Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1202651_0001.png
1202651_0002.png
1202651_0003.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2012 - 3776
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –transportdelen) den 20. december 2012 i BruxellesDagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning om etablering og drift af de Europæiskesatellitnavigations systemer (Galileo)Forslaget til forordning om etablering og drift af de europæiskesatellitnavigations systemer (Galileo) blev fremsat af Kommissionen den 30.november 2011. På rådsmødet den 7. juni 2012 blev der opnået delvis generelindstilling om forslaget. På rådsmødet den 20. december var sagen sat pådagsordenen til fremskridtsrapport.Hovedformålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemer erat forsyne EU med to satellitsystemer (Egnos og Galileo), som begge omfattersatellitter og jordstationer.På rådsmødet den 20. december 2012 præsenterede det cypriotiskeformandskab en fremskridtsrapport. På arbejdsgruppeniveau havde mandrøftet spørgsmålet om finansiering af applikationer, men havde ikke kunnetnå til enighed. Det cypriotiske formandskab valgte at udskyde denne del afforslaget, bl.a. i lyset af den uafklarede situation omkring forhandlinger omEU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.Fremskridtrapporten blev godkendt, selvom bl.a. formandskabet ogKommissionen beklagede, at det ikke lykkedes at opnå enighed om forslagetunder cypriotisk formandskab. Et væsentligt udestående mellem Rådet ogEuropa-Parlamentet og internt i Rådet er netop finansieringen af udviklingenaf applikationer.Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning om periodisk syn af køretøjerKommissionen fremsatte den 13. juli 2012 forslag om en forordning omperiodisk syn af personbiler, varebiler, lastbiler, busser og påhængskøretøjer.Formålet med forslaget er at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet.
Forslaget om periodisk teknisk kontrol af køretøjer var sat på dagsordenen tilgenerel indstilling, hvilket Rådet enstemmigt kunne vedtage. Rådet valgte atændre det anvendte juridiske instrument til direktiv i stedet for forordning,hvilket giver landene videre rammer ved gennemførsel af reglerne i nationallovgivning.Samtidig er Kommissionens forslag om årlige periodiske syn af person- ogvarebiler, når de er over seks år, fjernet og erstattet med periodiske syn hvertandet år, når de er over seks år, svarende til reglerne i Danmark i dag. Desudener motorcykler, knallerter, mellemstore påhængsvogne og campingvognefjernet fra anvendelsesområdet.Fra dansk side udtrykte man tilfredshed med, at der ikke var årlig tekniskkontrol af køretøjer over seks år, da Kommissionens oprindelige forslag omøget frekvens vil indebære betydelige omkostninger, som i Danmark klart viloverstige de gavnlige virkninger for trafiksikkerheden og miljøet.Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning om oprettelse af Connecting Europe-facilitetenForslaget til forordning om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten blevfremsat den 19. oktober 2011. Der blev opnået delvis generel indstilling påforslaget på rådsmødet den 7. juni 2012. På rådsmødet den 20. december 2012var sagen sat på dagsordenen til fremskridtsrapport. Rådet togfremskridtsrapporten til efterretning.Via Connecting Europe Facility kan der ydes finansiel støtte til projekter, derudfylder hullerne i den europæiske infrastruktur inden for områdernetransport, energi samt informations- og kommunikationsteknologi.Forslagetfastlægger kriterierne for, hvilke projekttyper der kan opnå EU-støtte og medhvilken grad af EU-medfinansiering (støtteprocentsatser).Der kan ikke opnås en endelig aftale om CEF’en, før stats- og regeringschefernehar afsluttetforhandlingerne af EU’s budget, den såkaldte flerårige finansielleramme.Dagsordenspunkt: Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s luftfartspolitik over for tredjelande –indsats i forbindelse med fremtidige udfordringerKommissionen fremlagde på rådsmødet sin meddelelse om fremtiden for EU’sluftfartspolitik over for såkaldte tredjelande. Meddelelsen var sat pådagsordenen til rådskonklusioner, som blev vedtaget uden bemærkninger fralandene.
Side 2/3
Kommissionen argumenterer i sin meddelelse for, at der er brug for en størreog hurtig ændring af EU’s luftfartspolitik over for tredjelande, hvilket skal ske ien langt mere koordineret europæisk strategi end tidligere.På rådsmødet takkede Kommissionen for de ambitiøse konklusioner, ogfremhævede særligt det vanskelige forhold til Rusland, hvor Kommissionen vilpræsentere en køreplan for det fremtidige samarbejde.Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Rådets afgørelse omundertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af luftfartsaftalemellem EU og IsraelKommissionen fremlagde på rådsmødet forslaget om en undertegnelse af enluftfartsaftale mellem EU og Israel, som blev vedtaget uden bemærkninger fralandene. Kommissionen oplyste, at man havde forhandlet med Israel i tre år ogat forhandlingerne havde været vanskelige.Dagsordenpunkt evt.: Prioriteter for det indkommende irskeformandskabDet kommende irske formandskabfremlagde sine prioriteter, og fokuseredesærligt på CEF/TEN-T, fjerde jernbanepakke, lufthavnspakken samt enrevision af passagerrettighedsforordningen på luftfartsområdet.
Side 3/3