Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 118
Offentligt
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
11.01.2013
Kørselsafgifter for lastbilerGenereltKørselsafgifter er en forudsætning for at sikreforureneren betaler princippet,da afgifterne gør prisenpå lastbiltransport mere korrekt, fordi vognmændene derved betaler for de skader kørslen påførersamfundet i form af luftforurening, klimaændringer, støj, uheld, trængsel og infrastrukturinvesteringer.Ved at differentiere afgifterne efter lastbilernes luftforurening er det muligt at fremme eftermonteringaf luftrensningsudstyr, og udskiftning af lastbiler til nyere modeller, hvorved både luftforureningen ogCO2-udslippet falder (nye lastbiler har fabriksmonteret luftrensningsudstyr og kører længere påliteren). Samtidig vil kørselsafgifter for lastbiler motivere til at få mere gods over på skinner og skib,hvilket giver væsentlig færre skader på samfundet pr. ton transporteret gods.
Kvantificering af samfundsøkonomiske skaderIfølge de Trafikøkonomiske Enhedspriser fra Danmarks Tekniske Universitet påfører lastbiler enskade for samfundet svarende til 3,52 kr/km (2010-priser). Afgiften skal altså som minimum være 3,52kr/km for at modsvare skaderne. Af de 3,52 kr/km er 0,46 kr/km skader grundet luftforurening. Heri erdog ikke medregnet lokale skader grundet luftforurening i byer, men disse kan undgås via miljøzoner.
Det Økologiske Råds afgiftsforslagDet Økologiske Råd foreslår, at lastbiler inddeles i tre kategorier mhp. afgiftsdifferentiering:A.B.C.Lastbiler med filter og NOx-rensning,Afgift 3 kr/km.Lastbiler med filter eller NOx-rensning,Afgift 3,5 kr/km.Lastbiler uden filter og uden NOx-rensning,Afgift 4 kr/km.
Uden eftermontering vil Euro VI (ny lastbiler fra 1. jan. 2013) være i kategori A, Euro IV samt Vlastbiler (solgt fra 1. okt. 2005 til 31. dec. 2012) vil være i kategori B, mens Euro 0-3 (lastbiler solgtfør 1. okt. 2005) vil være i kategori C.Der eksisterer kombinerede systemer med filter og NOx-rensning (DiNOx-systemet), som kanopgradere en kategori C lastbil til kategori A. Ligeledes eksisterer filtre og NOx-rensning (SCR), derkan opgradere en kategori B lastbil til kategori A. Der skal kun anvendes typegodkendte løsninger.Grundet miljøzoner med filterkrav i de største danske byer og miljøzoneregler i flere udenlandske byerer mange ældre lastbiler allerede udstyret med partikelfilter og derved i kategori B.Uanset hvad afgiftens størrelse ender med at blive foreslås differentiering efter ovenstående kategorierog skal både gælde danske og udenlandske køretøjer i Danmark.Baggrundsoplysninger om vejtransportens forurening:http://ecocouncil.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=836&Itemid=Kåre Press-Kristensen: 22811027 og Christian Ege: 33181933_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi