Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 167
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
2013-633
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 11.marts 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETSEUROPEUDVALG
IndholdsfortegnelseDagsordenspunkt 1: EU-Kommissionens fjerde jernbanepakke -Gennemførelsen af det indre marked for jernbanetransport for at fremmeeuropæisk konkurrenceevne og vækst ................................................................ 2Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om indberetning af begivenheder inden for civil luftfart .................. 8
Dagsordenspunkt 1: EU-Kommissionens fjerde jernbanepakke -Gennemførelsen af det indre marked for jernbanetransport for atfremme europæisk konkurrenceevne og vækstKOM (2013) 26; KOM (2013) 27; KOM (2013) 28; KOM (2013) 29 KOM (2013)30; KOM (2013) 31Nyt notat1. ResuméKommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerdejernbanepakke. Pakken indeholder tre forslag til forordninger, tre direktiver,en meddelelse, tre rapporter og tre konsekvensanalyser. Pakkens sigte er atskabe bedre kvalitet og flere valgmuligheder inden for jernbanetransporten iEuropa.Kommissionens forslag fokuserer på tre hovedområder:1) EU-dækkende godkendelser og beføjelser til det EuropæiskeJernbaneagentur (ERA), herunder ét sikkerhedscertifikat forjernbanekøretøjer, så de kan operere i hele EU2) Infrastrukturforvaltning og adgang til markedet, herunder at styrkeinfrastrukturforvalterne og sikre, at forvaltning af banenettet og togdriftadskilles3) Offentlige trafikkontrakter, herunder obligatorisk udbud af offentligetrafikkontrakter fra december 2019Der vil blive udarbejdet grund- og nærhedsnotater for de enkelte forslag tilretsakter i pakken, hvor pakkens betydning for dansk ret og konsekvenserheraf vil blive beskrevet.På rådsmødet den 11. marts 2013 ventes en politisk drøftelse af særligtpakkens forslag vedrørende interoperabilitet på baggrund af en rækkespørgsmål udarbejdet af formandskabet.2. BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 26; KOM (2013) 27; KOM (2013) 28; KOM(2013) 29 KOM (2013) 30; KOM (2013) 31 af 30. januar fremsendt forslag omfjerde jernbanepakke - Gennemførelsen af det indre marked forjernbanetransport for at fremme europæisk konkurrenceevne og vækst.Forslaget er oversendt til Rådet den 6. februar 2013 i dansk sprogversion.
Side 2/20
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, 109, 170 og 171 og skalbehandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indholdSom baggrund for pakken peger Kommissionen på, at jernbanens andel af detsamlede transportmarked på trods af de forudgående jernbanepakker fortsat erbeskeden, hvilket Kommissionen bl.a. vurderer skyldes spørgsmål omhindringer for markedsadgang, der hæmmer konkurrencen og innovation.Kommissionen præsenterer på den baggrund en pakke, der skal tilskynde mereinnovation i EU’s jernbanesektor ved at åbne markeder for konkurrence i EU,samt en række betydelige tekniske og strukturelle ledsagereformer.Hovedelementerne i pakken er følgende:1.1 EU-dækkende godkendelser og det Europæiske JernbaneagentursbeføjelserKommissionen peger på, at det etablerede standardiserings- oggodkendelsessystem har skabt et meget sikkert transportsystem. Systemet erdog blevet fragmenteret mellem det Europæiske Jernbaneagentur1og denationale myndigheder, hvorved der er skabt betydelige administrativeomkostninger og barrierer for markedsadgang.Særligt har de nationale tekniske- og sikkerhedsbetonede regler og de tekniskeforskrifter for interoperabilitet skabt unødige kompleksiteter forjernbanevirksomhederne.Kommissionen peger på betydelige forskelle på, hvorledes de nationalesikkerhedsmyndigheder udfører godkendelse af køretøjer og udstedelse afsikkerhedscertifikater, hvor lang tid det tager at gennemføre disse processer, oghvorledes der stilles krav om yderligere dokumentation og afprøvninger.Derfor foreslår Kommissionen – for at underbygge potentialet for et indremarked – en harmonisering på EU-niveau.Kommissionen foreslår således at overføre myndighedsopgaven for udstedelseaf godkendelse af køretøjer og sikkerhedscertifikation af jernbanevirksomhedertil ERA.
Side 3/20
1
Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) er oprettet ved forordning nr. 881/2004/EF med henblik på
at yde tekniske bidrag til realiseringen af et indre marked for jernbanesektoren.
Det juridiske ansvar tænkes at hvile hos ERA, som skal arbejde tæt sammenmed de nationale sikkerhedsmyndigheder. Ligeledes tænkes jernbaneagenturetat få tildelt en styrket rolle i overvågning af nationale regler og tilsyn med denationale sikkerhedsmyndigheder, samt facilitering af udrulning af deteuropæiske signal- og kontrolsystem ERTMS.Kommissionens forslag vil få den betydning, at ERA får ændret sin juridiskestatus til at blive en egentlig europæisk jernbanemyndighed med udvidedekompetencer, der giver agenturet ret til at optræde som myndighed imedlemslandene. Den foreslåede model svarer til modellen påluftfartsområdet.De foreslåede ændringer i ERA’s ressort afspejles i forslagene til ændringer ihenholdsvis interoperabilitetsdirektivet og i sikkerhedsdirektivet, hvor bl.a. degældende regler for henholdsvis godkendelse af køretøjer og køretøjstyper ogsikkerhedscertifikater fremgår. I overensstemmelse hermed vil agenturetsopbygning og arbejdsmetoder skulle ændres.Kommissionens foreslåede ændringer i denne del af pakken indebærerdesuden, at de såkaldte TSI’er (tekniske specifikationer) fremover skal vedtagesved delegerede retsakter i interoperabilitetsdirektivet.1.2 Infrastrukturforvaltning og adgang til markedetKommissionen konstaterer i pakken, at den gældende EU-lovgivning fordreradskillelse mellem infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed med detformål at sikre lige konkurrencevilkår for alle jernbanevirksomheder.Infrastrukturmonopolerne og især holding-konstruktionerne har dog givetanledning til kritik fra potentielle nye markedsdeltagere, der finder sig udsatfor diskrimination.Kommissionen ønsker fortsat at sikre institutionel adskillelse mellemforvaltning af infrastruktur og drift af transport, men accepterer i sit forslag pådette område en “holdingstruktur”, hvis der findes ”kinesiske mure” til at sikre,at kravene om juridisk, finansiel og operationel adskillelse overholdes.Forslaget indebærer derudover, at der skal nedsættes et koordinationsudvalg,for at sikre en god koordination mellem infrastrukturforvalteren og de brugereaf jernbanenettet, som berøres af infrastrukturforvalterens afgørelser.Kommissionen foreslår ligeledes, at der skal oprettes et forum for samarbejdemellem infrastrukturforvaltere på tværs af grænserne.Kommissionen vil desuden sikre adgangen til markedet for indenlandskpassagertransport. Disse ændringer skal ses i sammenhæng med ændringerneaf PSO-forordningen, jf. 1.3 om offentlige trafikkontrakter.
Side 4/20
Forslaget indebærer, at markedet for national passagertransport åbnes påsamme måde, som det i dag er for international passagertransport. Adgangenbegrænses dog - som for international passagertransport - hvis udøvelsen afdenne ret vil skabe ubalance i en offentlig trafikkontrakt.1.3 Offentlige trafikkontrakterKommissionen finder, at forbedringer i service og effektivitet er påkrævede forat øge jernbanens transportandel. Kommissionen peger på, at de eksisterenderegler giver mulighed for, at de kompetente myndigheder kan tildele offentligetrafikkontrakter uden anvendelse af åbne udbud i modsætning til praksis påandre transportområder.På den baggrund ønsker Kommissionen at ændre forordningen nr. 1370/2007om forpligtelse til offentlig tjeneste i den offentlige transport med jernbane ogad vej (PSO-forordningen) med henblik på at indføre obligatoriske udbud afkontrakter om offentlig tjeneste fra december 2019. Kontrakter, der tildelesdirekte efter vedtagelsen af den fremsatte lovgivningspakke, skal ikke kunneløbe ud over den 31. december 2022.Kommissionen foreslår derudover, at der skal udarbejdes offentligetransportplaner med målsætninger for den offentlige personbefordringspolitik.De udbudte offentlige serviceforpligtigelser skal realisere de mål, der eropstillet i planen, og sikre finansiel støtte hertil.Tilsynsorganet (ERA) skal sikre, at vurderingen og proceduren i planenopfylder de relevante krav.Endelig mener Kommissionen, at de kompetente myndigheder i medlemsstateruden velfungerende leasingmarkeder for jernbanekøretøjer skal træffeforanstaltninger for at sikre ikke-diskriminerende adgang til egnet materielmed henblik på at fremme en høj grad af konkurrence om kontrakter omoffentlig tjeneste.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.5. NærhedsprincippetNærhedsprincippet betydning for forslagene vil blive beskrevet i de enkeltegrund- og nærhedsnotater.6. Gældende dansk ret
Side 5/20
Pakkens betydning for dansk ret og konsekvenser heraf vil blive beskrevet igrund- og nærhedsnotater om de enkelte forslag.7. KonsekvenserDe enkelte forslags statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrativekonsekvenser vil blive beskrevet i separate grund- og nærhedsnotater.8. HøringDe enkelte forslag i pakken er sendt i høring i EU-specialudvalget for transportsamt andre relevante høringsparter med frist den 6. marts 2013.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForhandlingerne af pakken er pt. på et meget tidligt stadie, ogmedlemslandenes positioner er under udvikling. Det irske EU-formandskabhar tilkendegivet, at man vil indlede forhandlingerne med de tekniske forslagom interoperabilitet. Den orienterende debat på rådsmødet den 11. marts 2013vil således også fokusere på interoperabilitetsdirektivet.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for forslag, der kan være med til at udviklejernbanesektoren og få flere passagerer og mere gods over på skinnerne.Regeringen hilser Kommissionens fjerde jernbanepakke velkommen, og vil, nårforhandlingerne om de enkelte forslag indledes, have særligt fokus på noglekonkrete dele af pakken.Som udgangspunkt finder regeringen, at forslaget om at ændre det EuropæiskeJernbaneagenturs beføjelser til at kunne udstede tilladelser ogsikkerhedscertifikater er positivt. Det er en naturlig udvikling, at ogsåjernbanemateriel godkendes på fælleseuropæisk niveau, ligesom det er tilfældetfor fly, biler mv. Det giver både producenter og operatører større sikkerhed for,at deres produkter og ydelser kan sælges over grænserne.Regeringen vil dog være særligt opmærksom på, hvorvidt forslaget kan medføreunødigt bureaukrati, og hvorvidt grænsefladen mellem ERA’s og de nationalesikkerhedsmyndigheders kompetencer er tilstrækkeligt klare, herunder iforhold til finansiering af opgaverne.Regeringen er derudover særligt opmærksom på Kommissionens forslag tilanvendelse af delegerede retsakter, herunder bl.a. på en række TSI-områder.I forhold til infrastrukturforvaltning og adgang til markedet har Danmarkallerede en klar adskillelse mellem Banedanmark, der administrer
Side 6/20
infrastrukturen, og DSB, der står for hovedparten af den offentligetrafikbefordring.For så vidt angår adgang til markedet findes der ikke adgangsbarrierer foroperatører, der vil køre persontogtrafik i Danmark, da enhver operatør med derette tilladelser siden 2000 har kunnet drive persontogtrafik i Danmark.I spørgsmålet om offentlige trafikkontrakter vil regeringen være særligtopmærksom på obligatorisk udbuds betydning for mulighederne forstordriftsfordele, sikkerhed for uforstyrret opretholdelse af trafikbetjeningenog kontinuitet i den langsigtede udvikling af sektoren.Regeringen er også opmærksom på at udbud, isoleret betragtet i forhold tiløkonomi, kan anvendes med succes.Et centralt spørgsmål for regeringen vil også være, hvordan konkurrencen vedobligatorisk udbud reelt vil blive, da jernbanemarkedet i dag i alt overvejendegrad består af statsejede selskaber med offentlige midler i ryggen.Regeringen vil desuden være opmærksom på Kommissionens forslag omoffentlige transportplaner, herunder eventuelle yderligere beføjelser tiltilsynsorganet, bl.a. beføjelser der har politisk karakter.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7/20
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indberetning afbegivenheder inden for civil luftfartKOM(2012) 776Nyt notat1. ResuméDet fremgår af forslaget, at det overordnede formål er at medvirke til enreduktion af antallet af flyulykker og dødsfald forbundet hermed. Der vil veden vedtagelse af forslaget skulle ske en mindre konsekvensændring af denationale regler, der eventuelt måtte være overflødige eller i strid medforordningens bestemmelser.Forslaget vil ifølge Kommissionen blandt andet:1.sikre, at alle begivenheder, hvor luftfartssikkerheden har været ellerkunne have været i fare, indsamles og giver et fuldstændig og klartbillede af sikkerhedsrisiciene i medlemsstaterne og på EU-niveau
Side 8/20
2. sikre, at data fra indberettede begivenheder, der opbevares i denationale databaser og i European Central Repository (ECR), erfuldstændige og af høj kvalitet3. sikre, at alle informationer om sikkerhed, der opbevares i ECR, ertilstrækkeligt tilgængelige for de kompetente myndigheder, og at dekun anvendes til at forbedre sikkerheden4. sikre, at indberettede begivenheder analyseres effektivt, atsikkerhedsrisici identificeres, og håndteres og at der føres kontrol medeffektiviteten af sikkerhedsforanstaltningerne
2. BaggrundKommissionen har ved KOM (2012) 776 af 18. december 2012 fremsendtforslag om indberetning af episoder inden for civil luftfart, ændring afforordning (EU) nr. 996/2010 og ophævelse af direktiv 2003/42/EF,Kommissionens forordning (EF) nr. 1321/2007 og Kommissionens forordning(EF) nr. 1330/2007. Forslaget er oversendt til Rådet den 11. januar 2013 idansk sprogversion.
Forslaget er baseret på artikel 100(2) i Traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde og skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure iTraktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indholdForslaget til forordningen om indberetning af begivenheder inden for civilluftfart skal erstatte visse dele af den nuværende EU-regulering på området.2Kommissionen vurderer, at det bedst reguleres gennem en forordning, da derer et behov for at harmonisere reglerne for indberetning af begivenheder, såder skaber mere ensartethed og garanteres en effektiv anvendelse.Kommissionen anfører, at fordelen ved regulering på EU-niveau er, at der kandrages nytte på det sikkerhedsmæssige område. Det gøres ved at styrke ogudvikle proaktive foranstaltninger, som baseres på episodeanalyser både pånationalt og på europæisk niveau. Samtidig vil forslaget styrke udvekslingen afinformationer mellem medlemsstaterne.Bestemmelser om en europæisk database og et EU-agentur kan desuden kunfastsættes ved EU-lovgivning.Kommissionen konkluderer i dokumentet SWD(2012) 441, at der med denforventede stigning i lufttrafikken vil ske flere flyulykker og dødsfald, hvis derikke etableres yderligere sikkerhedsinitiativer. Dette gælder en forbedring afindberetning af begivenheder inden for den civile luftfart i Europa.Forslaget opererer med begrebet ”occurrence” (begivenhed). Dette begrebomfatter enhver begivenhed, som har eller vil kunne få væsentlig betydning forluftfartssikkerheden. Forslaget har, ifølge Kommissionen, sammeanvendelsesområde som det gældende direktiv.Hovedaktørerne, der berøres at dette forslag, er alle personer, ”organisationer”3og myndigheder inden for den civile luftfart. Det gælder også aktører eller2
Side 9/20
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF af 13. juni 2003 om indberetning af hændelser
inden for civil luftfart.Forordningsforslaget skal endvidere erstatte Kommissionens forordning (EF) nr. 1321/2007 af 12.november 2007 om nærmere regler for registrering i en central database af oplysninger om hændelserinden for civil luftfart, og Kommissionens forordning (EF) nr. 1330/2007 af 24. september 2007 omnærmere regler for videregivelse af oplysninger om hændelser inden for civil luftfart til berørte parter ioverensstemmelse med artikel 7, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF.Endvidere justerer forslaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 996/2010 af20. oktober 2010 om undersøgelse og forebyggelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart og omophævelse af direktiv 94/56/EF.3
Ifølge Kommissionens ledsagedokument SWD(2012) 441 forstås der ved forslagets begreb
”organisation”, f.eks. luftfartsselskaber, lufthavne, luftfartstjenester, producenter ogvedligeholdelsesaktører.
personer som nyder godt af luftfartssikkerhed, både på nationalt og europæiskplan.Forslaget gennemgås nedenfor i hovedtræk:Bredere indsamling af begivenhederDer foreslås en bredere indsamling af begivenheder så det er nemmere atidentificere trusler mod sikkerheden. Med forslaget pålægges såledesmedlemsstater og organisationerne at etablere et frivilligt ind-beretningssystem, som kaldes ”voluntary occurrence reporting system”.Formålet er at opsamle begivenheder, som ikke er blevet opfanget af detobligatoriske indberetningssystem. Det obligatoriske system kaldes”mandatory occurrence reporting system”.EU-koordineringMedlemsstaterne og nu også organisationerne, skal videresende deindberettede begivenheder til enten Det Europæiske LuftfartssikkerhedsAgentur (EASA) eller til European Central Repository (ECR). I sidste ende vildet være ECR, der modtager alle de indsamlede data for begivenheder. Dettegælder både fra medlemsstater, organisationer og EASA. Allebegivenhedsindberetninger skal være kompatible med European Co-Ordination Centre for Aviation Incident Reporting Systems (ECCAIRS).Kvaliteten af rapporteringenKvaliteten af begivenhedsrapporteringen forbedres og gøres mere fuldstændig.Forslaget omfatter også pligten til at risikoklassificere begivenhederne efter enfælles risikoklassificeringsordning.Udvekslingen af informationDe eksisterende bestemmelser om udvekslingen af information forbedres.Medlemsstaternes og EASA’s adgang til udveksling udvides til at omfatte alleinformationer, som er opsamlet i ECR’s database. Det vil betyde, at enmedlemsstat kan få adgang til sikkerhedsoplysninger omkring begivenheder,der er sket i eget luftrum, men som er indberettet af en anden medlemsstatsmyndighed.Anvendelse af sikkerhedsinformationerDer vil ske en bedre beskyttelse mod uhensigtsmæssig anvendelse afsikkerhedsinformationer. Forslaget sikrer fortrolighed omkring de indsamlede
Side 10/20
data. De indsamlede data vil kun kunne anvendes til at forbedreluftfartssikkerheden.Anonymisering af indberetningerFor at sikre at personer har tillid til systemet, så væsentligesikkerhedsinformationer indberettes, stadfæster forslaget forpligtelsen til atanonymisere indberetninger af begivenheder. Medlemsstaterne opfordres til atfraskrive sig muligheden for at retsforfølge med undtagelse af tilfælde af udvist”grov uagtsomhed”. Organisationer skal indføre interne regler om en åbenindberetningskultur. Samtidig må ansatte, der indberetter begivenheder, ifølgeforslaget ikke udsættes for sanktioner fra arbejdsgiveren på grund af deindberettede oplysninger.Derfor udpeges der et nationalt myndighedsorgan, der vil blive håndteret afTrafikstyrelsen, og som skal sikre gennemførelse af bestemmelserne omkildebeskyttelse for den indberettende. Ansatte skal desuden kunne indberetteovertrædelse af princippet om informationskildebeskyttelse, princippet omstraffrihed og at arbejdsgiveren ikke må sanktionere den ansatte.Analyse af informationDet kræves, at organisationer og medlemsstater skal analysere den indsamledeinformation gennem indberetningssystemet. Formålet er at identificeresikkerhedsrisici og at træffe foranstaltninger, så man kan afhjælpe desikkerhedsmæssige afvigelser. Det vil blive overvåget, om disse foranstaltningerer effektive.Samtidig vil mulighederne for at gennemfører analyser på EU-niveau blivestyrket. Mere konkret vil den eksisterende artikel 19 i forordning nr.996/20104, der handler om princippet om analyse og udveksling af deinformationer, som findes i ECR, blive forstærket. Det vil blive formaliseret, atet netværk af luftfartssikkerhedsanalytikere, under EASA’s formandskab, skalsupplere de nationale analyser.Forbedret gennemsigtighedTil sidst forbedres gennemsigtigheden for den brede offentlighed. Deroffentliggøres en årlig sikkerhedsoversigt, som indeholder informationomkring de foranstaltninger, der er truffet med forordningen. Dette gælderbeskrivelsen af data og tendenser på området.4. Europa-Parlamentets udtalelser4
Side 11/20
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 996/2010 af 20. oktober 2010 om undersøgelse
og forebyggelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart og om ophævelse af direktiv 94/56/EF.
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.5. NærhedsprincippetEU-Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet,idet målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres afmedlemsstaterne. De eksisterende krav er gennemført uensartet og danner ikketilstrækkeligt grundlag for at sikre kvaliteten, adgangen til og anvendelsen afdata om begivenheder inden for civil luftfart på tværs af medlemsstaterne.Kommissionen anfører endvidere, at det af hensyn til sikkerheden ernødvendigt, at systemet om udveksling af informationer mellem medlemsstaterstyrkes og at det sikres, at informationerne analyseres og at samtligemedlemsstater handler aktivt og opfølgende på disse.Fra dansk side, er man enig i Kommissionens vurdering om, at det af hensyn tilsikkerheden er nødvendigt, at systemet om udveksling af informationer mellemmedlemsstater styrkes. Samtidig er det nødvendigt, at dataene analyseressåledes, at der kan drages nytte af indberetningerne og dermed bidrages til enstørre flysikkerhed.6. Gældende dansk retStore dele af forordningens tiltag, navnlig de obligatoriske indberetninger, erpå nuværende tidspunkt gældende dansk ret. Da der er tale om et forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning, kan denne umiddelbart anvendes imedlemsstaterne og medføre pligter og rettigheder direkte for myndigheder,virksomheder og borgere. Der kræves ikke national lovgivning, for atforordningen bliver gældende dansk ret.Der er dog en række mindre nye tiltag med forslaget omkring etablering af etfrivilligt indberetningssystem, anvendelse, udveksling og adgang tilindberettede data, der vil få betydning for både organisationer og myndigheder.Der vil ved en vedtagelse af forslaget skulle ske en mindre konsekvensændringaf de nationale regler, der eventuelt måtte være overflødige eller i strid medforordningens bestemmelser.Indberetning af begivenheder er reguleret i henholdsvis luftfartslovens5§ 89 bog § 135 samt Bestemmelser om obligatorisk indberetning afflyvesikkerhedsmæssige begivenheder6og Bestemmelser om meddelelsespligtmed hensyn til flyvehavarier og flyvehændelser7.
Side 12/20
Bekendtgørelse nr. 959 af 12. september 2011 af lov om luftfart.BL 8-10, 3. udgave af 10. februar 2009.7BL 5-40, 2. udgave af 30. april 1997.56
Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold til deneksisterende EU-regulering. Forordning nr. 216/20088undtager bl.a.ultralette, historiske, forsknings- eller amatørbyggede luftfartøjer, som generelter undtaget EU-regulering. Med forordningsforslaget bliver indberetning afbegivenheder udvidet til at omfatte alle luftfartøjer som er registreret imedlemslandet, eller som er registreret i et andet land men anvendes inden forfællesskabet.I forhold til de nuværende danske regler, hvor der på frivillig basis alleredeindberettes i større omfang end krævet af EU lovgivningen, er der tale om enmindre udvidelse af de indberetningspligtige luftfartøjstyper. Efter gældendeEU-lovgivning, er luftfartøjer anvendt til erhvervsmæssig lufttransport samtturbinedrevne luftfartøjer omfattet.Udvidelsen vurderes ikke i realiteten, at være væsentligt set i sammenligningmed det antal luftfartøjer, der allerede er omfattet.7. KonsekvenserEn vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre mindrekonsekvensændringer i både BL 8-10 og BL 5-40. En ændring af luftfartslovenkan blive aktuel, såfremt der indføres pligt til at retsforfølge tilfælde, hvor derer udvist ”grov uagtsomhed”.Forslaget forventes umiddelbart ikke at have statsfinansielle konsekvenser, dade nuværende IT-systemer, der i dag håndterer de obligatoriske indberetningerom begivenheder, uden de store udbygninger, vil kunne håndtere det frivilligeindberetningssystem, som forslaget kræver.I det danske indberetningssystem er organisationerne alleredeindberetningspligtige, og dette forslag indfører, som det nye, en tilsvarendeindberetningspligt for organisationerne på EU-plan. Forslaget stiller krav om,at organisationerne skal etablere et indberetningssystem til både at håndtereobligatoriske og frivillige indberetninger, og disse data skal være kompatiblemed ECCAIRS. Endvidere stiller forslaget krav om, at de personer der iorganisationerne arbejder med indberetningerne, skal arbejde uafhængigt afandre afdelinger i organisationen. Dette vil kunne være byrdefuldt for mindreorganisationer.Da luftfartssikkerheden allerede er meget høj vurderer Trafikstyrelsen, atforslaget overordnet alene vil bidrage til en harmonisering af området forindsamling og behandling af data, og dermed smidiggøre forebyggelsesarbejdetfor sikkerheden inden for civil luftfart på tværs af landegrænserne.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om fælles regler forcivil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur, og om ophævelse af Rådetsdirektiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF.8
Side 13/20
Der kan dog blive tale en tilførelse af en række mindre administrative opgaverherunder modtagelse af frivillige indberetninger mv., som vil skulle håndteresaf Trafikstyrelsen.8. HøringDer er den 14. januar 2013 iværksat høring af EU-specialudvalget for Transportog organisationer og myndigheder med relation til civil luftfart med frist den 4.februar 2013.Organisationer, der ikke har haft bemærkninger til forslaget: FlyvertaktiskKommando og Dansk Erhverv.Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
Side 14/20
”Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) takker for muligheden for at afgivekommentarer til Kommissionens forslag om indberetninger af episoder.Kommissionen fremhæver i sin motivation til forslaget, at der er behov for enmere proaktiv og harmoniseret tilgang til arbejdet med indberetninger afepisoder med henblik på at forbedre flyvesikkerheden yderligere.BDL støtter ubetinget op om denne målsætning, og er enige i, at en højere gradaf proaktivitet i indberetningsstrukturerne vil understøtte opfyldelsen afmålsætningen. Vi har derudover enkelte kommentarer til forslaget, jf.nedenfor.Med forslaget pålægges virksomhederne (”Organisationer”) at indføre enfrivillig indberetningsordning, således at informationer om episoder, der ikkeopfanges af det obligatoriske system også opfanges. Denne mulighed er praksisallerede etableret i mange virksomheder. Vi kan fuldt tilslutte os, atforpligtelsen gøres obligatorisk. Vi bemærker dog, at det i Kommissionenformulering synes at bygge på, at organisationen er kendetegnet ved ettraditionelt arbejdsgiver-arbejdstagerforhold. Men i dag anvendes i stigendeomfang personale, der er ansat hos tredjemand. Vi finder det vigtigt, atforslaget også tager højde for disses frivillige indberetninger.Forslaget lægger op til en harmonisering og forenkling afindberetningsprocedurerne. Det er dog uklart, hvorledes forslaget sammenlagtvil påvirke virksomhedernes administrative byrder. Vi anmoder om, at dettespørgsmål vurderes i forbindelse med udformningen af den danske holdning tilforslaget. Såfremt en sådan vurdering viser øget byrde, bør der fra dansk sidearbejdes for en reduktion heraf.”Danish Airline Pilots Association, (DALPA)
”Efter gennemgang af det tilsendte, har DALPA følgende bemærkninger:Den nye regulation hilses velkommen, idet det må forventes, at den vil kunnefremme flysikkerheden i Europa.Vigtigheden af confidentiality og just-culture er vigtige elementer, som DALPAser fremhævet, herunder "protection of the reporter". Endvidere vilopbygningen af en fælles database, som det fremhæves, være et stærkt redskabtil proaktivt at forbedre flysikkerheden.I lyset af branchens problemer med intens konkurrence på marginaler samtkonkurser, er der imidlertid nogle reelle problemstillinger, der bør komme medi denne "mandatory reporting structure".Forslag til tilføjelser i nuværende er bl.a derfor som følger:Side 19 pkt. 3( ) A manager of an organisation which requires him to be authorised by amember state as an eg. AM, QM, SM and NPH.Side 34 pkt. 1.7( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Company commercial pressure affecting safety eg.Crew to commence flight with aircraft not airworthy or crew not fit for flight orfatiqued.( ) Near miss with large flock of large birds.Side 38 pkt 2.5( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Commercial pressure eg.to change initial assessmenttowards disregarding regulations or safety.Side 39 pkt. 3.2Other incidents (new requirering 3.1 p38 bottom afterheadline)( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Any commercial pressure to release an unworthyaircraft as airworthy.Afslutningsvist bør det understreges, at ud over confidentiality erdebriefing/feedback af meget stor betydning for at strømmen af rapporter kanafspejle en større del af virkeligheden, hvorfor løbende "lessons learned" samtfeedback til rapportører, f.eks. ved 1/2 eller helårlige publikationer bådenationalt samt på EU niveau, er af stor betydning for at opnå dette samt bevareet højt niveau af rapportering fremadrettet.”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Side 15/20
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for atdeltage i emne høring.Safety er et emne, som ES prioriterer højt, det være sig den flyoperative del,flyvedligeholdelsesmæssige del og lufttrafiktjenesten.BL 8-10 regimet er et væsentligt fundamentet til at forebygge ulykker oghændelser, så længe der foregår en systematisk indberetning og behandling afhændelser m.m. Trafikstyrelsen varetager for Danmark den opgave påtilfredsstillende måde.Emne forslag vurderes at være i harmoni med det allerede eksisterende BL 8-10 regime, og ES kan tilslutte sig, at forordningen bygger på anbefaling FP2.For at tilgodese selskabernes mulighed for at anvende Risk Management ogRisk Assessment optimalt, bør det være muligt for selskaberne at få adgang tilEU databasens informationer – gerne gennem Trafikstyrelsen. I et lille landsom Danmark kan det være svært for de mindre virksomheder at fåtilstrækkeligt materiale til ordentlige risikovurderinger, som i det fremtidigePerformance baserede regime er centrale i hele virksomhedens udmøntning afManagement systemerne, herunder SMS.Artikel 4, punkt 3 nævner de, som er omfattet af forordningen. Det vurderes, atman alene fokuserer på større og ”komplekse” fly, og dermed mangler fly medstempelmotorer samt fly, der flyver uden for offentlig transport. Disse flyanvender samme luftrum samt samme faciliteter som fly i offentlig transport,hvorfor de bør indgå et rapporteringsregime.”Københavns Lufthavne A/S (CPH)”Med henvisning til Trafikstyrelsens skrivelse af 14. januar d.å., hvormed fulgtehøring Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordningom indberetning af episoder inden for civil luftfart følger hermed følgerhøringssvar fra Københavns Lufthavne A/S (CPH)Først og fremmest skal det bemærkes, at CPH støtter forslaget om at gøredirektivet til forordning. Indberetning af begivenheder og hændelser er envigtig parameter i arbejdet med at forbedre luftfarts Safety lokalt og globalt.Forslagspakke 2 vil understøtte dette arbejde og samtidig, fortsat holdearbejdet og myndighedsbehandlingen på nationalt niveau.Umiddelbart ser CPH det som en er udfordringen, at indberetningernevedrørende hændelser på lufthavnene kategoriseres samlet. De oplysninger derskal gives ved indberetningen (Bilag II) er rettet mod lufttrafikhændelser ogikke mod begivenheder og hændelse indenfor lufthavnens infrastruktur.Begivenheder eller hændelser der forekommer indenfor lufthavnens
Side 16/20
infrastruktur vil kun være omfattet af et enkelt af de nævnte punkter. Dervedvil en spredning af forskellige typer hændelser i lufthavnene skulle samlesunder én punkt, og det vil være vanskeligt at kategorisere begivenheder oghændelser efterfølgende. Den tekniske og forskningsmæssige værdi afoplysningerne bliver mindre. CPH har noteret, at ATM f.eks. skal indberette”større skader” i lufthavnens infrastruktur, mens det i mange lufthavne vil værelufthavnen selv der har det dybere kendskab til hændelserne (se tillæg til del Bside 47). Dette var også gældende iht. direktivet.Definitionen i bilaget er meget bred og efter CPH’s vurdering kan sådanneindberetninger ikke stå alene, hvis det skal bruges proaktivt og give værdi iforhold til analysearbejdet som nævnt i udkastet. De faktiske årsager tilbegivenheder og hændelser indenfor i lufthavnenes infrastrukturer kan bedstbesvares af lufthavnsoperatørerne. (Det skal bemærkes, at Lufthavnensindberetning er behandlet i det foreliggende udkast til en kommendeforordning for lufthavnene (EASA NPA – Aerodromes).Lufthavnsoperatørerne er nævnt i artikel 4, stk. 3:Følgende personer indberetter episoder gennem den ordning, der er indført afden organisation, hvor den pågældende er ansat, i henhold til stk. 1 ellergennem den ordning, der er indført af medlemsstaterne i henhold til stk. 2:……e) en leder af en lufthavn, på hvilken Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1008/200820 finder anvendelse(Det ser ud som om der er tale om en forkert henvisning (og forkert danskoversættelse ” …. on common rules for the operation of air services in theCommunity” er blevet til ”…fælles regler for driften af lufttrafiktjenester…”).Forordning 1008/2008 omhandler i øvrigt certificering af luftfartsselskaber.)CPH lægger til grund, at lufthavnene er omfattet af den obligatoriskeindberetning, jf. artikel 4 pkt. 5, og vil være omfattet af artikel 4 pkt. 6 når enkommende forordning for lufthavnens (EASA NPA – Aerodromes) på et seneretidspunkt er vedtaget og trådt i kraft.Men den manglende relationer til lufthavnsoperatøren i forbindelse medhændelser indenfor lufthavnens infrastruktur ses også af listen over deepisoder som vil være obligatoriske indberetningspligtige i henhold til Bilag I,del B og tillæg til del B:1: FLYVEOPERATIONER2: FLYTEKNIK3: LUFTFARTØJ, VEDLIGEHOLDELSE OG REPARATION4: LUFTTRAFIKTJENESTER, ANLÆG OG JORDTJENESTERHændelser på lufthavnens område er ikke nævnt.
Side 17/20
Endelig skal det præciseres, at det er vigtigt at article 10 – Videregivelse afoplysninger, stk. 2 fastholdes, idet det giver lufthavnene muligheden for at fåadgang til data, ligesom det er vigtigt, jf. artikel 11 stk. 6 at fastholde som etminimum, at lufthavnene kan få løbende oplysninger om indberetninger. Dogsynes der at mangle en tidsfrist, hvis ikke oplysningerne gives hurtigt efteranmodningen, vil lufthavnenes mulighed for at handle, indsamle data mv.reduceres væsentligt.”Naviair”Naviair har gennemgået det fremsendte Kommissionsforslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indberetning af episoder inden for civilluftfart COM(2012) 776 final, og skal i den forbindelse knytte en kommentar tilArtikel 13, stk. 3, hvor det anføres, at fristen for indberetning af resultater af deanalyser, der er foretaget i henhold til Artikel 6, er 30 dage.Såfremt der med ”resultatet af analyser” menes ”hændelsesudredning” vil vigerne gøre opmærksom på den foretagne regulering af hændelsesudredning iKommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 1035/2011 af 17. oktober2011 om fastsættelse af fælles krav til udøvelse af luftfartstjenester. Heribeskrives en faseopdelt proces, hvor der blandt andet kan (skal) iværksættesumiddelbare foranstaltninger som følge af den indtrufne hændelse samt skalgennemføres efterfølgende hændelsesudredning omfattende alle nødvendigesikkerhedsrelaterede tiltag. Det er vores erfaring, at der i forbindelse medhændelser, alvorlige hændelser og havarier typisk er tale omhændelsesudredningsforløb, der strækker sig over længere tid. Det forekommerderfor uhensigtsmæssigt, at der stilles krav til ANSP’er om, athændelsesudredning og resultaterne heraf skal være rapporteret tilmyndigheden inden 30 dage.Naviair ser helst, at spørgsmål om hændelsesudredning ikke reguleres i detfremsendte forslag til forordning, men alene reguleres i forordning nr.1035/2011.”9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er blevet præsenteret den 10. og 14. januar 2013 i Rådetstransportarbejdsgruppe og har den 28. januar 2013 været genstand for enegentlig første artikelgennemgang.En række medlemsstater har lagt vægt på, at forslaget ikke må med-føreyderligere administrative byrder. Desuden vil der være fokus på, hvilkeindvirkninger forslaget vil få på luftfartsindustrien.
Side 18/20
En gruppe lande har efterspurgt en klassificering af begivenheder, blandt andetfor, at myndigheder og organisationer ikke skal anvende unødige ressourcer påanalyse af en begivenhed som ikke klassificeres tilstrækkelig alvorlig.Kommissionen har i den forbindelse udtalt sig enig i, at det kan være en god idéat indføre en form for proportionalitet i forhold til, hvilke begivenheder, derkræver analyse.I forbindelse med Kommissionens indledende præsentation af forslaget har engruppe lande udtalt interesse for den nuværende danske implementering af”just culture” princippet ved en ordning med 100 % straffrihed for denindberettende. Den danske model vil dog være vanskelig at acceptere i noglemedlemsstater.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side er man generelt positivt indstillet over for forslaget. Det sigtermod en harmonisering af indberetning af begivenheder inden for civil luftfart,og styrker anvendelsen og beskyttelsen af informationerne. Endvidere finderman det fra dansk side positivt, at forslaget, i forhold til den nuværenderegulering på området, stiller krav om analyse af begivenhederne, fremfor aleneindsamling af data. Dette vil i højere grad bidrage til en større viden ombegivenheder, der er til fare for flysikkerheden, og dermed også en øgetmulighed for præventivt at forhindre dem.I Danmark har man opdelt de obligatoriske indberetninger i fire forskelligeområder for at sikre en overskuelighed: Flyveoperationel indberetning, tekniskindberetning, flyvepladsers indberetning og lufttrafik-tjenestersindberetninger. I forslaget er der ikke foretaget en sådan opdeling. Fra danskside er det ønskeligt, at der bliver mulighed for fleksibilitet i forhold tilindsamling af indberetninger, så det nuværende danske system kanopretholdes i forhold til de enkelte indberetningskategorier. Dette skabergennemsigtighed for den indberettende.I den nuværende danske regulering er der 100 % straffrihed for den, derindberetter en begivenhed, der er omfattet af BL 8-10. Denne beskyttelse vilblive mindre, hvis forslaget vedtages i dets nuværende form, da forslagettillader strafforfølgning, når der er udvist ”grov uagtsomhed”. Tidligere danskeerfaringer har vist, at indberetninger udebliver, hvis den indberettende erbekymret for eventuel strafforfølgning. Fra dansk side er det derfor vigtigt, atder med de nye indberetningsregler fortsat vil være muligt at opretholde dendanske ordning med straffrihed.Vedrørende etablering af det nationale organ, hvortil en ansat skal kunneindberette overtrædelse af forordningens bestemmelse om princippet ominformationskildebeskyttelse, straffrihed og om, at arbejdsgiveren ikke må
Side 19/20
sanktionere den ansatte, vurderes denne opgave at kunne håndteres afTrafikstyrelsen.Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold til deneksisterende EU-regulering.Indberetningspligten bliver med forordningsforslaget udvidet til at omfatteluftfartøjer, som i henhold til forordning nr. 216/20089ellers er undtaget forEU-regulering. Dette synes fra dansk side en smule uhensigtsmæssigt, da detvil gøre begivenheder med luftfartøjskategorier indberetningspligtige, når deellers ikke er reguleret på EU-niveau. Fra dansk side vil man derfor arbejde for,at forslagets indberetningspligt kun skal omfatte begivenheder med luftfartøjer,der er omfattet af EU-regulering.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 20/20
9
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om fælles regler for
civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur, og om ophævelse af Rådetsdirektiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF.