Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1206441_0001.png
1206441_0002.png
Ry o m g å r d D ist r ik t sr å dFormand Kirting OlesenAhornvej 78550 RyomgårdTelefon +45 86 39 44 32Mobil +45 28 94 54 90Mail: [email protected]

Folketingets Transportudvalg

Folketinget Christiansborg

1240 København K

Opgradering af Grenaabanen

21. januar 2013

På strækningen Ryomgård – Grenaa er strækningshastigheden 75 km/t. Det er sammen medThybanen Danmarks langsomste passagerførende bane.Vi skal henstille, at Transportudvalget drøfter og finder midler til opgradering af Grenaabanen.
I perioden oktober – december 2004 blev der iværksat en ombygning af Grenaabanen,dog kun på strækningen Aarhus H – Ryomgård. Denne ombygning medførte, at ha-stigheden på strækningen kunne ændres fra 75 km/t til 100 km/t og dermed afkorterejsetiden med op til 15 minutter for daglige brugere af toget samt at der blev en væ-sentlig passagertilgang. Samtidig blev der planlagt en mindre ombygning (ca. 5 km.) i2013, denne er imidlertid af Banedanmark udskudt til 2016.Efter indsættelse af nyt materiel (Desirotogsæt) ved køreplanskiftet i 2011 er derkommet flere daglige brugere af toget på Grenaabanen og det i et sådan omfang, atDSB har været nødt til at forlænge rejsetiden på strækningen samtidig med samkørs-len mellem Odderbanen og Grenaabanen fra december 2012. Samkørslen af de 2 ba-ner har givet passager i et sådan omfang, at det i flere tilfælde sammenfaldende medvejrliget, har været nødvendigt at aflyse tog mellem Ryomgård og Grenaa, for at retteop opståede på forsinkelser, således at driften kunne normaliseres igen for resten afdøgnet.Ifølge ”Vedligeholdelsesrapport for Grenaabanen” fra 2011 udarbejdet af Banedan-mark, er Grenaabanen vel vedligeholdt og forholdene i orden. Rapporten er udarbejdeti forbindelse med overdragelse af banen til Aarhus Letbane A/S.Konsulentfirmaet COWI har kommenteret Vedligeholdelsesrapport for Grenaabanenjuni 2011. Der er helt åbenlyst en forskellig opfattelse af banens tilstand mellem Ba-nedanmark og COWI.Af Cowis kommentar til Banedanmarks rapport fremgår det bl.a.:I forbindelse med sporombygningen i 2004 blev 7 sporskifter enten fornyet ellerrenoveret. Herudover er der 9 sporskifter på de første 40 km af strækningenhvis alder og tilstand ikke kendes. Ældste sporskifte på den første del af strækningener fra 1973. I forbindelse med sporombygningen blev der sporombygget17,147 km på strækningen Århus H - Ryomgård (km 40,2). De resterende 23km spor på denne strækning består af primært DSB 45 spor fra 1954 til ca.Ryomgård Distriktsråd har til formål at fremme udviklingen i Ryomgård. Dette sker bl.a. gennem koordinering og iværk-sættelse af udviklende initiativer. Distriktsrådet er samtidig lokalområdets officielle fælles talerør overfor myndigheder-ne, herunder Syddjurs kommune. Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse består af: formand Kirting Olesen, næstfor-mand Stefan Kalmar, kasserer Knud Møller, sekretær Søren Skovsen, og Niels Skov Hansen.
1983. Ca. halvdelen af disse 23 km er bygget med brugte DSB 45 skinner medukendt alder. Sporet har derfor på nuværende tidspunkt en gennemsnitsalder påmindst 50 år. Det samme antages at gælde for strækningen Ryomgård til Grenå.Sammenlagt giver dette, at 25 % af banen er 7 år gammel, mens 75 % af banener 50 - 60 år gammel. Disse 75 % af banen er formentlig hovedsagelig byggetmed et spor på træ-sveller samt mindre stykker med to-blok svUd fra de tilgængelige oplysninger og banens alder vurderes det at 25 % af banener ny og vedligeholdt. De resterende 75 % af banen er så gammel, at storedele af banen må forventes at være nedbrudt og stå for udskiftning. Hele Grenåbanenstilstand bør nærmere få tilstandskarakteren 3 end 2.”Det er opfattelsen, at der er som minimum er behov for en sporombygning på strækningenRyomgård – Grenaa (29 km.), således at der kan blive en hastighed på min. 100 km/t.Dog så vi helst, at der bliver sporombygget på hele strækningen, således at det bliver mu-ligt, at få en hastighed på strækningen på 120 km/t, i lighed med den sporombygning, dertidligere blev foretaget på Svendborgbanen.Herudover skal vi foreslå, at der i Trustrup genskabes muligheden for at lave krydsningmellem 2 tog. I dag er der ikke mulighed for krydsning mellem 2 tog på strækningen Ry-omgård – Grenaa. Der vil ligeledes kunne skabes mere ”luft” i trafikafviklingen, hvis derpå krydsningsstationerne på Grenaabanen etableres samtidig indkørsel i lighed med, hvadder er etableret på Odderbanen. På Grenaabanen er det alene Lystrup station, der har den-ne mulighed.Der befordres i dag mere end 1 mio. passagerer på Grenaabanen og det må forventes, atder kommer flere til, når Aarhus Letbane bliver tilsluttet Grenaabanen i Lystrup og derbliver gode trafikforbindelser til/fra de ca. 55.000 arbejdspladser, Aarhus kommune for-venter der er etableret i Aarhus Nord omkring den kommende Letbane.
Der er i såvel Nord- som Syddjurs kommuner udlagt parcelhusområder langs Grenaa-banen.Med venlig hilsenKirting OlesenFormand........Nedennævnte tilslutter sig denne henvendelse:Hornslet Distriktsråd, Mørke Distriktsråd, Thorsager Distriktsråd, Nimtofte Distrikts-råd, Kolind & oplands Distriktsråd, Borger- og håndværkerforeningen Trustrup, Syd-djurs Erhvervsforening, Ryomgård Erhvervsforening.Denne henvendelse er endvidere sendt til Kommunalbestyrelserne i Nord- og Syd-djurs kommuner samt til Direktøren for Midttrafik.
Ryomgård Distriktsråd har til formål at fremme udviklingen i Ryomgård. Dette sker bl.a. gennem koordinering og iværk-sættelse af udviklende initiativer. Distriktsrådet er samtidig lokalområdets officielle fælles talerør overfor myndigheder-ne, herunder Syddjurs kommune. Den generalforsamlingsvalgte bestyrelse består af: formand Kirting Olesen, næstfor-mand Stefan Kalmar, kasserer Knud Møller, sekretær Søren Skovsen, og Niels Skov Hansen.