Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
TilTransportministerenFolketingets TransportudvalgVejdirektoratet
Den 14. februar 2013Opgradering af vejen mellem Rønnede og Næstved - rute 54
I forbindelse med opgraderingen af vejforbindelsen mellem Næstved og Rønnede har Vejdirektoratetoffentliggjort en forundersøgelse, som angiver forskellige mulige linieføringer.Komitéen for den Sjællandske Tværmotorvej (KST) er meget tilfredse med dette initiativ, idet KST eretableret med henblik på at fremme udbygningen af strækningen Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg.Medlemmerne af KST fremgår af vedlagte bilag.Efter KST's opfattelse er etableringen af en tidssvarende vejinfrastruktur tværs over Sjælland af heltafgørende betydning for den fremtidige erhvervsudvikling i regionen og dermed mulighederne for at etablerenye stærkt påkrævede arbejdspladser. En sjællandsk tværforbindelse vil fremme de eksisterendevirksomheders muligheder for at løse de nødvendige transportopgaver, gøre det lettere at tiltrækkearbejdskraft samt fremme mulighederne for at tiltrække nye virksomheder.På længere sigt vil etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt underbygge behovet for densjællandske tværforbindelse. En del af den syd fra kommende trafik vil skulle vestover, og en sjællandsktværforbindelse vil ligeledes lette adgangen til Femern Bælt forbindelsen fra Vestsjælland og det øvrigeVestdanmark.Etableringen af vejforbindelsen mellem Næstved og Rønnede er derfor vigtig, og KST skal opfordre til, atVVM-undersøgelsen af denne strækning påbegyndes snarest - som det er aftalt i trafikaftalen 'BedreMobilitet' af 26. november 2010.Vejdirektoratet opererer i forundersøgelsen med 4 forskellige mulige linieføringer. For KST er det afgørende,at den nye forbindelse føres fra Næstved til tilslutningsanlæg 37 på Sydmotorvejen. Dette krav opfyldes afløsningerne A,B og C. Da linieføring C ikke åbner mulighed for at etablere motorvej på hele strækningen og iøvrigt ikke har den bedste samfundsøkonomiske forrentning, har KST præference for linieføring A eller B.KST skal derfor opfordre Folketingets Trafikudvalg og Folketinget til, at det hurtigst muligt besluttes atigangsætte udarbejdelse af VVM-redegørelse for linieføring A og B. Hvis det skønnes, at der også børudarbejdes VVM-redegørelse for linieføring C, kan KST tiltræde dette.KOMITÈEN FOR DEN SJÆLLANDSKE TVÆRMOTORVEJ
Bernd GrieseAdm.direktør Harboes Bryggeri A/SFormand