Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1206550_0001.png
1206550_0002.png
1206550_0003.png
1206550_0004.png
1206550_0005.png
1206550_0006.png
1206550_0007.png
1206550_0008.png
1206550_0009.png
1206550_0010.png
Til:Vejdirektoratet, att. Ulrik LarsenFolketingets TrafikudvalgMiljøminister Ida AukenNæstved KommuneFaxe KommuneSydsjællands og Lolland-Falsters PolitiToksværd Gruppen
Søtorup 19. januar 2013
Kære læsere.Undertegnede naturorganisation deltog i forgårs i borgermødet i Toksværd-hallen om nye vejforbindelsermellem Næstved-Rønnede/motorvejen (E47)samt Næsteved-Haslev/motorvejen (E47).Tak til initiativtagerne for et godt mødeinitiativ.Vi skriver dette brev for at udtrykke vor støtte til en tilbundsgående undersøgelse af Toksværd-gruppensforslag om en ny vejforbindelse mellem Næstved (Holme-Olstrup) og Haslev. Til erstatning for envejudvidelse eller ny (motor)vej mellem Næstved og Rønnede. Samt for at få lukket (subsidiært drastiskhastighedsbegrænset) Rødebrovejen på dennes meget problematiske strækning tvært igennemHolmegaard Mose-området syd for Skuderløse.Vi er tilhænger af en undersøgelse af deneneaf Toksværd-gruppens vejforslag, nemlig vejen fra Holme-Olstrup og sydøst om Haslev. Ideen om en vej nord om Hesede Skov, nord om Gisselfeld Slot og lige syd omNielstrup Sø, der er et internationalt beskyttet fugleområde, er til gengæld et helt håbløst forslag, der børtrækkes tilbage.Toksværd Gruppens rigtig tænkte vejforslaget er sammenfaldende med et gammelt forslag fraundertegnede Jesper Petersen, der for knap 20 år siden tilsendte diverse myndigheder et forslag om en nyHaslev-Holme-Olstrup vej langs den eksisterende jernbanelinje.
Ideen med dette var dels at forbedre vejforbindelsen mellem Haslev og Næstved, dels få lukket Rødebroveji Holmegaard Mose-området, der har status af EU-fuglebeskyttelsesområde (nr.91) bl.a. af hensyn til en afDanmarks sjældneste ynglefugle, mosehornuglen, der imidlertid dræbes af Rødebrovejens biltrafik, i lighedmen en lang række andre fugle og dyr.Også i HOLMEGAARD MOSE KOMITEEN (HMK) har vi i en årrække forsøgt at få myndighederne til at løsekonflikten mellem Danmarks EU-fuglebeskyttelsesforpligtelser og Rødebrovejens fugledræbende biltrafik.Uden held desværre. Hvilket er både uacceptabelt og uholdbart.HMKs primære fokus er beskyttelsen af fugle- og dyrelivet i EU-fugleområde F91 og F101, HolmegaardMose-området samt søer ved Bregentved og Gisselfeld. Begge områder er i dag alvorligt generet af biltrafik.I F101 er det omfartsvejen Ny Ulsevej, der blev anlagt i 1979, der gennemskærer området som et hvidt sniti en hjerne og årligt dræber rigtig mange fugle og dyr. Vi udarbejde i juli 2010 en længere beskrivelse afdyrelivets alvorlige problemer som følge af biltrafik i EU-fuglebeskyttelsesområde 91 og 101. Se det vorhjemmesidewww.holmegaardmose.dki kapitlet ”Nabonaturområder” eller via linket her:http://www.holmegaardmose.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=280&Itemid=77Udover fuglebeskyttelse er vi i HMK tilhænger af så få vejen som muligt samt udvikling af kollektiv trafikfremfor maximalt forurenende privatbilisme. Ideelt set så vi helst Rødebrovej lukket og toget mellemHaslev og Næstved blive den dominerende transportform, så behovet for nye veje forsvandt. Desværre erdette næppe muligt, og under disse forhold finder vi Toksværd Gruppens forslag om en ny vej mellemHaslev og Næstved for værd at få undersøgt grundigt. En sådan vej behøver efter vor opfattelse ikke bliveført videre end til Haslevs omfartsvej, Ny Ulsevej (og ikke helt til Høsten Torp), i første omgang i hvert fald.Fra et tilkørsel til Ny Ulsevej et sted mellem Bråbyvej og Gisselfeldvej kan bilister mod København køreøstpå og komme på motorvejen ved den nuværende afkørsel Bregentved, der blot skal udvides mednordgående tilkørselsrampe – som det har været på tale at bygge i mange år.De eksisterende gener for F101 fugle- og dyreliv, der kan se frem til måske 9.000 flere biler i døgnet, ogdermed en markant yderligere forværring af forholdene for dyrelivet, kan imødegås ved at ha’ permanentfartkontrol samt ved at nedgrave Ny Ulsevejs mest problematiske strækning, ca. 1 km ved Det gamleApotek. Vejen bør herefter overdækkes så der skabes en god, sikker og ca. 1 km bred faunapassage, dernaturligt følger landskabet ved Det gamle Apotek.Ligegyldigt hvilken løsning, der findes på Mellem Næstved-Rønnede/Haslev/København bør man hurtigstmuligt få trafik- og faunasikret omfartsvejstykket ved Det gamle Apotek. I sommerfandt medlemmer afHMK igen mange trafikdyr her. Bl.a. grævling og rådyr.I efteråret og snevinterperioden i første halvdel af december registrerede HMK ved hjælp afsporregistrering at bl.a. et stort antal hjorte krydser omfartsvejen ved Det gamle Apotek. (Se fotos). Båderådyr samt då- og eller krondyr.I oktober 2009 sås en fuldvoksen kronhjorte-buk på ca.200 kg krydse omfartsvejen i fuld firspring netopsamme sted som vi i efteråret fandt snesevis af hjortespor fra forskellige individer lige syd for omfartsvejenlige vest for Det gamle apotek. Kronhjorten var ganske få meter fra at kollidere med to kvinder i en mindrepersonbil, der kom kørende i vestlig retning. Havde personbilen ramt kronhjorten kunne det meget vel ha’været dødeligt for personerne i bilen. Med en voksende, vild, kronhjortebestand i Sydsjælland på nu
ca.2.000 dyr (ifølge DR-radioavisen engang sidste år), hvoraf en stor del lever på Gisselfeld’s jorde, er detkun et spørgsmål om tid før der sker et alvorligt sammenstød med en af de store kronhjorte på Ny Ulsevej,eller Rødebrovej i Holmegaard Mose-området, for den sags skyld. Der er også andre vejstrækninger iområdet som man bør trafiksikre mod fremtidige, livsfarlige hjortekollisioner.En evt. ny vej langs jernbanen i Hesedeskovens østlige udkant skal også trafik- og faunasikres, ideelt set påsamme måde som vi foreslår det gjort ved Det gamle Apotek. Derudover skal en ny vej til Haslev tagehensyn til Gødstrup Sø m.m. ved at anlægges syd for den nuværende jernbanelinje. Samt føres forbi denmeget fuglerige naturgenoprettede Tranemose syd for Haslev i tilstrækkelig afstand.Læs mere på HMKs hjemmeside i kapitlet ”Trusler/Trafik og anden færdsel”. Eller via linket her:http://www.holmegaardmose.dk/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=35&id=58&Itemid=90
Venlig hilsenHOLMEGAARD MOSE KOMITEENv. talsmand Jesper PetersenSøtorupvej 5, 4690 Haslev. Tlf.5632 6470.
Trafikdræbt rådyr på Rødebrovej 15. maj 2008.
Rækker af store hjortespor i vintersædmark 150 meter vest for Det gamle Apotek, 1. december 2012.Herunder samme sted en uge senere.
Omfartsvej lige ved Det gamle Apotek 8. december 2012. Bemærk de mange dyrespor på skrænten lige vestfor apoteket, hvor områdets vigtigste faunapassage mellem Gisselfeld Dyrehave/Hesedeskoven ogBregentved Park m.m.
fra eb.dk 20. juni 2010:

Kvinde dræbt i trafikulykke i Nordjylland

Mistede livet, da hun ville undgå at påkøre et rådyr i Hjallerup i NordjyllandEn 19-årig kvinde blev i nat dræbt i en soloulykke, da hun i en bil med fire andre unge kørte på E45sydgående ved Hjallerup i Nordjylland.- Noget tyder på, at kvinden ville undgå at påkøre et rådyr, og at det er i den forbindelse, at hunmister herredømmet over vognen, siger vagtchefn ved Nordjyllands Politi til ekstrabladet.dkBilen rullede rundt og kvinden blev fastklemt og var dræbt på stedet.
En mandlig passager blev kvæstet - de tre andre slap med mindre skader.
SLUT