Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:JURMEDSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1011098Dok. nr.: 1093134Dato:14. november 2012
Forslagtil
Lov om en brancheadministreret registreringsordning for tatovørerLovens formål
§ 1.Lovens formål er at etablere en frivillig, brancheadministreret registreringsordning for tatovørermed henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i forbindelse med tatovering.Stk. 2.Ved tatovør forstås en person, som foretager tatovering i form af permanent tegning ved ind-føring af farve med nål i hudens dybere lag.
Godkendelse af foreninger§ 2.Sundhedsstyrelsen kan efter ansøgning godkende brancheforeninger for tatovører som bran-cheforeninger, der kan registrere tatovører, jf. § 3, stk. 1, såfremt foreningerne opfylder følgendebetingelser:1) Brancheforeningens væsentligste formål skal være at repræsentere tatovører i faglige spørgsmål.2) Brancheforeningens vedtægter skal sikre, at foreningen er demokratisk i sin opbygning og funkti-on. Vedtægterne skal indeholde betingelser for tildeling og fratagelse af registrering.3) Brancheforeningens medlemmer, som ønsker at opnå ret til at anvende titlen registreret tatovør(RT), jf. § 3, stk. 1, skal have gennemført en uddannelse som tatovør, som lever op til de af branche-foreningen fastsatte og af Sundhedsstyrelsen godkendte retningslinjer for basal uddannelse af tato-vører samt forpligte sig til at følge det af brancheforeningen fastsatte og af Sundhedsstyrelsen god-kendte regelsæt for god tatovørpraksis.4) Brancheforeningen skal stille krav om, at brancheforeningens medlemmer, som ønsker at opnåret til at anvende titlen registreret tatovør (RT), jf. § 3, stk. 1, følger og undervises i Miljøministerietsregler om regulering af indholdet i tatoveringsfarver.5) Brancheforeningen skal på en hjemmeside give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilkeaf foreningens medlemmer foreningen har givet tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør samtoplysninger om foreningens basale uddannelseskrav, som de registrerede tatovører skal opfylde, ogom foreningens regelsæt for god klinisk tatovørpraksis.6) Brancheforeningen skal oprette et klageorgan, hvor mindst halvdelen af klageorganets medlem-mer skal være forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunne behandle klager fra tatoveredeover den behandling, de har fået af foreningens registrerede medlemmer, samt klager fra tatovørerover nægtelse af optagelse i foreningen. Endvidere skal klageorganet kunne behandle klager overforeningens beslutninger om fratagelse af medlemskab af foreningen eller fratagelse af tilladelse tilat anvende titlen registreret tatovør.Stk. 2.Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om en brancheadministreret registreringsord-ning, herunder om etablering af et brancheadministreret klageorgan, jf. stk. 1, nr. 6.
Side 2
Stk. 3.Sundhedsstyrelsen kan tilbagekalde en brancheforenings godkendelse til at registrere tatovø-rer, såfremt brancheforeningen ikke længere opfylder betingelserne i stk. 1 eller de i medfør af stk. 2fastsatte betingelser.Titelbeskyttelse§ 3.En tatovør, som er medlem af en brancheforening, der er godkendt efter § 2, stk. 1, og somopfylder brancheforeningens krav, har med foreningens tilladelse ret til at anvende titlen registrerettatovør (RT).Stk. 2.Ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørs virksomhed skal der ved synlig skiltninginformeres om, at tatovøren er registreret.Stk. 3.Den, der uden at være medlem af en i henhold til § 2, stk. 1, godkendt brancheforening ogikke har brancheforeningens tilladelse til at betegne sig som registreret tatovør, eller som på andenmåde bidrager til at vække forestilling om, at den pågældende er registreret tatovør, straffes medbøde.Gebyr§ 4.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, at foreninger for tatovører skalbetale gebyr for henholdsvis vejledning og vurdering af ansøgninger samt for godkendelse af, atforeningerne kan registrere tatovører, jf. § 2, stk. 1.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan endvidere fastsætte regler om, at foreningerneskal betale et årligt gebyr for at opretholde godkendelsen til at registrere tatovører efter § 2, stk. 1.Påklage§ 5.Afgørelser efter loven, som er truffet af Sundhedsstyrelsen i henhold til § 2, stk. 1 og 3, kan ikkepåklages til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse eller anden administrativ myndighed.Ikrafttræden§ 6.Loven træder i kraft den 1. juli 2013.§ 7.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvistsættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrundDer eksisterer ikke i dag nogen regulering af tatovørerhvervet. Det er således tilladt for enhver atkalde sig tatovør og udføre tatoveringer.Ved tatovering forstås indføring med nål af farve i hudens dybere lag.
Side 3
Folketinget vedtog den 24. november 2009 vedtagelse V 18. Det fremgår heraf, at Folketinget finder,at der er behov for en regulering af tatovørerhvervet, der sikrer, at tatovører er uddannede og kvalifi-cerede til at udføre tatoveringer, samt at tatoveringsfarver ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer.Folketinget pålagde herefter regeringen ved fremsættelse af lovforslag at tage initiativ til at etablereen autorisationsordning for tatovører, hvor den enkelte gennemgår et kursus i hygiejne, sårpleje ogbrugen af farvestoffer samt lærer at tatovere som forudsætning for at arbejde.Tatoveringsfarver er omfattet af lov om kemiske stoffer og produkter (kemikalieloven), der henhørerunder Miljøministeriets ressort. Se nærmere herom i afsnit 3.2.Brancheforeningen Dansk Tatovør Laug har været inddraget i processen med udarbejdelsen af lov-forslaget.2. Lovforslagets formålLovforslagets formål er at følge op på Folketingets vedtagelse om en autorisationsordning for tatovø-rer ved at indføre en frivillig, brancheadministreret registreringsordning for tatovører med henblik påat oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i forbindelse med tatovering.Autorisationsordningerne på sundhedsområdet omfatter en lang række grupper med videregåendeeller mellemlange uddannelser hver med ansvarsfulde opgaver inden for sundhedsvæsenet – i endel konkrete situationer med varetagelse af kritiske funktioner i forhold til alvorligt syge patienter. Alledisse grupper har med autorisationen en titelbeskyttelse, men kun nogle af disse grupper har derud-over et forbeholdt virksomhedsområde, dvs. at kun denne gruppe må udføre virksomheden. Detgælder fx for læger og tandlæger.På den baggrund er det ikke anset for at være hensigtsmæssigt at indføre en tilsvarende autorisati-onsordning for tatovører, hvis faglige baggrund typisk vil være et kortvarigt kursus.Derfor lægges med dette lovforslag op til en brancheadministreret registreringsordning på linje med,hvad der i forvejen kendes for alternative behandlere, herunder eksempelvis zoneterapeuter, aku-punktører, psykoterapeuter, homøopater og kinesiologer.En regulering af tatovørerhvervet på linje hermed vil indebære, at forbrugerne sikres en mulighed forat vælge en tatovør, der opfylder basale uddannelseskrav og er undergivet et regelsæt for god tato-vør praksis. Dermed undgås en mere omfattende regulering af erhvervet, der næppe heller vil ståmål med de begrænsede sundhedsmæssige risici, der er ved tatovering, så længe almindelige hygi-ejneregler overholdes, og så længe der ikke anvendes sundhedsskadelige farvestoffer, jf. Miljømini-steriets regler herom.Ifølge Sundhedsstyrelsen skyldes hovedparten af de helbredsmæssige komplikationer, der ses iforbindelse med tatoveringer, de anvendte farvestoffer, da de både kan være kilde til betændelse ogkan medføre allergiske reaktioner. Endvidere vil andre bivirkninger kunne forebygges med enklehygiejniske forholdsregler.Brancheforeninger for tatovører skal kunne opnå en godkendelse til under visse betingelser at regi-strere sine medlemmer, hvilket for den enkelte registrerede tatovør vil være ensbetydende med for-eningens tilladelse til, at vedkommende anvender titlen registreret tatovør (RT). Dermed vil forbru-gerne frem over lettere kunne identificere kvalificerede tatovører, der opfylder basale, faglige oguddannelsesmæssige krav.
Side 4
Registreringsordningen for tatovører er frivillig. Det indebærer, at tatovører, der ikke er medlem afnogen brancheforening for tatovører, eller som ikke opfylder kravene til registrering eller ikke ønskerat være omfattet af ordningen, fortsat vil kunne tatovere. Men sådanne tatovører vil ikke kunne an-vende betegnelsen registreret tatovør, og forbrugere, som ønsker at gardere sig imod dårlig klinisktatovørpraksis, vil have mulighed for at fravælge ikke-registrerede tatovører.3. Lovforslagets indhold3.1. Registreringsordningens rammerSundhedsstyrelsen kan efter ansøgning godkende brancheforeninger for tatovører, som branchefor-eninger, der kan registrere tatovører, såfremt brancheforeningen opfylder nærmere fastsatte krav.Når brancheforeningen er godkendt af Sundhedsstyrelsen, er det brancheforeningens opgave atadministrere ordningen, herunder registrere tatovører og påse disses overholdelse af retningslinjer-ne.Hvis Sundhedsstyrelsen vurderer, at en godkendt brancheforening ikke længere opfylder de nærme-re fastsatte krav, kan Sundhedsstyrelsen tilbagekalde brancheforeningens godkendelse til at regi-strere tatovører og dermed også de af brancheforeningen meddelte registreringer af tatovører.Tatovører, som er medlem af en brancheforening for tatovører, der er godkendt af Sundhedsstyrel-sen, vil således kunne opnå registrering og dermed have tilladelse til at anvende titlen registrerettatovør (RT).Alene titlen som registreret tatovør beskyttes. Det vil sige, at også ikke registrerede tatovører fortsatvil kunne udføre tatoveringer.3.2. Hovedpunkter i lovforslagetBrancheforeninger for tatovører vil kunne ansøge Sundhedsstyrelsen om godkendelse til på nærme-re fastsatte vilkår at kunne registrere tatovører.Den enkelte brancheforening skal, for at blive godkendt, repræsentere tatovører i faglige spørgsmål.Desuden skal brancheforeningen være opbygget i en anerkendt foreningsform med vedtægter, derskal indeholde bestemmelser, som sikrer, at brancheforeningen er demokratisk i sin opbygning ogfunktion. Endvidere skal vedtægterne indeholde bestemmelser om tildeling og fratagelse af registre-ring.Endelig skal brancheforeningen oprette et klageorgan, hvor mindst halvdelen af klageorganets med-lemmer skal være forbrugerrepræsentanter. Klageorganet skal kunne behandle klager fra tatoveredeover den behandling, som de har fået af brancheforeningens registrerede medlemmer, samt klagerfra tatovører over brancheforeningens beslutninger om fratagelse af medlemskab samt tilladelse til atanvende titlen som registreret tatovør.Et medlem af en forening for tatovører vil alene kunne opnå at blive registreret, hvis vedkommendetatovør har gennemført en basal uddannelse som tatovør, som lever op til de af brancheforeningenfastsatte og af Sundhedsstyrelsen godkendte retningslinjer herfor (herunder krav om undervisning iMiljøministeriets regler om regulering af indholdet i tatoveringsfarver), og forpligter sig til følge de afbrancheforeningen fastsatte og af Sundhedsstyrelsen godkendte retningslinjer for god tatovørprak-sis. De skal bl.a. omhandle basale krav til teknik, hygiejne og information samt anvendelse af lovligetatoveringsfarver.
Side 5
For at sikre, at forbrugerne til enhver tid kan få adgang til oplysninger om, hvorvidt en tatovør er regi-streret, skal godkendte brancheforeninger på deres hjemmeside offentliggøre, hvilke medlemmer afforeningen, der har foreningens tilladelse til at benytte titlen registreret tatovør (RT), oplyse om debasale uddannelseskrav, de registrerede tatovører skal opfylde, og om regelsættet for god tatovør-praksis. Desuden skal der ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørs virksomhed ved synligskiltning informeres om, at tatovøren er registreret.Der vil blive indført bødestraf for at betegne sig registreret tatovør, uden at være registreret somsådan. Bøde vil også kunne gives den, der uberettiget vækker forestilling om, at vedkommende erregistreret.Klager over tatovører vil ikke efter forslaget kunne indbringes for Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelse eller Sundhedsstyrelsen, idet de foreninger, som er omfattet af registreringsordningen, skalhave et klageorgan, der kan behandle sådanne klager. Det bemærkes endvidere, at sådanne klagerikke kan indbringes for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.3.2. Særligt om tatoveringsfarvestofferMiljøministeriet har myndighedsansvaret i forhold til de anvendte tatoveringsfarver.Tatoveringsfarver er omfattet af lov om kemiske stoffer og produkter (kemikalieloven). Kemikalielo-ven har til formål at forebygge sundhedsfare, unødvendig miljøbelastning og miljøskade i forbindelsemed fremstilling, opbevaring, anvendelse og bortskaffelse af stoffer og blandinger.Miljøstyrelsen har som opfølgning på V 18 medio juni 2012 udarbejdet rapport om kemiske stoffer itatoveringsfarver.Rapporten viser, at tatoveringsfarver kan indeholde kræftfremkaldende stoffer og påpeger, at noglerøde tatoveringsfarver kan medføre risiko for lokale effekter i huden, som hævelse, kløe og storeåbne sår. Miljøstyrelsen har beregnet, at optag af en række kræftfremkaldende stoffer i tatoverings-farver kan medføre en uacceptabel forøget risiko for kræft. I december 2011 nedlagde Miljøministe-riet konstitutivt påbud, hvorved 13 tatoveringsfarver blev fjernet fra markedet.Det er hensigten, at miljøministeren vil tage initiativ til at udstede specifikke regler, der skal regulereindholdet i tatoveringsfarver.Brancheforeningernes retningslinjer for basal uddannelse, som skal godkendes af Sundhedsstyrel-sen, skal indeholde krav om, at tatovører, som ønsker at blive registreret tatovør (RT), jf. § 3, stk. 1,følger og undervises i Miljøministeriets relevante regler om tatoveringsfarver, jf. lovforslagets § 2, stk.1, nr. 4.3.3. EvalueringMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse vil tre år efter lovens ikrafttrædelse foretage en evalueringaf loven med henblik på en vurdering af, om der er behov for at stramme reguleringen.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeIværksættelse af den frivillige brancheadministrerede registreringsordning for tatovører vil krævevisse administrative ressourcer inden for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses ressort.Sundhedsstyrelsen skal foretage vurdering af de indkomne ansøgninger fra de brancheforeninger,som søger om tilladelse til at registrere tatovører og efterfølgende godkende de brancheforeninger,som opfylder de nærmere fastsatte betingelser. Endvidere skal styrelsen løbende vejlede branche-
Side 6
foreninger, som overvejer at ansøge, om ordningen samt om kravene for at kunne opnå godkendel-se og registrering. Styrelsen forudsættes desuden at offentliggøre samt ajourføre på styrelsenshjemmeside en fortegnelse over de brancheforeninger, som styrelsen har godkendt, samt informati-on om, hvilke krav der stilles for foreningsgodkendelse og retsvirkningerne heraf. Herudover skalSundhedsstyrelsen løbende forholde sig til, om de godkendte brancheforeninger fortsat opfyldergodkendelsesbetingelserne. Endelig vil styrelsen skulle behandle og tage stilling til eventuelle an-meldelser om, at en brancheforening ikke længere opfylder betingelserne for at være godkendt til atforetage registreringer efter loven.Sundhedsstyrelsen skal godkende de af brancheforeningerne fastsætte retningslinjer for god tato-vørpraksis og for en basal uddannelse som tatovør i forbindelse med godkendelse af foreningen til atregistrere tatovører.Ministeren for sundhed og forebyggelse vil i medfør af lovforslagets § 4 skulle fastsætte og opkrævegebyrer, som skal dække udgifterne ved Sundhedsstyrelsens administration af registrerings-ordningen.Lovforslaget vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner eller regioner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Omkostningerne til Sundhedsstyrelsens administration af ordningen vil i form af gebyrer blive pålagtde foreninger, som ønsker at gøre brug af registreringsordningen.Gebyret for tatovørbrancheforeningerne vil svare til gebyret for registreringen af de alternative be-handlere, hvilket i 2012 udgør 5.917 kr. i vejlednings- og vurderingsgebyr, 11.177 i godkendelsesge-byr samt 5.588 kr. i årligt opretholdelsesgebyr. Opkrævning af gebyrerne fastsættes i bekendtgørel-sesform. Gebyrerne bliver PL-reguleret en gang om året og udmeldes af Sundhedsstyrelsen.Udover gebyret vil der blive lagt op til, at tatovørforeningerne i fællesskab udarbejder et standardise-ret klistermærke, som kan benyttes til skiltning hos de registrerede tatovører, jf. lovforslagets § 3, stk.2.Endvidere skal tatovører, som ønsker at blive registreret have gennemført en uddannelse som tato-vør, som lever op til de af brancheforeningen fastsatte og af Sundhedsstyrelsen godkendte retnings-linjer for basal uddannelse af tatovører samt forpligte sig til at følge det af brancheforeningen fastsat-te og af Sundhedsstyrelsen godkendte regelsæt for god tatovørpraksis.I øvrigt forudsættes det med lovforslaget, at ordningen er brancheadministreret, således at forenin-gerne selv afholder udgifterne i forbindelse hermed, herunder oprettelse af klageorganer m.v.Det bemærkes i øvrigt, at registreringsordningen er frivillig og ikke berører tatovørernes adgang til atfortsætte deres virksomhed, hvis de pågældende ikke er omfattet af registreringsordningen.6. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 7
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos:
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIværksættelse af den frivilligebrancheadministrerede regi-streringsordning for tatovørervil kræve visse administrativeressourcer inden for Ministerietfor Sundhed og Forebyggelsesressort.Sundhedsstyrelsen skal foreta-ge vurdering af ansøgninger frabrancheforeninger og godken-de foreninger, som opfylderbetingelserne. Endvidere skalstyrelsen vejlede branchefor-eninger om ordningen. Styrel-sen forudsættes desuden atoffentliggøre en fortegnelseover godkendte foreningersamt information om, hvilkekrav der stilles for forenings-godkendelse. Herudover skalstyrelsen forholde sig til, om degodkendte brancheforeningerfortsat opfylder betingelserne.Endelig vil styrelsen skullebehandle anmeldelser om, aten brancheforening ikke læn-gere opfylder betingelserne forat være godkendt.Brancheforeningerne skal beta-le gebyr til Sundhedsstyrelsenfor vejledning, vurdering oggodkendelse af ansøgninger.Endvidere skal der betales etårligt gebyr for opretholdelse afgodkendelsen.Endvidere forudsættes det, attatovørforeningerne i samar-bejde udarbejder et standardi-seret klistermærke, som kanbenyttes til skiltning hos deregistrerede tatovører.Endelig skal tatovørforeninger-
Økonomiske konsekvenserfor det offentlige
Administrative konsekvenserfor det offentlige
Ingen
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet mv.
Ingen
Side 8
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet mv.
Ingen
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngen
ne oprette et klageorgan.Store dele af ordningen erbrancheadministreret, og denforventes på den baggrund atfå visse mindre administrativekonsekvenser for erhvervslivet.IngenIngen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det fremgår af bestemmelsen, at lovforslaget har til formål at indføre en frivillig, brancheadministreretregistreringsordning for tatovører med henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i for-bindelse med tatovering. En godkendelse fra Sundhedsstyrelsen medfører, at brancheforeninger kangive tilladelse til, at medlemmer, som opfylder de af brancheforeningens fastsatte og af Sundheds-styrelsen godkendte basale uddannelseskrav og retningslinjer for god tatovørpraksis, har ret til atanvende titlen som registreret tatovør (RT), jf. lovens § 3, stk. 1.
Til § 2, stk. 1Efter forslaget kan Sundhedsstyrelsen på nærmere anførte vilkår godkende brancheforeninger fortatovører som brancheforeninger, der kan registrere tatovører.Endvidere bemærkes, at registreringsordningen er brancheadministreret. Dette betyder, at det erden enkelte brancheforening, som opnår Sundhedsstyrelsens godkendelse, der registrerer, om etmedlem opfylder kravene efter ordningen. Det er ikke et krav for brancheforeningens godkendelse afSundhedsstyrelsen, at alle foreningens medlemmer skal opfylde betingelserne for at kunne anvendetitlen registreret tatovør (RT).Der stilles ikke krav om, at brancheforeningen skal være dansk. For eksempel kan brancheforenin-ger fra andre EU/EØS-lande ansøge om godkendelse efter registreringsordningen.
Til § 2, stk. 1, nr. 1Det fremgår af bestemmelsen, at en brancheforening for tatovørers væsentligste formål skal være atrepræsentere tatovører i faglige spørgsmål.
Til § 2, stk. 1, nr. 2Efter forslaget skal brancheforeningens vedtægter sikre, at brancheforeningen er demokratisk i sinopbygning og funktion. For at opfylde dette krav, skal vedtægterne indeholde bestemmelser om af-holdelse af generalforsamling og ekstraordinær generalforsamling, valg af ledelse og om ledelsensopgaver.
Side 9
Vedtægterne skal endvidere efter forslaget indeholde betingelser for tildeling og fratagelse af regi-strering. Registreringskriterierne skal være baseret på saglige betingelser, fx til det faglige niveau,herunder udvisning af god tatovørpraksis, og eventuelt til betaling af kontingent. Dette medfører, atethvert medlem, som opfylder disse kriterier, har krav på at blive registreret og benytte titlen somregisteret tatovør (RT).
Til § 2, stk. 1, nr. 3Brancheforeningernes medlemmer, som ønsker at anvende titlen registreret tatovør (RT), jf. § 3, stk.1, skal efter forslaget have gennemført en uddannelse som tatovør, som lever op til brancheforenin-gens og Sundhedsstyrelsens godkendte retningslinjer for basal uddannelse af tatovører.Sundhedsstyrelsen godkender ifølge lovforslagets § 2, stk. 2, de af brancheforeningerne nærmerefastsatte retningslinjer for god tatovørpraksis og for basal uddannelse af tatovører, herunder en be-stemmelser om en overgangsordning vedrørende uddannelseskravene som led i godkendelsen afbrancheforeningerne til at registrere tatovører.Uddannelseskravene omfatter både teori og praksis. De pågældende krav skal fremgå af branche-foreningens vedtægter. Basale uddannelseskrav til tatovører forudsættes at omfatte viden og praktikmed hensyn til tatovørteknik, hygiejne, lovlige farvestoffer, forholdsregler ved infektion og allergiskereaktioner og forbrugerinformation.Desuden skal brancheforeningens medlemmer, som ønsker at anvende titlen registreret tatovør(RT), jf. § 3, stk. 1, forpligte sig til at følge det af brancheforeningen fastsatte og af Sundhedsstyrel-sen godkendte regelsæt for god tatovørpraksis, jf. § 2, stk. 2. Dette regelsæt skal blandt andet om-fatte tekniske og hygiejniske krav til det udstyr og det forretningssted, som benyttes til tatovering,herunder blandt andet krav til anvendelse af lovlige farver og sterile nåle, sterilisering af udstyr ogkrav til anvendelse af handsker, information til forbrugerne om risici for og behandling af infektionsamt, hvordan de skal forholde sig ved allergiske reaktioner.
Til § 2, stk. 1, nr. 4Med bestemmelsen fastsættes krav om, at brancheforeningen skal stille krav om, at brancheforenin-gens medlemmer følger og undervises i Miljøministeriets regler om regulering af indholdet i tatove-ringsfarver.
Til § 2, stk. 1, nr. 5For at sikre tatovørkunders adgang til oplysninger om de tatovører, som er omfattet af registrerings-ordningen, er det i bestemmelsen fastsat, at brancheforeningerne på deres hjemmeside skal giveoffentligheden adgang til oplysninger om, hvilke af brancheforeningens medlemmer foreningen hargivet tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør (RT), jf. § 3, stk. 1, regelsættet for god tatovørpraksis, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, samt for hvilke basale uddannelseskrav foreningen stiller til de medlem-mer, som foreningen giver tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør (RT), jf. § 2, stk. 1, nr.3.
Til § 2, stk. 1, nr. 6Brancheforeningen skal efter bestemmelsen have et klageorgan, hvor mindst halvdelen af klageor-ganets medlemmer skal være forbrugerrepræsentanter. Sundhedsstyrelsen fastsætter efter § 2, stk.
Side 10
2, de nærmere krav til klageorganet. I den forbindelse vil der blive lagt vægt på, at klageorganetopfylder krav om upartiskhed, åbenhed om sagsprocedurer, adgang til kontradiktion og begrundelsefor afgørelsen.Det bemærkes, at klageorganets afgørelser i konkrete tvister ikke hindrer parterne i at benytte ad-gangen til at anlægge søgsmål ved domstolene.Efter forslaget skal klageorganet kunne behandle faglige klager over den tatovering, som medlem-mer af foreningen har udført, fx vedrørende anvendelse af farver, hygiejne, forbrugerinformation oglignende. Klager over tatovører kan i dag indbringes for Forbrugerklagenævnet, der behandler klagerover varer eller tjenesteydelser fra erhvervsdrivende. Klagesager med krav om personskadeerstat-ning er ifølge nævnets praksis uegnede til behandling ved Forbrugerklagenævnet, og de bliver derforhenvist til domstolene. Forbrugerklagenævnets sekretariat har oplyst, at nævnet siden 2008 harmodtaget 2 klager over tatovører.Med vedtagelsen af lovforslaget vil kunder, som er utilfredse med den tatovering, som medlemmer afbrancheforeningen har udført, i stedet kunne få behandlet en eventuel klage over en registreret tato-vør (RT) ved et klageorgan i den brancheforening, hvor den pågældende er registreret. Sådanneklager kan fremadrettet således ikke indbringes for Forbrugerklagenævnet.Sundhedsstyrelsen skal således ikke efter lovforslaget vurdere konkrete klager over de registreredetatovører, idet den enkelte brancheforening i forhold til sine medlemmer er ansvarlig herfor. Sund-hedsstyrelsen skal desuden ikke føre et egentligt tilsyn med de registrerede tatovører.Endvidere skal klageorganet behandle klager fra tatovører, som efter ansøgning om medlemskabnægtes optagelse i brancheforeningen, samt klager fra tatovører, som fratages medlemskab af for-eningen og/eller fratagelse af tilladelse til at anvende titlen registreret tatovør (RT).Klageorganet kan træffe afgørelser, som kan medføre irettesættelse, fratagelse og/eller tilladelse tilat anvende titlen registreret tatovør (RT).
Til § 2, stk. 2Sundhedsstyrelsen får med bestemmelsen hjemmel til at udarbejde en bekendtgørelse, hvori denærmere bestemmelser for ordningen fastlægges. Bekendtgørelsen vil omfatte krav til registrering aftatovører, herunder til at brancheforeningerne fastsætter retningslinjer for basal uddannelse af tato-vører og for god tatovørpraksis, som skal godkendes af Sundhedsstyrelsen som led i godkendelsenaf foreningen til at registrere tatovører. Den vil desuden fastlægge betingelserne for godkendelse afbrancheforeninger til at registrere tatovører, herunder krav til brancheforeningens vedtægter, klage-organ for registrerede tatovørers kunder og for tatovører, gebyrer, offentliggørelse af registreredetatovører og godkendte brancheforeninger m.v.
Til § 2, stk. 3Efter bestemmelsen vil Sundhedsstyrelsen kunne tilbagekalde en brancheforenings godkendelse,såfremt brancheforeningen ikke længere opfylder betingelserne i § 2, stk. 1, eller de i medfør af § 2,stk. 2, fastsatte betingelser.
Side 11
Til § 3, stk. 1Det foreslås, at tatovører, som er medlemmer af en brancheforening, der er godkendt i medfør af §2, stk. 1, og som bliver registreret af brancheforeningen, får eneret til at benytte betegnelsen regi-streret tatovør (RT). Brancheforeningen registrerer de tatovører, som opfylder betingelserne i lovfors-lagets § 2, stk. 1, nr. 3.
Til § 3, stk. 2Med bestemmelsen fastsættes det, at der ved indgangspartiet til enhver registreret tatovørs virk-somhed synligt skal skiltes med, at tatovøren er registreret.Der vil blive lagt op til, at brancheforeningerne for tatovører i samarbejde udarbejder et standardise-ret klistermærke, som kan benyttes til skiltning hos de registrerede tatovører, jf. lovforslagets § 3, stk.2.
Til § 3, stk. 3Efter bestemmelsen straffes personer, som uretmæssigt anvender titlen registreret tatovør, eller somfremstår som sådan, med bøde.
Til § 4, stk. 1 og 2Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 5.
Til § 5.Efter bestemmelsen vil afgørelser efter loven, som træffes af Sundhedsstyrelsen, ikke kunne påkla-ges til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse eller anden administrativ myndighed.
Til § 6Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2013.
Til § 7Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for Færøer-ne og Grønland, men at den dog ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med deændringer, som de færøske forhold tilsiger.