Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 463
Offentligt
1280429_0001.png
1280429_0002.png
1280429_0003.png
1280429_0004.png
1280429_0005.png
1280429_0006.png
1280429_0007.png
1280429_0008.png
1280429_0009.png
1280429_0010.png
1280429_0011.png
1280429_0012.png
1280429_0013.png
1280429_0014.png
1280429_0015.png
1280429_0016.png
1280429_0017.png
1280429_0018.png
1280429_0019.png
1280429_0020.png
1280429_0021.png
1280429_0022.png
1280429_0023.png
1280429_0024.png
1280429_0025.png
Udviklingen af tilsynet medsundhedsvæsenet og sundhedspersonerAnne Mette DonsOverlæge,Chef for Tilsyn og Patientsikkerhed
Det traditionelle tilsyn fra 1934-2000Baseret på indberetninger – kun reaktivtManglende omhu og samvittighedsfuldhedAfgørelse ved Patientklagenævnet eller
domstoleneSanktioner:
Disciplinær påtale eller ”frifindelse”
Fratagelse af autorisation ved sygdom,misbrug og uduelighed - farekriteriet
Verden forandres
Fra “én-patient-én-læge”Til “kompleks-højteknologisk-teamwork”
Tilsynets udviklingUtilsigtede hændelserSystemansvar
IndividansvarTid
Tilsyn
Risiko-områder
Risiko-personer
Risiko-organisationer
Kvalitet og tilsynKvalitetGod kvalitet
Acceptabel kvalitetDårlig kvalitet
Tilsyn
RISIKOPERSONER
Ændrede beføjelser i 2000 -CentralstyrelseslovenFaglige påbud,når en sundhedsperson havde
udvist alvorlig eller gentagen kritisabel fagligvirksomhed, jf.§5a stk. 3, eller indskrænkeautorisationen.Arbejdsforbud,ved overtrædelse af påbud omurinkontrol, alkoholbehandling og lignendeVirksomhedsindskrænkningjf.§6 stk. 1.Loven trådte i kraft den 1. juli 2000.Svaghed:kun efter afgørelser fra klageinstanseller domstole - sagerne tog meget lang tid.
Ny lovgivning i 2006Detskærpede tilsyni Sundhedsloven (nr. 546
af 24. juni 2005).§215trådte i kraft den 1.januar 2006.
SST skaloffentliggørefaglige påbud, skærpet
tilsyn samt indskrænkninger i lægers/tandlægersordinationsret.
Sidste lovændring vedr. Risikopersoner2011:Krav om afgørelse fra Patientklagenævn ellerdomstole frafaldes.2013:Midlertidig fratagelse af autorisation grundet muligfare for patientsikkerheden.Mulighed for midlertidig fratagelse ellerindskrænkning i autorisation, hvissundhedspersonen ikke medvirker ved tilsyn.
VolumenFør 2005:1-2 fratagelser af autorisation/år5-6 fraskrivelserI 2012/2013:11 fratagelser af autorisationer16 fraskrivelser af autorisationer7 arbejdsforbud12 fratagelser eller fraskrivelser af ordinationsret
Risikoområder
Ingen proaktive tilsyn før 20022002
Plejehjemstilsyn2008
Kosmetiskebehandlingssteder2012Behandlingssteder, hvorder foregår lægeligvirksomhed
RisikoområderIdentifikation af patienterGenoplivningTvang i psykiatrienMammografiRøntgen undersøgelserBehandling med
psykofarmakaBehandling afstofmisbrug
Håndtering af risikoområderDokumentation af
problemetMøderBreveInformationFaglige vejledningersom fortolkning af§17i AUT
RISIKOORGANISATIONER
Overholdelse af regler
FxInstrukserlægestuderendeanden delegation
AnsvarsforholdJournalføringPatientrettigheder
Aabenraa og SønderborgEpikriser efter 6 måneder – også onkologisk afd.Organiseret, så de ledende overlæger ikke kan
disponere over sekretærbistand.
Plan for afvikling, aftale om overvågning og
løbende indberetning til Sundhedsstyrelsen,indtil tilfredsstillende niveau blev nået.Orientering af regionens politiske ledelse pga.sagens alvor.
Frederikshavn – selvstændig fødeklinik påsygehusInformationsmateriale fortalte ikke, at kvinder
skulle køre 50 km på landevejene til et sygehusmed fødeafdeling.
Ingen klare aftale med sygehuset ved hjertestop.Lægeforbeholdt medicin blev håndteret, uden at
der var en ansvarlig læge.
Glostrup Psykiatrisk CenterManglende overblik fra øverste ledelseAkut medicinering med MidazolamIndførelse af ny behandlingsmetodeManglende kvalitetskontrolSkærpende omstændighed, at det også var ved tvangHøje doser antipsykotikaDårlig registrering af tvang
Ny lovgivning i 2013»§ 215 b.Hvis de sundhedsmæssige forhold på et sygehus,
i en klinik, i en praksis el. lign. kan bringepatientsikkerheden i fare, kan Sundhedsstyrelsengive påbud til disse, hvori der opstillessundhedsmæssige krav til den pågældendevirksomhed, eller give påbud om midlertidigt atindstille virksomheden helt eller delvis.
EN ORGANISATION DERMATCHER DET NYETILSYN
De første ændringer2007 sammenlægning med
embedslægevæsenet15 institutioner blev til 5enheder i SSTog overdragelse af sagermellem instanser
Stadig separat journalsystem
2010 Projekt styrket tilsynNye måder og fælles veje
Omlægning af tilsynet i 2011
Mere handlekraft og mindre dobbeltarbejdeDe regionale enheder som indgangsportTo sagsbehandlings grupper med medarbejdere
fra den centrale og de regionale enhederUdnytte ny teknologi med fælles journalsystemog videokonferencerStyrke kvaliteten, ensarte sagsbehandlingen aftilsynssager
Lige nuTask Force siden 1. juni 2013Formål: At sikre hurtig fremdriftUgentligt mødeMedarbejdere fra den centrale enhed og de
regionale enhederDer lægges en handlingsplan i alle fremlagtesagerDen centrale enhed har koordinerende ansvarKlare kvalitetsmål for sagsbehandlingen