Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1186085_0001.png
1186085_0002.png
1186085_0003.png
1186085_0004.png
1186085_0005.png
1186085_0006.png
1186085_0007.png
1186085_0008.png
1186085_0009.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
UDKASTtil
Forslagtil
Lov om ændring af sundhedsloven(Økonomisk støtte til tandproteser til personer med epilepsi)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1546 af21. december 2010, lov nr. 327 af 18. april 2011, § 44 i lov nr. 593 af 14. juni 2011, lov nr. 605 af 14. juni2011, lov nr. 607 af 14. juni 2011, lov nr. 1387 af 28. december 2011, lov nr. 1388 af 28. december 2011, §17 i lov nr. 151 af 28. februar 2012, lov nr. 164 af 28. februar 2012, § 4 i lov nr. 558 af 18. juni 2012 og § 1 ilov nr. 603 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 135indsættes somstk. 2:”Stk.2.Kommunalbestyrelsen yder desuden støtte til tandproteser til personer med epilepsi i tilfælde affunktionelt ødelæggende eller vansirende følger af skader på tænder, mund eller kæber opstået iforbindelse med et epileptisk anfald.”
§2Loven træder i kraft den 1. februar 2013 og har virkning for skader, der er opstået efter dette tidspunkt.
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist ikraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
1
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Lovforslagets baggrund og formål2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret2.2. Lovforslagets indhold3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets baggrund og formålPersoner med epilepsi kan undertiden få skader på tænder, mund eller kæber i forbindelse med et epileptiskanfald. Der vil oftest være tale om skader, der skyldes fald eller trykpåvirkninger, fordi personen bider forhårdt sammen under krampeanfaldet. Personer med epilepsi kan derfor have betydelige udgifter til tandpleje,herunder først og fremmest til tandproteser.Tandskader, der opstår hos personer med epilepsi i forbindelse med et epileptisk anfald, er ikke omfattet afden eksisterende ordning i sundhedslovens § 135 om økonomisk støtte til ulykkesbetingede tandskader. Detskyldes, at skader, der opstår i forbindelse med et epileptisk anfald, ikke anses for at være en følge af etulykkestilfælde - men en følge af personens tilgrundliggende sygdom (epilepsi).Men henblik på at sikre, at denne gruppe af borgere, der som følge af deres særlige og kroniske sygdom er irisiko for at få svære skader på tænder, mund og kæber, ikke skal stilles ringere i økonomisk ogbehandlingsmæssig henseende end borgere, der rammes af tandskader i forbindelse med en ulykke, harregeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten som endel af finansloven for 2013 på sundhedsområdet indgået følgende aftale:2
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
”Regeringen og Enhedslisten er […] enige om, at lade epilepsipatienter blive omfattet af den eksisterendeordning efter sundhedslovens § 135, hvorefter ulykkesbetingede skader behandles vederlagsfrit.”Formålet med dette lovforslag er at udmønte denne aftale og dermed give personer med epilepsi, der fårskader på tænder, mund eller kæber i forbindelse med et epileptisk anfald, ret til at modtage økonomisk støttetil behandling af skaderne i overensstemmelse med den gældende ordning i sundhedslovens § 135 om støttetil ulykkesbetingede tandskader.Ved at indføre et forbedret tandplejetilbud til denne udsatte patientgruppe vil lovforslaget også medvirke tilat forebygge ulighed i tandsundhed.
2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retEfter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 135 skal kommunerne yde økonomisk støtte tiltandproteser til personer i tilfælde af funktionelt ødelæggende eller vansirende følger af ulykkesbetingedeskader på tænder, mund eller kæber. Støtten ydes uafhængigt af personens indkomstforhold.Støtten til tandproteser omfatter støtte til erstatning for én eller flere manglende eller beskadigede tændersamt skader opstået på tandproteser. Det vil sige faste proteser i form af kroner, broer og implantater samtaftagelige proteser i form af del- eller helproteser.Der er i bekendtgørelse nr. 179 af 28. februar 2012 om tandpleje fastsat nærmere regler om tildeling af støttetil tandproteser efter sundhedslovens § 135.Det fremgår således af bekendtgørelsens § 17, stk. 2 og 3, at der kun kan ydes støtte i henhold til ordningen idet omfang tandskaden ikke er dækket af en forsikring, og kun til behandling, der er i overensstemmelse medtandsættets status og vedligeholdelsesniveau.Det fremgår desuden af § 17, stk. 4, i bekendtgørelsen, at patienten kan få refunderet et beløb svarende tilprisen på den behandling, som kommunen har godkendt støtte til, hvis patienten ønsker en anden behandlingend den, der er bevilliget støtte til.Endelig fremgår det af bekendtgørelsens § 17, stk. 5, at der ikke ydes støtte til reparation eller udskiftning afen tidligere bevilliget tandprotese.Herudover har Sundhedsstyrelsen i vejledning nr. 10128 af 30. juni 2006 om omfanget af og kravene til denkommunale og regionale tandpleje fastsat retningslinjer for omfanget af og kravene til kommunernesadministration af støtteordningen i sundhedslovens § 135.Af vejledningen fremgår det bl.a., at støtten alene ydes til afhjælpning af følger af pludselige og direkteskadevirkninger og ikke til afhjælpning af følgerne af ulykkestilfælde, der skyldes sygdom, herunderepilepsi, som anført ovenfor.Det fremgår endvidere af vejledningen, at der ved tildeling af støtte bør lægges vægt på en umiddelbartidsmæssig sammenhæng mellem ulykken og det behandlingsbehov, der er opstået som følge af denulykkesbetingede skade, idet formålet med ordningen er at sikre restituering efter den ulykkesbetingede3
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
skade. Det fremgår således også af vejledningen, at der ikke ydes støtte til senere opståede skader, der ikkehar umiddelbar sammenhæng med den oprindelige skade.Der eksisterer ikke andre ordninger i sundhedsloven, som giver mulighed for, at personer med epilepsi kan fådækket følger af skader på tænder, mund eller kæber, når skaden er opstået i forbindelse med et epileptiskanfald. Personer med epilepsi, der er omfattet af den kommunale omsorgs- eller specialtandpleje, der erreguleret i sundhedslovens §§ 131-134, vil dog – på lige fod med andre borgere - kunne få dækket derestandskader i overensstemmelse med disse ordninger. Det gælder også de skader, der måtte opstå i forbindelsemed et epileptisk anfald. Der er en højere forekomst af epilepsi hos udviklingshæmmede borgere. Disseborgere er omfattet af omsorgs- eller specialtandplejen, men ordningerne vil ikke komme andre borgere medepilepsi til gode.2.2. Lovforslagets indholdDet foreslås i overensstemmelse med finanslovsaftalen for 2013 at udvide den eksisterende ordning isundhedslovens § 135 om økonomisk støtte til tandproteser til også at omfatte følger af skader på tænder,mund eller kæber hos personer med epilepsi, der er opstået i forbindelse med et epileptisk anfald. Ved enperson med epilepsi forstås her en person, der har gentagne uprovokerede epileptiske anfald.Personer, der lider af epilepsi, vil som følge af den foreslåede udvidelse af støtteordningen få ret til atmodtage økonomisk støtte til tandproteser til afhjælpning af de direkte følger af skader på tænder, mund ogkæber, som er opstået i forbindelse med et epileptisk anfald. Der ydes ikke støtte til operative indgreb,tandregulering eller løbende forebyggende eller behandlende tandpleje. Der vil heller ikke kunne ydes støttetil afhjælpning af skader på tænder, der kan henføres til brugen af medicin.Der vil desuden med hjemmel i den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 136, stk. 2, der åbnermulighed for, at ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere regler om tildeling af støtteefter § 135, blive fastsat nærmere regler om den nye støtteordning i bekendtgørelse om tandpleje svarende tilden gældende regulering i bekendtgørelsens § 17.I den forbindelse vil der bl.a. blive fastsat regler om, at borgere, der er berettiget til støtte efter den foreslåedenye ordning for personer med epilepsi, kan få refunderet et beløb svarende til prisen på den behandling, somkommunen har godkendt støtte til, hvis personen ønsker en anden behandling. Det betyder, at personen - medden kommunale støtte og mod eventuel at erlægge en egenbetaling – frit kan vælge en anden og dyrerebehandling end den, kommunen yder støtte til.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDansk Epilepsiforening har i 2008 på baggrund af svenske opgørelser1estimeret, at cirka 130 personer medepilepsi i løbet af et år har behov for tandbehandling som følge af fald og/eller brug af medicin.Foreningen har vurderet, at 50 pct. af disse personer tilhører specialtandplejen. De øvrige 50 pct. skalbehandles hos praktiserende tandlæge.
1
Dansk Epilepsiforening (2008). Epilepsi og tandsundhed i Danmark.
4
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
Det skønnes på den baggrund, at de offentlige merudgifter ved en udvidelse af den eksisterende ordning eftersundhedslovens § 135 til også at omfatte skader, der kan relateres til epileptiske anfald, vil udgøre 1,0 mio.kr. om året.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Det må formodes, at udvidelsen af ordningen efter sundhedslovens § 135 til at omfatte skader på tænder,mund eller kæber, der er opstået i forbindelse med epileptiske anfald hos personer med epilepsi, vil medføre,at langt de fleste af de borgere, der vil blive omfattet af ordningen, vil vælge at tage imod tilbuddet omøkonomisk støtte.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ikke oplysninger om, hvor stor en del af de borgere, der vilvære berettiget til økonomisk støtte efter den foreslåede nye ordning, der i dag afstår helt eller delvist franødvendig tandplejebehandling efter et epileptisk anfald, fordi de ikke har råd til at gå til tandlæge.Da det imidlertid ikke kan udelukkes, at flere end i dag vil søge behandling for skader, der er opstået iforbindelse med et epileptisk anfald efter indførelsen af den nye støtteordning, vil forslaget formentlig fåpositive økonomiske konsekvenser for de private tandlæger, der står for den praktiske udførelse afbehandlingen. Konsekvenserne vil dog være begrænsede, når henses til, at den foreslåede ordning alene vilberøre et meget begrænset antal borgere. Hertil kommer, at langt de fleste borgere med epilepsi - i et ellerandet omfang - må formodes allerede i dag at søge behandling for de tandskader, som de pådrager sig underet epileptisk anfald.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har begrænsede administrative konsekvenser for borgerne, idet borgere, der ønsker at opnå støtteefter den foreslåede ordning, i samråd med deres tandlæge vil skulle ansøge kommunalbestyrelsen herom.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har i udkastform været i høring hos Danske Patienter, Danske Regioner, DanskTandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Epilepsiforeningen,Finansministeriet, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark,Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen ”danmark”, Social- og Integrationsministeriet, Videnscenter forHandicap og Socialpsykiatri og Økonomi- og Indenrigsministeriet.Lovforslaget har desuden været tilgængeligt på høringsportalen påwww.borger.dk
5
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske og administrativekonsekvenserfor det offentligeØkonomiske og administrativekonsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerne
Negative konsekvenser/MerudgifterMerudgifter på 1. mio. kr.
Begrænsede positive konsekvenser iform af en begrænset merindtægt.Ingen
Ingen.
Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Begrænsede administrativekonsekvenser, idet borgeren vilskulle ansøge kommunalbestyrelsenom støtte.IngenIngenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
6
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1Til nr. 1Det foreslås med indsættelsen af etstk. 2i § 135 at indføre en ret for personer med epilepsi til atoppebære økonomisk støtte til tandproteser i tilfælde af funktionelt ødelæggende eller vansirende følgeraf skader på tænder, mund eller kæber, der er opstået i forbindelse med et epileptisk anfald.De skader, der vil kunne opnås støtte til at få afhjulpet, er først og fremmest skader, der skyldes fald ellerkraftpåvirkninger under krampeanfaldet, hvorved der fx kan være opstået skader på tænder i form affrakturer af kroner eller tandrødder, tandtab m.m.Der vil ikke være mulighed for at opnå økonomisk støtte til andre typer af skader, herunder skader påtænder, der kan henføres til brugen af epilepsimedicin. Der vil heller ikke kunne ydes støtte til operativeindgreb, tandregulering eller løbende forebyggende eller behandlende tandpleje.Endvidere ydes støtten kun til afhjælpning af direkte skadevirkninger og ikke til senere opståede skader,der ikke har umiddelbar sammenhæng med den oprindelige skade. Der vil heller ikke kunne ydes støttetil reparation eller udskiftning af en tidligere bevilget tandprotese, medmindre denne beskadiges iforbindelse med et efterfølgende, nyt epileptisk anfald.Den foreslåede støtte til personer med epilepsi vil skulle ydes af kommunerne efter ansøgning fra denenkelte borger. I praksis vil borgerens tandlæge skulle udarbejde et behandlingsoverslag, der sendes tilkommunen til godkendelse. Borgeren vil desuden i sin ansøgning om økonomisk støtte til tandproteserskulle vedlægge lægelig dokumentation for sygdom (epilepsi) og erklæring fra egen tandlæge medjournaloptegnelser, der kan dokumentere, at der er opstået en tandskade som følge af et epileptisk anfald.Hvis borgeren ønsker en anden og dyrere behandling, end den kommunen har godkendt støtte til, kanvedkommende få refunderet det godkendte beløb i kommunen og selv betale resten.
§2Det foreslås at loven træder i kraft den 1. februar 2013 og har virkning for skader, der er opstået efterdenne dato.
§3Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde. Det fremgår af bestemmelsen, at lovenikke gælder for Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvistkraft for Færøerne, med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.7
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af13. juli 2010, som ændret senest ved § 2 i lov nr.1546 af 21. december 2010, lov nr. 327 af 18. april2011, § 44 i lov nr. 593 af 14. juni 2011, lov nr.605 af 14. juni 2011, lov nr. 607 af 14. juni 2011,lov nr. 1387 af 28. december 2011, lov nr. 1388 af28. december 2011, § 17 i lov nr. 151 af 28.februar 2012, lov nr. 164 af 28. februar 2012, § 4 ilov nr. 558 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 603 af18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
§ 135.Kommunalbestyrelsen yder støtte tiltandproteser til personer i tilfælde af funktioneltødelæggende eller vansirende følger afulykkesbetingede skader på tænder, mund ellerkæber.
1.I§ 135indsættes somstk. 2:”Stk. 2.Kommunalbestyrelsen yder desudenstøtte til tandproteser til personer med epilepsii tilfælde af funktionelt ødelæggende ellervansirende følger af skader på tænder, mundeller kæber opstået i forbindelse medepileptiske anfald.”
§2Loven træder i kraft den 1. februar 2013 og harvirkning for skader, der er opstået efter dettetidspunkt.8
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsePrimær Sundhed og ForebyggelseDen 28. november 2012Sagsnr. 1211382Dok.nr. 1104868
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, menkan ved kongelig anordning sættes helt eller delvisti kraft for Færøerne med de ændringer, som defærøske forhold tilsiger.
9