Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Til høringsparterne
Dato: 26. november 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMKFHSags nr.: 1211460Dok. nr.: 1102624
Høring-udkast til lovforslag om lov om ændring af lægemiddelloven og apo-
tekerloven (Differentieretog forøget afgiftsopkrævning ved forhandling af læ-gemidler til produktionsdyr til finansiering af initiativer til styrkelse af fødeva-resikkerhed og dyrevelfærd)Regeringen har den 2. november 2012 med Venstre, Dansk Folkeparti, En-hedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti indgået et forligom veterinærområdet, som løber i perioden 2013-2016. Et væsentligt ele-ment i forliget er aftalen om at iværksætte en styrket indsats i forhold til atsikre enansvarlig anvendelse af antibiotika i husdyrproduktion med henblikpå at fastholde det lave niveau for antibiotikaresistens.Forligsparterne er enige om, at den styrkede indsats for at sikre overholdelseaf lovgivningen om medicinanvendelse til produktionsdyr skal finansieres vedøget brugerfinansiering. Det er derfor som led i forliget aftalt, at der i tilknyt-ning til forhandling af lægemidler til produktionsdyr skal etableres en differen-tieret afgiftsstruktur, med et forhøjet afgiftsprovenu i forhold til i dag.Det er nødvendigt at ændre lægemiddelloven og apotekerloven for at indføreden i forliget aftalte differentierede afgiftsstruktur med et forhøjet afgiftspro-venu.Der vil derfor blive fremsat et lovforslag medio december 2012, og et udkasthertil udsendes herved i høring. Evt. bemærkninger til lovudkastet bedessendt til[email protected]snarest ogsenest den 5. december 2012.Som det fremgår af lovudkastet, foreslås det ved ændringer af lægemiddello-ven og apotekerloven at tilvejebringe lovgrundlaget for en differentieret ogforøget opkrævning af afgifter hos apotekere, der har valgt at forhandle læ-gemidler til produktionsdyr, og andre forhandlere med tilladelse til at forhand-le sådanne lægemidler.Ordningen indebærer, at omkostningerne til forligets nye initiativer betales afapoteker og andre forhandlere af lægemidler til produktionsdyr. Der er dogen formodning for, at beløbet i sidste ende vil blive afholdt af brugerne (be-sætningsejerne) som følge af den frie prisdannelse på lægemidler til produk-tionsdyr.Med de foreslåede ændringer vil afgiftsopkrævningen årligt blive forøget medca. 8,3 mio. kr., ligesom dens struktur vil blive ændret, således at der frem-over vil skulle opkræves afgifter efter differentierede satser i forhold til, omlægemidlerne er kritisk vigtige og medfører risiko for resistensudvikling. I dagopkræves samme afgiftsats på 0,77 pct. for alle veterinærlægemidler. Formå-
Side 2
let er som nævnt ovenfor at styrke incitamentet til at vælge alternativer til an-tibiotika som f.eks. forebyggende vaccination eller til – når antibiotikabehand-ling er påkrævet – at vælge de antibiotika, der ikke er kritisk vigtige, og somhar den mindste risiko for resistensudvikling.Indtægterne ved denne ændrede afgiftsopkrævning vil skulle finansiere initia-tiver til styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.Med lovforslaget foreslås det at inddele lægemidler til produktionsdyr i femgrupper. Der vil efter forslaget skulle ske opkrævning af afgifter af omsætnin-gen af disse efter forskellige procentsatser af omsætningen. De foreslåedeafgiftssatser er fastsat med henblik på at give incitamenter til en reduceretanvendelse af antibiotika, en øget brug af forebyggende vaccinationer og til,at forbruget af antibiotika flyttes fra kritisk vigtige antibiotika over mod simplesmalspektrede penicilliner.Som konsekvens heraf foreslås afgiften på 0,77 pct. på vacciner helt afskaf-fet, afgiftssatsen på kritisk vigtige antibiotika foreslås forhøjet med 10 pro-centpoint (til 10,77 pct.), satsen på simple smalspektrede penicilliner foreslåsbibeholdt på 0,77 pct., mens satsen på øvrige antibiotika foreslås øget til5,44 pct. Afgiften for øvrige lægemidler til produktionsdyr (ikke antibiotika) fo-reslås fastholdt på det nuværende niveau på 0,77 pct. af omsætningen.Den nye struktur til opkrævning af afgifter til finansiering af initiativer til styr-kelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd foreslås indførtden 1. februar2013.Da ændringen fra en enstrenget struktur (med samme afgiftssats) til en diffe-rentieret afgiftsstruktur forudsætter tilpasninger af Sundhedsstyrelsens IT-systemer, ligesom det er nødvendigt med tilpasninger hos apoteker og andreforhandlere, der forhandler lægemidler til produktionsdyr, vil den differentie-rede afgiftsopkrævning i praksis først kunne implementeres fra et seneretidspunkt end lovens ikrafttræden (formentlig medio 2013). Det er samtidigvigtigt at sikre det provenu, som skal finansiere de indsatser, som er aftalt iforlig om veterinærområdet, ligesom det – ikke mindst – er afgørende så hur-tigt som muligt at skabe incitamenter til at reducere antibiotikaforbruget.Det forslås derfor, at den enstrengede afgiftsstruktur opretholdes i en periodefra lovens ikrafttræden (den 1. februar 2013), således at afgiften i denne pe-riode fastsættes – og forhøjes fra 0,77 pct. – til2,04 pct.af forhandlerenssamlede omsætning på alle lægemidler til produktionsdyr.Det foreslås samtidig at bemyndige ministeren for sundhed og forebyggelsetil at fastsætte tidspunktet for denne periodes afslutning, hvorefter den fore-slåede differentierede afgiftsopkrævning påbegyndes (formentligden 1. juli2013).Med venlig hilsen
Kirstine F. Hindsberger