Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1202438_0001.png
1202438_0002.png
1202438_0003.png
1202438_0004.png
1202438_0005.png
1202438_0006.png
1202438_0007.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 3. kvartal 2012
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2012 blev der foretaget 12,3 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er en stigning på 0,1 % i forhold til 3. kvartal 2011.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010, 2011 og 201220,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0kvarta2.l2kv01ar0ta3.l2kv01ar0ta4.l2kv01ar0ta1.l2kv01ar0tal22.01kvar1ta3.l2kv01ar1ta4.l2kv01ar1ta1.l2kv01ar1tal22.01kv2arta3.l2kv01ar2tal2012
Koncernsekretariat &Jura
30. november 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.En række faktorer påvirkede trafikken i 3. kvartal.Grundet grounding af IC4 materiellet var det i 3. kvartal ikke muligt atgennemføre de planlagte X-lyntog mellem Kastrup og Århus C, hvilketkommer til udtryk på de mellemliggende delstrækninger i bilag 1.KØR projektet har her ud over medført en reduktion af trafikken påstrækningen mellem København og Ringsted.På grund af sporarbejde har togene på strækningen Roskilde-Holbæk iperioden 2. juni – 2. september alene kørt mellem Roskilde og Lejre. Enyderligere konsekvens af sporarbejdet har været at myldretidstog mellemHolbæk og Kalundborg har været erstattet af togbusser.Trafikken på strækningen mellem Ålborg og Frederikshavn blev reduceret til 0grundet påsejlingen af Limfjordsbroen.Et længerevarende sporarbejde mellem Langå og Struer har reducerettrafikken mellem Århus og Struer til 0. Og et sporarbejde mellem Struer ogThisted påvirkede trafikken i kvartalets første par uger.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/7
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010,2011 og 2012.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel i 3. kvartal 2012 udgjorde 2.673 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgjorde i alt 92.800 timer i 3.kvartal. Den planlagte erstatningsbuskørsel afspejler en lang række sporarbejderrundt omkring i landet, herunder de planlagte sporarbejder nord for Limfjorden.Ekstraordinær buskørsel forårsaget af påsejlingen opsamles separat og er endnu ikkeendeligt opgjort, og ikke med i disse tal.Figur 2:Buskørsel i 2009 til 2012i forbindelse med driftsforstyrrelser35.00030.00025.000200920.00015.00010.0005.00001. kvartal2. kvartal3. kvart al4. kvartal201020112012
30. november 2012
Figur 3:Buskørsel i 2009 til 2012i forbindelse med planlagte ændringer10000090000800007000060000500004000030000200001000001. kvartal 2. kvartal3. kvartal 4. kvartal2009201020112012
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt. Af figur 4 nedenfor fremgår det, at 94,9 pct. af togene i 3. kvartal 2012totalt set var rettidige inden for intervallet 0 - 5.59 minutter. Rettidigheden erberegnet på baggrund af 244.321 ankomster, hvoraf 12.354 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2012 aftalt til 90,3 % indenfor intervallet0 – 5:59 minutter, hvorfor målsætningen er opfyldt i 3. kvartal 2012. Inden forintervallet 0 - 4.59 minutter var 93,6 pct. af togene rettidige i 3. kvartal 2012, jf. figur5.Figur 4:Regularitet hele landet3. kvartal 2012, 0-5.59 minutter

F o r si n k e d e

a n k o m st e r

5 , 1%

Figur 5:Regularitet hele landet3. kvartal 2012, 0-4.59 minutter

F or si nk e de

a nk o m st e r

6,4%

Re t t i di ge

a n k o m st e r

94,9%

Re t t i di ge

a n k om st e r

93,6%

Side 3/7
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten i 3. kvartal 2012 meget flot ialle dele af produktionen, og lå væsentligt over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i Vesttrafikken var bedst med 96,8 pct.Tabel 2:Regularitet 3. kvartal 2012 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
30. november 2012
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster244.321129.49576.74342.947
Heraf forsinkede12.3548.9302.9181.369
Regularitet94,9%93,1%96,2%96,8%
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.
Pålideligheden i 3. kvartal 2012 var på 99,5 pct. hvilket er en stigning på 0,4 procentpoint i forhold til 2. kvartal 2012.Tabel 3:Pålidelighed 3. kvartal 2012
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
272.703271.0121.6912791.41299,5%
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 3. kvartal 2012 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 3. kvartal 2012 forårsagede DSB 36,2 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er enmindre stigning ift. 2. kvartal 2012. DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlundejævnt geografisk fordelt. DSB forårsagede 33,5 pct. i fjerntrafikken, 37,1 pct. i densjællandske regionaltrafik og 42,3 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.
Side 4/7
Figur 6:Andele af forsinkelser i 3. kvartal 2012100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
30. november 2012
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
I figur 7 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, BaneDanmark ogeksterne forhold.Det fremgår at der er en nogenlunde stabil fordeling af forsinkelser, og at DSB havdeansvaret for 1,9 procent point af det samlede forsinkelser på 5,1 pct. i 3. kvartal 2012.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.2,5
2,0
1,51. kvart al 20122. kvart al 20123. kvart al 20121,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkEkst erne f orhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 3. kvartal 2012 var der i alt 15.216 helaflysninger fordelt på 14.689 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 527 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang. Der
var i alt 6.828 delaflysninger fordelt på 5.740 varslet senest 72 timer før planlagtafgang, og 1.088 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.De mange planlagte aflysninger i 3. kvartal 2012 skyldes primært påsejlingen afLimfjordsbroen.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2011 og 20121600014000120001. kvartal 20111000080006000400020000RettidigehelaflysningerRettidigedelaflysningerUrettidigehelaflysningerUrettidigedelaflysninger2. kvartal 20113. kvartal 20114. kvartal 20111. kvartal 20122. kvartal 20123. kvartal 2012
Side 5/7
30. november 2012
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endviderevises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Det fremgår af bilag 2 at de væsentligste problemer med belægningen var påstrækningen mellem København og Odense. De primære udfordringer sompåvirkede DSB’s mulighed for at udbyde tilstrækkelig plads var grounding af IC4togsættene, reduktion af trafikken grundet KØR projektet, og en generelpassagerstigning i fjerntrafikken.Mellem Århus H og Hornslet har den anstrengte materielsituation gjort detnødvendigt at nedformere et antal myldretidstog.
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.3. kvartal 2012TrafikRealiseretkontrakt Realiseret ift. plan6.81029.8325.2885.2885.2885.9004.08021.90821.8436.4426.4186.4181.67710.76710.71014.51811.23414.23910.7847.6468.4319.9924.2344.2346.1283.3507.0074.1781.9972.3373.5044.1544.0249.2005.6675.7283.5053.4788033953681846.12923.5945.2445.2735.2731.7873.84918.53418.4975.8766.2476.0881.71210.52210.47214.24110.97813.97410.1726.5608.3550006.1543.3297.0004.1771.9832.3363.5074.1253.9879.1125.6395.7323.4603.436765034318190,0%79,1%99,2%99,7%99,7%30,3%94,3%84,6%84,7%91,2%97,3%94,9%102,1%97,7%97,8%98,1%97,7%98,1%94,3%85,8%99,1%0,0%0,0%0,0%100,4%99,4%99,9%100,0%99,3%100,0%100,1%99,3%99,1%99,0%99,5%100,1%98,7%98,8%95,3%0,0%93,2%98,4%År til datoTrafikkontrakt20.00988.52515.58415.58415.58417.36212.09865.15364.96519.04318.99118.9914.84932.26232.26943.38833.98044.03132.27720.66924.83828.46512.53012.53019.3139.60220.79012.0945.9426.58110.39812.27811.90227.23616.73616.99210.35710.3301.9781.1841.096548
Side 6/7
StrækningKøbenhavn H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
30. novemberRealiseret2012Realiseret ift. plan
17.03379.90015.49215.47815.48213.12411.83159.87559.65318.41619.38118.2774.93030.78830.82241.90132.46242.73530.64519.55224.61710.6456.5096.79919.5909.58221.03712.1435.8566.55810.47912.22111.83726.97616.61916.97510.30110.2021.9295731.061543
85,1%90,3%99,4%99,3%99,3%75,6%97,8%91,9%91,8%96,7%102,1%96,2%101,7%95,4%95,5%96,6%95,5%97,1%94,9%94,6%99,1%37,4%51,9%54,3%101,4%99,8%101,2%100,4%98,6%99,7%100,8%99,5%99,5%99,0%99,3%99,9%99,5%98,8%97,5%48,4%96,8%99,1%
Bilag 2:Belægningsprocent i 2. kvartal (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-18StrækningKbh H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg1'0,00%5,30%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%8,80%8,80%0,60%0,30%0,30%1,70%17,10%14,70%7,80%10,20%6,60%6,50%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,30%0,10%0,50%0,30%0,60%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%Standard0,30%17,70%2,20%2,80%2,80%3,10%1,00%13,90%13,90%10,20%1,30%1,30%9,60%17,10%10,10%4,30%3,70%3,00%7,30%9,40%4,20%0,00%0,00%0,00%4,10%2,40%3,40%3,00%0,00%1,70%9,60%0,60%0,00%2,00%5,40%16,60%0,00%0,00%0,00%0,00%0,80%0,00%1'+Standard0,30%13,80%2,20%2,80%2,80%2,60%0,90%11,90%11,90%6,00%0,60%0,60%6,60%16,20%10,20%3,90%4,20%3,10%6,20%6,80%3,00%0,00%0,00%0,00%3,30%1,50%3,20%2,00%0,00%1,50%6,20%0,20%0,00%2,00%5,40%16,60%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%1'0,00%1,40%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%1,50%1,50%0,30%0,20%0,20%0,70%2,30%2,50%1,40%1,50%1,20%2,30%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,20%1,30%0,50%0,20%0,10%0,20%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%Standard0,40%10,50%0,70%0,60%0,60%0,50%0,30%10,10%10,10%7,30%3,60%3,60%15,50%10,70%8,30%2,50%2,70%3,70%6,20%4,90%1,40%0,00%0,00%0,00%0,90%1,50%0,60%1,90%0,00%2,20%7,00%1,40%0,00%0,20%0,20%1,50%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,40%
Side 7/7
Øvrig tid30. november 20121'+Standard
0,20%7,10%0,40%0,40%0,40%0,30%0,30%6,90%6,90%5,00%2,30%2,30%10,90%7,30%5,70%1,70%1,80%2,40%4,40%3,00%0,90%0,00%0,00%0,00%0,70%1,30%0,40%1,40%0,00%1,70%5,00%0,60%0,00%0,20%0,20%1,50%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,40%