Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1182921_0001.png
1182921_0002.png
1182921_0003.png
1182921_0004.png
1182921_0005.png
1182921_0006.png
1182921_0007.png
1182921_0008.png
1182921_0009.png
1182921_0010.png

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

Den 20. november 2012
Samlenotat vedrørende rådsmøde(beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)den 6.-7. december 2012 - sundhedspunkterne
7.: Sundhedssikkerhedsinitiativet ……………………………..………………… 2-Fremskridtsrapport8.: Rådskonklusioner om organdonation og -transplantation ………………… 8-Rådskonklusioner9.: Rådskonklusioner om sund aldring ……….……………………………….… 10-Rådskonklusioner
Side 2
7.: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om

alvorlige grænseoverskridende sund-

hedstrusler –

KOM (2011) 866-Fremskridtsrapport
KOM (2011) 866Revideret notat. Nye afsnit er markeret med streg i marginen.

1. Resumé

Kommissionen har den 8. december 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørel-se om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, KOM (2011) 866. Forslagets overordnede måler at strømline og styrke EU’s kapacitet og strukturer til effektivt at reagere på alvorlige grænseover-skridende sundhedstrusler.Kommissionen foreslår en enstrenget struktur til håndtering af alle alvorlige grænseoverskridendesundhedstrusler uanset kilden, dvs. sundhedstrusler fremkaldt af overførbare sygdomme, biologiskeagenser, trusler af kemisk, miljømæssig, eller ukendt oprindelse. Sundhedstrusler af radiologisk ellernuklear oprindelse, der medfører udsættelse for ioniserende bestråling, er ikke omfattet af forslaget,fordi de omfattet af Traktaten om Det Europæiske Atomenergifællesskab.Den nye struktur skal beskæftige sig med de folkesundhedsmæssige konsekvenser af en given hæn-delse, herunder beredskab, konkret krisehåndtering og kommunikation.Forslaget er baseret på erfaringerne fra de seneste akutte folkesundhedsmæssige krisesituationer ogbygger på de eksisterende EU-instrumenter til håndtering af sundhedstrusler. Med forslaget læggesder op til etablering af en sammenhængende ramme for den folkesundhedsmæssige indsats underkriser. Forslaget indeholder også en bestemmelse om, at medlemslandene på frivillig basis kan ind-købe vaccine i fællesskab.Regeringen stiller sig positivt med hensyn til at skabe klarhed over overvågningen, vurderingen oghåndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler i EU. Regeringen vil arbejde for at ska-be den bedst mulige beskyttelse af folkesundheden i EU i forbindelse med alvorlige grænseoverskri-dende sundhedstrusler under hensyntagen til den mest hensigtsmæssige brug af ressourcer.Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbe-skyttelse) den -6. 7. december 2012 med henblik på fremskridtsrapport.

2. Baggrund

Kommissionen har den 8. december 2011 fremsat forslag til beslutning om en ny struktur for håndte-ring af alvorlige grænseoverskridende trusler mod folkesundheden i Unionen, KOM (2011) 866.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 168 om folkesundhed og skal vedtages af Rådet ogParlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.Forslaget blev drøftet på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)den 22. juni 2012, og drøftelserne er efterfølgende fortsat på arbejdsgruppeniveau. Forslaget er sat pådagsordenen for rådsmødet den 6. - 7. december 2012 med henblik på fremskridtsrapport.
Side 3

3. Formål og indhold

Efter forslaget er det er op til den enkelte medlemsstat at træffe beslutning om, hvilke foranstaltningerder skal iværksættes på nationalt plan i tilfælde af en grænseoverskridende trussel mod folkesundhe-den, idet medlemslandene bør samarbejde om at håndtere en grænseoverskridende trussel mod fol-kesundheden. Den nuværende struktur til håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrus-ler i EU er begrænset til overførbare sygdomme. Formålet med forslaget er en forbedret EU-indsatsover for alle alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, bortset fra trusler forårsaget af radiolo-gisk eller nuklear eksponering, som er omfattet af traktaten om Det Europæiske Atomenergifælles-skab.Kommissionens forslag tager afsæt i erfaringer fra de seneste år alvorlige grænseoverskridendesundhedstrusler, såsom H1N1 pandemien i 2009, vulkanaskeskyen i 2010, forureningskatastrofenmed udledning af giftigt slam fra en Ungarsk aluminiumsfabrik i 2010 og udbruddet af E. coli STECO104 i 2011, der alle havde betydelige samfundsmæssige konsekvenser. Forslaget bygger, med und-tagelse af meget få elementer, på de eksisterende EU-instrumenter til håndtering af sundhedstrusler.Med forslaget lægges der op til etablering af en sammenhængende ramme for den folkesundheds-mæssige indsats under kriser. Kommissionens forslag skal således ses som en strømligning af kana-lerne for håndteringen af grænseoverskridende sundhedstrusler. Særligt i forhold til smitsomme syg-domme er der blot tale om, at overføre den nuværende struktur til dette forslag.Nedenfor gennemgås hovedelementerne i Kommissionens oprindelige forslag samt de væsentligsteændringer i det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet:Genstand og anvendelsesområdeForslaget omfatter bestemmelser om monitorering, tidlig varsling og bekæmpelse af alvorlige grænse-overskridende sundhedstrusler og om beredskabsplanlægning i tilknytning til disse aktiviteter. Forsla-get finder anvendelse i tilfælde af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler af biologisk (herun-der overførbare sygdomme), kemisk, miljømæssig eller ukendt oprindelse samt hændelser der kanudgøre en akut folkesundhedsmæssig krisesituation af international betydning i henhold til WHO’sinternationale sundhedsregulativer (IHR).BeredskabsplanlægningForslagets artikel 4-5 omfatter bestemmelser, som tager sigte på at sikre koordinering af medlemslan-denes indsats for så vidt angår beredskab og kapacitetsopbygning samt koordinering mellem nøgle-sektorer såsom transport, energi og civilbeskyttelse. Endvidere lægges der op til at etablere en frivilligfælles ordning for indkøb af vacciner.I det seneste kompromisforslag fra formandskabet præciseres det, at indsatsen på EU-niveau skalkomplementere national lovgivning gennem deling af ”best practice” og erfaringer samt styrket samar-bejde og koordination mellem medlemslandene. Endvidere er medlemslandenes og Kommissionensrespektive roller søgt tydeliggjort, således at det er medlemslandene og Kommissionen der skal kon-sultere i Udvalget for Sundhedssikkerhed og ikke medlemslandene i samarbejde med Kommissionen.Desuden er det blevet præciseret, hvilke typer af information medlemslandene skal udveksle viaKommission.I forhold til fælles indkøb af vacciner er det præciseret i kompromisteksten, at medlemslande, der ikkeønsker at deltage i en aftale om fælles indkøb af vacciner, ikke via EU’s budget skal kunne belastes afudgifter som følge af et fælles indkøb. Det kunne f.eks. være i forme af erstatning for kontraktbrud.
Side 4
Overvågning og monitoreringArtikel 6-7 i Kommissionens forslag lægger op til, at der skal tilvejebringes relevante oplysninger ogdata til risikovurdering og monitorering af nye trusler, samt at der skabes mulighed for at etablere adhoc monitoreringsnetværk i situationer, hvor en medlemsstat har foretaget en varsling om en andenalvorlig trussel end en overførbar sygdom. Overførbare sygdomme vil fortsat blive overvåget, som detsker i dag.I det seneste kompromisforslag er det blevet præciseret, hvilken information de kompetente nationalemyndigheder skal udveksle med til de øvrige deltagende myndigheder i det epidemiologiske overvåg-ningsnetværk. Desuden fastlægges retningslinjer for ad hoc monitorering med henblik på, at dennemonitorering vil blive håndteret inden for eksisterende strukturer, og ikke i et nyt og særligt ad hocmonitoreringsnetværk, som der blev lagt op til i det oprindelige forslag fra Kommissionen.Tidlig varsling og indsatsI Kommissionens forslag lægges der med artikel 8-10 op til at udvide anvendelsen af det eksisterendesystem for tidlig varsling og reaktion, så det kommer til at omfatte alle alvorlige sundhedstrusler ogikke kun overførbare sygdomme, som det er tilfældet i dag.I det seneste kompromisforslag forpligtes Kommissionen til at sikre, at medlemslandene så vidt muligtkun skal indberette oplysninger i det primære varslingssystem og således ikke skal indberette desamme oplysninger i flere forskellige systemer. Desuden er det blevet præciseret, hvorledes eksterneeksperter skal udpeges i forbindelse med ad hoc monitorering, samt hvilken tilgængelig informationder skal benyttes i denne forbindelseKommissionens forslag til artikel 11-12 lægger op til en indførelse af koordineret udvikling af nationaleog europæiske vurderinger af risici for folkesundheden for så vidt angår trusler af biologisk, kemisk,miljømæssig eller ukendt oprindelse i en krisesituation.Efter forslagets artikel 11 skal medlemslandene efter en varsling af en alvorlig grænseoverskridendesundhedstrussel konsultere hinanden i Udvalget for Sundhedssikkerhed med henblik på at koordinereindsatsen på nationalt plan. Medlemslande, som agter at træffe folkesundhedsmæssige foranstaltnin-ger til bekæmpelse af en alvorlig grænseoverskridende sundhedstrussel, skal inden gennemførelsenaf disse foranstaltninger konsultere de øvrige medlemslande og Kommissionen. Såfremt det er nød-vendigt at gennemføre foranstaltningerne omgående, kan medlemslandet i stedet orientere de øvrigemedlemslande og Kommissionen efter gennemførelsen. Bestemmelsen viderefører den ordning, som idag er gældende for smitsomme sygdomme og udvider den til at omfatte de øvrige sundhedstrusler,som er omfattet af forslaget, dvs. øvrige biologiske trusler og trusler af kemisk, miljømæssig ellerukendt oprindelse.Artikel 12 vedrører etablering af fælles midlertidige folkesundhedsmæssige foranstaltninger, som træ-der i kraft i særligt alvorlige situationer. Bestemmelsen giver Kommission beføjelser til via delegerederetsakter at pålægge medlemslande at gennemføre sundhedsforanstaltninger.I det seneste kompromisforslag udgår artikel 12.Akutte situationer og pandemisk influenza-situationerKommissionens forslag til artikel 13-15 er nye i forhold til den eksisterende fællesskabslovgivning.Formålet med bestemmelserne er at kunne operationalisere lægemiddellovgivningen og indebærer, atKommissionen – ved hjælp af gennemførelsesretsakter – formelt kan anerkende en præpandemisksituation. Beslutningerne kan efter forslaget kun træffes, hvis WHO ikke har handlet, og hvis der ertale om livstruende grænseoverskridende trusler, hvor lægemidler kan forebygge eller behandle. For-
Side 5
målet med bestemmelserne er at give EU mulighed for at iværksætte en hurtig produktion af vacciner,også selvom WHO ikke har anerkendt en pandemi.Efter det seneste kompromisforslag skal WHO orienteres, når EU erklærer en nødsituation.ProcedurebestemmelserForslagets artikel 17-23 lægger op til, at der etableres en sammenhængende ramme for EU’s indsatsover for en krisesituation på folkesundhedsområdet. Det eksisterende Udvalg for Sundhedssikkerhedformaliseres for bedre at kunne koordinere de enkelte medlemslandes indsats i en akut folkesund-hedsmæssig krisesituation.Kommissionens forslag indebærer, at medlemslandene skal udpege faste repræsentanter til Udvalgetfor Sundhedssikkerhed. I det seneste kompromisforslag præciseres, at Udvalget for Sundhedssikker-hed i sin forretningsorden skal fastsætte procedurer for afholdelse af møder på højt niveau og foretablering af arbejdsgrupper samt for deltagelse af eksperter og repræsentanter fra lande udenforUnionen.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke udtalt sig. Forslagetbehandles i parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed og udvalget harstemt om ordførernes betænkningsudkast den 10. oktober 2012. Europa-Parlamentets udtalelse for-ventes vedtaget i løbet af foråret 2013.På baggrund af udvalgets betænkning må det forventes, at Parlamentet vil lægge sig tættere op adKommissionens oprindelige forslag, end Rådet hidtil har gjort. Således indeholder udvalget betænk-ning bl.a. en opretholdelse af artikel 12 etablering af fælles midlertidige folkesundhedsmæssige foran-staltninger, artikel 16 om internationale aftaler, artikel 21 om udøvelse af de delegerede beføjelser ogartikel 22 om hasteprocedurer, som alle er skrevet ud af Rådets tekst.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører i sin redegørelse for nærhedsprincippet, at forslaget er i overensstemmelsemed målsætningerne i TEUF artikel 168, hvorefter EU’s indsats på sundhedsområdet skal være etsupplement til de nationale politikker. Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og akutte folke-sundhedsmæssige krisesituationer af international betydning har i sagens natur tværnationale konse-kvenser. En individuel medlemsstats foranstaltninger til imødegåelse af en alvor grænseoverskridendesundhedstrussel vil kunne påvirke andre medlemslandes interesse og være i strid med EU’s grund-læggende principper og mål, hvis de ikke er i overensstemmelse med hinanden og ikke er baseret påfælles videnskabeligt objektive og omfattende risikovurderinger. Det er derfor nødvendigt, at folke-sundhedsmæssige foranstaltninger er i overensstemmelse med hinanden og koordineres, så truslerneikke spredes yderligere og så konsekvenserne minimeres.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger, idet der er tale om tilskyndelsesforanstalt-ninger, som med de foreslåede overordnede mål og indsatsområder vurderes at kunne tilføre mer-værdi i forhold til håndteringen af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler. Regeringen finderpå den baggrund, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

6. Gældende dansk ret

Det forventes ikke, at forslaget vil berøre gældende dansk ret.

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 6
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Det nuværende EU-sundhedsprogram dækker allerede en række aktiviteter vedrørende monitorering,varsling og risikovurdering af visse sundhedstrusler. Det er Kommissionens hensigt, at disse aktiviteterefter 2013 skal være omfattet af det foreslåede Sundhed for Vækst-program for 2014-2020. Udgifternehertil er inkluderet i den foreslåede finansieringsramme for det nye program.Fælles indkøb af vacciner, som efter forslaget er en frivillig ordning, vil kunne få budgetvirkninger forEU, såfremt EU-institutionerne deltager i mekanismen som ordregivende myndighed ved indkøb afvacciner for de ansatte i EU-institutionerne. Medlemslandene vil fortsat være ansvarlige for indkøb afvacciner for deres egne borgere.Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget skønnes gennem en styrket videns- og erfaringsudveksling på europæisk niveau indirekte atkunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark i positiv retning.

8. Høring

Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål. Ingen af de hørte organisa-tioner har indgivet høringssvar.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Medlemslandene er generelt positive med hensyn til forslagets overordnede mål, dvs. at styrke mulig-hederne for håndtering af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler og fælles indkøb af vacci-ner.Medlemsstaterne ønsker generelt at sikre sig, at denne beslutning ikke forhindrer nationale beslutnin-ger på området, men udelukkende komplementerer national lovgivning og gør det nemmere at samar-bejde og koordinere mellem og på tværs af medlemsstaterne.Det forventes, at Rådet vil få forelagt en fremskridtsrapport fra det cypriotiske formandskab om statusfor forhandlingerne, og at drøftelserne vil fortsætte under det kommende irske formandskab.

10. Regeringens generelle holdning

Regeringen stiller sig positivt med hensyn til at skabe klarhed over overvågningen, vurderingen ogikke mindst håndtering af grænseoverskridende sundhedstrusler i EU. Regeringen vil arbejde for atskabe den bedst mulige beskyttelse af folkesundheden i EU i forbindelse med grænseoverskridendesundhedstrusler under hensyntagen til den mest hensigtsmæssige brug af ressourcer.Regeringen forventer at kunne tilslutte sig den løsning, der kan opnås enighed om i Rådet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag den 7. februar 2012.Sagen har været forelagt til forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2012 i for-bindelse med rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 22. juni2012.
Side 7
8.:

Organdonation og -transplantation

-rådskonklusioner (vedtagelse)
KOM-nr. foreligger ikke.Nyt notat

1. Baggrund

Kommissionen fremlagde i december 2008 en meddelelse om en handlingsplan for organdonation og-transplantation (2009–2015). Formålet med meddelelsen var at styrke samarbejdet mellem medlems-landene om organdonation og transplantation for på den måde at sikre flere organer til transplantation.Handlingsplanen komplementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/53/EU af 7. juli 2010om kvalitets- og sikkerhedsstandarder for menneskelige organer til transplantation.Rådskonklusionerne ligger i forlængelse af Kommissionens meddelelse, og har ligeledes som over-ordnet formål at styrke et tværgående samarbejde om organdonation og transplantation.Rådskonklusionerne er sat på dagsordenen for rådsmødet ((beskæftigelse,socialpolitik, sundhed ogforbrugerbeskyttelse) den 6. 7. december 2012 med henblik på vedtagelse.

2. Formål og indhold

Baggrunden for rådskonklusionerne er en kommende status vedrørende Kommissionens meddelelseom handlingsplan for organdonation og transplantation (2009 - 2015). Rådskonklusionerne ligger tætop ad bestemmelserne i direktiv 2010/53/EU, og har blandt andet til formål at understøtte gennemfø-relsen af direktivet.Rådskonklusionerne har tre fokusområder:1. Øge organtilgængelighed2. Fremme transplantationssystemers effektivitet og tilgængelighed3. Øge kvalitet og sikkerhedKonklusionerne opfordrer medlemslandene til bl.a. at:Udveksle erfaringer om organdonations og transplantationsprogrammerUdveksle information om nationale samtykkeregler vedr. donationUdveksle information om kommunikationsstrategierUdveksle information om nationale procedurer for godkendelse af transplantationscentre og god-kendelse til udtagning af organerUdveksle erfaringer med anvendelse af fx ældre donorerSamle og udveksle erfaringer om kvalitet og sikkerhed, herunder registre m.h.p. opfølgning.Sikre uddannelse af sundhedspersoner involveret i organdonation og transplantationSikring af levende donorer gennem etablering af mulighed for opfølgningEtablere af gennemsigtig model for erstatning til levende donorerSikre patienters viden om forskellige behandlingsmuligheder - herunder mulighed for transplantati-on fra afdød eller fra levende donor.Engagere sig i udveksling af organer via udvekslingsaftaler
Side 8
Indgå i nationalt og internationalt samarbejde mellem transplantationsmyndigheder, politi og told-væsen for at forhindre ulovlig handel med organ (trafficking).Konklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen til bl.a.at:Inkludere organtransplantation i EU initiativer imod trafficking

3. Europa-Parlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Gældende dansk ret

Det forventes ikke, at konklusionerne vil berøre gældende dansk ret.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-sekvenser, ligesom de ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

9. Regeringens generelle holdning

Regeringen hilser rådskonklusionerne velkomne og lægger vægt på, at der i EU er fokus på et euro-pæisk samarbejde med henblik på at sikre flere organer til transplantation.Danmark kan tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9
9.:

Sund aldring

-rådskonklusioner (vedtagelse)
KOM-nr. foreligger ikke.Nyt notat

1. Baggrund

Det cypriotiske formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om sund aldring gennem helelivetKonklusioner skal bllandt andet skal ses i forlængelse af det cypriotiske formandskabs konference omsund og aktiv aldring den 5.-6. september 2012.Rådskonklusionerne er sat på dagsordenen for mødet i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhedog forbrugerpolitik) den 6. - 7. december 2012 med henblik på vedtagelse.

2. Formål og indhold

Baggrunden for rådskonklusionerne er den demografiske udvikling, hvor langt flere lever længere,samtidig med at en stadig højere andel af ældre forlader arbejdsmarkedet og tilsvarende færre yngretræder ind på arbejdsmarkedet og de udfordringer, som denne udvikling stiller medlemslandene ogUnionen over for.2012 er af Kommissionen og Europa-Parlamentet udpeget til europæisk år for aktiv aldring og solidari-tet mellem generationerne bl.a. med henblik på at skabe opmærksomhed om de demografiske udfor-dringer landene står overfor og om mulighederne for at skabe for vækst og innovation.Med konklusionerne understreges det, at sunde og aktive borgere skaber mulighed for højere produk-tivitet og fordele i forhold til at møde 2020-målene om smart, bæredygtige og inkluderende vækst.Med den aktuelle økonomiske krise og de demografiske forandringer er der behov for at nytænke deeksisterende tilbud for at etablere et mere effektivt og bæredygtigt sundhedsvæsen og skabe et merealdersvenligt samfund.Konklusionerne hilser bl.a. EU-strategier om sundhedsdeterminanter og kendte risikofaktorer velkom-men.Konklusionerne opfordrer dernæst medlemslandene til bl.a., atgøre sund aldring gennem livet til et prioriteret område i de kommende år,rette fokus mod sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse, tidlig opsporing og bedre sygdomshånd-tering helt fra de tidlige år i livet som en strategi til at forbedre livskvalitet og mindske udfordringer-ne forbundet med kronisk sygdom, skrøbelighed og funktionsnedsættelse,benytte nye og innovative forebyggende og sundhedsfremmende løsninger, der aktivt involvererog styrker individer, familier og samfund,støtte op omkring det europæiske innovations partnerskab for aktiv og sund aldring (EIPonAHA),støtte byer og kommuner i initiativer i forhold til at etablere og udvikle aldersvenlige og sunde om-givelser,øge kommunikationen om bl.a. sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse og tidlig opsporing gen-nem innovative tilgange, fx via sociale medier.
Side 10
Konklusionerne opfordrer Kommissionen til bl.a., atstøtte fremtidige aktiviteter, som adresserer sundhedsdeterminanter og risikofaktorer samt fremmeaf sund aldring gennem livet på EU, regionalt, nationalt og lokalt niveau under respekt for med-lemslandenes kompetence,medvirke i udviklingen af politikker for sundhedsfremmende aktiviteter der gør det lettere at fore-tage sunde valg og leve sunde liv,assistere medlemslandene og navnlig regionerne i mere effektiv anvendelse af strukturfonde ogandre EU finansieringsinstrumenter i forhold til prioriterer rettet mod sund aldring.Endelig opfordrer konklusionerne Kommissionen og medlemslandene til bl.a. ativærksætte strategier til bekæmpelse af risikofaktorer som tobak, alkohol, ulovlige stoffer, usundkost og mangle på fysisk aktivitet såvel som miljømæssige faktorer der fører til en højere fore-komst af ikke-smitsomme kroniske sygdomme,støtte udvikling af god praksis-tilgange til at adressere kronisk sygdom og risikofaktorer, herunderpatient empowerment,overveje hvordan samarbejde og erfaringsudveksling på europæisk niveau kan forbedres og ud-vikles til fordel for sund aldring, herunder ved innovative værktøjer,fortsætte implementering af den europæiske sundhedsstrategi,fortsætte og styrke arbejdet for at skabe større forståelse for sammenhængen mellem tidlige liv-sepisoder og sund aldring gennem studier af den samme population over en længere årrække.støtte en fælles struktur inden for rammerne af European Health Information System for dataind-samling og deling af data og information om kronisk sygdom, forekomst, forudsigelse, risikofakto-rer mv. og resultater, fx sunde leveår (HLY – healthy life years),samarbejde med WHO herunder navnlig med det europæiske regionalkontor med henblik på atopnå sammenhæng i aktiviteter rettet mod sund aldring.

3. Europaparlamentets udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Gældende dansk ret

Det forventes ikke, at konklusionerne vil berøre gældende dansk ret.

6. Konsekvenser

Rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-sekvenser, ligesom de ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Høring

Der er ikke gennemført høring.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.

9. Regeringens generelle holdning

Regeringen hilser rådskonklusionerne velkomne og lægger vægt på, at der i EU sættes fokus på per-spektiverne i sund og aktiv aldring.Danmark kan tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.