Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 436
Offentligt
1275541_0001.png
1275541_0002.png
1275541_0003.png
1275541_0004.png
Psykiatrifondens informationsbus i Region NordjyllandPsykiatrifonden er en privat humanitær organisation, som hjælper mennesker med psykisk sygdom ogsætter mental sundhed på dagsordenen. Vi arbejder for, at færre udvikler psykisk sygdom, og at flere bliverraske eller lever et godt liv med sygdom.Siden 2002 har Psykiatrifonden været i kontakt med 70.000 børn og unge via vores to informationsbusser,som er et gratis tilbud til skoler og ungdomsuddannelser i Region Hovedstaden og Region Nordjylland ominformation, rådgivning og undervisning i psykisk sygdom og mental sundhed.I 2012 og 2013 har vi blandt andet besøgt skoler i Region Nordjylland fire dage om ugen (bortset fra iskoleferierne). Efterspørgslen har været stigende - ikke mindst fra produktionsskoler som har særlig højsøgning af sårbare unge. Også ungdomsuddannelser har efterspurgt bussen og vores tilbud om kurser forundervisere. Bussen i Region Nordjylland har siden 2011 undervist 8.400 elever. Der er fortsat storefterspørgsel, og det er vores erfaring, at tilbuddet rammer et udtalt behov hos skolerne, som ikke opfyldesandetsteds.1Til drift, udvikling og vedligehold af vores ene informationsbus søger Psykiatrifonden midler frasatspuljen til en indsats målrettet udsatte børn og unge i Region Nordjylland, i alt 13,5 mio. kr. fordelt påtre år.
Formål med informationsbussenDet overordnede formål med informationsbussen er at bidrage til forebyggelse af psykisksygdom og mistrivsel tidligt i livet ved at:Tilbyde en undervisningsindsats, der sætter fokus på børns handlekompetence, deresmentale sundhed og deres konkrete handlemuligheder.Informere om psykisk sygdom med henblik på at mindske den berøringsangst ogstigmatisering, der stadig er forbundet med psykisk sygdom.

Primær målgruppe: børn og unge

Den primære målgruppe er børn og unge i aldersgruppen 13-25 år. Vi ved, at en relativt stor gruppe børnog unge er berørt af pykisk mistrivsel enten personligt eller via deres omgivelser – vi ved også, at der ersocial ulighed i forekomsten af psykisk mistrivsel:
1
Wellejus, L., Madsen, A.L. & Nielsen, J.C., 2013. Tilbud til psykisk sårbare unge i Nordjylland. Psykiatrifonden og AarhusUniversitet.
1
Skolebørnsundersøgelsen viser, at 23 % af piger mellem 11-15 år og 17 % af drenge er trivselsmæssigtbelastede, det vil sige at de viser tre eller flere tegn på psykisk mistrivsel i deres daglige liv.2Enindikator for psykisk mistrivsel kan være, at man ikke kan lide at gå i skole, at man føler sig presset afskolearbejdet, at man føler sig ensom eller at man føler sig udenfor.Der er især en høj forekomst af psykisk mistrivsel blandt skolebørn fra indvandrer-og efterkom-merfamilier, eneforsørgerfamilier, børn fra lavere socialgrupper og børn med svage sociale relationer tilforældre og venner. Der er dermed social ulighed i psykisk mistrivsel – en ulighed som følger børnene,idet psykiske problemer og mistrivsel i børne- og ungdomsårene medfører forøget risiko for psykiskeproblemer i voksenlivet og for ikke at gennemføre en uddannelse og blive tilknyttet arbejdsmarkedet.3Mange børn vokser op i familier med psykisk sygdom. Omkring 200.000 danskere lider afdepression, omkring 200.000 af angst og omkring 300.000 af misbrug.4Børn af forældre med enpsykisk sygdom er belastede i deres hverdagsliv, hvilket blandt andet har betydning for deres indlæringog deres muligheder senere i livet. Desuden er børn af psykisk syge forældre i højere grad disponeredefor selv at udvikle en psykisk sygdom.5
Der er behov for tidlige, forebyggende indsatser tæt på børn og unges hverdag med henblik på at undgå, atbegyndende psykosociale vanskeligheder vokser sig store og komplekse samt bliver mere langvarige.6

Bussens undervisnings- og rådgivningstilbud til børn og unge

Bussen giver skolerne en unik mulighed for at sætte mental sundhed og forebyggelse af psykisk sygdom påskemaet i elevernes nærmiljø. Bussens faglige medarbejdere er uddannede psykologer, pædagoger oglærere, der i trygge rammer tilbyder kvalificeret undervisning – en undervisning som skoler og kommunersjældent har ressourcer til selv at mobilisere.Undervisningen giver ifølge evalueringer eleverne større viden om psykisk sygdom og handlemulighederbåde for dem selv og for familie og nærmeste omgangskreds.7Desuden peger evalueringerne på, ateleverne bliver mere villige til at søge hjælp i tilfælde af psykisk sygdom. Netop barnets egne kompetencertil at søge og modtage hjælp, samt handle konstruktivt i udfordrende situationer er én af de vigtigstebetingelser for en tidlig indsats overfor psykisk sygdom og mistrivsel.8
2
Skolebørnsundersøgelsen 2010. Redigeret af Mette Rasmussen og Pernille Due, Statens Institut for Folkesundhed, SyddanskUniversitet, København 2011.3Costello EJ, Foley DL & Angold A, 2006. 10-year research update review: the epidemiology of child and adolescent psychiatricdisorders: II. Developmental epidemiology. J Am Acad.Child Adolesc. Psychiatry, 44, 972-986.4Berthelsen, A., Munk-Jørgensen, P. & Bech, P., 2010. De psykiatriske diagnoser. Psykiatrifondens forlag.5Holstein BE, Damsgaard MT, Henriksen PW, Kjær C, Meilstrup C, Nelausen MK, Nielsen L, Rayce SB, Due. P. Psykisk mistrivselblandt 11-15-årige. Sundhedsstyrelsen, 2011.6Skovgaard AM.Forebyggelse.I: Hove Thomsen P, Skovgaard AM (red). Bøne- og ungdomspsykiatri – en lærebog om børn ogunges psykiske sygdomme. 3. udg. FaDL’s forlag, København 2012. Sundhedsstyrelsen 2011. Udviklingen i den børne- ogungdomspsykiatriske virksomhed 2007 – 2010.7
Det Nationale Analyse- og Forskningsinstitut for Kommuner og Regioner. Evaluering af Psykiatrifonden og TrygFondensInformationsbus i Region Nordjylland. En spørgeskemaundersøgelse blandt Informationsbussens elever. August 2012.8Jensen, Bjarne Bruun; Somovska, Venka. Involving students in learning and health promotion processes clarifying why? What?And how? Promot Educ. 2005;12:150-6.
2
Tilbuddet har desuden tilknyttet en personlig og en webbaseret rådgivningsfunktion (tabu.dk), hvoreleverne, pårørende eller fagprofessionelle kan få rådgivning af vores psykologer.

Sekundær målgruppe: voksne, der arbejder med børn og unge i hverdagen

Vores sekundære målgruppe er lærere og andre professionelle omkring børn og unge. En voksen kan gøreen afgørende forskel for et barn eller en ung, der mistrives. For at blive bedre til at identificere, kontakte oghandle på børn, som har psykisk sygdom inde på livet - personligt eller i familien - tilbyder vi lærere, PPR-psykologer, studievejledere, sagsbehandlere og andre professionelle gratis opkvalificering i form af kurser,eftermiddagsmøder og konferencer. Vi har oplevet en overvældende interesse for aktiviteterne. Sidste årdeltog sammenlagt over 1700 lærere og professionelle i vores aktiviteter. Dette stemmer dels overens meden kortlægning, hvor skoleledere vurderer, at ansatte på skolerne i bredt omfang mangler viden omområdet9, dels med det øgede krav om inklusion i folkeskolen.

2014-2017: Bussen skal køre i udsatte områder

De kommende tre år vil vi gerne gøre en særlig målrettet indsats overfor udsatte børn og unge i RegionNordjylland med henblik på at reducere uligheden i forekomsten af psykisk sygdom. Vi har gode erfaringermed denne målrettede indsats, som vi i perioder har afprøvet. Målgrupperne er skoler i kommuner, der haret højt socioøkonomisk nøgletal, dvs. hvor kommunen har et større udgiftsbehov til sociale ydelser set iforhold til gennemsnittet af landets kommuner. Desuden vil målgruppen være erhvervsskoler, hvor andelenaf unge med 'ondt i livet' – selvmordstanker, cutting, mobning og selvskadende adfærd er større end hosjævnaldrende.10Vi forventer at nå min. 5.500 elever i Region Nordjylland.

Finansiering

Bussen udgør et kvalificeret, efterspurgt og relevant tilbud for både børn, unge og fagprofessionelle. For atkunne opretholde, drifte og vedligeholde dette tilbud, ansøger Psykiatrifonden midler fra Satspuljerne.
9
Psykiatrifonden, 2013. En spørgeskemaundersøgelse til landets grundskoler om inklusion og mental sundhed.J C Nielsen, N U Sørensen: Når det er svært at være ung i DK - viden og råd om unges trivsel og mistrivsel. Center forUngdomsforskning. 2011.10
3
Nedenfor er angivet et budget for bussen i Region Nordjylland 2014-2016. Budgettet er baseret på sidsteårs udgifter samt anslåede udgifter til målretningen af indsatsen til socialt udsatte områder.Budget angivet i mio. kr. for undervisning af elever ogkursus af lærere i bussen.Bus drift, diesel, vedligehold, transport af medarbejderetil skoler og uddannelsesinstitutioner.Personaleudgifter: 4 undervisere (á 450.000), 1 chauffør(á 350.000), 1 akademisk medarbejder tilkoordinering/planlægning, kortlægning af socialt udsatteskoler, dokumentation og evaluering, (á 400.000),projektledelse (á 350.000)Udvikling og vedligehold af undervisningsmaterialerI alt20140,852,920150,852,920160,852,9
0,754,5
0,754,5
0,754,5
Bussen i Region Nordjylland er indtil udgangen af 2013 støttet af TrygFonden. Bussen i Region Hovedstadener indtil udgangen af 2013 støttet af private fonde, Indenrigs- og sundhedsministeriet samt satspuljerne. Seevt. budget for tidligere år, vedlagt som bilag.
4