Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1207652_0001.png
1207652_0002.png
1207652_0003.png
1207652_0004.png
1207652_0005.png
1207652_0006.png
1207652_0007.png
1207652_0008.png
1207652_0009.png
1207652_0010.png
1207652_0011.png
1207652_0012.png
1207652_0013.png
Statusrapport for IC4
Status pr. 31. dec. 2012
Rapportperiode: December 2012
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Aktiviteter i perioden .......................................................................................................................................31.2.Overordnet status IC4 og IC2...........................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalinger.......................................................................................42.1.Arbejde med Aktins anbefalinger .....................................................................................................................42.2.Arbejde med DTUs anbefalinger ......................................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................74.Leverance...........................................................................................................................................................74.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................74.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt ..........................................................................................................74.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................75.Engineering ........................................................................................................................................................85.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................85.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................96.Produktion .........................................................................................................................................................96.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................96.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt........................................................................................................96.3.Produktion IC2..................................................................................................................................................97.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................107.1.Udvikling af pakker.........................................................................................................................................108.Driftssimulering ...............................................................................................................................................108.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................108.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................109.Drift og Vedligehold.........................................................................................................................................119.1.Drift og Vedligehold IC4 .................................................................................................................................119.2.Drift og Vedligehold IC2 .................................................................................................................................13
Side 2 af 13
1.1.1.
Program overordnetAktiviteter i periodenDSB har indgået forlig med AnsaldoBredaForlig medfører afklaring af væsentlige usikkerheder vedr. leverancen og økonomienDSB får rettigheder til videreudvikling af togcomputeren (TCMS)AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr.DSB køber en række ydelser af AnsaldoBreda
ƒƒƒƒƒ
IC4ƒƒƒ
I alt leveret 62 IC4 ud af 83I december har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 94 % og en pålidelighed på 92 %.IC4 er indsat i landsdeltrafikken
IC2ƒƒƒƒ
I alt leveret 9 IC2 ud af 23IC2 indsat i passagertrafik i novemberPersonale og kunder har udtrykt tilfredshed med IC2Tekniske udfordringer i driften
Side 3 af 13
1.2.
Overordnet status IC4 og IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 og 23 IC3 togsæt fra levering til ibrugtagning:LeveretTypeIC4 NTIC4 MPTOIC2I altI alt656970Produktion4329Driftsimulering1719UdestårI alt9131436DriftsklarI alt040545-515-Pk. APk. 2DPk. 2025-
2.2.1.
Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalingerArbejde med Aktins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:AnbefalingOptimering af koblings-funktionalitetenStatusÅbenHandlingOpgaven er af en sådan art at EU-udbud erpåkrævet. Tilbudsgiverne har beregnet tilbud.Kontrakt forventes underskrevet 1. kvartal 2013.Arbejdet med at evaluere tilbud starter nu op ogleverandørens montage af prototype sker fornærværende og planlægges gennemført i uge 2-3.ƒƒ
Planƒ
Januar 2013:Modtagelse og installation afprototyperMarts 2013:DSB’s evaluering af prototyper færdig1. kvartal 2013:
Kontrakt underskrevetƒ
1. kvartal 2014:Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)
Oprettelse afpålidelighedsteam (RIT) forat forbedre driftsstabiliteten
Lukket
Organisationen oprettet.Der er per 1.september opstartet opfølgning påfokusområder i forhold til tekniske indmeldingerfra drift kontra værkstedernesreparationsudførelser for at kvalitetsløftereparationer.Ressourcer til RIT:Der er aftalt assistance fra Programmet der iforbindelse med det forsatte arbejde med IC4/2skal finde den optimale arbejdsform.
Fuldt RIT etableres i forbindelse medrevideret organisering af Programmet.
Optimering af klimaanlæg(HVAC)
Atkinsanbefaling :lukket
Optimering af klimaanlægget (varme/køling) erudført i pakke 0, 1, 2D og 2. Pga. grounding vardet ikke muligt at verificere varmeanlæggetseffekt i vinteren 2011/2112. De ændringer der er
Kvalitetlodninger :åben
foretaget er Hardware såvel som Software.Fortsat fokus på varmekomfort nu da vinteren2013 afdækker yderligere udfordringer.DSB er i dialog med AB om AB'sudførelsesmæssige brist i rørsamlingerne på
Side 4 af 13
varmeanlægget. DSB er nu i gang med at samleyderligere dokumentation for DSB's krav samt atfå lavet en juridisk vurdering af dette materiale.Optimering afbremsesystemetåbenAtkins pegede på et mindre forhold relateret tilbremsefølere. I forbindelse med DSB arbejde medDTU anbefalingerne, varetages forholdet.Optimering af dør-/skydetrinLukket/ÅbenEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet erindarbejdet i opgraderingspakke 2. Der er fortsatfokus på individfejl på døre i Drift og Vedligehold.Løbende opfølgningNy software og HW opdatering forestår.se pkt. 2.2
2.2.
Arbejde med DTUs anbefalinger
Med baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011 harDSB indført midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. DB Minden har foretagettest af bremseelementerne af det berørte togsæt på deres testbænk, som en DSB-repræsentant har deltaget iopbygning af. DSB afventer fortsat rapportering af resultater som del af den endelige rapportering fraHavarikommissionen.DTU er nu ved at afslutte pakke 4-undersøgelsen. Arbejdet med pakke 4 har fokus på dels at udarbejde anbefalingerfor selve håndteringen af alarmer/meddelelser der fremkommer på førerens computer (IDU). Pakke 5 omhandlerforhold, der påvirker adhæsionen mellem hjul og skinne. DSB er ikke "lead partner" på pakke 5, da Trafikstyrelsen harindgået kontrakt med DTU. Der blev den 23. november afholdt det første møde i Kontaktgruppen "Glatte Skinner"med deltagelse af TRM, Banedanmark, Trafikstyrelsen, DSB og DTU. På mødet blev DTU's opgave som den er initieretaf TRM gennemgået. Følgende 3 områder blev diskuteret. (i) Identifikation af lavt adhæsion i Danmark (ii)laboratorietests af IC3 og IC4 hjul kontra skinner, og (iii) litteraturstudier. Alle tre områder arves mere eller mindre fraDSB Marslev undersøgelsen.Det forventes, at der ligger en af DTU vurderet optimal løsning sidst på foråret.For at fjerne de bagvedliggende årsager til begrænsningerne i ibrugtagningstilladelsen er DSB i gang medimplementering af nedenstående anbefalinger givet af DTU samt egne observationer. Havarikommissionens endeligerapport er fortsat ikke modtaget. Men vil når den kendes, blive vurderet og inddraget i den samlede løsning.
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
a)
Permanent indkobling afmagnetskinnebremsen, som kunnehave reduceret bremselængden vedMarslev.
Lukket
DSB har implementeret anbefalingen isikkerhedsinstruks SIN 128 for IC4 siden februar2012 og for IC2 i SIN 136.
Se pkt b)
b)
Tilpasning af lognings- ogbremsesystemet, såmagnetskinnebremsen aktiveresautomatisk ved høj ”slide”
Åben
DSB vil følge anbefalingen. P.t. udvikleskravspecifikation for den nødvendige udvikling iTCMS.
Indarbejdes ikommende TCMSændring.
c)
Revideret kørepolitik (fx reducerethastighed)
Lukket
DSB har udviklet rev. kørepolitik godkendt afassessor, som indgår i ansøgning omibrugtagningsforlængelse efter 30. september.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
Side 5 af 13
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
d)
Ændring af infosystemet i forhold tilny køreinstruks
Lukket
DSB har udviklet ændret infosystem omfattendeen infokampagne om kørsel ved glatte skinner tillokoførere, brush-up uddannelse samt henvisningtil varslingssystemet under udvikling hosBanedanmark.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
e)
Ændring af rørføringsfejlen ibremsepanelet
Åben
28 togsæt er ombygget. Indbygningskit tilyderligere 37 driftstogsæt er modtaget fraFaiveley. Indbygning er startet alle togsæt derbefordrer passagerer prioriteres.Driftstilladelserne udformes således, at togsæt tilpassagertrafik vil kunne fremføres med op til 169km/t og driftssimuleringstogsæt med 160 km/t nåralle togsæt til passagertrafik er ombygget.
36 driftstog ombyggetpr 07/12 2012 , 28togsæt ombygget per01/12
f)
Identificering af årsag til, atretarderen ikke giver denkommanderede bremsekraft
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Se bemærkningherunder
Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012, årsag ikke identificeret.DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.Se bemærkningherunder
g)
Bedre tilpasning af IC4 cross-blending (flytning af bremse-kraftmellem akslerne) til retarderen
Åben
Se bemærkningherunder
Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012.DSB overvejer mulige problemløsninger.Diskuteret med Faiveley på møde 9. novemberSe bemærkningherunder
h)
Forbedring af reference-hastighed tilATCen, så den bliver mere robust ogpræcis
Åben
Se bemærkningherunder
2012. Løsningsrummet er nu klarlagt og deforskellige mulige skal nu undersøges.Toget er monteret med et anerkendt UIC WSPsystem. Større ændring herunder udskiftning tilnyere WSP systemet kræver omfattendegodkendelse og grundig teknisk og kommercielundersøgelse.DSB har kontaktet DB Minden for at høre om deresfindings ved de undersøgelser, som de udfører forHavarikommissionen af bremsecomputeren påMarslev togsættet.Rapport fraHavarikommissionenafventes
i)
Tilpasning af Wheel Slide Protektiontil den nyeste standard
Åben
Bemærkning:Trafikstyrelsen kræver, at DSB forholder sig til DTU's anbefaling. For at skabe fuld klarhed og transparens i løsningenomkring at leve op til har DSB aftalt med DTU, at de følger og kommenterer DSB's løsningsforslag, således atovenstående anbefalinger fra og med f) til h) i vægtet indsats bidrager med den bedst mulige løsning. I DSB's dialogmed ABs bremseleverandør Faiveley ydes der fuld opbakning, og de såvel som DSB ønsker at foretage deforbedrende tiltag i bremsesoftwaren der skal til for at optimere bremsesystemet under meget glatte forhold. Knorr,leverandøren af de fysiske bremser, er ligeledes inddraget i processen.Det forventes at der ligger en af DTU vurderet optimal løsning sidst på foråret.
Side 6 af 13
Trafikstyrelsen vil sideløbende blive orienteret/inddraget.
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
DSB og AnsaldoBreda har efter et langstrakt forhandlingsforløb indgået en aftale om slutleverance af IC4 og IC2.Aftalen indebærer bl.a., at:ƒ
ƒƒƒƒƒ
DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2)AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware.Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
Aftalen blev den 14. december 2012 præsenteret for Transportudvalget.
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
AB har leveret 56 MPTO togsæt og er der med bagud med 13 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. AB forventesfortsat fremover at levere knap 1,5 (dvs. typisk 1 eller 2) MPTO-togsæt pr. måned.De resterende togsæt er alle under bearbejdning/produktion i Italien, undtagen et togsæt, som stadig befinder sig iLibyen.4.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt
NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget inden indgåelse af forliget i maj 2009.Disse togsæt skal, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, opgraderes til samme niveau som IC4 MPTO-togsættene, AB skal levere til DSB.DSB har i december modtaget i alt 6 opgraderede NT-togsæt.
4.3.
Leverance IC2
Der er p.t. leveret 9 IC2 togsæt til DSB og AB er dermed bagud med 14 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. ABhar også her problemer med at få materialer til at færdigbygge togsættene.Grundet materialemangel er de 9 leverede IC2 togsæt i en konfiguration, som ikke svarer til den aftalte leverings-profil, idet der mangler indbygning af 5 ændringer. I november/december har AB modtaget de bestilte materialer oghar påbegyndt indbygningen af de nævnte 5 ændringer på de 9 IC2 togsæt. Status ved udgangen af 2012 er, at kun 3af de 9 togsæt fortsat mangler at få indbygget de nævnte 5 ændringer. Indbygningen af de 5 ændringer på dissetogsæt forventes afsluttet i januar.
Side 7 af 13
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard.Udvikling af arbejdspakkerƒ
Færdigudviklede pakker
Pakke 1 og Pakke 2 monteres nu i produktionen som planlagt, alle togsæt der kører passagertrafik får monteretpakke 2.ƒ
Pakker i udvikling
Den samlede tidligere identificerede Pakke 3 består af ca. 80 ændringsforslag. Ud fra meddelelse fra Trafikstyrelsenskal alle ændringer på IC4 der indføres efter 1. juli 2012 sikkerhedsbehandles efter den nye EU-bekendtgørelse 1030,hvilket har åbnet mulighed for en enkeltvis opgradering. 15 væsentlige ændringer er blevet frigivet fra Pakke 3 tilimplementering hurtigst muligt og er under implementering.Overgangen til 1030 kræver ændringer til sikkerhedsledelsessystemet. Disse indarbejdes successivt i IC4sikkerhedsledelsessystem. I forbindelse med den nye bekendtgørelse 1030 har Trafikstyrelsen krævet at DSB skalhave 3. parts certifikat på, at vi har en produktionsproces, der kan producere serietog magen til typetoget, samtverifikationsattester for at opnå ibrugtagningstilladelser efter den 1. januar 2013. Trafikstyrelsen har den 28.november godkendt en sagkyndig fra Scanpower til certificering af produktionsprocesserne fra 1. januar 2013.Scanpower og DSB er nu i aktiv dialog om opgaven.Forliget med AnsaldoBreda indebærer øget aktivitetsniveau i Programmet og i IC4 drift. Ressourcetilgang til TCMS-området og til understøttelse af arbejdet med at driftsforbedre togsættene indebærer en justering af organisationenog ressourceprofilen.Øvrig udviklingUdbudsmaterialet for fremstilling af den ændrede frontkobling for IC4 blev udsendt i starten af oktober. 4tilbudsgivere er blevet prækvalificeret og 3 leverandørers tilbud herunder montage af prototype er modtaget.Montage planlægges gennemført i uge 2-3. Tilladelse til prøvekørsler og efterfølgende testkørsler med de treløsninger for at teste deres holdbarhed og pålidelighed, vil ligge til grund for valg af løsning og valg af kontrakt.Indbygningen af "Gaiter" (gummiinddækning) der skal supportere frontkoblingen forventes at være afsluttet påsamtlige togsæt 1. kvartal 2014.MyndighedsbehandlingTypegodkendelse af pakke 2 konfigurationen er modtaget fra Trafikstyrelsen den 20. juni 2012.Af driftmæssige årsager har det været prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling aftre togsæt. Arbejdet med at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Der udestårkørsel i tunnelen, planlagt til at blive gennemført snarest. De indtil nu fundne fejl er under bearbejdning og forventeslukket i 1. kvartal 2013. Vedrørende sikkerhedsdokumentationen er der modtaget svar fra Trafikstyrelsen påhvorledes sagsgangen ønskes foretaget.
Side 8 af 13
5.2.
Engineering IC2
Engineering har prioriteret 45 ændringsforslag for IC2 togsættene (pakke A), som skal forbedre driftsstabiliteten ivinterperioden. De gennemføres iht. den nye EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse af jernbanemateriel. Ingen afdisse ændringer er signifikante. Pakke A-indbygningen er på alle togsæt, der anvendes i trafik.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Der er p.t. 51 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og forbrug af tid og økonomi følgerbudgettet. 15 yderligere ændringer til IC4 (del af pakke 3) er blevet godkendt, og indbygningen er igangsat.For bedst muligt at supportere leverance af materiel til K13, er det besluttet at den fremtidige produktion af IC4 ogIC2 togsæt flytter til Randers, så Aarhus bliver rent driftsværksted og Randers produktionsværksted. Produktionenforventes flyttet til Randers i uge 8.Som en konsekvens af den øgede produktion og sporkapaciteten blev det besluttet midlertidigt at indstillepakkeproduktionen i Århus frem til disse kan genopstartes i Randers.
6.2.
Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
I NT-MPTO produktionen er alle resterende NT-togsæt nu i Randers for indsyn og funktionstest forud forombygningsopstart og demontering af specifikke reservedele, der skal til ombygning i Italien.Reservedelssituationen hos NT-opgraderingen i Randers er stadig kritisk. Materialerne modtages fra AB ucyklisk og itilfældig rækkefølge, hvilket gør produktionsplanlægningen vanskelig. Produktionen beskæftiges derudover medreparationer fundet ved indsyn og adskillelse af togsæt, der afventer direkte NT-produktion.Bl.a. pga. af de manglende leverancer af hovedkomponenter indtil nu, er NT-leverancer forsinket, men der foretageskorrigerende handlinger ved at sprede produktionen over flere togsæt. Der er afsat en ressource til en tæt opfølgningpå AB vedrørende materielleverancer, og der er udarbejdet alternative produktionsplaner, som tager højde for AB'sustabile/manglende leverancer af kit eller dele deraf.De sidste togsæt i produktionsforløbet er i en meget dårlig stand, da de har været hensat i en længere periode og demangler en del hovedkomponenter, hvilket kan påvirke leverancen. Funktionstest og gennemgribende inspektionforetages inden overtagelse fra DSB til AB/NT for at kende togets konfiguration inden start og tage højde formanglende komponenter med lange leveringstider.Da NT-leverancen er en del af forliget, er der efter indgåelse af forliget udarbejdet en revideret plan for leverancer afreservedels kits fra AB. Indgåelse af forlig resulterer i en ændret leveranceplan. Derudover indebærer forliget, at densagkyndige skal 3. parts auditere produktionen af NT-togsæt.
6.3.
Produktion IC2
IC2 opgraderingen starter med en ”vinterpakke”, som indeholder et minimum af ændringer, som skal sikre, attogsættene bedst muligt kan driftes i vintervejr. Produktionen har indbygget vinterpakken på de første 6 togsæt og erved at serieombygge de resterende modtagne IC2 togsæt. Der er 7 togsæt ombygget med pakke A ved udgangen afåret.
Side 9 af 13
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
En decideret videreudvikling af TCMS software har de facto været standset, pga. uenighed med AB om prissætning afyderligere optioner i TCMS kontrakten, ligesom grounding af flåden har resulteret i, at DSB ikke har kunnet foretagetest på kørende togsæt. Med forliget i december 2012 og de kravspecifikationer til de kommende ændringer derønskes gennemført er grundlaget nu tilstede for den videre udvikling.Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende:Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært er driftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nyesignalsystem ERTMS samt IC2 porting, dvs. overførsel af forbedringer fra IC4 til IC2.Internt i DSB er der arbejdet med specifikation af mere komplekse punkter i Release 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AB.Indgåelse af forlig indebærer, som indmeldt i processen omkring organiseringen, en øgning i TCMSudviklingsaktiviteter.Der er fundet kapacitet til et TCMS testcenter i Fredericia, og alle aftaler omkring brug af spor til test er på plads.Aktiviteterne er opstartet fra uge 50. Til de senere dynamiske test mangler der ansøgninger til div. test viaTrafikstyrelsen. Disse er under udarbejdelse.Arbejdet iht forliget analyseres nu. Ressourcebehovet er klarlagt og arbejdet med at finde de nødvendige ressourcerpågår, herunder ansættelse af personale til overdragelse af TCMS programmering. Videre analyseres antallet aftogsæt der kan resultere i at op over 10 togsæt skal anvendes til TCMS test. Foreløbig er aktiviteter opstartet ihtforlig, og 3 togsæt er under Ansaldobredas indledende test i Fredericia.IDUDa førerens informationsskærm IDU i IC4 giver en række problemer i driften, er der startet et undersøgelsesarbejdefor at identificere den bagvedliggende årsag til disse fejl, således at de kan håndteres. DSB har drøftet problemernemed AB’s teknikere ved møde i Napoli. Efterfølgende er der gennemført fejlsøgning på de mest fejlramte togsæt ogresultaterne er drøftet med AB. Et antal fejlscenarier er afdækket på hvilke AB og DSB arbejder på udbedring ogundersøgelse. Yderligere fejlsøgning skal ske for at kunne eliminere foretage komplet fejlanalyse.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Driftssimuleringen er indstillet i december, og fokus er i stedet for rettet mod IC4 togenes performance i forbindelsemed K13, som kræver fuld sporkapacitet i Aarhus.
8.2.Driftssimulering IC2DSB har modtaget tilladelse til overvåget prøvedrift med passagerer for 8 togsæt. 5 togsæt er færdig driftssimuleret.Driftssimuleringen er indstillet i december, og fokus et i stedet for rettet mod IC2 togenes performance i forbindelsemed K13.
Side 10 af 13
9.9.1.
Drift og VedligeholdDrift og Vedligehold IC4
Ibrugtagning
ƒIbrugtagningstilladelse 2012DSB har den 27. september modtaget forlænget ibrugtagningstilladelse for 48 togsæt for IC4 MPTO/Pakke 2 fraTrafikstyrelsen, som udløber den 30.september 2013 for samtlige togsæt, som måtte oppebære en tilladelse på dettidspunkt. Tilladelsen er givet med følgende betingelser:ƒƒƒƒ
I perioden 1. oktober 2012 til 30. november 2012 (løvfaldsperioden) må togsæt maksimalt køre 140 km/t.Togsæt uden indbygning af rørføringsændringen må fra den 1. december 2012 maksimalt køre 160 km/t.Evt. sikkerhedsmæssige fejl på togsættene samt jernbanemæssige hændelser skal meddeles Trafikstyrelsen.For togsæt, som ikke har modtaget ibrugtagningstilladelse inden 01. juli, skal dokumentation for 3. partsauditering af produktionsenhederne Sonnesgade og Randers foreligge inden 30. november 2012. DSB og 3.partsauditor skal tage stilling til egnetheden af procedurerne og hvilke supplerende test/undersøgelser, der vil værenødvendige i forhold til eventuelle observationer/afvigelser.
DSB er i gang med forskellige tiltag for at arbejde på at fjerne de bagvedliggende årsager for begrænsningen itilladelsen jf. aktiviteter beskrevet under pkt 2.2.Værkstedet i Sonnesgade i Århus blev auditeret af Scandpower den 4-5. september, og der er ikke rapporteretforhold, som hindrer fremdrift i produktionen. Produktionen i Randers var underleverandør til AB og var dervedogså omfattet af 3. parts auditering af AB ’s kvalitets- og sikkerhedsprocesser. Randersoperationen blev auditeretaf TÜV den 30. oktober og der blev ikke rapporteret om behov for korrigerende handlinger. Scandpower har den 13.november auditeret produktionsprocessen i Klargøringscenter Kastrup (KAC). Der blev ikke rapporteret om kritiskeforhold under det afsluttende møde, men der blev givet forslag til forbedringer.IC4 programmet har dermed opfyldt Trafikstyrelsens krav om auditering af produktionsprocesserne inden 30.november for at behandle ansøgninger om ibrugtagningstilladelser for IC4 MPTO/2.Trafikstyrelsen har den 28. november godkendt en sagkyndig fra Scandpower til certificering afproduktionsprocesserne fra 01. januar 2013. Scandpower går nu i gang med detailplanlægning af certificerings-processen.
Ibrugtagne togsætTidligere årJanFebMarAprMajJunJulAugSepOkt
IC43100000022611
IC200000000008
Side 11 af 13
NovDec *Ibrugtaget i 2012Akkumuleret
203263
0088
Yderligere 3 ansøgninger er afsendt ult. december men ibrugtagningstilladelser er ikke meddelt pr 31/12.
ƒGenindsættelsesplan2012 måltalRegularitetPålidelighed:km./pct.92,598,8jul-129797aug-129799sept-129792okt-129391nov-129393,3dec-129492
IC4 blev efter en driftsfri periode grundet Marslev hændelsen i november 2011, genindsat i kommerciel drift den 11.juli 2012. Antal af afgange i kommerciel drift stiger gradvist og sigter på mindst mulig kommerciel og trafikal risiko.I forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. DSB arbejder henimod atindsætte dobbeltkoblede togsæt i landsdelstrafikken.
ƒDriftsstabilitetDriften med IC4 i december måned forløb med en gennemsnitlig rettidighed på 94 % og 3.297 km mellem hændelser.Pålideligheden har ligget på 92 %, hvilket ligger under målet. Dette skyldes først og fremmest de forholdsvis mangeIC4 togafgange der må erstattes af andet materiel end IC4, bl.a. pga. materielmangel. De største fejltyper har væretdør/skydetrin, IDU og HVAC. IC4 værkstedet har fortsat stor fokus på udredning af problemerne og har i decemberimplementeret yderligere forbedringer vedr. HVAC systemet.

Formateret:

Ingen punkttegneller nummerering
ƒRettidighed og pålidelighed
ƒAntal kørte km, hændelser og nedbrud
Månedantal kmantal togafgangeantal tekniske hændelser >4.59antal sikkerhedsmæssige hændelserkm mellem hændelserantal nedbrudkm mellem nedbrud
jul-125.91030301.97015.910
aug-1237.5162191612.345137.516
sept-1266.1423901514.409322.047
okt-1296.3775773113.109424.094
nov-12102.1496423113.295251.075
dec-12181.3358935523.2971181.334
De sikkerhedsmæssige hændelser i december drejer sig om to tilfælde af røgudvikling.
Side 12 af 13
ƒIC4 materielleverancerIC4 decemberAntal togafgange planlagt leveretAntal togafgange aktuelt leveretAntal togafgange aflyst/delaflystAntal togafgange kørt med MF/MR24Uge 49171147Uge 502981862110Uge 51298282314292Uge 52257228Uge 532422Samlet10798935182
Der er desuden kørt rotationskørsel mellem værkstederne i Århus og KAC. Der er kørt 31 afgange.VedligeholdVedligehold har været udfordret på leverance af I IC4 materiel. Dette skyldes generelt sporressourcer i KAC og Århus,men der er fortaget nogle omdisponeringer af en del opgaver for at kunne frigive spor til vedligehold og dermedforøget mulighederne for at kunne levere togsæt til driften. Der er fortsat fokus på reservedelssituationen, som viludgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tid frem i 2013.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger.9.2.Drift og Vedligehold IC2
Ibrugtagning
ƒIbrugtagningstilladelseDSB har den 2. oktober modtaget ibrugtagningstilladelse for IC2 togsæt med de samme begrænsninger som for IC4(bl.a. hastighedsbegrænsning fra 01. oktober – 30. november på 140 km/h).
ƒIndsættelsesplanIC2 indsættelsen er opstartet med indsættelse af op til to togsæt i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-KoldingFordelen ved dette system er, at det kun kræver to togsæt. I de efterfølgende faser er det planlagt at indsætte IC2 iregionaltrafikken i Nordjylland mellem Aalborg og Frederikshavn. Her indsættes op til 4 IC2 togsæt, hvilket dækkermaterielbehovet i dette togsystem. Fordelen ved at vælge disse to togsystemer er, at der vil være tale om småisolerede systemer, hvor eventuelle driftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andrestørre togsystemer. I 2013 indsættes op til 6 IC2 togsæt i kommerciel drift. I lighed med IC4 planlægges indsættelseat ske med mindst mulig kommerciel og trafikal risiko.Ligesom for IC4 vil IC2 materiellets performance blive vurderet løbende med mulighedfor at tilpasse indsættelsestakten.
ƒDriftsstabilitetDriften med IC2 i december har ikke været tilfredsstillende. Der er kørt 1.275 km og der har været 7tekniske hændelser og 2 nedbrud. Fejltyperne har været problemer med dør- /skydetrin, Power Pack og IDU.
ƒIC2 materielleverancerIC2 december:Antal togafgange planlagt leveretAntal togafgange aktuelt leveretAntal togafgange aflyst/delaflystAntal togafgange kørt med MF/MR15Uge 49205Uge 5010554249Uge 5110565238Uge 520000Uge 530000Samlet2301244102
Side 13 af 13