Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1200198_0001.png
1200198_0002.png
Bent WilkenVanløse december 20 2012Angående realitetsforhandlinger om afskaffelse af klippekortsordningen med henvisning til RejsekortetJeg henvender mig fordi jeg er bestyrtet over at erfare at der pågår realitetsforhandlinger om afskaffelseaf den aktuelle klippekortsordning.Det forlyder at man med henvisning til Rejsekortet mener at tilbyde et alternativ.Men for mig og mine er Rejsekortet en eksorbitant dyr løsning hvilket jeg kan illustrere ved 2 eksempler.Mit rejsebehov er i Hovedstaden.Jeg bor i zone 2 og indløser jeg en 2 zoners billet eller et klip kan jeg frit rejse i 7 zoner i 1 time.Da rejser er korte udnytter jeg mulighed ved at foretage flere rejser på samme billet/klip.Imidlertid har Rejsekortet besluttet at reducere gyldigheden af deres ”billet” til 30 minutter.Herefter kan jeg oplyse mine billetpriser ved normalt forbrug erBillet 2 zonerkr. 24,00Klippekort 2 zoner kr. 14,50Rejsekortet 2 zoner kr. 29,00 (=2 gange 14,50)Rejsekortet2 zoner kr. 29,00Mine sønners rejsebehov er Hovedstaden/VordingborgMine sønner rejser ud/hjem fredage og søndage. Disse dage er der spidsbelastning.Årsagen til dette er at kunder har forpligtelser i forhold til arbejde, studier med mere så de har ikkemulighed for at flytte deres forbrug til dage med mindre belastning.Trafikselskaberne er lidt kede af at de ved spidsbelastning ikke kan tilbyde det ønskede serviceniveau.Rejsekortet er af en helt anden holdning.De profitmaksimerer ved at prisdiskriminere de kunder der er fastlåst/tvunget til at rejse på tidspunktermed spidsbelastning. De opkræver overnormalt høje priser på de relevante tidspunkter.Dette i modsætning til trafikselskabernes ensartede priser for billetter og klippekort på denne rejse.For at imødegå kritik anfører Rejsekortet med klassisk markedsføringsretorik det synspunkt at kunderskal motiveres til at ændre rejsemønster til dage med lavere belastning – hvilket man netop profiterer påat kunderne ikke kan.Derved opfyldes det indlysende behov man har for at forsyne bestyrelse og politikere med en ”kattelem”i forhold til Rejsekortets odiøse prispolitik.

Bent Wilken – Hyltebjerg Allé 64A St.Th. – DK 2720 Vanløse – [email protected]

side 1 af 2

Bent WilkenVanløse december 20 2012
Betjening hos Rejsekortet via hjemmeside.I vores stakkels lille land det ikke muligt at etablere ensartede vilkår og priser for offentlig trafik.Derfor er Rejsekortets hjemmeside meget omfattende og 90% er mig irrelevant.Da jeg er begejstret for ny teknologi har jeg trods forbehold netop købt et privat rejsekort.Ved køb besøgte jeg kun de for købet relevante sider hvoraf det ikke fremgår at jeg fra januar 2013 kanfå kortet gebyrfrit (normalpris kr. 50).Den oplysning er jeg henvist til selv at opsøge i undermenuer på sider der ikke umiddelbart synesrelevante ved køb.Det er skuffende at Rejsekortet ikke videregiver denne vitale information til nye kunder ved bestilling.En anden oplevelse er at de første kr. 49 jeg indskyder som rejsepenge omgående går tabt.Der skal til enhver tid stå en saldo på kr. 50 uanset at jeg rejser til en pris af kr. 14,50.Dette forhold er nedtonet/skjult på hjemmesiderne som konsekvent ensidigt promoverer kortetsstyrker/fordele.Samlet indtryk af hjemmeside er at strategi om profitmaksimering frem for servicering her videreføres.Betjening hos Rejsekortet ved telefonisk henvendelseJeg oplever en særdeles kompetent og informativ service per telefon.Men det forudsættes at jeg stiller de ”rigtige” spørgsmål.Rejsekortet er med andre ord undvigende i forhold til relevante ulemper ved produktet.
OpfordringPå given foranledning vil jeg med denne henvendelse indtrængende opfordre til at klippekortsordningbevares.Med venlig hilsenBent Wilken

Bent Wilken – Hyltebjerg Allé 64A St.Th. – DK 2720 Vanløse – [email protected]

side 2 af 2