Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1216891_0001.png
1216891_0002.png
TransportministerenTransportudvalgetVejdirektoratetLokale folketingsmedlemmer
ØkonomiudvalgetNæstved KommuneTeatergade 84700 NæstvedTelefon 5588 5588Fax[email protected]www.naestved.dk
Opgradering af vejen mellem Rønnede og Næstved – rute54Vejdirektoratet offentliggjorde i starten af december 2012 enforundersøgelse for opgradering af vejforbindelsen Næstved-Rønnede også kaldet rute 54.Både Faxe og Næstved byråd ser med stor tilfredshed på, at dermed forundersøgelsen er taget hul på dette meget væsentligeprojekt – både for vores kommuner og for Region SjællandMed projektet »Sjælland baner vejen frem« påpeger regionen ogde17 kommuner i Region Sjælland udfordringerne i trafikken påSjælland og anviser løsninger. Her indgår en motorvejsforbindel-se fra Sydmotorvejen ved Rønnede over Næstved til Slagelse ogvidere til Kalundborg som en afgørende forbindelse. Hermed vilder blive skabt en sammenhængende Sjællandsk tværforbindel-se.En velfungerende infrastruktur er afgørende for udvikling ogvækst i kommunerne på Sydsjælland og absolut en nødvendig-hed i forhold til at fastholde og tiltrække erhvervsvirksomhedertil området. Samtidig pendler borgerne i Region Sjælland for-holdsvist længst for at komme på arbejde af alle i hele DanmarkEtablering af Femern Bælt forbindelsen vil uomtvisteligt giveyderligere muligheder for erhverv, handel, beskæftigelse, ud-dannelse og oplevelser til et hårdt ramt område. Derfor er det afafgørende betydning at vejforbindelsen mellem Rønnede ogNæstved opgraderes til motorvej, så de trafikale flaskehalse mi-nimeres.Af undersøgelsen fremgår fire mulige linjeføringer for en opgrade-ret vejforbindelse A, B, C og E:Faxe byråd og Næstved byråd har afholdt et fællesmøde den 4.februar 2013 og efterfølgende har Rute 54 været politisk be-handlet i de to kommuner.Der er enighed om, at
Dato18-02-2013
det er afgørende, at en ny forbindelse føres fra Næstvedtil tilslutningsanlæg 37 ved Rønnede, hvorfor vejforbin-delse A og B er tilfredsstillende løsninger men hvor modelA umiddelbart er den mest tilfredsstillende at foretrækkeden nye vejforbindelse etableres som motorvej på helestrækningen, hvilket samfundsmæssigt og trafikalt giverden højeste værdi.Linie C er ikke den mest optimale løsning, idet den kunmuliggør motorvejsanlæg på en del af strækningen.Dermed vil de trafikale udfordringer på rute 54 ikke bliveløst.linje E vurderes uacceptabel, da den indebærer, at entværforbindelse kobles på sydmotorvejen syd for det nu-værende tilslutningsanlæg 37, ogDer skal gøres opmærksom på, at Næstved – Rønnede er led iden Sjællandske Tværforbindelse, som har den højeste prioritetblandt såvel Regionen som de 17 kommuner i region Sjælland.Næstved - Rønnede er yderligere en del af forbindelsen mellemFemern Bælt og Storebælt, og er dermed en vigtig del af detnationale vejnet.Der er i trafikaftalen om ”Bedre Mobilitet” den 26. november2010 aftalt reserveret 15 mio. kr. til gennemførelse af en VVM-undersøgelse af Rute 54, Næstved – Rønnede.Da resultaterne af forundersøgelserne klart viser, at der er storsamfundsmæssigt gevinst ved at gennemføre projektet, og dader er store lokale og regionale behov for så hurtigt som muligtat komme i gang med udbygning af strækningen, vil det væremeget omkostningsfuldt, hvis en VVM-undersøgelse ikke sættes igang hurtigst muligt.Faxe og Næstved Byråd henstiller til Folketinget, at man hurtigstmuligt beslutter at udarbejde en VVM-redegørelse for de to valg-te linjeføringer – A og B – så eventuelle konsekvenser for miljø-et kan blive belyst.
Venlig hilsenNæstved Kommune
Carsten RasmussenBorgmester
Tomas H. TherkildsenKommunaldirektør