Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 16
Offentligt
Infrastruktur i Aalborg Øst
Havneområdet
September 2010
2
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Rapport:Projektorganisation:
Infrastruktur i Aalborg Øst – HavneområdetKurt Markworth, Aalborg KommuneClaus Holstein, Aalborg Havn A/SJørgen Frandsen, Aalborg Havn A/SMette Schmidt, Aalborg Havn A/SErik Møller, Aalborg KommuneCharlotte Krogh, Aalborg KommuneOle Jensen, COWI
Redaktion:Grundkort:Ortofoto:Copyright:Dato:Kontaktperson:Kontaktadresse:
COWI A/S, Ole W. JensenKMS kort � Kort & Matrikelstyrelsen, reproduktionstilladelse G11-98Kort � Aalborg KommuneDDO�land2008. Copyright COWI.Aalborg Kommune og Aalborg Havn A/SSeptember 2010Charlotte Krogh, Aalborg KommuneAalborg KommuneTeknik- & MiljøforvaltningenStigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
3
IndholdIndledningOversigtskortPlanstatusStatus for vejnettetStatus for Aalborg HavnHavnetrafikken 20105678910Eksisterende vej- og trafikforhold ................... 8
Havnen ....................................................... 9
Snittællingen ............................................. 10Stopinterviewundersøgelsen ........................ 11
Aktuelle planer
13
Havnens udbygningsplan ............................. 13Havnens virksomheder ................................ 14Vejnettet ................................................... 14
Trafik i 2020 scenarioUdfordringerProjekter
151618
Fremtidige trafikforhold ............................... 15
Vejombygninger og nyanlæg ........................ 16
Udbygning af Tranholmvej ........................... 18Ændring af kryds på Øster Uttrup Vej ............ 19Udbygning af Øster Uttrup Vej ...................... 19Forlængelse af Korinthvej ............................ 20Forlængelse af Nørkæret ............................. 20Nye stier ................................................... 21
Anlægstakten
22
Strategi .................................................... 22Gennemførelse ........................................... 22
Oversigt over projekter
fold ud side
4
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havneområderne ved Aalborg
Vendsysselværket
OliehavnenNordhavnenBulkterminal
CENTRALHAVNENByomdannelsesområde
Multigods-terminal
ØSTHAVNENMultiterminal/containerterminal
0 km
1 km
2 km
3 km
0
550
1,100
2,200
3,300
Meters4,400
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
5
IndledningInfrastrukturen er en vigtig forudsætningfor erhvervsmæssig vækst. Det handlerdels om at kunne imødekomme erhver-venes behov for tilgængelighed. Men dethandler også om at sikre en hensigts-mæssig fordeling af transporterne påtransportmidlerne og geografisk ud frahensynet til de omkringliggende byområ-der. Forliget om en grøn transportpolitikslog fast at:”Vejkapaciteten skal udbygges, dér hvorbehovet er størst, dvs. dér hvor der i dager de største trængselsproblemer, menogså, hvor man kan se, at den fremtidigetrafikvækst som følge af erhvervs- ogsamfundsudviklingen vil kræve en udbyg-ning af infrastrukturen.”Med Vejudbygningsplanen fra 2005 ogtillægget til denne fra 2009 har AalborgKommune sat fokus på udviklingen afinfrastrukturen.Et godt samspil mellem forskellige trans-portmidler udgør kernen i det såkaldtetranseuropæiske net (TEN-T). Havneneer tiltænkt en særlig rolle i løsningen afudfordringerne på transportområdet, idetsøtransport kan være et af midlerne til atbegrænse trængslen på vejene. I forligetom en Grøn Transportpolitik konstateresdet at:”...baglandsinfrastruktur ved havnenekan styrke grundlaget for en vækst igodstransport via sø (-transport).”Da Aalborg Havn er en af de danskeTEN-T havne, ønsker Aalborg Kommuneog Aalborg Havn A/S i fællesskab at fåudarbejdet et plangrundlag for den fremti-dige infrastruktur i Aalborg Øst med fokuspå betjeningen af Aalborg Havn.En del af de centrale havnearealer erovergået til andre byformål og de bli-vende havnefunktioner i centralhavnenudnytter de øvrige tilgængelige arealerfuldt ud. Den fortsatte udvikling af AalborgHavn i forhold til andre havne beror derforisær på de potentialer, som Østhavnenrummer. Infrastrukturen får derfor sti-gende betydning for Aalborg Havn.Området ved Østhavnen er samtidig etaf de 3 store erhvervsudviklingsområder iAalborg Kommune. Med 158 hektar ledigterhvervsareal tegner området sig for godten trediedel af det samlede ledige arealtil erhverv i kommuneplanen. Det betyder,at en stor del af den fremtidige erhvervs-udvikling i Aalborg Kommune må påreg-nes at finde sted i dette område.Samtidig planlægges nye trafikskabendefunktioner nær havneområdet. Det gæl-der eksempelvis det nye sygehus i Aal-borg Øst, der i sig selv vil medføre enstor mertrafik. Nye funktioner, vil måskesøge til området som følge af sygehu-set og derved resultere i yderligere tra-fik. Denne trafik vil belaste nogle af desamme veje, som servicerer Østhavnen.Det er på den baggrund, at Aalborg Kom-mune og Aalborg Havn A/S har udarbej-det denne plan for infrastrukturen i AalborgØst.
Østhavnen set fra nordøst. (2010)
6
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Vejnet omkring Østhavnen
0 km
1 km
2 km
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
7
PlanstatusGældende planlægning4.10.T44.10.R1Østhavnen er en del af ErhvervsområdeØst, der ud over4.9.I1selve havneområdetstrækker sig op langs Tranholmvejs øst-4.9.I2side.4.9.H1Industriområdet langs Tranholmvej er4.9.H24.10.G14.9.H3forbeholdt større erhvervsvirksomheder,men erhvervsområde øst er som helhed4.9.T1tænkt til store og mellemstore erhverv,4.1.T24.1.O1havnerelaterede erhverv samt erhvervmed særlige beliggenhedskrav.4.1.R24.1.B34.10.N14.9.B1 4.9.R14.9.O14.10.T14.10.R24.10.R39.6.1Tek2
4.8.I3
4.8.I1
4.8.I44.10.L24.10.R44.8.R14.8.I54.10.N34.10.R54.8.R24.8.T14.8.I24.8.M1
Området er inddelt i miljøklasser, som4.1.B44.10.L14.6.O14.6.B1forebygger miljøkonflikter til naboom-4.6.B44.6.R1råder. Laveste miljøklasse er nærmest4.10.N24.1.B2Tranholmvej af hensyn til boligerne og de4.6.B24.1.B84.6.C14.6.B5rekreative områder vest for denne. I den4.7.B14.1.O74.7.D24.7.O14.6.B6østligste del af erhvervsområdet findes4.1.B104.7.D14.7.B24.10.T24.6.B34.6.T14.7.R1områderne4.1.R3virksomheder med særligetilbeliggenhedskrav.4.5.O24.6.O24.5.R1 4.5.H1Langs Romdrup å, der forløber øst for4.5.B3erhvervsområdet ved Tranholmvej, er4.5.B44.5.B24.5.B1der udlagt en grøn4.5.D2fra Egensevej4.5.B6kiletil4.5.D1Rørdalsvej.4.4.R24.4.O14.4.D14.4.B34.4.C24.4.B54.4.D44.4.B6 4.4.D64.4.O34.5.T14.1.O104.5.O14.5.R24.5.B54.5.C14.5.O34.8.I8
4.8.T24.8.I64.8.M3
4.8.M2
4.8.R34.8.I7
4.8.R4
4.8.R5
4.8.T3
7.1.H27.1.H17.1.H37.1.B27.1.C4I den vestlige del af havneområdet er der7.1.R17.1.B4tidligere ved en forlægning af Rørdalsvejblevet tilvejebragt en ekstra dybde af dehavnenære erhvervsarealer.7.1.B3
4.4.D10
4.4.R1Nærmest4.4.D3Rørdalsvej er der4.4.O5 4.4.D7mellem den4.4.O4grønne kile og erhvervsområdet langsTranholmvej udlagt et område til tekniskeanlæg. Området rummer i dag Rensean-læg Øst og tænkes endvidere at rummeen fremtidig ny godsbanegård samt dennødvendige vejforbindelse hertil.
7.1.B5Langs fjorden rummer planlægningen7.1.B1mulighed for en udbygning, som vil skabeen lang lige kajstrækning med Grøn-landshavnen som det eneste bassin. Denlige kajstrækning vil sikre området en stordybde, som kan tilgodese fremtidig udvik-ling indenfor de havnerelaterede erhverv.
Rørdalsvejs forlægning ved Tranholmvej.
8
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Status for vejnettetEksisterende vej- og trafikforholdØsthavnen og erhvervsområderne i til-knytning hertil betjenes via Tranholmvej.Tranholmvej giver forbindelse til det over-ordnede vejnet – i syd til Hadsund Lan-devej og mod vest via tværforbindelserneUniversitetsboulevarden, Humlebakken,Øster Uttrup Vej og Rørdalsvej til E45.Sidstnævnte er tvangsrute for modul-vogntog til og fra havnen.Tranholmvej er 4-sporet på strækningenfra Universitetsboulevarden til Humlebak-ken. Fra Humlebakken mod nord til Øst-havnen er vejen udlagt til 4 spor, men derer kun realiseret 2 spor. Disse er etableretså de følger vestsiden af den 4-sporedestrækning.Der er rundkørsler på Tranholmvej vedEgensevej (2-sporet) og Øster Uttrup Vej(1-sporet). Krydset ved Humlebakken ersignalreguleret mens de øvrige kryds påTranholmvej er vigepligtsregulerede. Uni-versitetsboulevarden og Humlebakken erogså 4-sporede veje, mens Øster UttrupVej og Rørdalsvej begge er 2-sporede.Da Tranholmvej er den eneste adgangs-vej til Østhavnen er havnens virksomhen-der meget afhængige af trafikforholdenepå denne. Kapacitetsmæssigt er der idagikke problemer på Tranholmvej, menkombinationen af det 2-sporede forløbog afvikling af specialtransporter giver tiltider gener.Trafikken i Basis 2007
Rørdalsvej1.500
Tranh3.5 olm00 vej
Østhavnen
E4552.000
ØsterUttru8.000 p Vej
Øster Uttrup Vej4.500
As
se
ns
ve
j
Humlebakken13.500
Hu
mle9.5 bak00 ken
Ved Assensvej er der lavet sideudvidelseri Tranholmvejs vestside af hensyn til spe-cialtransporterne med møllevingerI rampekrydsene ved E45 er der fleresteder problemer. Dette har blandt andetafstedkommet ombygning af rampekrydsved Rørdalsvej, Humlebakken og Univer-sitetsboulevarden.
HadsundLandevej8.000
Universitets-boulevarden28.500
sitets-Univer ardenboulev 0016.0
Tranh7.0 olmv00 ej
Egen8.5 sevej00
På Universitetsboulevarden er der endvi-dere en begrænset restkapacitet i flere afrundkørslerne.Stinettet i Aalborg Øst er et veludbyggetnet af stier i eget tracé. Imidlertid afslut-tes stinettet vest for Tranholmvej, og derer i dag ikke stiforbindelse til virksomhe-derne i erhvervsområdet og Østhavnen.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
9
Status for Aalborg HavnHavnenVirksomhederne på Aalborg Havnbeskæftiger i dag ca. 1.000 ansatte.En analyse fra 2008 af ”Aalborg Havnsbetydning for regionens erhvervsudvik-ling” viste imidlertid en afledt beskæfti-gelse på ca. 6.300 personer.Aalborg Havn er målt i forhold til gods-omsætningen i 2008 på ca. 3.2 mio. tonsDanmarks 13. største havn. Trendenfor vækst i godsomsætning for AalborgHavn har i perioden 1997-2008 svaret tilen årlig vækst på 2,3%. Gennemsnittetfor Danske Havne har i samme periodeværet 2,1% p.a.Væksten i perioden fra 1997-2008 er sketuden væsentlige ændringer i kajstræknin-gerne. En effektiv håndtering af godset,som begrænser skibenes liggetider, eren væsentlig konkurrenceparameter forhavnene. Det betyder, at fokus i højeregrad er på den interne logistik og indret-ningen af havnearealer end på udbyg-ning af kajstrækninger. Derfor er det ikkeoverraskende, at Aalborg Havn har kun-net realisere en vækst, uden at de fysi-ske rammer ved fjorden er ændret synligt.Godsmængderne i Aalborg Havn forde-ler sig på Centralhavnen og Østhavnen.Fordelingen varierer fra år til år men deter i størrelsesordenen 28-35% af densamlede godmængde, som i de senereår er håndteret i Østhavnen. Da der ikkei noget betydende omfang sker omladnin-ger fra skib til skib i Aalborg Havn er der tilgodsomsætningen knyttet en landværtstransport af samme omfang.Konkurrenceforholdene på transportmar-kedet betyder, at dette gods i dag trans-porteres med lastvogne. Østhavnen erdog sporbetjent, hvilket giver havnen enmulighed for at fastholde og videreudviklesin position også hvis markedsforholdeneændrer sig til fordel for banetransport.19951999
2004
2008
Godstog til havnen benytter det i alt 13,5km lange stamspor til Aalborg Banegård,hvor tog mod syd skal vende. AalborgHavn A/S har overtaget stamsporet fraAalborg Kommune.
En væsentlig del af Østhavnens aktivite-ter knytter sig til baglandsarealerne, somblandt andet huser transportrelateredeerhverv – herunder Danske Fragtmændsterminal i Aalborg. I dag har Aalborg HavnA/S 263 ha areal i Østhavnen, hvoraf 158ha jf kommuneplanen er ledige.
10
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havnetrafikken 2010Som led i undersøgelsen af den fremti-dige infrastruktur er der i april 2010 gen-nemført en trafikanalyse ved Østhavnen.Analysen omfatter en snittælling og enstopinterviewanalyse.Snittællingen blev gennemført på Rør-dalsvej mellem Tranholmvej og Sun-det. Der blev talt gennem en hel uge fraonsdag d. 14/4 til tirsdag d. 20/4, hvorførstnævnte var sammenfaldende medtidspunktet for stopinterviewundersøgel-sen.SnittællingenSnittællingen viser, at hverdagsdøgn-trafikken på Rørdalsvej er ca. 3.000køretøjer pr døgn. Sammenholdes denregistrerede trafik med tællinger gennem-ført i forbindelse med VVM redegørelsenfor udvidelsen af Østhavnen fremgår det,at der i perioden fra 2004-2010 ikke ersket en vækst i trafikken. Tællingen fra2004 viste således en trafik på 3.500køretøjer pr døgn.Nu kan tællinger for et havneområdevære behæftet med en del usikkerhedsom følge af variationer i skibstrafikken.Umiddelbart burde de to registreringspe-rioder dog være nogenlunde sammenlig-nelige i denne sammenhæng.Den væsentligste forklaring på faldet i tra-fikken er snarere en virkning af finanskri-sen. Generelt er den nationale godskørselfaldet med godt 10% fra 2004 til 2009. I ethavneområde, som domineres af trans-portrelaterede erhverv – vare- og lastbilerover 5,8 m udgør således 42% af trafik-ken på Rørdalsvej – må dette forventesaf afspejle sig i trafikken.1201008060402002004K32005K32006K32007K32008K32009K3Indeks
National kørselNational kørsel
350300250200150100500
Køretøjer
DøgnfordelingDøgnfordeling
Hvorvidt trafikken på ”den anden side” affinanskrisen vil finde tilbage til sit tidligereniveau, vil blandt andet afhænge af omder i kølvandet på krisen sker strukturfor-andringer i transporterhvervene. Krisenkan være en anledning for virksomhedertil at revurdere deres transporter og der-for vil der både kunne vindes og tabesmarkedsandele.
00:0001:0002:0003:0004:0005:0006:0007:0008:0009:0010:0011:0012:0013:0014:0015:0016:0017:0018:0019:0020:0021:0022:0023:00
Den maksimale trafik til havnen i spidsti-merne morgen og eftermiddag udgør ca.10% af døgntrafikken. Dette svarer tilniveauet på det øvrige vejnet i Aalborg.Spidstimen starter måske en smule tid-ligere end for det øvrige vejnet, men ipraksis er betydningen heraf for trafikaf-viklingen nok minimal.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
11
Havnetrafikken 2010StopinterviewundersøgelsenOnsdag d 14/4 blev der i tidsrummet kl6-18 gennemført en stopinterviewun-dersøgelse. I henhold til snittællingenafvikles der i denne periode 88 % afdøgntrafikken.Al trafik til havnen blev i analyseperio-den ledt via Sundet, hvor interviewenefandt sted. I alt blev der gennemført 565interviews. Dette svarer til 40 % af samt-lige forbipasserende. Pladsforholdeneog andelen af tunge køretøjer gjorde detnødvendigt i perioder at vinke køretøjerforbi tælleposterne.Nogle chauffører bad endvidere om atblive vinket forbi efter at have gennem-ført flere interviews, og dette ønske blevi vid udstrækning efterkommet for at fore-bygge ulovlig passage omkring den etab-lerede afspærring på Rørdalsvej. Det måforventes, at der blandt disse chaufførerer en overvægt af kørsler med korte turemed mål i Aalborg by. Dette kan betyde,at omfanget af disse ture undervurdereslidt.Alligevel viser resultaterne af analysen,at det er den lokale trafik, som domine-rer i Østhavnen. Omkring hver femte turtil havnen har sin oprindelse i det cen-trale Aalborg (midtbyområderne nord ogsyd for Limfjorden). Kun 8 % af de regi-strerede ture rækker ud over den nordjy-ske region.Samlet udgjorde den tunge trafik 39% afsamtlige registrerede ture i undersøgel-sen. Placeringen af Danske FragtmændsTerminal i Østhavnen betyder, at kørselmed stykgods udgør en meget stor del
45%40%35%30%25%20%15%10%5%0%
Andel af turene til havnen
nd
y
y
nd
nd
nd
k
t
e
de
nd
ar
tb
tb
un
lla
lla
lla
id
id
la
la
rå
m
m
yl
M
M
jy
tjy
jy
yl
an
m
m
dj
yo
st
by
Ko
id
g
st
dj
Ve
or
nd
tb
N
M
Sy
or
Ø
lb
g
Tæ
Aa
su
or
re
lb
N
ør
Aa
af denne trafik. Der blev kun registreret fåcontainertransporter ved undersøgelsen.På ugebasis udgør containertrafikken til
og fra havnen i alt ca. 150 ture i hver ret-ning, hvor ca. 1/3 af disse bliver afvikletom mandagen.
Ø
vr
ig
e
D
U
dl
an
d
12
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Havnetrafikken 201038%Alle køretøjerTunge køretøjer
100%
34%
1%
4%
7%
4%7%
5%
De primære ruter for trafikken til havne-området er Rørdalsvej og Øster UttrupVej, der tilsammen tegner sig for 72 % afsamtlige ture. Den samlede havnetrafiker størst ad Rørdalsvej, men det er ØsterUttrup Vej, der bærer den største del afden tunge havnetrafik (>3,5t). I alt benyt-ter 49 % af den tunge trafik til havnen sigaf Øster Uttrup Vej.Det er måske lidt overraskende, at Uni-versitetsboulevarden kun spiller en megetbeskeden rolle for havnetrafikken (7 %).Målt i afstand og køretid burde ruteval-get via Universitetsboulevarden være detmest attraktive for trafikken fra syd.
Rørdalsvej øst for Tranholmvej.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
13
Aktuelle planerHavnens udbygningsplanAalborg Havns udbygningsplan følgerde rammer, der er udstukket i kommune-planen, men tegner et videre perspektivfor udvikling mod øst, når behovet her-for opstår.Der er i dag kun enkelte virksomhederlokaliseret i området til virksomheder medsærlige beliggenhedskrav øst for Rom-drup Å.Grønlandstrafikken forventes på korteresigt at flytte fra det eksisterende bassin tilen ny kaj med større bagarealer umiddel-bart øst for det nuværende bassin.Området til flydende gods kan eventueltkomme i spil, såfremt den 3. Limfjordsfor-bindelse etableres som en Østforbindelseidet denne berører dele af den nuvæ-rende oliehavn.Møllevinger i ad hoc lager området.
Vej- og banebetjening af terminalområdet.
Aalborg Havns udviklingsplan.Stål virksomhed-9,8m
GrønlandshavnenGodsbanegård
Container terminal-9,5m
Lager, service mv.-6,5m
FoderstofferProjektgods
Flydende godsN
-9,5m-3,0m
-9,3
m
-9,3
m
LangTranholmvej
erakRørdalsvej
14
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
Aktuelle planerHavnens virksomhederNye lagerfunktioner tilføjes løbende tilden portefølje af virksomheder, der erlokaliseret i Østhavnen. Gennem byud-vikling ved Kertemindevej er der tilveje-bragt areal til Nordisk Distributionscenter.Overfor Vejdybet etableres der en nycross docking terminal for Carlsberg meddirekte omladning fra modulvogntog tildistrubutionslastvogne.Rammerne for en af Østhavnens før-ste virksomheder ændres også, idet derplanlægges etableret et nyt logistikpak-hus for Grønlandstrafikken. Det frigivereksisterende lagerkapacitet, som kangive plads for nye virksomheder vedGrønlandsbassinet.VejnettetVejdirektoratet har i 2009 gennemførten analyse af rampekrydsene ved ØsterUttrup Vej idet der er rapporteret kapa-citetsproblemer i krydset. På baggrundaf undersøgelsen blev der udarbejdet etskitseprojekt for en ombygning af ram-pekrydsene fra rundkørsler til signalre-gulerede kryds, samt ændringer af detilstødende strækninger på Øster UttrupVej.Dette projektforslag indgår nu i Vejdirek-toratets prioriteringer. Da der er betyde-lige afviklingsproblemer i rundkørslerne,som betyder kødannelser der stuver til-bage til E45, må det forventes, at derindenfor få år vil ske en ombygning aframpekrydsene.Aalborg Kommune har i 2009 afsluttetVVM undersøgelser for Nye Vejanlæg iAalborg Syd. Blandt disse anlæg er Egns-planvej – en ny vejforbindelse mellemHadsund Landevej og E45. Egnsplanvejskal medvirke til at aflaste Universitets-boulevarden bl.a. gennem at skabe enalternativ rute for trafik fra Aalborgs syd-østlige opland.Ny lagervirksomhed ved Kertemindevej.
Østhavnen
Tilslutningsanlæg E45Egnsplanvej
Nybyggeri på havnen
Nordisk Distributionscenter
Logistikpakhus
Cross-docking terminal
Aalborg Kommune forventer at projek-tet for Egnsplanvej inklusiv et nyt tilslut-ningsanlæg til E45 bliver realiseret i dekommende år.I forbindelse med etablering af det nyelogistikpakhus planlægger Aalborg Havn
A/S at etablere en ny vejforbindelse mel-lem Vejdybet og Savannevej nord forDanske Fragtmænds Terminal. Vejenbliver den nordlige fordelingsvej i dennedel af det udbyggede havneområde i Øst-havnen.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
15
Trafik i 2020 scenarioFremtidige trafikforholdFrem mod år 2020 vil der ske en stig-ning i trafikken. Denne stigning knytter sigdels til en generel vækst – vi kører mereog længere – og dels til byvæksten, hvornye byfunktioner skaber ny trafik. Sidst-nævnte forventes at komme til at spilleen væsentlig rolle i forhold til Østhav-nens fortsatte udvikling som et multimo-dalt erhvervsområde.Ved vurderingen af de fremtidige trafik-forhold er der taget udgangspunkt i, atder frem til 2020 sker en gradvis udnyt-telse af de ledige arealer i og omkringØsthavnen. Med udgangspunkt i Trafik-ministeriets Turrateprojekt er det anslået,at omdannelsen vil resultere i 12.500 nyebilture til området.Denne trafik vil især belaste Rørdalsvejog Øster Uttrup Vej. Sammenholdt meddagens trafik vil der også være en tra-fikstigning ad Humlebakken, men dennestigning har også sammenhæng medafviklingsforholdene på Universitetsbou-levarden.Etableringen af et nyt sygehus i AalborgØst vil ligeledes øge trafikken i området.Det er anslået, at sygehuset vil afsted-komme ca. 13.000 nye bilture pr døgn.Der lægges op til, at sygehusområdet pri-mært vejbetjenes via Hadsund Landevej.Denne løsning for vejbetjeningen vil udover at øge trafikken ad Hadsund Lan-devej også medføre en kraftig stigning itrafikken ad Tranholmvej frem til Humle-bakken samt ad Humlebakken.Trafikken i Basis 2020 (heraf havnetrafik)Mertrafik Sygehus
Rørdalsvej5.500 (900)
14 Tran.50 ho0 ( lmv11 ej.500)
Østhavnen
E4563.500 (100)+5.500
ØsterU14.500 ttrup Vej(7.000)
Øster Utt10.000 ( rup Vej7.000)
As
se
ns
ve
j
Humlebakken17.000 (1.500)+7.000
Området vest for Hadsund Landevej og syd Universitetsboulevarden,hvor det nye sygehus placeres set fra nordøst.
HadsundLandevej7.500 (100)11.000
Universitets-boulevarden28.000 (1.800)+1.000
H12 umle.50 bak0+7(1.5 ken.00000)Universitets-boulevarden18.000 (2.500)+1.000
T12 ranh.50 olm0 ( ve4.2 j00)
Eg10. ensev000 ej(0)
16
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
UdfordringerVejombygninger og nyanlægBehovet for ændringer af vejnettet i Aal-borg Øst vurderes på baggrund af trafik·scenariet for år 2020.I henhold til vejreglerne anbefales 4 spo-rede veje, når døgntrafikken overstiger15.000 køretøjer pr døgn. Da der er taleom meget høje tungtrafik andele på Tran-holmvej vil en udvidelse vejen til 4 sporvære relevant med de beregnede trafik-niveauer i 2020.Det vil være nødvendigt at rundkørs-len ved Øster Uttrup Vej udbygges ellerændres til et signalanlæg. Da der vil væretale om en meget stor venstresvingendetrafik fra Øster Uttrup Vej mod nord vur-deres en udbygning af rundkørslen til 2spor at være den mest optimale.Løsningen skal dog også ses i sammen-hæng med, om det sikkerhedsmæssigt vilvære forsvarligt at fastholde de eksiste-rende vigepligtsregulerede tilslutninger tilTranholmvej ved Svendborgvej, Smede-gårdsvej, Assensvej, Middelfartvej, Over-vejen, Kertemindevej og Rørdalsvej.Hvis det ud fra sikkerhedsmæssige over-vejelser vurderes at flere af disse bør sig-nalreguleres, kan det være nødvendigt atsamme løsning vælges ved Øster UttrupVej for at opnå den bedst mulige sam-menhæng i trafikkens flow.Da Tranholmvej er den eneste vejforbin-delse ind i havneområdet er Østhavnensårbar ved hændelser på denne. Risi-koen for hændelser vil øges efterhåndensom trafikken stiger, og kan en ekstra vej-forbindelse til havnen blive aktuel. En nyforbindelse fra Egensevej ved Nørkæretkunne være en løsning. Løsningen kaneventuelt etapedeles med en forbindelsetil Korinthvej som første etape.Tranholmvej ved Assensvej.
Tranholmvej ved Øster Uttrup Vej.
Tranholmvej ved Humlebakken.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
17
UdfordringerSom det fremgår af analysen, er ruten adØster Uttrup Vej den foretrukne rute foren stor del af den tunge trafik til Østhav-nen. Det hænger formentlig både sam-men med afstande til motorvejen og detforhold, at Øster Uttrup Vej er den nær-mest liggende tilslutning til E45, hvor derbåde er nord- og sydvendte ramper.I praksis vil det næppe være muligt atændre dette rutevalg. Derfor vil der meden stigende trafik til Østhavnen værebehov for at tilvejebringe en mere sikkerudformning af sidevejstilslutningerne påØster Uttrup Vej.Ændring af den nuværende forlægning afRørdalsvej vil næppe i sig selv medføreen større tiltrækning af biler til denne rute.Muligheden for helt eller delvist at tilba-geføre vejen bør dog fastholdes ud frahensynet til tvangsruten for modulvogn-tog og muligheden for enkelt at afviklemeget lange specialtransporter til og frahavnen. En delvis tilbageføring kunnebestå i et shuntspor fra Rørdalsvej Øst tilRørdalsvej Vest.Med de beregnede trafikniveauer vil detvære nødvendigt at tilvejebringe sikreløsninger for cykeltrafikken til områdetgennem en udbygning af stinettet. I for-hold til betjeningen af erhvervsområ-det langs Tranholmvej vil det være mesthensigtsmæssigt at etablere nye stierøst for denne. Anlægsmæssigt vil detteogså have nogle fordele, idet udvidelsenaf Tranholmvej til 4 spor også vil ske ivejens østside.Rørdalsvej ved Sølystvej.Øster Uttrup Vej ved Øster Sundby.
Øster Uttrup Vej ved Tranholmvej.
18
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
ProjekterUdbygning af TranholmvejProjektet omfatter en udbygning af den eksisterende to-sporedestrækning på Tranholmvej nord for Humlebakken fra 2 til 4 spor.Udbygningen er forudsat gennemført ved etablering af midter-helle og 2 nye kørespor øst for den eksisterende Tranholmvej.I forbindelse med ombygningen vil det være nødvendigt atændre belysningsanlægget. Det forudsættes, at der etableresbelysning i midterhellen af vejen, som det eksisterende belys-ningsanlæg på den sydlige del af Tranholmvej.Udbygning af Tranholmvej – nordlig delstrækning.
Udbygning af Tranholmvej – sydlig delstrækning.
Som led udbygningen er det forudsat at krydset ved Øster UttrupVej udbygges fra en to-sporet til en 4-sporet rundkørsel.Udbygningen af Tranholmvej kan eventuelt etapedeles i to eta-per hhv. nord og syd for Øster Uttrup Vej. Udbygningen modnord forudsættes afsluttet ved Sundet.Som en del af udbygningen etableres der en dobbeltrettet stii Tranholmvejs østside. Der forudsættes etableret en stitunnelunder Tranholmvej ved Øster Uttrup Vej for at sammenbindestinettet.Der er udarbejdet et groft anlægsoverslag for udbygningen.For den sydlige deletape – inklusive rundkørslen ved ØsterUttrup Vej vil anlægsudgiften være i størrelsesordenen 30-35mio. kr inkl. arealerhvervelse, projektering og uforudseeligeudgifter.For den nordlige deletape vil anlægsudgiften udgøre ca. 20-25mio. kr inkl. arealerhvervelse, projektering og uforudseeligeudgifter.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
19
ProjekterÆndring af kryds på Øster Uttrup VejI takt med den stigende trafik vil det værerelevant at signalregulere eller saneresidevejstilslutninger til denne. Det kræveren nærmere analyse at afdække hvilkekryds der eventuelt kan lukkes og hvilke,der bør signalreguleres.Da der er etableret kanalisering i mangeaf krydsene vil dette medvirke til at redu-cere anlægsprisen. Anslås en gennem-snitlig anlægspris på 1,5-2 mio. kr prkryds vil ændring af alle 8 kryds inde-bære en anlægsudgift i størrelsesorde-nen 12-16 mio. kr.Ændringen af krydsene bør prioriteresefter uheldsbilledet i disse sammen medstørrelsen på sidevejstrafikken.Det forventes, at krydsombygningerne påØster Uttrup Vej vil gøre denne tilstræk-kelig robust til at afvikle trafikken i en langårrække.
Udbygning af Øster Uttrup VejFortsætter trafikudviklingen vil man påsigt nå trafikniveauer på Øster Uttrup Vej,som fordrer en udbygning af vejen fra 2til 4 spor. Strækningen nærmest E45 vilvære det sted, hvor behovet opstår først .Udbygning af Øster Uttrup Vej fra 2 til 4kørespor anslås at resultere i et tillæg tilovenstående anlægsudgift på i størrel-sesordenen 22-25 mio. kr.
Udbygning af Øster Uttrup Vej.
20
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
ProjekterForlængelse af Korinthvej til Nørkæret.
Forlængelse af KorinthvejOprindelig var Korinthvej forudsat udbyg-get frem til Rørdalsvej langs vestsidenaf den planlagte godsterminal. Med detplanlagte udbygningsområde ved Nør-kæret vurderes en direkte forlængelseaf Korinthvej frem til Nørkæret at væreen mere hensigtsmæssig løsning. Vejen,der vil krydse Romdrup Å, kan kommetil at følge den sydlige afgrænsning aferhvervsområdet og giver dermed mulig-hed for at betjene dette både fra nord ogvest.Anlægsudgiften ved forlængelse afKorinthvej og videre udbygning af dennordlige del af Nørkæret vurderes atudgøre i alt 20-22 mio. kr.
Forlængelse af NørkæretFor at tilvejebringe en ekstra vejforbin-delse til Østhavnen kan en forlængelseaf Nørkæret til Egensevej være en løs-ning på langt sigt. Via Universitetsboule-varden kan denne give adgang til E45.Som udgangspunkt vil denne delstræk-ning af Nørkæret forløbe i åbent land,idet der i planlægningen ikke indgårbyvækst i dette område.Ved vejens tilslutning til Egensevej vilder være behov for etablering af etkanaliseringsanlæg.Anlægsudgifterne ved etablering afdenne delstrækning anslås at udgøre istørrelsesordenen 15 mio. kr.
Forlængelse af Nørkæret til Egensevej.
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
21
Nye stierFor at sikre et sammenhængende stinetfrem til Østhavnen bør der ske udbygningaf stierne langs Humlebakken og Tran-holmvej.Som beskrevet tidligere indgår der i pro-jektet for en udbygning af Tranholmvej til4 spor nord for Humlebakken etableringaf en dobbeltrettet stiforbindelse langsvejens østside.Langs Humlebakken forudsættes end-videre etableret cykelstier i begge vejsi-der fra Tranholmvej til Budumvej. Idet detantages, at der ved broanlæggene er til-strækkelig plads hertil, anslås udgifternetil stianlæggene til ca. 8,5 mio. kr.Langs Tranholmvej etableres der en stilangs vejens vestside mellem Egensevejog Humlebakken. Anlægsudgifterne hertilanslås til ca. 1,5 mio. kr.
Stianlæg langs Humlebakken og den sydlige del af Tranholmvej.
22
Infrastruktur i Aalborg Øst – Havneområdet
AnlægstaktenStrategiUdbygningen af infrastrukturen i Østhav-nen bør ske efter en overordnet strategi,som sigter mod:• at være på forkant i forhold til denforventede trafikudvikling• at få bedst muligt udbytte af investe-ringerne ved at tilpasse udbygnings-takten med de aktuelle behovtransporter til erhvervsområdet ved Øst-havnen afstedkommer.GennemførelseTidsplanen for projekternes gennem-førelse bør – i overensstemmelse medstrategien – være tilpasset den erhvervs-mæssige og trafikale udvikling i området.Forligskredsen omkring en grøn trans-portpolitik slår fast at:I tabellen nederst på denne side er vist entidsplan for projekternes gennemførelse.Projekterne er illustreret på oversigtskor-tet på omslagets fold-ud side.
Strategien skal medvirke til at forebyggeat trafikale problemer bliver en barriere”...bedre adgang til havnene er et indsats-område i forhold til den rullende planlæg-for den erhvervsmæssige udvikling ining i de kommende år.”Østhavnen. Samtidig skal den sikre enbalanceret udbygning, således at veje-Østhavnens kobling til statsvejnettet børnes udformning er i overensstemmelsemed trafikken – herunder også de sær- i denne sammenhæng undersøges nær-mere.lige krav som afviklingen af de specifikke
KommuneAalborg Havn
Primær funktionSekundær funktion
VejstrukturKapacitetTrafiksikkerhedBymiljø&byudvikling
●●Anlægssum
Nr. Projekt
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
1Udbygn. af Tranholmvej s.f. Ø. Uttrup Vej 30-35 mio. kr.2Udbygn. af Tranholmvej n.f. Ø. Uttrup Vej 20-25 mio. kr.4Krydsombygninger på Øster Uttrup Vej5Forlængelse af Korinthvej til Nørkæret6Dobbeltrettet sti vest for Tranholmvej7Udbygning af Øster Uttrup Vej8Forlængelse af Nørkæret til EgensevejI alt12-16 mio. kr.20-22 mio. kr.1,5 mio. kr.22-25 mio. kr.15 mio. kr.129-148 mio. kr.
Vestforbindelse
3Enkeltrettede stier langs Humlebakken
8,5 mio. kr.
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
Stinet
Aalborg KommuneTeknik- og MiljøforvaltningenStigsborg Brygge 59400 Nørresundbywww.aalborgkommune.dk[email protected]
Aalborg Havn A/SLangerak 199220 Aalborg Ø
Oversigt over projekter
0 km
1 km
2 km