Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 513
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 4. juni 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMENRSags nr.: 1205398Dok nr.: 911786
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 30. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 513 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix(EL).Spørgsmål nr. 513:’’Ministeren bedes kommentere Yngre Lægers forslag:a. At give videreuddannelsessekretariaterne mulighed for at besætte ledigehoveduddannelsesforløb med læger, der har overskredet fireårsreglen.b. At give videreuddannelsessekretariaterne lov til opslå flere hoveduddannel-sesforløb, når de vurderer at der er behov for dette.c. At kombinere introduktionsstillinger med hoveduddannelsesforløb i samledeforløb i de mindre søgte specialer og geografiske områder. Forløb, som ogsåkan søges af de fireårsramte læger, også efter fristens udløb.d. En overgangsordning, der udskyder fireårsreglens ikrafttræden, indtil alle de"gamle" turnuslæger har fået et hoveduddannelsesforløb, og de nye KBUlæ-ger har kunnet søge hoveduddannelsesforløb uden konkurrence fra de læger,som ikke er underlagt fireårsreglen.”
Svar:Jeg bemærker indledningsvis, at 4-årsfristen er en del af reformen af den læ-gelige videreuddannelse i 2007, som blev gennemført efter aftale med Læge-foreningen. Reformen forventes at resultere i 1.600 flere speciallæger på ar-bejdsmarkedet fra 2016 og frem som følge af kortere uddannelsestid og læn-gere tid på arbejdsmarkedet som speciallæge. Herudover tilskynder 4-årsfristen også til en bredere søgning, både geografisk og specialemæssigt.I den forbindelse kan jeg oplyse, at den seneste oversigt over opslåede og be-satte forløb i hoveduddannelsen i 2011 viser, at det er blevet væsentligt lettereat besætte forløb i forhold til 2010. Det er især til gavn for Vestdanmark, hvorder tidligere har været mere end 20 pct. ubesatte hoveduddannelsesforløb påårsbasis.Punkt AMed dette forslag vil der stort set ikke være nogen konsekvens af at overskride4-årsfristen, så længe der er ubesatte forløb i speciallægeuddannelsen. Inci-tamentet til at forkorte uddannelsestiden og søge bredt, må derfor forventes atblive alvorligt svækket.
Side 2
I stedet mener jeg, at de pågældende læger bør søge de ledige hoveduddan-nelsesforløb inden for rammerne af 4-årsfristen, hvilket de også har gode mu-ligheder for, jf. punkt D nedenfor.Punkt BDer er allerede i dag mulighed for, at videreuddannelsessekretariaterne i dia-log med Sundhedsstyrelsen kan opslå flere forløb i speciallægeuddannelsen.Jeg ser således ikke umiddelbart nogen grund til at iværksætte nye initiativerpå dette punkt.Men samtidig er det vigtigt at understrege, at sundhedsvæsenets behov forspeciallæger ikke baserer sig på antallet af læger, somønskerat uddanne sigi et givent speciale eller på en bestemt lokalitet, men derimod på patienternesundersøgelses- og behandlingsbehov.Og med den seneste dimensioneringsplan er antallet af forløb i nogle af demeget populære specialer (f.eks. plastikkirurgi, thoraxkirurgi og gynækologi ogobstetrik)reduceret,fordi der ikke fremadrettet vil være behov for lige så man-ge læger i disse specialer.Omvendt er der fortsat behov for at uddanne flere læger inden for de specia-ler, hvor det hidtil har været vanskeligt at besætte forløb, enten generelt ellerregionalt. Det gælder især almen medicin og de to psykiatriske specialer.Punkt CDen nuværende uddannelsesstruktur med hhv. introduktions- og hoveduddan-nelse er fastlagt med udgangspunkt i Speciallægekommissionens betænkningfra maj 2000. Der har løbende været opbakning til denne opdeling af forløb,bl.a. i Det nationale råd for lægers videreuddannelse og i den senest gennem-førte status og perspektivering i speciallægeuddannelsen.På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at fravige den nuvæ-rende struktur for videreuddannelsen til speciallæge.Jeg bemærker i øvrigt, at der er indført differentierede introduktionsstillinger ispeciallægeuddannelsen fra 2008 og frem, så specialer med rekrutteringspro-blemer, herunder de to psykiatriske specialer, kan opslå flere stillinger pr. ho-veduddannelsesforløb. Adgangen til at søge forløb i de mindre søgte specialerer derfor allerede udvidet.Punkt DJeg kan konstatere, at der i perioden 2006 til 2010 systematisk har været ca.15 pct. ubesatte hoveduddannelsesforløb.Endvidere er 2007-reformen netop blevet ledsaget af en udvidelse af kapacite-ten i speciallægeuddannelsen. Fra 2008 og frem opslås der således ca. 20pct. flere forløb årligt i hoveduddannelsen i forhold til 2006, hvilket altså resul-terer i flere forløb, som den enkelte læge kan søge.Jeg bemærker i øvrigt, at læger under den gamle turnusuddannelse ikke eromfattet af 4-årsfristen, og at der derfor ikke er sat nogen øvre grænse for de-res uddannelsestid til speciallæge.
Side 3
De kan derfor i princippet bruge meget lang tid om at uddanne sig til special-læge (hvilket også har været tilfældet før 2007-reformen), og det vil derfor væ-re betænkeligt at koble en overgangsordning op på deres uddannelsestid.For at runde af, så vil jeg gerne slå fast, at jeg er åben over for andre forslag,hvis de på tilsvarende vis som 4-årsfristen kan bidrage til, at vi uddanner detnødvendige antal speciallæger i hele landet og i samtlige specialer. Men somjeg har redegjort for ovenfor, så vil Yngre Lægers nuværende forslag næppekunne bidrage til at realisere denne målsætning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Emil Niragira Rasmussen