Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1209656_0001.png
1209656_0002.png

TRANSPORTUDVALGET

REJSERAPPORT

STUDIEREJSE TIL ØSTRIG OG SCHWEIZ

Tid:

Sted:

Deltagere:

Ledsaget af:

29. oktober til 2. november 2012Østrig (Wien) og Schweiz (Bern og Basel)Benny Engelbrecht (S), formand, Martin Geertsen (V), KristianPihl Lorentzen (V), Karsten Nonbo (V), Kim Christiansen (DF),Jørn Dohrmann (DF) og Leif Mikkelsen (LA)Mikkel Rimsø Sørensen og Sherie Falding,Udvalgssekretariatet, samt Mikkel Sune Smith og LasseWinterberg, Transportministeriet

1. Formål

Formålet med besøget var at få indblik i organisering og finansiering af denøstrigske jernbane og kollektiv transport i Wien samt indblik i driften afkollektiv transport i Bern og Basel.Program for besøget er vedlagt. Baggrundsmateriale findes på sagen.

2. Væsentligste punkter fra besøget

Organisering og finansiering af jernbanetransport i Østrig

Østrig har valgt at åbne jernbaneområdet op for konkurrence og der erindgået aftale med en privat operatør, Westbahn, om at denne kan køre i frikonkurrence med det statslige selskab ÖBB på strækningen fra Wien tilSalzburg. Westbahn startede sin drift i december 2011. Ifølge Westbahn harderes indtræden på markedet medført en ny tilgang i forhold til kundefokus,som også har gjort, at ÖBB har forbedret deres service. Dog har periodenogså ifølge Westbahn været præget af en del juridiske udfordringer i forhold tilat kunne etablere sig på strækningen. Samspillet mellem jernbanen og andrekollektive transportformer er i området i og omkring Wien koordineret af VOR(Verkersforbund Ost-Region), der som overordnet transportplanlægger iområdet sikrer integration mellem de forskellige transportformer. Desudenleverer man kundeinformation om transporttid, adgang til Park+Ride, bycyklerm.v. i et system, der minder om rejseplanen.dk, men med flere features.

Organisering og finansiering af kollektiv transport i Bern og Basel

I Bern blev udvalget præsenteret for organiseringen af det lokale trafikselskabBernMobile, der udover busdrift står for driften af et større net af modernesporvogne. Der er en høj andel af kollektiv transport i Bern, men cyklisme ernoget, der satses på, da andelen kun ligger på omkring 5 %. I forbindelsemed besøget besøgte udvalget også en ny bydel i Bern (Westside) med etstørre indkøbscenter, hvortil busdriften er erstattet af sprovognsdrift som følgeaf en udvidelse af nettet. I Basel fik udvalget en rundtur i den nybyggedesporvognsremise hos det lokale trafikselskab BVB (Basel Verkerhsverbund),samt en præsentation af organiseringen af den kollektive transport i Basel.Denne er ligesom Bern præget af sporvognsdrift kombineret med busdrift,hvilket giver en stor andel af kollektiv transport. Også i Basel udvides
10. januar 2012
Ref. 12-000589
1/1
sporvognsnettet, og der er sikret integration med systemerne i Tyskland ogFrankrig, så mobiliteten over landegrænserne tilgodeses.

Øvrige emner

Udvalget fik under besøget i Østrig desuden en introduktion til det østrigskesystem med motorvejsafgifter, MAUT, der bruges som indtægtskilde tilyderligere infrastrukturforbedringer på vejområdet. På togrejsen mellem Østrigog Schweiz fik udvalget lejlighed til at rejse med togmodellen Stadler KISS,der er en mulig kandidat som nyt togmateriel i Danmark.I Schweiz fik udvalget desuden et indblik i arbejdet med regularitet påjernbaneområdet, hvor Schweiz er førende i Europa, og de schweiziskejernbaner har i desuden indgået et samarbejde om regularitet med DSB.Desuden fik udvalget en beskrivelse af de schweiziske planer for udrulningenaf det nye togkontrolsystem ERTMS samt mulighed for at se systemet ifunktion i togets førerrum.

3. Opfølgning og sammenhæng med udvalgets tidligere arbejde

Som opfølgning på turen opfordrer udvalget til:-at de østrigske erfaringer vedrørende fri konkurrence på jernbaneområdetindgår i forbindelse med drøftelser omkring en eventuel liberalisering afden danske jernbane.at den østrigske organisering af samspillet mellem de forskellige kollektivetransportformer i Wien kan perspektivere den valgte organisering iKøbenhavn.at erfaringerne fra den østrigske maut-ordning inddrages, når en danskkørselsafgift for tunge køretøjer skal indføres.at organiseringen af den kollektive transport i Bern og Basel benyttes sominspirationskilde i det politiske arbejde med forbedringen af den kollektivetransport i de større danske byer, herunder især brugen afsporvogn/letbane.
-
-
-
2/2