Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 53, ERU Alm.del Bilag 31
Offentligt
FormandenDanmarks Apotekerforening
Kanonbådsvej 10 ¶ Postboks 2181 ¶ 1017 København KTelefon 33 76 76 00
Erhvervs- og vækstminister Annette VilhelmsenErhvervs- og VækstministerietSlotsholmsgade 10-121216 København K
København, den 30. oktober 2012Kære Annette VilhelmsenFredag offentliggjorde du som erhvervs- og vækstminister et konkurrencepolitisk udspil,der skal styrke konkurrencen i dansk erhvervsliv. Forslagene i udspillet skal give laverepriser til gavn for forbrugerne og styrke produktiviteten og virksomhedernes konkurren-ceevne. Et af udspillets 25 forslag omhandler modernisering af apoteksområdet.Jeg skriver til dig, fordi forslaget vil have ganske voldsomme konsekvenser for forbru-gerne. Det er jeg overbevist om, du ikke er opmærksom på.Der er ingen tvivl om, at øget konkurrence kan være et nyttigt redskab på markeder, hvorpriserne er høje og produktiviteten er lav. Men det er ikke tilfældet på apoteksområdet. Imodsætning til det billede, der tegnes i medierne, så er fakta, at Danmark har de lavesteforbrugerpriser på kopimedicin i Europa, at apoteksavancerne er blandt de laveste, og atproduktivitetsvæksten i apotekssektoren ligger markant over andre brancher.I udspillet henvises til Konkurrencerådets anbefalinger om bl.a. ophævelse af farmaceut-ejerskabet og reguleringen af antallet af apoteker, som elementer i en modernisering. Duer samtidig selv citeret for at sige, at andre end farmaceuter godt vil kunne eje et apotek.Fri etablering og frit ejerskab er ikke en modernisering af den ellers velfungerende apo-tekssektor, vi har i dag. Det er en vidtgående liberalisering, der betyder, at danskernefremover skal købe deres medicin i detailhandlen. Det er præcis den løsning, som Kon-kurrencestyrelsen har foreslået flere gange under den tidligere VK-regering, og som Libe-ral Alliance har fremsat beslutningsforslag om og talt varmt for i flere år.En sådan liberalisering betyder, at alle og enhver frit kan åbne og lukke apoteker, og atapotekerne fremover kan købes og sælges til højestbydende ligesom andre forretninger.Fokus for apoteksdriften vil komme på forretningens værdi ved et kommende salg. Deter det, du argumenterer for, vil være til gavn for forbrugerne.Jeg vil fremhæve fire konsekvenser af en liberalisering af apotekssektoren, som jeg ikkekan se vil være til gavn for forbrugerne.Det vil føre til apotekslukninger i 46 byer og vil berøre 500.000 danskere.Udligningsordnin-gen mellem apotekerne sikrer i dag, at det er muligt at have apoteker i landdistrikterne.Erfaringerne fra andre lande viser, at der vil være en række kapitalstærke aktører, dergerne vil åbne nye apoteker i de store byer, mens det ikke kan betale sig at drive apote-ker i tyndt befolkede områder. Det forringer mange forbrugeres tilgængelighed til medi-cin.
2 af 4Apotekerne bliver for små til at opretholde faglige kompetencer og leveringssikkerhed.Erfa-ringerne fra Sverige og andre lande viser, at en liberal apoteksmodel med flere små apo-teker fører til ringere vedligeholdelse af apotekspersonalets kompetencer og ringere leve-ringssikkerhed, fordi apoteket har mindre lager, da det ikke kan betale sig at lagerføremedicin, der ikke efterspørges så ofte. Det vil gå ud over en række mindre patientgruppermed specielle behov og sjældne behandlinger, der ikke længere kan være sikre på, atapoteket har deres medicin.Apotekernes rådgivning om rigtig brug af medicin vil blive ringere.Erfaringerne fra Sverigeog andre lande viser, at apotekspersonalet får mindre tid til at rådgive og vejlede om me-dicinen, og at der i stedet kommer et øget fokus på mersalg af håndkøbslægemidler ogandre varer. Over halvdelen af de apoteksansatte i Sverige angiver, at de efter omregule-ringen ikke er i stand til at håndtere deres arbejdsopgaver på en sikker måde over forkunderne.Priserne vil ikke falde, men måske stige.De danske medicinpriser er siden 2000 faldet med42 pct. Samtidig er forbrugerprisen på de liberaliserede håndkøbslægemidler steget med23 pct. Der er altså ikke noget, der tyder på, at liberalisering på lægemiddelområdet giverlavere priser. Priserne på kopimedicin er allerede blandt de laveste i Europa, og når origi-nalpræparater med patent tælles med, er prisniveauet stadig lavere i Danmark end i delande Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammenligner os med. Hvis forbrugerprisernepå medicin skal ned, skal staten indføre priskontrol på originalpræparaterne, som findes imange andre lande – også lande med liberaliserede apotekssystemer.Beslutningen om fremtidens apoteker er grundlæggende et valg mellem to veje. Skal viholde fast i apotekernes forankring i sundhedssektoren og bruge apotekerne i bestræbel-serne på at få bugt med de voksende medicineringsproblemer blandt især ældre og kro-nisk syge, eller skal vi gøre apotekerne til en del af detailhandlen, så medicinen kan bru-ges som slagvarer til at lokke kunder i butikken.Vi mener, at apoteksområdet også fremover skal være en del af sundhedssektoren, og vimener, at ejerformen gør en stor forskel. Det er ikke nok, at den person, der står i skran-ken, er faguddannet. En lægemiddelfaglig uddannet ejer sætter en standard for virksom-heden, med udgangspunkt i sin forståelse for lægemiddelfaglige problemstillinger. Derforskal vi fastholde, at apotekerne er selvstændige enheder ejet af en farmaceut, der indgår isamarbejde med andre sundhedsprofessionelle. Apotekernes hovedformål skal være atdistribuere og vejlede om korrekt brug af medicin. Vi skal ikke have apoteker, der harmere fokus på at tjene hurtige penge til aktionærerne, end på at være en del af det næresundhedsvæsen. Det skal være gennemskueligt, hvem der ejer apoteket, så der ikke op-står uklarhed om ansvar, og så apotekernes uafhængighed og uvildighed bevares. Matasog kapitalstærke supermarkeder, der har vist stor interesse for apotekssektoren, har ikkelagt skjul på, at deres primære interesse ikke er medicin, fordi avancen på medicin erganske beskeden. Medicin er for dem et trækplaster, som trækker kunder i butikken, somså køber andre varer.Der er, som det også fremgår af konkurrenceudspillet, allerede nedsat en arbejdsgruppeunder Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, som skal undersøge mulighederne for enmodernisering af apotekssektoren. Erhvervs- og Vækstministeriet og Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen er med i arbejdsgruppen. Det undrer mig, at man ikke lader arbejds-gruppen færdiggøre sit arbejde i overensstemmelse med det kommissorium, regeringenhar besluttet, og som udspringer direkte af regeringsgrundlaget. I regeringsgrundlagetblev fokus flyttet fra VK-regeringens liberalisering til modernisering.Du er også citeret for, at ændringerne skal ske i samarbejde med apotekerne. Vi bidragergerne til modernisering og har foreslået ikke mindre end 36 moderniseringer og ændrin-
3 af 4ger i lovgivningen til moderniseringsarbejdsgruppen. 10 af forslagene har vi offentliggjorti vores bud på fremtidens apotek. Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på nogle afdem.Vi vil gerne øge tilgængeligheden og åbne flere apoteksenheder.Der er løbende apoteker, dersøger om lov til at åbne en ny apoteksenhed, men får afslag af Sundhedsstyrelsen. Nubeder vi om ændringer af reglerne og en mindre restriktiv linje fra myndighedernes side,så der kan åbnes flere apoteker i blandt andet indkøbscentre og sundhedshuse. Det er enløsning på, hvordan tilgængeligheden kan forbedres uden at gå på kompromis med fag-ligheden og sikkerheden, og uden at det kommer til at gå ud over udkantsområderne.Sundhedsstyrelsen skal bevare kontrollen med apoteksdækningen, så der fortsat er apo-teker i hele landet. Men de steder, hvor der er kundegrundlag til det, skal der være flereapoteker.Vi foreslår også, at apotekerne skal kunne udlevere visse typer medicin, hvis borgerne ikke kankomme i kontakt med lægen.Vi oplever borgere, der kommer på apoteket og beder ommedicin til behandling af f.eks. børneorm – og her vil de fleste gerne hurtigt i gang medbehandlingen. Det er om eftermiddagen, og lægen er lukket. Borgeren ringer så – noglegange fra apoteket – til vagtlægen og får sendt en recept. Det samme gælder kvinden, derer på ferie og har glemt p-pillerne. Vores forslag går ud på at springe opringningen over,og udlevere medicinen med det samme. Lægen informeres, og skal fortsat følge op på be-handlingen. Hvis vi kan spare en ekstra kontakt med sundhedsvæsenet, i de tilfældehvor der alligevel ikke sker en lægefaglig vurdering, kan samfundet spare på de knapperessourcer, og borgerne kan få deres medicin med det samme. Det fungerer i flere andrelande.Vi beder også politikerne om at hæve ambitionsniveauet for borgernes medicinsikkerhed.Hvert år dør op mod 5.000 danskere på grund af forkert brug af medicin. Op imod 100.000bliver indlagt på grund af medicinproblemer, der kunne være forhindret. Det koster sam-fundet store summer, for slet ikke at tale om de menneskelige omkostninger. Antallet afældre og kronisk syge – to af de grupper, hvor problemerne er størst – stiger betydeligt dekommende år. Derfor foreslår vi også, at apotekets kompetencer skal udnyttes endnubedre end i dag, til at forhindre medicinfejl. Alle over 65, der bruger meget medicin, skalhave krav på at få deres medicin gennemgået. Der er også positive erfaringer med at ladeapotekerne undervise medarbejderne i ældresektoren i medicinhåndtering. De initiativerskal udbredes både i ældresektoren og også gerne på socialområdet.Denne type indsatser er i vores øjne en kerneopgave for apoteket. Men det er kun indsat-ser, der kan løses, hvis apotekerne bevares som sundhedsfagligt stærke enheder. Det erikke opgaver, der kan løftes af små apoteker i supermarkeder, som ikke vil have fagligkapacitet til at spille en rolle i sundhedssektoren.Apotekernes kernekunder er ældre medicinske patienter, som har brug for individuelrådgivning. Den raske forbruger, kan i visse tilfælde godt hente sin medicin i andre for-retninger. Det er baggrunden for, at salget af håndkøbslægemidler er liberaliseret. Menmed over 100.000 fejl og receptkorrektioner om året, er medicindistribution mere end ba-re at lange varer over disken. Apotekerne foretager receptkontrol og tilbyder rådgivningved alle udleveringer. Og det er ganske alvorlige konsekvenser, der står på spil, hvad vihar masser af daglige eksempler på. Som for eksempel pensionisten, der får ordineret singigtmedicin dagligt i stedet for ugentligt, hvad der kan føre til alvorlig forgiftning.Apotekerne løser også en lang række andre opgaver, der er mindre synlige for forbruger-ne. Hele afregningen og administrationen af tilskudssystemet er en større opgave. Hånd-tering af returmedicin, samarbejde med patientforeninger, læger, plejepersonale og andresundhedspersoner er andre opgaver. Uddannelse af farmaceuter og farmakonomer foregår
4 af 4også på apotekerne. Alt dette kræver store bæredygtige enheder med stærke faglige mil-jøer, som ikke er drevet af kortsigtede kapitalhensyn. Med den nuværende regulering afområdet har apotekerne forpligtet sig til at varetage alle opgaver i relation til lægemid-deldistribution. Man kan ikke fravælge de besværlige kunder. Det er svært at forestillesig, at et apotek i et hjørne af et supermarked eller en Matas kan og vil fokusere på at lø-se de komplekse opgaver uden ekstra honorering.Jeg vil meget gerne drøfte apotekssektoren og moderniseringer på området med dig på etsnarligt møde, herunder hvilke konsekvenser en liberalisering vil få for forbrugerne. Deter ærgerligt, at spørgsmålet om apotekssektoren bliver et ideologisk opgør med det eneformål at afskaffe et såkaldt monopol ud fra en teoretisk betragtning om, at det skaberhøje priser, når fakta viser, at vi på det område er blandt de allerbedste i Europa.Med venlig hilsen
Niels Kristensen
Kopi sendt til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-valget.