Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
1203452_0001.png
10. januar 2013Til Folketingets transportudvalg

Bevar og styrk Center for Grøn Transport

I undertegnede organisationer er vi meget optaget af, at klima og miljø får en vigtigere plads itransportplanlægningen både aht. til globale og nationale klimamål og aht. lokal forurening, bymiljømv. Vi er bekymrede for, at Center for Grøn Transport (CfGT) i Trafikstyrelsen står til at lukke ijuni, medmindre der findes nye penge til videreførelse. Medarbejdere er allerede begyndt at forladecentret pga. den usikre fremtid. Vi går ud fra, at centret (eller noget tilsvarende) skal spille en vigtigrolle fremover, når transportsektoren skal til at bidrage til reduktion af klimagasudslippet, som led iregeringens kommende klimaplan og –lov – og at der også afsættes midler ifm. disse. Men det vilvære en meget uhensigtsmæssig stop-go politik, hvis centret først afvikles og mister sine erfarnemedarbejdere og bagefter skal genopbygges.Centret administrerer støtteordningen for grøn transport. Uanset om denne videreføres eller ej, vilder være en lang række projekter, som fortsætter udover juni 2013, og som skal følges. CfGTadministrerer også ”hvor-langt-på-literen?” (hjemmeside med liste over samtlige bilmærker) samtcertificeringsordningen for grøn transport – rettet mod kommuner og vognmænd – og en rækkeandre ordninger såsom krav til dæk om at medvirke til brændstofbesparelse. Og centret bidrager tiltransportdelen af regeringens kommende klimaplan og –lov samt bistår Energistyrelsen teknisk ift.EU-forhandlinger, f.eks. om CO2-krav til køretøjer. Endelig har centret ansvar for at fremmegrønnere transportmidler som led i den offentlige indkøbspolitik.Vi skal derfor opfordre regeringen og Folketinget til snarest at afklare centrets videreførelse – samti det hele taget styrke klima- og miljøaspektet i transportpolitikken. Vi har oplevet ved flerelejligheder, at klima- og miljøaspektet ikke har spillet nogen større rolle, når transportministeren harmeldt mere generelle visioner og strategier ud. Det gjaldt f.eks. hans taler på ministeriets egenstatuskonference i Horsens d. 26.11.2012 samt på Region Hovedstadens konference ominfrastruktur og nye veje til vækst d. 28.11.2012. (Se f.eks. omtale i Mandag Morgen d. 3.12.). Vifinder, at centret bør forankres højere oppe i ministeriet – idag indgår det som en del af Center forBiler under Trafikstyrelsen.Centret bør liggeinden forTransportministeriets rammer, så klimahensyn er noget der varetagesindefra og integreret i Transportministeriet.Vi har anmodet om et møde med ministeren for at drøfte en styrkelse af klima- og miljøhensyn itransportpolitikken.Vi drøfter også gerne med udvalget eller bistår med yderligere materiale.venlig hilsenpå organisationernes vegneChristian Ege, Det Økologiske RådJanne Wichard Henriksen, Danmarks NaturfredningsforeningJan Søndergaard, GreenpeaceHanne Jersild, WWF VerdensnaturfondenEt lignende brev er sendt til transportminister Henrik Dam Kristensen