Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1214865_0001.png
1214865_0002.png
1214865_0003.png
1214865_0004.png
1214865_0005.png
1214865_0006.png
1214865_0007.png
1214865_0008.png
1214865_0009.png
1214865_0010.png
1214865_0011.png
1214865_0012.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon TSEksternTlfFax 7221 8888TSEksternEmailwww.trafikstyrelsen.dk
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens for-slag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omindberetning af begivenheder inden for civil luftfartCOM(2012) 776Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-tingets Transportudvalg

1. Resumé

Det fremgår af forslaget, at det overordnede formål er at medvirke tilen reduktion af antallet af flyulykker og dødsfald forbundet hermed.Der vil ved en vedtagelse af forslaget skulle ske en mindre konse-kvensændring af de nationale regler, der eventuelt måtte være over-flødige eller i strid med forordningens bestemmelser.Forslaget vil ifølge Kommissionen blandt andet:1. sikre, at alle begivenheder, hvor luftfartssikkerheden harværet eller kunne have været i fare, indsamles og giver etfuldstændig og klart billede af sikkerhedsrisiciene i medlems-staterne og på EU-niveau2. sikre, at data fra indberettede begivenheder, der opbevares ide nationale databaser og i European Central Repository(ECR), er fuldstændige og af høj kvalitet3. sikre, at alle informationer om sikkerhed, der opbevares iECR er tilstrækkeligt tilgængelige for de kompetente myn-digheder, og at de kun anvendes til at forbedre sikkerheden4. sikre, at indberettede begivenheder analyseres effektivt, atsikkerhedsrisici identificeres og håndteres og at der føreskontrol med effektiviteten af sikkerhedsforanstaltningerne
Side 1 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
2. BaggrundForslaget er baseret på artikel 100(2) i Traktaten om Den EuropæiskeUnions funktionsmåde og skal vedtages efter den almindelige lovgiv-ningsprocedure i Traktatens artikel 294.Forslaget til forordningen om indberetning af begivenheder inden forcivil luftfart skal erstatte visse dele af den nuværende EU-reguleringpå området.1Kommissionen vurderer, at det bedst reguleres gennem en forordning,da der er et behov for at harmonisere reglerne for indberetning af be-givenheder, så der mere ensartethed og garanteres en effektiv an-vendelse. Kommissionen anfører, at fordelen ved regulering på EU-niveau er, at der kan drages nytte på det sikkerhedsmæssige område.Det gøres ved at styrke og udvikle proaktive foranstaltninger, sombaseres på episodeanalyser både på nationalt og på europæisk ni-veau. Samtidig vil forslaget styrke udvekslingen af informationer mel-lem medlemsstaterne.Bestemmelser om en europæisk database og et EU-agentur kan desu-den kun fastsættes ved EU-lovgivning.Kommissionen konkluderer i dokumentet SWD(2012) 441, at der medden forventede stigning i lufttrafikken vil ske flere flyulykker og døds-fald, hvis der ikke etableres yderligere sikkerhedsinitiativer. Dettegælder en forbedring af indberetning af begivenheder inden for dencivile luftfart i Europa.Forslaget opererer med begrebet ”occurrence” (begivenhed). Dettebegreb omfatter enhver begivenhed, som har eller vil kunne få væ-sentlig betydning for luftfartssikkerheden. Forslaget har, ifølge Kom-missionen, samme anvendelsesområde som det gældende direktiv.Hovedaktørerne, der berøres at dette forslag, er alle personer, ”orga-nisationer”2og myndigheder inden for den civile luftfart. Det gælderogså aktører eller personer som nyder godt af luftfartssikkerhed, bådepå nationalt og europæisk plan.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF af 13. juni 2003 om indberetningaf hændelser inden for civil luftfart.Forordningsforslaget skal endvidere erstatte Kommissionens forordning (EF)nr. 1321/2007 af 12. november 2007 om nærmere regler for registrering i en centraldatabase af oplysninger om hændelser inden for civil luftfart, og Kommissionens forord-ning (EF) nr. 1330/2007 af 24. september 2007 om nærmere regler for videregivelse afoplysninger om hændelser inden for civil luftfart til berørte parter i overensstemmelsemed artikel 7, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF. Endviderejusterer forslaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 996/2010 af20. oktober 2010 om undersøgelse og forebyggelse af havarier og hændelser inden forcivil luftfart og om ophævelse af direktiv 94/56/EF.2Ifølge Kommissionens ledsagedokument SWD(2012) 441 forstås der ved forslagetsbegreb ”organisation”, f.eks. luftfartsselskaber, lufthavne, luftfartstjenester, producen-ter og vedligeholdelsesaktører.
Side 2 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Forslaget gennemgås nedenfor i hovedtræk:

Bredere indsamling af begivenheder

Der foreslås en bredere indsamling af begivenheder så det er nemme-re at identificere trusler mod sikkerheden. Med forslaget pålæggessåledes medlemsstater og organisationerne at etablere et frivilligt ind-beretningssystem, som kaldes ”voluntary occurrence reporting sy-stem”. Formålet er at opsamle begivenheder, som ikke er blevet op-fanget af det obligatoriske indberetningssystem. Det obligatoriske sy-stem kaldes ”mandatory occurrence reporting system”.

EU-koordinering

Medlemsstaterne og nu også organisationerne, skal videresende deindberettede begivenheder til enten Det Europæiske Luftfartssikker-heds Agentur (EASA) eller til European Central Repository (ECR). Isidste ende vil det være ECR, der modtager alle de indsamlede datafor begivenheder. Dette gælder både fra medlemsstater, organisatio-ner og EASA. Alle begivenhedsindberetninger skal være kompatiblemed European Co-Ordination Centre for Aviation Incident ReportingSystems (ECCAIRS).

Kvaliteten af rapporteringen

Kvaliteten af begivenhedsrapporteringen forbedres og gøres merefuldstændig. Forslaget omfatter også pligten til at risikoklassificerebegivenhederne efter en fælles risikoklassificeringsordning.

Udvekslingen af information

De eksisterende bestemmelser om udvekslingen af information for-bedres. Medlemsstaternes og EASA’s adgang til udveksling udvides tilat omfatte alle informationer, som er opsamlet i ECR’s database. Detvil betyde, at en medlemsstat kan få adgang til sikkerhedsoplysningeromkring begivenheder, der er sket i eget luftrum, men som er indbe-rettet af en anden medlemsstats myndighed.

Anvendelse af sikkerhedsinformationer

Der vil ske en bedre beskyttelse mod uhensigtsmæssig anvendelse afsikkerhedsinformationer. Forslaget sikrer fortrolighed omkring de ind-samlede data. De indsamlede data vil kun kunne anvendes til at for-bedre luftfartssikkerheden.

Anonymisering af indberetninger

For at sikre at personer har tillid til systemet, så væsentlige sikker-hedsinformationer indberettes, stadfæster forslaget forpligtelsen til atanonymisere indberetninger af begivenheder. Medlemsstaterne opfor-dres til at fraskrive sig muligheden for at retsforfølge med undtagelseaf tilfælde af udvist ”grov uagtsomhed”. Organisationer skal indføreinterne regler om en åben indberetningskultur. Samtidig må ansatte,
Side 3 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
der indberetter begivenheder, ifølge forslaget ikke udsættes for sank-tioner fra arbejdsgiveren på grund af de indberettede oplysninger.Derfor udpeges der et nationalt myndighedsorgan, der vil blive hånd-teret af Trafikstyrelsen, og som skal sikre gennemførelse af bestem-melserne om kildebeskyttelse for den indberettende. Ansatte skaldesuden kunne indberette overtrædelse af princippet om informati-onskildebeskyttelse, princippet om straffrihed og at arbejdsgiverenikke må sanktionere den ansatte.

Analyse af information

Det kræves, at organisationer og medlemsstater skal analysere denindsamlede information gennem indberetningssystemet. Formålet erat identificere sikkerhedsrisici og at træffe foranstaltninger, så mankan afhjælpe de sikkerhedsmæssige afvigelser. Det vil blive overvå-get, om disse foranstaltninger er effektive.Samtidig vil mulighederne for at gennemfører analyser på EU-niveaublive styrket. Mere konkret vil den eksisterende artikel 19 i forordningnr. 996/20103, der handler om princippet om analyse og udveksling afde informationer, som findes i ECR, blive forstærket. Det vil blive for-maliseret, at et netværk af luftfartssikkerhedsanalytikere, underEASA’s formandskab, skal supplere de nationale analyser.

Forbedret gennemsigtighed

Til sidst forbedres gennemsigtigheden for den brede offentlighed. Deroffentliggøres en årlig sikkerhedsoversigt, som indeholder informationomkring de foranstaltninger, der er truffet med forordningen. Dettegælder beskrivelsen af data og tendenser på området.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.5. NærhedsprincippetEU-Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprin-cippet, idet målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføresaf medlemsstaterne. De eksisterende krav er gennemført uensartet ogdanner ikke tilstrækkeligt grundlag for at sikre kvaliteten, adgangentil og anvendelsen af data om begivenheder inden for civil luftfart påtværs af medlemsstaterne.Kommissionen anfører endvidere, at det af hensyn til sikkerheden ernødvendigt, at systemet om udveksling af informationer mellem med-
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 996/2010 af 20. oktober 2010 omundersøgelse og forebyggelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart og omophævelse af direktiv 94/56/EF.
Side 4 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
lemsstater styrkes og at det sikres, at informationerne analyseres ogat samtlige medlemsstater handler aktivt og opfølgende på disse.Fra dansk side, er man enig i Kommissionens vurdering om, at det afhensyn til sikkerheden er nødvendigt, at systemet om udveksling afinformationer mellem medlemsstater styrkes. Samtidig er det nød-vendigt, at dataene analyseres således, at der kan drages nytte afindberetningerne og dermed bidrages til en større flysikkerhed.6. Gældende dansk retStore dele af forordningens tiltag, navnlig de obligatoriske indberet-ninger, er på nuværende tidspunkt gældende dansk ret. Da der er taleom et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning, kan den-ne umiddelbart anvendes i medlemsstaterne og medføre pligter ogrettigheder direkte for myndigheder, virksomheder og borgere. Derkræves ikke national lovgivning, for at forordningen bliver gældendedansk ret.Der er dog en række mindre nye tiltag med forslaget omkring etable-ring af et frivilligt indberetningssystem, anvendelse, udveksling ogadgang til indberettede data, der vil få betydning for både organisati-oner og myndigheder. Der vil ved en vedtagelse af forslaget skulle skeen mindre konsekvensændring af de nationale regler, der eventueltmåtte være overflødige eller i strid med forordningens bestemmelser.Indberetning af begivenheder er reguleret i henholdsvis luftfartslo-vens4§ 89 b og § 135 samt Bestemmelser om obligatorisk indberet-ning af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder5og Bestemmelser ommeddelelsespligt med hensyn til flyvehavarier og flyvehændelser6.Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold tilden eksisterende EU-regulering. Forordning nr. 216/20087undtagerbl.a. ultralette, historiske, forsknings- eller amatørbyggede luftfartø-jer, som generelt er undtaget EU-regulering. Med forordningsforslagetbliver indberetning af begivenheder udvidet til at omfatte alle luftfar-tøjer som er registreret i medlemslandet, eller som er registreret i etandet land men anvendes inden for fællesskabet.I forhold til de nuværende danske regler, hvor der på frivillig basis al-lerede indberettes i større omfang end krævet af EU lovgivningen, erder tale om en mindre udvidelse af de indberetningspligtige luftfar-tøjstyper. Efter gældende EU-lovgivning, er luftfartøjer anvendt til er-hvervsmæssig lufttransport samt turbinedrevne luftfartøjer omfattet.
45
Bekendtgørelse nr. 959 af 12. september 2011 af lov om luftfart.BL 8-10, 3. udgave af 10. februar 2009.6BL 5-40, 2. udgave af 30. april 1997.7Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 omfælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagen-tur, og om ophævelse af Rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 ogdirektiv 2004/36/EF.
Side 5 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Udvidelsen vurderes ikke i realiteten, at være væsentligt set i sam-menligning med det antal luftfartøjer, der allerede er omfattet.7. KonsekvenserEn vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre mindrekonsekvensændringer i både BL 8-10 og BL 5-40. En ændring af luft-fartsloven kan blive aktuel, såfremt der indføres pligt til at retsforfølgetilfælde, hvor der er udvist ”grov uagtsomhed”.Forslaget forventes umiddelbart ikke at have statsfinansielle konse-kvenser, da de nuværende IT-systemer, der i dag håndterer de obli-gatoriske indberetninger om begivenheder, uden de store udbygnin-ger, vil kunne håndtere det frivillige indberetningssystem, som forsla-get kræver.I det danske indberetningssystem er organisationerne allerede indbe-retningspligtige, og dette forslag indfører, som det nye, en tilsvarendeindberetningspligt for organisationerne på EU-plan. Forslaget stillerkrav om, at organisationerne skal etablere et indberetningssystem tilbåde at håndtere obligatoriske og frivillige indberetninger, og dissedata skal være kompatible med ECCAIRS. Endvidere stiller forslagetkrav om, at de personer der i organisationerne arbejder med indbe-retningerne, skal arbejde uafhængigt af andre afdelinger i organisati-onen. Dette vil kunne være byrdefuldt for mindre organisationer.Da luftfartssikkerheden allerede er meget høj vurderer Trafikstyrel-sen, at forslaget overordnet alene vil bidrage til en harmonisering afområdet for indsamling og behandling af data, og dermed smidiggøreforebyggelsesarbejdet for sikkerheden inden for civil luftfart på tværsaf landegrænserne.Der kan dog blive tale en tilførelse af en række mindre administrativeopgaver herunder modtagelse af frivillige indberetninger mv., som vilskulle håndteres af Trafikstyrelsen.8. HøringDer er den 14. januar 2013 iværksat høring af EU-specialudvalget forTransport og organisationer og myndigheder med relation til civil luft-fart med frist den 4. februar 2013.Organisationer, der ikke har haft bemærkninger til forslaget: Flyver-taktisk Kommando.Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) takker for muligheden for atafgive kommentarer til Kommissionens forslag om indberetninger afepisoder.
Side 6 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Kommissionen fremhæver i sin motivation til forslaget, at der er be-hov for en mere proaktiv og harmoniseret tilgang til arbejdet medindberetninger af episoder med henblik på at forbedre flyvesikkerhe-den yderligere.BDL støtter ubetinget op om denne målsætning, og er enige i, at enhøjere grad af proaktivitet i indberetningsstrukturerne vil understøtteopfyldelsen af målsætningen. Vi har derudover enkelte kommentarertil forslaget, jf. nedenfor.Med forslaget pålægges virksomhederne (”Organisationer”) at indføreen frivillig indberetningsordning, således at informationer om episo-der, der ikke opfanges af det obligatoriske system også opfanges.Denne mulighed er praksis allerede etableret i mange virksomheder.Vi kan fuldt tilslutte os, at forpligtelsen gøres obligatorisk. Vi bemær-ker dog, at det i Kommissionen formulering synes at bygge på, at or-ganisationen er kendetegnet ved et traditionelt arbejdsgiver-arbejdstagerforhold. Men i dag anvendes i stigende omfang personale,der er ansat hos tredjemand. Vi finder det vigtigt, at forslaget ogsåtager højde for disses frivillige indberetninger.Forslaget lægger op til en harmonisering og forenkling af indberet-ningsprocedurerne. Det er dog uklart, hvorledes forslaget sammenlagtvil påvirke virksomhedernes administrative byrder. Vi anmoder om, atdette spørgsmål vurderes i forbindelse med udformningen af den dan-ske holdning til forslaget. Såfremt en sådan vurdering viser øget byr-de, bør der fra dansk side arbejdes for en reduktion heraf.”Danish Airline Pilots Association, (DALPA)”Efter gennemgang af det tilsendte, har DALPA følgende bemærknin-ger:Den nye regulation hilses velkommen, idet det må forventes, at denvil kunne fremme flysikkerheden i Europa.Vigtigheden af confidentiality og just-culture er vigtige elementer,som DALPA ser fremhævet, herunder "protection of the reporter".Endvidere vil opbygningen af en fælles database, som det fremhæves,være et stærkt redskab til proaktivt at forbedre flysikkerheden.I lyset af branchens problemer med intens konkurrence på marginalersamt konkurser, er der imidlertid nogle reelle problemstillinger, derbør komme med i denne "mandatory reporting structure".Forslag til tilføjelser i nuværende er bl.a derfor som følger:Side 19 pkt. 3( ) A manager of an organisation which requires him to be authorisedby a member state as an eg. AM, QM, SM and NPH.Side 34 pkt. 1.7( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Company commercial pressure affecting safe-ty eg.
Side 7 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Crew to commence flight with aircraft not airworthy or crew not fit forflight or fatiqued.( ) Near miss with large flock of large birds.Side 38 pkt 2.5( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Commercial pressure eg.to change initial as-sessment towards disregarding regulations or safety.Side 39 pkt. 3.2Other incidents (new requirering 3.1 p38 bottom afterheadline)( ) Any management violation both intentionally and unintentionally ofregulations or safety ( ) Any commercial pressure to release an un-worthy aircraft as airworthy.Afslutningsvist bør det understreges, at ud over confidentiality er de-briefing/feedback af meget stor betydning for at strømmen af rappor-ter kan afspejle en større del af virkeligheden, hvorfor løbende "les-sons learned" samt feedback til rapportører, f.eks. ved 1/2 eller helår-lige publikationer både nationalt samt på EU niveau, er af stor betyd-ning for at opnå dette samt bevare et højt niveau af rapporteringfremadrettet.”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden forat deltage i emne høring.Safety er et emne, som ES prioriterer højt, det være sig den flyopera-tive del, flyvedligeholdelsesmæssige del og lufttrafiktjenesten.BL 8-10 regimet er et væsentligt fundamentet til at forebygge ulykkerog hændelser, så længe der foregår en systematisk indberetning ogbehandling af hændelser m.m. Trafikstyrelsen varetager for Danmarkden opgave på tilfredsstillende måde.Emne forslag vurderes at være i harmoni med det allerede eksisteren-de BL 8-10 regime, og ES kan tilslutte sig, at forordningen bygger påanbefaling FP2.For at tilgodese selskabernes mulighed for at anvende Risk Manage-ment og Risk Assessment optimalt, bør det være muligt for selskaber-ne at få adgang til EU databasens informationer – gerne gennem Tra-fikstyrelsen. I et lille land som Danmark kan det være svært for demindre virksomheder at få tilstrækkeligt materiale til ordentlige risi-kovurderinger, som i det fremtidige Performance baserede regime ercentrale i hele virksomhedens udmøntning af Management systemer-ne, herunder SMS.Artikel 4, punkt 3 nævner de, som er omfattet af forordningen. Detvurderes, at man alene fokuserer på større og ”komplekse” fly, ogdermed mangler fly med stempelmotorer samt fly, der flyver uden foroffentlig transport. Disse fly anvender samme luftrum samt samme
Side 8 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
faciliteter som fly i offentlig transport, hvorfor de bør indgå et rappor-teringsregime.”Københavns Lufthavne A/S (CPH)”Med henvisning til Trafikstyrelsens skrivelse af 14. januar d.å.,hvormed fulgte høring Kommissionens forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning om indberetning af episoder inden for civil luft-fart følger hermed følger høringssvar fra Københavns Lufthavne A/S(CPH)Først og fremmest skal det bemærkes, at CPH støtter forslaget om atgøre direktivet til forordning. Indberetning af begivenheder og hæn-delser er en vigtig parameter i arbejdet med at forbedre luftfarts Sa-fety lokalt og globalt. Forslagspakke 2 vil understøtte dette arbejde ogsamtidig, fortsat holde arbejdet og myndighedsbehandlingen på nati-onalt niveau.Umiddelbart ser CPH det som en er udfordringen, at indberetningernevedrørende hændelser på lufthavnene kategoriseres samlet. De oplys-ninger der skal gives ved indberetningen (Bilag II) er rettet mod luft-trafikhændelser og ikke mod begivenheder og hændelse indenfor luft-havnens infrastruktur. Begivenheder eller hændelser der forekommerindenfor lufthavnens infrastruktur vil kun være omfattet af et enkelt afde nævnte punkter. Derved vil en spredning af forskellige typer hæn-delser i lufthavnene skulle samles under én punkt, og det vil værevanskeligt at kategorisere begivenheder og hændelser efterfølgende.Den tekniske og forskningsmæssige værdi af oplysningerne blivermindre. CPH har noteret, at ATM f.eks. skal indberette ”større skader”i lufthavnens infrastruktur, mens det i mange lufthavne vil være luft-havnen selv der har det dybere kendskab til hændelserne (se tillæg tildel B side 47). Dette var også gældende iht. direktivet.Definitionen i bilaget er meget bred og efter CPH’s vurdering kan så-danne indberetninger ikke stå alene, hvis det skal bruges proaktivt oggive værdi i forhold til analysearbejdet som nævnt i udkastet. De fak-tiske årsager til begivenheder og hændelser indenfor i lufthavnenesinfrastrukturer kan bedst besvares af lufthavnsoperatørerne. (Det skalbemærkes, at Lufthavnens indberetning er behandlet i det foreliggen-de udkast til en kommende forordning for lufthavnene (EASA NPA –Aerodromes).Lufthavnsoperatørerne er nævnt i artikel 4, stk. 3:Følgende personer indberetter episoder gennem den ordning, der erindført af den organisation, hvor den pågældende er ansat, i henholdtil stk. 1 eller gennem den ordning, der er indført af medlemsstaternei henhold til stk. 2:……e) en leder af en lufthavn, på hvilken Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1008/200820 finder anvendelse(Det ser ud som om der er tale om en forkert henvisning (og forkertdansk oversættelse ” …. on common rules for the operation of air ser-
Side 9 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
vices in the Community” er blevet til ”…fælles regler for driften af luft-trafiktjenester…”). Forordning 1008/2008 omhandler i øvrigt certifice-ring af luftfartsselskaber.)CPH lægger til grund, at lufthavnene er omfattet af den obligatoriskeindberetning, jf. artikel 4 pkt. 5, og vil være omfattet af artikel 4 pkt.6 når en kommende forordning for lufthavnens (EASA NPA – Aero-dromes) på et senere tidspunkt er vedtaget og trådt i kraft.Men den manglende relationer til lufthavnsoperatøren i forbindelsemed hændelser indenfor lufthavnens infrastruktur ses også af listenover de episoder som vil være obligatoriske indberetningspligtige ihenhold til Bilag I, del B og tillæg til del B:1:2:3:4:FLYVEOPERATIONERFLYTEKNIKLUFTFARTØJ, VEDLIGEHOLDELSE OG REPARATIONLUFTTRAFIKTJENESTER, ANLÆG OG JORDTJENESTER
Hændelser på lufthavnens område er ikke nævnt.Endelig skal det præciseres, at det er vigtigt at article 10 – Videregi-velse af oplysninger, stk. 2 fastholdes, idet det giver lufthavnene mu-ligheden for at få adgang til data, ligesom det er vigtigt, jf. artikel 11stk. 6 at fastholde som et minimum, at lufthavnene kan få løbendeoplysninger om indberetninger. Dog synes der at mangle en tids-frist, hvis ikke oplysningerne gives hurtigt efter anmodningen, vil luft-havnenes mulighed for at handle, indsamle data mv. reduceres væ-sentligt.”Naviair”Naviair har gennemgået det fremsendte Kommissionsforslag til Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning om indberetning af episoderinden for civil luftfart COM(2012) 776 final, og skal i den forbindelseknytte en kommentar til Artikel 13, stk. 3, hvor det anføres, at fristenfor indberetning af resultater af de analyser, der er foretaget i henholdtil Artikel 6, er 30 dage.Såfremt der med ”resultatet af analyser” menes ”hændelsesudred-ning” vil vi gerne gøre opmærksom på den foretagne regulering afhændelsesudredning i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)Nr. 1035/2011 af 17. oktober 2011 om fastsættelse af fælles krav tiludøvelse af luftfartstjenester. Heri beskrives en faseopdelt proces,hvor der blandt andet kan (skal) iværksættes umiddelbare foranstalt-ninger som følge af den indtrufne hændelse samt skal gennemføresefterfølgende hændelsesudredning omfattende alle nødvendige sik-kerhedsrelaterede tiltag. Det er vores erfaring, at der i forbindelsemed hændelser, alvorlige hændelser og havarier typisk er tale omhændelsesudredningsforløb, der strækker sig over længere tid. Detforekommer derfor uhensigtsmæssigt, at der stilles krav til ANSP’erom, at hændelsesudredning og resultaterne heraf skal være rapporte-ret til myndigheden inden 30 dage.
Side 10 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
Naviair ser helst, at spørgsmål om hændelsesudredning ikke reguleresi det fremsendte forslag til forordning, men alene reguleres i forord-ning nr. 1035/2011.”9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er blevet præsenteret den 10. og 14. januar 2013 i Rådetstransportarbejdsgruppe og har den 28. januar 2013 været genstandfor en egentlig første artikelgennemgang.En række medlemsstater har lagt vægt på, at forslaget ikke må med-føre yderligere administrative byrder. Desuden vil der være fokus på,hvilke indvirkninger forslaget vil få på luftfartsindustrien.En gruppe lande har efterspurgt en klassificering af begivenheder,blandt andet for, at myndigheder og organisationer ikke skal anvendeunødige ressourcer på analyse af en begivenhed som ikke klassificerestilstrækkelig alvorlig. Kommissionen har i den forbindelse udtalt sigenig i, at det kan være en god idé at indføre en form for proportionali-tet i forhold til, hvilke begivenheder, der kræver analyse.I forbindelse med Kommissionens indledende præsentation af forsla-get har en gruppe lande udtalt interesse for den nuværende danskeimplementering af ”just culture” princippet ved en ordning med 100 %straffrihed for den indberettende. Den danske model vil dog værevanskelig at acceptere i en række medlemsstater.10. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side er man generelt positivt indstillet over for forslaget.Det sigter mod en harmonisering af indberetning af begivenheder in-den for civil luftfart, og styrker anvendelsen og beskyttelsen af infor-mationerne. Endvidere finder man det fra dansk side positivt, at for-slaget, i forhold til den nuværende regulering på området, stiller kravom analyse af begivenhederne, fremfor alene indsamling af data. Det-te vil i højere grad bidrage til en større viden om begivenheder, der ertil fare for flysikkerheden, og dermed også en øget mulighed for præ-ventivt at forhindre dem.I Danmark har man opdelt de obligatoriske indberetninger i 4 forskel-lige områder for at sikre en overskuelighed: Flyveoperationel indbe-retning, teknisk indberetning, flyvepladsers indberetning og lufttrafik-tjenesters indberetninger. I forslaget er der ikke foretaget en sådanopdeling. Fra dansk side er det ønskeligt, at der bliver mulighed forfleksibilitet i forhold til indsamling af indberetninger, så det nuværen-de danske system kan opretholdes i forhold til de enkelte indberet-ningskategorier. Dette skaber gennemsigtighed for den indberettende.I den nuværende danske regulering er der 100 % straffrihed for den,der indberetter en begivenhed, der er omfattet af BL 8-10. Denne be-
Side 11 (12)
NotatSagsnr. TS3000702-00002Dato 7. februar 2013
skyttelse vil blive mindre, hvis forslaget vedtages i dets nuværendeform, da forslaget tillader strafforfølgning, når der er udvist ”grovuagtsomhed”.Tidligere danske erfaringer har vist, at indberetningerudebliver, hvis den indberettende er bekymret for eventuel straffor-følgning. Fra dansk side er man derfor betænkelig ved at skulle tilladestrafforfølgning i tilfælde af grov uagtsomhed, da det vurderes atkunne få en negativ indvirkning på antallet af indberetninger.Vedrørende etablering af det nationale organ, hvortil en ansat skalkunne indberette overtrædelse af forordningens bestemmelse omprincippet om informationskildebeskyttelse, straffrihed og om, at ar-bejdsgiveren ikke må sanktionere den ansatte, vurderes denne opga-ve at kunne håndteres af Trafikstyrelsen.Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold tilden eksisterende EU-regulering.Indberetningspligten bliver med forordningsforslaget udvidet til at om-fatte luftfartøjer, som i henhold til forordning nr. 216/20088ellers erundtaget for EU-regulering. Dette synes fra dansk side uhensigts-mæssigt da det vil gøre begivenheder med luftfartøjskategorier indbe-retningspligtige, når de ellers ikke er reguleret på EU-niveau. Fradansk side vil man derfor arbejde for, at forslagets indberetningspligtkun skal omfatte begivenheder med luftfartøjer, der er omfattet afEU-regulering.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg tidligere.
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 omfælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagen-tur, og om ophævelse af Rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 ogdirektiv 2004/36/EF.
Side 12 (12)