Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
2. januar 20132012-1145
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
IndledningDet fremgår af bemærkningerne til § 5 i Lov om Metroselskabet I/S ogArealudviklingsselskabet I/S, at såfremt den forventede tilbagebetalingstidforøges mere end 2 år i forhold til det hidtil godkendte, vil henholdsvisFinansudvalget og de to kommuners kompetente politiske organer få forelagtejernes oplæg til håndtering heraf til godkendelse.I det følgende redegør jeg for, hvordan selskabet har valgt at håndtere enmerudgift, der er opstået som følge af et tidligere rejst krav mod selskabet.Selv om ekstraudgiften ikke har medført en forlængelse aftilbagebetalingstiden, har jeg alligevel for en god ordens skyld valgt atfremsende denne orientering om, hvorledes sagen er blevet håndteret.BaggrundAnlægsentreprenøren på Metroens etape 1 og 2A, COMET, har i 2004 ved envoldgiftssag rejst et krav mod Metroselskabet (oprindelig Ørestadsselskabet) påca. 2 mia. kr. Metroselskabet har rejst et modkrav på 839 mio. kr. med tillæg afpåløbne renter, som dækker over et lån, som Metroselskabet i sin tid ydede tilCOMET.Voldgiftsretten afsagde den 10. april 2012 kendelse i sagen.Afgørelsen indebærer, at COMET har fået tilkendt en ekstrabetaling på 478mio. kr. Dette beløb skal imidlertid modregnes det lån, som Metroselskabet isin tid ydede til COMET.I Metroselskabets langtidsbudget 2012 (fra december 2011), er det forudsat, atCOMET tilbagebetaler hele sit lån i 2012. Nettoresultatet af Voldgiftsrettenskendelse medfører en reduktion af denne betaling, svarende til en direkteekstraomkostning i langtidsbudgettet på i alt 896 mio. kr.Hvis denne ekstraomkostning alene konverteres til en forlængelse aftilbagebetalingstiden på selskabets gæld, har selskabet regnet ud, at det vilbetyde en forlængelse af tilbagebetalingstiden på 7 år.Interessenterne (Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Statenv/Transportministeriet) har bedt Metroselskabet undersøge, hvorledes denneekstraudgift bedst muligt håndteres i selskabets langtidsbudget.Herefter udestår fortsat voldgiftsrettens behandling af spørgsmålet om renter,valuta, moms, omkostninger etc., som forventes afgjort i 2013. Metroselskabetmener, at der i den forbindelse alene vil være tale om beløb af mindre størrelse.
LøsningPå ovennævnte baggrund har interessenterne tilsluttet sig, at selskabetforetager en renteafdækning af 600 mio. kr. - altså ca. 2/3 af ekstraudgiften.Renteafdækningen ligger inden for Metroselskabets nuværende finansstrategi,hvorefter selskabets højst kan renteafdække op til 2/3 af selskabets samledegæld (i henhold til en trepartsaftale mellem Metroselskabet, Nationalbanken ogTransportministeriet).For så vidt angår den resterende 1/3 af ekstraudgiften har selskabet undersøgtkonsekvenserne ved at sætte den variable rente i langtidsbudgettet ned. Denvariable realrentesats anvendes i langtidsbudgettet til at beregne selskabetrenteudgifter for den del af gælden, hvor der ikke er indgået aftaler omrenteafdækning. Selskabet har hidtil opereret i sit langtidsbudget med enrealrente på 4 % (nominelt 6 %).Henset til det lave renteniveau har interessenterne anbefalet Metroselskabet, atrealrenten i Metroselskabets langtidsbudget nedsættes fra 4 % til 3,5 % iperioden fra 2013 til 2059, hvor selskabets gæld forventes at være tilbagebetalt.Det er interessenternes vurdering, at realrenten dermed giver et mereretvisende billede af projektets omkostninger.Med disse to tiltag har Metroselskabet dermed håndteret ekstraudgiften, somfølge af COMET-sagen, inden for selskabets økonomiske rammer, således atekstraudgiften ikke har medført en forlængelse af tilbagebetalingstiden påselskabets gæld.Afsluttende bemærkningerI forhold til Metroselskabets mulighed for at foretage renteafdækning af op til2/3 af den samlede gæld, vil interessenterne fremadrettet én gang årligtforholde sig aktivt til denne grænse, herunder i forhold til niveauet for den fasteog variable rente. Dette skal også ses i sammenhæng med, at Sund & Bælt (i sinegenskab af Metroselskabets finansforvalter) én gang årligt rapporterer tilMetroselskabet om forholdene på markedet.Desuden vil ministeriet sammen med Finansministeriet generelt se nærmerepå renteforudsætninger i sammenhæng med Femern anlægslov i 2014.Finansudvalget er ligeledes orienteret om denne sag.Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen