Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1204166_0001.png
1204166_0002.png
Landsklubben: Danske Godschauffører under 3FHalmøvænget 14, True 8381 Tilst Mobil: 40 14 44 59Bank 4610 4610164986 Giro 671-1944E-mail: [email protected]Aarhus, søndag den 13. januar 2013

Til

Medlemmerne af Folketingets Transportudvalg og

Transportminister Henrik Dam Kristensen

I anledning af det Grønne Topmøde den 15. 01. 2013, skriver jeg til Jer, både som formand for de danskegodschauffører, men også som en, der til daglig tjener til livets opretholdelse, bag rattet, ude på de danskelandeveje.At miljø og grøn transport er vigtigt, skal der ikke herske tvivl om. Heri er jeg fuldstændig enig. Vi skalværne om miljøet og gennem udvikling og nytænkning sikre både transportbranchen og dens effektivitetmen også den luft og det miljø, vi alle omgiver os med. Men skal det ikke også handle om arbejdsmiljø?Handle om sikring af gode og sunde arbejdsforhold for de enkelte ansatte. Jeg er af den overbevisning, atmiljørigtig transport hænger helt naturligt sammen med et godt fysisk arbejdsmiljø.Men hvor skal pengene komme fra? Investeringer i grøn transport og arbejdsmiljø er bestemt ikke gratis.Transportbranchen er presset. Mange er helt i knæ og kæmper en hård kamp, blot for at overleve. En del erallerede bukket under, og flere taber kampen, uge for uge. Presset af konjekturerne, globaliseringen og enøget liberalisering fra bl.a. EU.Men også presset helt i bund af speditører og store vognmænd, der på kreativ vis udfordrer alt fracabotageregler, godskørselslov, færdselslov og overenskomster, blot for at tjene en ekstra skilling, heltuden nogen former for moral, etik, endsige samfundssind. Der entreres i stor stil med østeuropæiskechauffører og undervognmænd, til rene slavelønninger og under forhold der langt fra lever op til nutidigeforhold.Det for mig til at stille følgende spørgsmål:Hvorfor er Mogens Therkelsen med? Var han ikke, som en af hovedkræfterne i ITD, der har set det som sitkald, at udflage så mange lastbiler som overhovedet muligt og ydermere rådgiver andre i samme praksis,bedre tjent med at tale Grøn Transport med en tysk, polsk eller måske rumænsk transportminister, når nu såmange af hans lastbiler er indregistreret der?Hvorfor taler formanden og medindkalder til dette møde, Anne Kathrine Steenberge, om Danmark som etforegangsland i den grønne omstilling, når hun samtidig bruger et stort antal rumænske chauffører? Ogydermere indkvarterer dem på bl.a. havnen i Aarhus, hvor de måned efter måned, bor i lastbilen. Og når desamtidig må bruge samme lastbil til at producere strøm og varme, er det så miljøvenligt?Og så er der vognmand Kurt Beier i Esbjerg, der levere transportydelser til mangt og mange i hele Danmark,herunder en del medlemmer af DI Transport. Han er, ifølge Trafikstyrelsens egen opgørelse, indehaver af250 godskørselstilladelser. Samtidig indbetaler han kun arbejdsmarkedspension for kun 31 ansatte og 4lærlinge. Hvordan hænger sammen med godskørselslovens krav om at der skal lønnes efter gældendeoverenskomst? Er det fordi han stort set ingen danske ansatte har og udelukkende operere med polskindregistrerede lastbiler?
Der kunne stilles mange flere spørgsmål og opremses et utal af eksempler på, hvordan griskhed ogskrupelløse bagmænd, med deres handlinger, er ved at smadre et helt erhverv.F.eks. ansættelseskontrakter med på lønninger helt ned til 67 kroner om dagen! Og alt sammen godthjulpet på vej, af en meget liberal dansk fortolkning af EU´s Forordning 1072 om Cabotagekørsel, der, heltuforstående for undertegnende og mange andre, gør det muligt at køre dag efter dag, uge efter uge, medudenlandske lastbiler og chauffører, til stor skade for hele det danske samfunds økonomi.3F og DTL har i deres rapport fra efteråret 2012, dokumenteret at det koster statskassen 266.000 godedanske kroner, hver gang en udenlandsk og ofte underbetalt chauffør erstatter en dansk. Indenfor de sidste3 – 4 år er det sket næsten 9.000 gange! Det er næsten 2,4 milliarder gode danske skattekroner. Hvilkenfinanslov ville det ikke pynte på?Hvis vi nu beholdt de job på danske hænder. Og hvis alle drev virksomhed ud fra en sund moral og god etik,kunne vi så ikke skabe en branche med en bedre økonomi? En økonomi der så kunne bruges til at investerei grøn transport og et godt arbejdsmiljø.Lad mig slutte med at udtrykke min undren. Jeg undres over at ikke hele branchen er inviteret til et GrøntTopmøde. Grøn Transport gælder vel hele rundt? Fra speditør over vognmand til chauffør. Fra producentover transportkøber til forbruger. Men hvor er 3F, og hvor er DTL? 3F repræsenterer da chauffører oglagerarbejdere, der håndterer og transportere de varer, der flyttes rundt i det ganske danske land. Og forDTL´s vedkommende, der taler på vegne af størstedelen af de danske vognmænd. Hvorfor er de ikke med?Er de ikke en del af branchen?Venlig hilsenHarald FabriciusFormand forLandsklubbenDanske Godschauffører under 3F