Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1202439_0001.png
1202439_0002.png
1202439_0003.png
1202439_0004.png
1202439_0005.png
1202439_0006.png
1202439_0007.png
1202439_0008.png
1202439_0009.png
Notat
Afrapportering DSB S-tog 3. kvartal 20121.Antallet af rejser
I 3. kvartal 2012 blev der foretaget 25,1 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 1,3 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år. Denne stigning skal dog ses ilyset af at S-tog er gået over til et nyt og mere præcist system til registrering afpassagerantallet som medfører en mindre stigning i forhold til tidligere målinger.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)2927Antal rejser (mio.)2523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Koncernsekretariat &Jura
20082009201020112012
30. november 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]
2.
Antallet af præsterede personkilometer
www.dsb.dk
På S-banen blev der i 3. kvartal 2012 præsteret 309 mio. personkilometer, hvilket eren stigning på 16,4 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år. Depræsterede personkilometer er en funktion af rejsetallet, hvorfor de ovennævnteimplikationer af paradigmeskiftet i rejsetalsopgørelser ligeledes påvirkerpersonkilometerne.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20082009201020112012
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-toga/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.
Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 3. kvartal 2012 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.Det fremgår af oversigten at der på det centrale afsnit er forskel mellem den planlagtetrafik og det aftalte niveau i trafikkontrakten. Forskellen i grundbetjeningen skyldesarbejdet på Ny Nørreport Station.Her ud over har broarbejder på Køgebugt strækningen, og arbejdet i forbindelse medNordhavnsvej, medført trafikale omlægninger som har reduceret trafikken på vissestrækninger og forøget trafikken på Ringbanen.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde313 timer i 3. kvartal 2012. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 1.859 timer i 3. kvartal 2012, og er enkonsekvens af brorenoveringer på Køge Bugt strækningen.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)2012
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer.2012
4504003503002502001501005001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2012
20001800160014001200100080060040020001. kvart al2. kvart al3. kvart al4. kvartal2012
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 3. kvartal 2012.Forsinkedeankomster3,3%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomster
Rettidigeankomster96,7%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 96,7 pct. på S-banen i 3. kvartal 2012.hvilket er 2,7 pct. point over kravet i trafikkontrakten. Større enkelthændelserfremgår af tabellen 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 3. kvartal 2012Dato03-07-201206-08-201213-08-201220-08-201222-08-201223-08-201224-08-201201-09-201204-09-201212-09-201213-09-201214-09-201221-09-201222-09-201228-09-2012StedÅmarkenSvanemøllen - HellerupNørreportØsterportKøbenhavn HNørreportVesterportÅmarkenSvanemøllenKøbenhavn HHolteØsterportNy EllebjergSvanemøllenÅmarkenÅrsagFalsk besættelseSporspærring ej færdigHKT fejlFalsk besættelseFalsk besættelseRøret smuldrerPersonpåkørselKabeltyveriKlippede kablerFjernstyringsproblemerSignalfejlFalsk besættelseKabeltyveriPersonpåkørselKabeltyveriAntaltog128967247110153371391160513120112120161103157Øvrig påvirkningCentral og KøgeCentral, Ringbanen og KlampenborgAlle stræk. ekskl. Ringbanen.Alle stræk. ekskl. Ringbanen, Hillerød ogHøje TaastrupCentral, Frederikssund, Klampenborg, Farumog KøgeAlle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Central, Hillerød, Farum og KøgeCentralAlle stræk.HillerødAlle stræk. ekskl. Ringb.Central, Hillerød, Farum og KøgeCentral, Hillerød, FarumCentral, Hillerød, Farum og Køge
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,3 i 3. kvartal 2012, hvilket er0,2 pct. point lavere end kontraktkravet.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.
Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 3. kvartal 2012
Planlagtestationsankomster3. kvartal2012ÅTD2.077.6366.313.618
Rettidigtvarsledeaflysninger00
Urettidigtvarsledeaflysninger55.617162.941
Pålidelighed97,3 %97,4 %
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 3.kvartal 2012 var ansvarlig for 0,7 pct. af forsinkelserne af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,5
3,0
2,5Mål, jf . kont rakt2,01. kvt 20122. kvt 20121,53. kvt 20124. kvt 20121,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef ra
NotatBilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdageTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-København HKøbenhavn H - ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen - HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand - HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækningenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,54,14,03,51,71,01,01,61,01,01,01,61,01,01,51,51,01,02,02,0
2,54,14,03,41,71,01,01,61,01,01,01,51,01,01,51,51,01,02,02,0
2,74,54,13,52,20,90,91,71,01,01,01,71,01,01,71,71,01,02,02,0
2,74,44,03,42,20,90,91,71,01,01,01,61,01,01,71,71,00,92,02,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,03,23,43,01,81,00,81,61,01,01,01,01,01,02,12,11,10,62,32,3
1,93,03,32,91,70,90,81,51,01,01,01,01,01,02,02,01,00,62,32,2
1,93,53,63,52,40,90,91,80,90,91,01,01,01,01,91,90,90,92,32,3
1,83,33,43,32,30,90,81,70,90,91,01,01,00,91,81,80,90,82,32,3
1,01,01,01,01,0
0,60,60,60,60,6
0,60,60,50,60,6
0,80,80,80,80,8
0,70,70,70,80,7
1,01,0
0,60,6
0,60,6
0,80,8
0,70,7
1,01,0
0,60,6
0,60,6
0,80,8
0,80,8
Bilag 2HverdagGrundbetjening3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskSupplement3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskEkstra kørsel3. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
S-tog pr. 20. min. - hverdageTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
TRM
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,54,14,03,51,71,01,01,61,01,0
2,54,14,03,41,71,01,01,61,01,0
2,74,54,13,52,20,90,91,71,01,0
2,74,44,03,42,20,90,91,71,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
2,03,23,43,01,81,00,81,61,01,0
1,93,03,32,91,70,90,81,51,01,0
1,93,53,63,52,40,90,91,80,90,9
1,83,33,43,32,30,90,81,70,90,9
1,01,01,01,01,0
0,60,60,60,60,6
0,60,60,50,60,6
0,80,80,80,80,8
0,70,70,70,80,7
1,01,0
0,60,6
0,60,6
0,80,8
0,70,7
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,61,01,01,51,51,01,02,02,0
1,01,51,01,01,51,51,01,02,02,0
1,01,71,01,01,71,71,01,02,02,0
1,01,61,01,01,71,71,00,92,02,0
1,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,02,12,11,10,62,32,3
1,01,01,01,02,02,01,00,62,32,2
1,01,01,01,01,91,90,90,92,32,3
1,01,01,00,91,81,80,90,82,32,31,01,00,60,60,60,60,80,80,80,8
Bilag 3
KolonneKolonne 1Kolonne 2Kolonne 3
Kolonne 4Kolonne 5 og6Kolonne 7Kolonne 8#1
IndholdTidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidTællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med Østtællingen"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitHellerup-København H-ValbyKøge Bugt-strækningenDybbølsbro-KøgeHøje Taastrup-strækningenValby-Høje TaastrupFrederikssund-strækningenValby-Vanløse-FrederikssundFarum-strækningenSvanemøllen-Ryparken-FarumHillerød-strækningenHellerup-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgS-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsintervalDen udnyttede siddekapacitet (som gennemsnit) på hele strækningen i det angivne tidsinterval.#220minuttersinterval#3#4#5#6#7#8
Periode
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækningen3. kvt79,878,061,863,629,234,137,436,2ÅTD74,569,957,163,126,932,238,634,23. kvt55,554,352,247,628,230,531,027,3ÅTD51,450,348,646,026,628,431,725,6
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Det centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centrale
afsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnit
NSNSNSNS
DybbølsbroSvanemøllenØsterportKøbenhavn HNørreportKøbenhavn HNørreportKøbenhavn H
København HNordhavnNordhavnDybbølsbroØsterportDybbølsbroØsterportDybbølsbro
#1
#220minuttersinterval
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækningen3. kvt95,038,926,866,226,734,423,042,889,288,781,788,138,252,739,844,8101,184,866,378,027,435,522,929,637,091,858,834,634,028,248,228,6ÅTD89,333,225,865,726,132,023,440,285,892,280,886,937,752,932,241,2107,182,078,877,831,633,922,027,237,885,458,833,433,127,646,926,03. kvt65,921,515,646,416,727,219,028,360,364,956,856,526,536,424,727,856,340,330,347,616,121,713,517,919,754,636,417,921,414,727,414,4ÅTD61,618,714,746,316,325,018,926,257,266,956,155,726,036,520,025,560,839,235,847,218,421,012,016,420,650,636,216,920,814,426,113,2
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0005:0019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:0008:0007:4016:2016:4010:0013:0019:0019:0007:4008:0016:2015:4013:0013:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbro
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavn
SjælørDybbølsbroHvidovreRødovreBrøndbyøsterDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjJyllingevejHusumJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrup
SydhavnSydhavnDanshøjBrøndbyøsterRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreVanløseHerlevVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparken
#1
#220minuttersinterval
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækningen3. kvt54,786,866,857,838,232,433,732,016,442,632,323,016,715,413,15,891,972,954,173,834,637,935,746,4ÅTD57,876,959,954,334,230,430,427,517,534,126,421,215,213,611,75,297,169,562,272,834,536,937,647,73. kvt36,368,750,440,231,525,725,923,210,127,321,214,911,310,28,53,765,446,636,251,524,225,722,931,5ÅTD38,360,547,036,728,423,623,219,410,521,716,913,79,68,97,63,368,844,140,751,223,824,924,532,2
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:2016:2013:0013:0019:0019:0008:4008:0016:4015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupGentofteHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundFuglebakkenGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejBernstorffsvejCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupNørrebroFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen