Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1209171_0001.png
1209171_0002.png
1209171_0003.png
1209171_0004.png
1209171_0005.png
Indspil til destrategiske analyserog trafikforhandlinger2013
Region Midtjylland og de 19 kommuner i den midtjyske regionjanuar 2013
KKR
MIDTJYLLAND
Forslag til prioriteringer af statsligeinvesteringer i infrastrukturenRegion Midtjylland og de 19 kommuner i regio-nen har et fælles mål om at styrke den regio-nale udvikling og vækst. En udbygget og tids-svarende infrastruktur er vigtig for at nå dettemål.Det er en vigtig udfordring at indrette infra-strukturen, så den bidrager til at:• understøtte den regionale udvikling og vækst• skabe sammenhæng mellem byområder• være en løftestang for yderområderne• sikre mobilitet for en veluddannet arbejds-kraft• muliggøre bred bosætning og lokalisering afvirksomheder• sikre adgang til uddannelse, hospitaler ogandre institutioner• forbedre trafiksikkerheden og miljøet.For at imødekomme disse udfordringer har re-gionen og kommunerne i fællesskab udarbej-det dette hæfte som et indspil til de strategi-ske analyser for Østjylland og til trafikforhand-lingerne mellem forligspartierne i Folketinget i2013.Allerede i 2007 gik kommunerne og regionensammen om at lave et fælles indspil til Infra-strukturkommissionen. Der er stadig fuld enig-hed om de fem anbefalinger fra 2007:• En fast Kattegatforbindelse til hurtigtog ogbiler• Letbane i Aarhus-området• Motorvej mellem Herning og Holstebro Nord• Udvidelse af E45 til seks spor mellem Kol-ding og Randers• Opgradering af rute 26 til højklasset vej /motorvej mellem Aarhus og Viborg.Desuden er der foretaget en konkretisering afandre forslag i indspillet fra 2007:• Elektrificering af jernbanen mellem Frederi-cia og Aalborg• 2 + 1 veje på udvalgte strækninger på ru-terne 11, 15, 16, 21 og 34.Hertil kommer en række nye anbefalinger:• Opgradering af regionalbanerne• Ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus• Ny midtjysk motorvejskorridor – Hærvejsmo-torvej.For den midtjyske region er der tre overordne-de hensyn at tage, når der skal planlægges nyinfrastruktur: Forbindelser med omverdenen,fremkommelighed og en region i balance. Detre hensyn er afgørende for den midtjyske vi-sion, som er et sammenhængende Danmarkmed god fremkommelighed, og hvor der er ba-lance i vækst og udvikling. Anbefalingerne idette indspil tager højde for, at disse tre hen-syn skal tilgodeses.Det er vigtigt, at der tænkes på de overordne-de visioner og på udbygninger og forbedringbåde af jernbaner og af veje. Den overordnedevision om Kattegatforbindelsen skal væremed til at binde Danmarks sammen på en nymåde. Jernbanerne spiller en vigtig rolle, hvisdet skal lykkes at få størstedelen af trafikstig-ningen over i den kollektive trafik. Det gælderbåde pendlere, uddannelsessøgende og fri-tidsrejsende. Vejene er vigtige for at sikre enhøj mobilitet for alle, for eksempel skal folkkunne komme på arbejde og erhvervsvirksom-hederne har behov for at transportere varer.
Brugerfinansieret fast Kattegatforbindelse
Region Midtjylland og de 19 kommuner har en fælles visionom at gøre Danmark til ét sammenhængende område. Enfast Kattegatforbindelse vil være midlet til at realisere vi-sionen. Der skabes et helt nyt Danmarkskort, når landsde-lene bringes tættere på hinanden. Med kun én times trans-porttid med hurtigtog mellem København og Aarhus /Horsens vil der blive skabt helt nye muligheder for en dyna-misk udvikling af landet.Kattegatforbindelsen, inkl. landanlæg, skal brugerfinan-sieres ligesom Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindel-sen og Femernforbindelsen, og vil derfor ikke belaste stats-kassen.Principbeslutningen om Kattegatforbindelsen haster me-get, da andre infrastrukturinvesteringer vil afhænge af den-ne beslutning.Der forventes at foreligge et beslutningsgrundlag for for-bindelsen i efteråret 2013. Kattegatforbindelsen bør ståfærdig senest i 2030.
Rute 18
Der skal etableres en motorvej mellem Herning og Holste-bro Nord for at sikre udvikling i det nordvestjyske område.En sammenhængende og effektiv infrastruktur i den nord-vestlige del af den midtjyske region vil være til gavn forpendlere og erhvervsliv. Motorvejen skal desuden væremed til at sikre gode adgangsforhold til det nye hospital iGødstrup.Motorvejen skal sættes i gang snarest, så den kan ståfærdig i 2017, når hospitalet i Gødstrup tages i brug.
E45
E45 skal udbygges til 6 spor på hele strækningen mellemKolding og Randers. Udbygningen skal være med til at af-hjælpe trængslen på strækningen. Allerede i dag er derkritisk trængsel på visse strækninger af E45. Udbygning afE45 indgår i de strategiske analyser for Østjylland.Motorvejen bør udbygges etapevis over de næste 10 år,begyndende med de strækninger, hvor der er mest træng-sel.
Rute 26
Bent Hansenregionsrådsformand
Anders G. Christensenformand for Kommunekontaktrådet
Rute 26 skal udbygges til motorvej / højklasset vej mellemE45 / Aarhus og Viborg.Vejen skal være med til at afhjælpe den trængsel, der eri dag, hvor især passagen gennem landsbyerne Svenstrup,Voldby og Lading er flaskehalse. Arbejdet bør sættes i gangsnarest, så hele strækningen kan være færdig om senest10 år. Etableringen kan med fordel deles op i faser i taktmed, at finansieringen findes, evt. som tilbageløbsmidler.
2
3
Midtjyske infrastrukturprioriteringerE45 Kolding-RandersMotorvej Herning-Holstebro Nord
162134Midtjysk motorvejskorridor18112615
Letbane i Aarhus-området
152+1 veje, ruterne11, 15, 16, 21 og 34Rute 26 Aarhus-Viborg
45
Opgradering af regionalbanerne
Ny jernbaneSilkeborg-Aarhus
Elektrificering af jernbanenFredericia-Aalborg
En fast Kattegatforbindelse
4
5
2 + 1 veje
På en række hovedlandeveje er det nødvendigt at forbedrefremkommeligheden ved at etablere 2 + 1 veje, så det bli-ver muligt at overhale langsomt kørende trafik som f.eks.lastbiler, store transporter, campingvogne og landbrugsma-skiner. På bestemte tidspunkter er der på en række del-strækninger relativ stor belastning.Af hensyn til erhvervsudvikling og hurtig tilslutningsfor-bindelse til motorveje bør der efter nærmere analyse etab-leres 2 + 1 veje på udvalgte strækninger af ruterne 11, 15,16, 21 og 34, da det er en forholdsvis billig måde at fåbedre fremkommelighed og større sikkerhed på.Udbygningen vil kunne foretages i takt med, at der kom-mer tilbageløbsmidler fra andre projekter.
Letbane
Visionen er at få etableret et effektivt kollektivt trafiknet,der sikrer gode og direkte forbindelser mellem nabokom-munerne og de største rejsemål i Aarhus. Letbanen skalsammen med øvrige baner udgøre grundstammen i det øst-jyske kollektive trafiknet med fingre fra Aarhus til byer i Øst-jylland.Efter færdiggørelsen af etape 1 bør letbanen udbyggesmed yderligere etaper til bl.a. Hinnerup, Brabrand, Skan-derborg og Randers.Næste etape af letbanen mod Hinnerup og Brabrandskal VVM-undersøges i de kommende år som forberedelsetil, at yderligere udbygning kan finde sted i forlængelse afetape 1, som forventes færdig i 2016.
Midtjysk motorvejskorridor
Der skal på sigt etableres en midtjysk motorvejskorridor -Hærvejsmotorvej, som kan aflaste E45 og sikre en direkteopkobling af det midtjyske område mod nord og syd.Motorvejen skal desuden være med til at skabe balancei regionen og give mulighed for, at virksomheder kan ud-vikle sig udenfor de store bycentre.Motorvejen skal påbegyndes, når E45 er udbygget tilseks spor mellem Kolding og Randers. Der skal startesmed etapen mellem Viborg og Aarhus-Herning motorvejen.
Jernbanen skal elektrificeres på hele strækningen mellemFredericia og Aalborg, for at sikre en effektiv, miljørigtig ogpålidelig jernbanedrift fremover.Elektrificeringen vil med fordel kunne gennemføres, nårsignalsystemet er udskiftet og strækningen immuniseret(det vil sige, at elektriske installationer langs banen bliverbeskyttet mod påvirkninger udefra). Elektrificering vil sikrehurtigere tog på strækningen, samtidig med at det vil ned-sætte CO2-udslippet, især når der køres på grøn strøm.Elektrificeringen bør sættes i gang mellem 2016 og2018, når signalsystemet er udskiftet.
Elektrificering af jernbanen
Opgradering af regionalbanerneDe midtjyske anbefalinger fremgår af nedenstående figur:Bro eller tunnelKattegatforbindelseFast forbindelse over/under Kattegat tilhurtigtog og bilerE45Motorvejen mellemKolding og Randersudvides til seks sporRute 26Motorvej / højklassetvej mellem E45og Viborg
På regionalbanerne bør køreplanerne i højere grad afstem-mes, ligesom der skal etableres længere krydsningsstatio-ner, nedlægges et antal overkørsler og etableres shunts,hvor der kan spares tid.Disse tiltag vil være med til at gøre rejsetiden væsentligkortere. De forskellige projekter kan gennemføres uafhæn-gig af hinanden og i prioriteret rækkefølge. Forbedring afden regionale togbetjening vil kunne påbegyndes straks, dade enkelte projekter er af en begrænset størrelsesorden.
Vej
Rute 18Motorvej mellemHerning og HolstebroNord
Ny jernbane
BaneLetbaneLetbane i Østjylland
2 + 1 vejeOpgradering af vissestrækninger på ruterne11, 15, 16, 21 og 34
Midtjysk motorvej“Hærvejsmotorvej”som aflatning for E45
ElektrificeringElektrificering afjernbanen mellemFredericia og Aalborg
RegionalbanerneOpgradering afregionalbanerne
Ny jernbaneNy jernbane mellemSilkeborg og Aarhus
Der skal etableres en elektrificeret jernbane på stræknin-gen Silkeborg – Galten – Aarhus.En direkte jernbane mellem Aarhus og Silkeborg vil kun-ne give et stort løft til den kollektive trafik, da det vil betydevæsentlig hurtigere togforbindelser mellem Aarhus, Silke-borg og Herning og dermed også til det øvrige midt- og vest-jyske område. Den vil samtidig aflaste den østjyske læng-debane.Der bør tages endelig beslutning om den nye jernbane iforbindelse med næste jernbaneforlig.
6
7
Sammenhæng til øvrig infrastrukturRegion Midtjylland og de 19 kommuner i regi-onen har valgt at præsentere de vigtigste ogmest presserende infrastrukturprojekter i den-ne folder. Men der er også andre projekter,som der bør være fokus på.få kortlagt de ruter, som bruges til vindmølle-transport. Arbejdet giver anbefalinger til æn-dringer på vejene, som på kort sigt kan gøredet lettere af komme frem med de store trans-porter. Der skal desuden arbejdes på at sikrebedre muligheder for sværgodstransporter idet hele taget.ModulvogntogModulvogntog skal sikres flere og bedre ruter,så der bliver et sammenhængende net for mo-dulvogntog. Indtil 2016 er der en forsøgsord-ning med modulvogntog på en række hoved-strækninger af vejnettet, i udvalgte havne,transportcentre og rasteanlæg. Hvis evalue-ringen af forsøgsordningen falder positiv ud,anbefales det, at tilladelsen til modulvogntogudvides og gøres permanent til gavn for bådemiljø, trafiksikkerhed og erhvervslivet.Yderligere oplysningerSom baggrund for dette indspil er der udarbej-det uddybende materiale, som kan findes påRegion Midtjyllands hjemmeside:www.regionmidtjylland.dk/regional+udvikling/infrastruktur¶ “Status på Infrastruktur i Region Midtjyl-land”, Region Midtjylland og de 19 kommu-ner i den midtjyske region, december 2012¶ “Banetrafik i Midtjylland – Forslag til regionalstrategi”, Atkins, december 2012¶ “Banetrafik i Midtjylland – Sammenfatning afForslag til regional strategi”, Atkins, decem-ber 2012¶ “Etablering af nationale transportkorridorerfor vindmølletransporter”, Cowi, 2013.
HavneneHavnene har en stor betydning for den midtjy-ske region. Havnene har forskellige styrker,som alle bidrager til udviklingen af regionen.Under trafikaftalen “En grøn transportpolitik”fra 2009 er der hidtil kommet to havnepakker,som har bidraget til at øge havnenes konkur-renceevne. Vi anbefaler imidlertid, at der kom-mer en tredje havnepakke, som kan være medtil at forbedre tilgængeligheden til havnene.LufthavneBillund Lufthavn vil fortsat være Jyllands føren-de internationale lufthavn med destinationertil andre europæiske byer. Karup og Aarhuslufthavne vil fortsat have væsentlig betydningfor indenrigsflyvningen, men også i en vis ud-strækning til udenrigsruter. Københavns Luft-havn vil være hele landets internationale luft-havn med interkontinentale forbindelser. Under-laget for Københavns Lufthavn vil blive styrketvæsentligt, når en fast Kattegatforbindelse eretableret.Vindmølle- og sværgodstransporterDet skal gøres lettere for de store vindmølle-transporter at komme frem. Vindmølleindu-strien er vigtig for Vestdanmark på grund afrigtig mange arbejdspladser. Industrien, kom-muner og Region Midtjylland er gået sammenmed en række andre relevante aktører om at
Se desuden mere på:Kattegatforbindelsens hjemmeside:www.kattegatforbindelse.dkLetbanens hjemmeside:www.midttrafik.dk/letbaneHærvejskomitéens hjemmeside:www.haervejskomiteen.dk
8