionen har anlagt i grønbogen. Det fremgår af grønbogen, at vejentil at realisere e-handlens vækstpotentiale bl.a. går via øget regulering affragtmarkedet. Dansk Erhverv finder det derfor nødvendigt at adressere isærtre hovedproblemstillinger i forhold til EU-Kommissionens tilgang igrønbogen, der er særligt centrale for at sikre et effektivt indre marked for e-handel samt et velfungerende fragtsystem:1.Fri og fair konkurrenceer den vigtigste faktor for at sikre et effektivt indremarked, herunder i forhold til e-handel. Derfor må alle barrierer fjernes for atnå dette mål. Forskelle i håndhævelse af EU-lovgivning medlemslandene
imellem fremstår p.t. som den største trussel i forhold til at sikre fri og fairkonkurrence.2.Intet behov for yderligere regulering.Vejen frem er derimod deregulering affragtmarkedet for at holde omkostningsniveauet nede samt sikre ligekonkurrence. Øget konkurrence på fragtmarkedet vil fremme innovation og nyeservices til den rigtige pris.3.Momser den største hindring for lige konkurrence. Momsfritagelsen for denationale postvæsner tvinger andre fragtudbydere til at levere ydelser medlavere profitmarginer, hvis de skal være konkurrencedygtige. Dette hindrerinnovation i markedet.For det førsteanførerDansk Erhverv,at EU-Kommissionens tilgang igrønbogen synes at være langt fra det, man kunne forvente af en organisation,der opererer i en markedsøkonomi. Dansk Erhverv finder det foruroligende, atEU-Kommissionen ønsker at imødegå problemstillingerne på fragtområdet viaøget regulering, frem for at tilskynde til et effektivt og gennemsigtigt markedgennem deregulering og sikring af håndhævelse af eksisterende EU-lovgivning.Et frit marked med fri og lige konkurrence mellem fragtudbydere vilautomatisk tvinge markedet til at tilpasse sig til forbrugernes efterspørgsel ogdermed styrke innovationen. EU-Kommissionen skal derfor ikke pålæggevirksomhederne yderligere krav, men derimod støtte op om de friemarkedskræfter.For det andetanførerDansk Erhverv,at virksomhederne ikke altidkonkurrerer på lige vilkår, hvilket reducerer konkurrencen betydeligt.Til trods for e-handlens massive fremtog, er e-handel fortsat et forholdsvis ungtfænomen, hvor de teknologiske og infrastrukturelle fremskridt fortsat ikke erfulgt helt med på alle niveauer og i hele EU. Ligesom ved alle andre innovativetiltag skal interessenterne have tid til at tilpasse sig til den nyemarkedssituation, hvorfor det er afgørende, at udviklingen og innovationenikke forstyrres af unødig EU-regulering. For at det indre marked kan væreeffektivt, er det afgørende at sikre, at allerede eksisterende regler håndhævesensartet og effektivt i alle medlemslande frem for at regulere yderligere.For det tredjeanførerDansk Erhverv,at momsfritagelsen for de nationalepostvæsner er en afgørende hindring for lige konkurrence på fragtmarkedet,hvilket kan påvirke priserne og hæmme innovationen. Derfor bør allefragtudbydere ligestilles i forhold til moms.EfterDansk Erhvervsopfattelse udspringer mange af de spørgsmål, EU-Kommissionen rejser i grønbogen, grundlæggende af problemer med na-tionale forskelle i håndhævelsen af EU-lovgivning. I takt med, at EU-
Side 4/9
Kommissionen fortsætter med at regulere sig ud af problemerne, bliver detefter Dansk Erhvervs opfattelse kun desto tydeligere, at nationale forskelle iretshåndhævelsen udgør et betydeligt problem for konkurrencen i EU.Dansk Industri (DI)ønsker indledningsvis at understrege, at etvelfungerende indre marked for cross-border e-handel er af afgørendebetydning for deres medlemmer. Et effektivt pakkeleveringsmarked er envæsentlig del af dette. Desuden opfatterDIudbredelsenog procesoptimering irelation til e-handel som en vej til øget og varig vækst i Europa.Det forudsætter imidlertid, at denne udvikling skal ske på baggrund af frikonkurrence og med udbud og efterspørgsel som drivkraft. Det gælder både fore-handlere og tilknyttede transportører af købte varer.Overordnet anserDIyderligere reguleringsmæssige tiltag, som skal søge atimødekomme behovene på et område, der er i så hastig forandring som e-handel, for i bedste fald at være meningsløse. I værste fald vil det værehæmmende for udvikling af innovative løsninger, der matcher forbrugernes ogde e-handlendes behov.Eksempelvis vil nye reguleringstiltag, der mere eller mindre direkte tilgodeservirksomheder af en bestemt størrelse, bidrage til usund skævvridning afmarkedet og sætte en effektiv stopper for den nytænkning, der er afgørende forat e-handel kan bidrage positivt til væksten.IfølgeDIhar man endnu til gode at se og udnytte det fulde potentiale i cross-border e-handel. Af samme grund synes der ikke at være behov for ny ogudvidet sektorregulering.Sikkert er det imidlertid ifølgeDI,at udbydere af kurertjenester har enøkonomisk interesse i at udvikle de løsninger, der gør, at de bliver forbrugereog e-handlendes foretrukne samarbejdspartnere. Derfor bestræber de sigkonstant på at udvikle nye løsninger, der kan matche deres kunders ønsker.Den fleksibilitet kræver imidlertid, at der er frihed til at sadle om og satse pånye løsninger på et marked, hvis hastige udvikling i høj grad er præget afvanskeligt forudsigelige faktorer som teknologisk udvikling og menneskeligadfærd. Unødig regulering ville virke hæmmende i denne udvikling.DIbetvivler ikke, at der fortsat er et potentiale for at udvikle nye services indenfor distribution og pakkelevering, men har svært ved at se, at dette kan skemere effektivt end på baggrund af efterspørgslen på markedet. Der er alleredegennemført en omfattende regulering, for så vidt angår distribution ogprissætning.HvadDIderimod anser for afgørende for udbredelsen af cross-border e-handeler forbrugernes tillid og ikke mindst kendskab til deres rettigheder i forbindelse
Side 5/9
med fjernsalg. Her spiller harmoniseringen af reglerne i forbindelse med denforestående gennemførsel af direktivet om forbrugerrettigheder en væsentligrolle.Afslutningsvis ønskerDIat gøre opmærksom på, at der er en række øvrigeforhold, der udgør barrierer for øget cross-border e-handel i EU, herunderforskelle på moms- og afgiftssatser, forskellige regler for momsregistreringsamt begrænset adgang til hurtigt bredbånd visse steder i EU.DIønsker endvidere at påpege, at e-handel indenfor EU må ses i forbindelsemed global e-handel. Det indre marked for e-handel udgør her et regionaltsegment, som i sin udvikling og regulering nødvendigvis må flugte med e-handelsgrundlaget i resten af verden.Dansk Standardanfører, at postområdet er det eneste serviceområde, hvorharmoniserede europæiske standarder ind til nu er blevet brugt – med succes –til at skabe et indre marked. Desuden er kvaliteten af posttjenesterne øget. Deter derfor oplagt at fortsætte disse positive erfaringer i takt med, at postområdetændrer sig og nye behov opstår.Dansk Standardpåpeger, at grønbogen konkluderer, at den nuværendelovgivningsmæssige ramme for posttjenester (postdirektivet) ikke er udformettil at imødegå behovet for de forbrugere, der køber online. De nuværendebestemmelser fokuserer næsten udelukkende på befordringspligten.Bestemmelserne er derimod ikke rettet mod kvaliteten af levering, herunderkvalitet i forhold til e-handel eksempelvis - som anført i grønbogen -uhensigtsmæssige leveringstider, manglende afhentningsmuligheder,sporingsmuligheder ("track-and-trace") og tilbageleveringsprocedurer,manglende klarhed om ansvar i tilfælde af tab, tyveri, beskadigelse ellerforsinkelse og manglende gennemsigtighed af/oplysninger omtjenesteydelserne.IfølgeDansk Standardkunne harmoniserede kvalitetsstandarder omfattendedisse områder positivt bidrage til en yderligere udvikling af såvel den nationalesom den grænseoverskridende online-handel. Også på de mere tekniskeområder kunne fælles europæiske krav medvirke til en øget samhandel,eksempelvis i forhold til interoperabilitet mellem e-handel udbydere og kurer-tjenester.Post Danmark A/Sanfører indledningsvis, at postområdet som bekendt erfuldt liberaliseret i hele EU fra den 1. januar 2013. Det bemærkes i denforbindelse, at der hidtil har været en vis eneret på breve men atpakkemarkedet generelt aldrig har været omfattet af eneret indenfor EU-området. For postoperatørers vedkommende omfatter e-handelsforsendelserbåde brev- og pakkeprodukter.
Side 6/9
Ved brug af brevprodukter er e-handelsforsendelser i lighed med andrebrevforsendelser omfattet af end-to-end servicekvalitetsmålinger, som iomfang og indhold er fastlagt gennem postdirektivkrav og nationalereguleringskrav. Målinger af servicekvaliteten er hermed både dækkende forindenlandske forsendelser og for cross-border forsendelser indenfor hele detindre marked.For e-handelsforsendelser, som sendes som pakkeforsendelser medpostoperatører, foretages også måling af servicekvalitet, som regel på grundlagaf nationale reguleringsmyndigheders krav. Målingerne omfatter dog ikke påsamme måde som for breve udtømmende målinger af servicekvalitet cross-border, når der tales om standardforsendelser.Postoperatørernes aktiviteter indenfor produkterne breve og pakker udøves idet hele taget under overholdelse af de vilkår, som er fastlagt i postdirektiverne.Det gælder i første række efterlevelse af befordringspligten i de enkeltemedlemsstater, fastlagte kvalitetsmål, krav til omkostningsbestemtprisfastsættelse og landsdækkende tilgængelighed til udbudte services tiloverkommelige priser. For postale operatører er der således via gældenderegulering på EU-niveau og i de enkelte medlemsstater sikkerhed forlandsdækkende og international levering af forsendelser til overkommelige ogomkostningsrelaterede priser, med fastlagt servicekvalitet og udenhensyntagen til geografi, befolkningstæthed og lignende.IfølgePost Danmark A/Skan e-handel betegnes som en videreudvikling aftraditionel postordre – nu blot understøttet af brugen afinformationsteknologisk baseret kommunikation mellem e-handelsudbydere,e-handelskunder og postoperatører/transportører. Dertil kommer, attransportopgaven produktionsmæssigt i dag understøttes af og baseres påelektronisk styring. Tilmed samles brugen af informationsteknologi i stigendegrad i integrerede løsninger omfattende både e-handelsudbyderen, e-handelskunden og postoperatøren, eksempelvis i form at track-and-tracefaciliteter for forsendelser. Sådanne løsninger muliggør, at e-handelskunderkan følge købte varer fra afsendelse frem til modtagelse.Som sådan er der ikke tale om nye produkter og services, som kræver ny ogsærlig regulering. Derimod er der tale om modernisering og tilpasning aftraditionelle produkter og services.E-handel indenfor EU – forstået som cross-border handel indenfor det indremarked – er på samme måde som markeder for e-handel indenfor de enkeltemedlemsstater, delvise bestanddele af det samlede, globale e-handelsmarked.Som følge af den aggregerede globale sammenhæng må reguleringen af cross-border e-handel indenfor EU's indre marked nødvendigvis være foreneligt medreguleringsmæssige forhold på det enkelte nationale e-markeds niveau og påglobalt niveau. Det gælder ikke mindst i forhold til sikring af ensartede
Side 7/9
konkurrencevilkår for de enkelte udbydere, hvor en fremtidig stærk ogbetydelig tilstedeværelse af udbydere hjemmehørende i EU forudsætterkonkurrencevilkår som i globalt perspektiv ikke negativt diskriminerer EU-operatører. Tilsvarende gælder det for e-handelskunden og e-handelsudbyderen, som begge – på lige fod med operatøren/transportøren –har behov for transparente handelsvilkår og forretningsbetingelser.Post Danmark A/Sanerkender, at området for e-handel ikke i allehenseender er optimalt udviklet, og at e-handelsudbydere, herunder SME-segmentet, og e-handelskunder ikke til enhver tid tilbydes netop de specifikkeprodukter og services som efterspørges. Imidlertid gælder, at der er tale om etmarked i meget hastig vækst – både i omfang og indhold. Væksten er iovervejende og positiv grad baseret på markedskonkurrence som dynamiskdrivkraft. For postoperatører som Post Danmark A/S gælder samtidig, at derudbydes produkter og services med baggrund i garanti for landsdækkendeservices til overkommelige priser fastlagt med udgangspunkt i gældenderegulering.Den dynamiske og meget hastige udvikling af e-handel ønskerPost DanmarkA/Sat fastholde skal ske som en markedsdrevet udvikling, hvor udbygning ogforbedring af produktudbud sker i interaktion med kunderne – e-handelsudbydere (store og små) og e-handelskunder. Alle transportører,herunder postale operatører, er i denne model under betydeligt og vedvarendepres fra begge kundekategorier for at kunne levere effektive og innovativeprodukter og services til konkurrencedygtige priser og med efterspurgtservicekvalitet. På samme tid er dynamikken i denne udviklingsmodel med tilat sikre konkurrencemæssigt lige vilkår og til at udforme og dimensionere e-handel som en konkurrencedygtig distributionsløsning i forhold til andreløsninger.Det er vurderingen hosPost Danmark A/S,at den markedsbaseredeudvikling af e-handel alene kræver regulering ved brug af ex-post frem for ex-ante regulering. Med denne fremgangsmåde vil det kunne undgås at etablereunødig ny og supplerende regulering på et i sig selv velfungerendeforretningsområde.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes holdning til grønbogen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter som udgangspunkt initiativer, der kan være med til at sikreudviklingen af et velintegreret og velfungerende indre marked forpakkelevering i relation til e-handel.
Side 8/9
Fremadrettet ser regeringen ikke tegn på lovgivningsmæssige barrierer for enfortsat markedsbaseret udvikling, men andre ikke-lovgivningsmæssigebarrierer har muligvis indflydelse på markedet. Det vil således være vigtigt atfølge udviklingen for at sikre, at markedet også fremover er karakteriseret veden høj grad af konkurrence, hvor alle aktører opererer på lige vilkår og ingenvirksomheder pålægges unødvendige administrative byrder.På den baggrund vurderes der ikke at være behov for yderligere regulering fornuværende i form af en ny og udvidet sektorregulering angående pakkeleveringi relation til e-handel.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 9/9