Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 100
Offentligt
Opfordring til seriøs fokus på kombinationsløsning Nord/midt + syd på strækningenSøbyvad-ÅrhusDer er i forlængelse af vvm undersøgelse fremsendt forslag til Vejdirektoratet angående enkombinationsløsning af delstrækningerne mellem Søbyvad og Århus. Løsningen der foreslåes, kombineressåledes, at der vælges linjeføring syd på delstrækning 2 og 3 samt linjeføring nord/midt på delstrækning 1.Denne kombination var ikke undersøgt i vvm redegørelsen, selvom det var nærliggende.Derimod er den undersøgt nærmere i forbindelse med udarbejdelse af høringsnotatet.Dele af den undersøgelse er offentliggjort i bilaget til indstillingen. Den er dog ikke blevet valgt som denanbefalede løsning.Herunder vil vi gennemgå en række argumenter for at den bør vælges i stedet for nogle af de andrelinjeføringer.ØkonomiI forbindelse med beregning af overslaget på denne kombination er det vurderet at den samlet vil være ca 40mio kr billigere end den sydlige linjeføring. Og hvis ikke man havde valgt at hæve det økonomiske overslagaf de arkæologiske undersøgelse på denne linje ville den nu være billigere end linjeføring nord. Se side 11og 12 i bilaget til indstillingen.Trafikmængde og forrentningHvis man i forlængelse af ovenstående kigger på den trafikmængde denne kombinationsløsning villemedføre, ser man at den klart vil være den linjeføring der flytter den største mængde trafik. På alle 3delstrækninger. Den flytter ca 10 % trafik mere end linjeføring nord. Se side 5 i bilaget til indstillingen.I forvejen er forrentningen af alle tre linjeføringer dårlig. Men at man ser totalt bort fra dette resultat iindstillingen er grotesk og hensynsløst overfor de skatteborgere der i sidste ende skal betale for dette. Seside 9 og 10 i bilaget til indstillingen.Miljø, landskab og arealerHvis man vælger denne kombination undgår man den store påvirkning linjeføring syd i delstrækning 1 harved Sporup kirke samt ved Gjern Ådal.Man undgår det ekstra arealbehov som linjeføring syd har på delstrækning 1.Man får en løsning som har væsentligt større tidsbesparelse og reducerer merkørslen væsentligt i forhold tillinjeføring syd.Det tyder ligeledes kraftigt på, at en linjeføring syd vil reducerer støj generne væsentligt for rigtig mangebeboere.Når man ser på ovenstående argumenter undres man over, hvorfor denne kombination ikke bliver tagetmere seriøst, bliver undersøgt til bunds og bliver overvejet seriøst, som den endelige linjeføring.Med venlig hilsenGruppen for sydlig linjeføring