Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 433
Offentligt
1274748_0001.png
1274748_0002.png
1274748_0003.png
1274748_0004.png
1274748_0005.png
1274748_0006.png
1274748_0007.png
1274748_0008.png
1274748_0009.png
1274748_0010.png
1274748_0011.png
1274748_0012.png
1UDKAST - HØRING AUGUST 2013
Forslagtil
Lov om ændring af sundhedsloven(Opfølgning på evaluering af kommunalreformen vedr. styrkelse af sundhedsaftaler og regionsråds muligheder for at samarbejde medoffentlige myndigheder og private virksomheder)§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretagesfølgende ændringer:1.§ 78, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Et regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningenaf fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og opgaver, der har tilknytning hertil, som regionsrådet lovligt kan varetageefter anden lovgivning, samt påtage sig dermed forbundne udgifter, jf. dog stk. 4.”2.I§ 78indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:”Stk. 4.Et regionsråds deltagelse i samarbejder med offentlige myndigheder og private virksomheder, jf. stk. 3, der medførerindskrænkning i regionsrådets beføjelser, skal godkendes af ministeren for sundhed og forebyggelse. Et samarbejde efter 1. pkt.,anses for godkendt, medmindre regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1 måned efter, at ministeren for sundhed ogforebyggelse har modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte reglerom, hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige oplysninger ikkeforeligger ved orienteringen. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, at bestemte former for samarbejde kanindgås uden godkendelse.”Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.3.I§ 78, stk.4,der bliver stk. 5, indsættes efter ”stk. 3”: ”og 4”.4.I§ 205, stk. 1,ændres ”aftaler” til: ”en sundhedsaftale”.5.I§ 205, stk. 2,ændres ”, hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne” til: ”de indsatsområder, sundhedsaftalen”.6.§ 205, stk. 3, affattes således:”Stk.3.Regionsrådet indsender sundhedsaftalen til Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen godkender aftalen vedrørende de i medføraf stk. 2 fastsatte indsatsområder.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014, jf. dog stk. 2 og stk. 3.Stk. 2.§ 1, nr. 1 - 3, træder i kraft 1. juli 2014.Stk. 3.De hidtil gældende regler i sundhedslovens § 205 finder fortsat anvendelse for indgåede sundhedsaftaler for perioden 2011-2014.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2UDKAST - HØRING AUGUST 2013
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1.2.IndledningLovforslagets hovedpunkter2.1 Regionråds muligheder for at samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder2.1.1 Gældende ret2.1.2. Overvejelser og forslag2.2 Styrkelse af sundhedsaftaler2.2.1. Gældende ret2.2.2. Overvejelser og forslagØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skema
3.4.5.6.7.8.9.
1. IndledningMed henblik på at styrke et sammenhængende sundhedsvæsen foreslås der med lovforslaget en række ændringer af sundhedslovenvedrørende sundhedsaftalerne mellem regionsråd og kommunalbestyrelser samt vedrørende regionsrådets muligheder for atsamarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder. Lovforslaget har til formål at følge op på ”Aftale mellemregeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative om: Rammer for justering afkommunalreformen (26. juni 2013)”, hvor der på sundhedsområdet bl.a. har været fokus på at understøtte sammenhængendepatientforløb og styrke samarbejdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis, på sundhedsområdet.De foreslåede ændringer skal foruden aftalen ses i lyset af ”Evaluering af kommunalreformen” (marts 2013), regeringenssundhedspolitiske udspil ”Mere borger, mindre patient – et stærkt fælles sundhedsvæsen” (maj 2013) samt regeringsudspillet omopfølgning på evalueringen af kommunalreformen ”Bedre kvalitet og samarbejde – Opfølgning på evalueringen afkommunalreformen” (juni 2013). En af konklusionerne i evalueringen af kommunalreformen er, at der på sundhedsområdeteksisterer en række snitfladeproblematikker, som går på tværs af myndigheder og sektorer. Det anbefales på den baggrund atforbedre det tværsektorielle samarbejde, bl.a. gennem en styrkelse af sundhedsaftalerne mellem regioner og kommuner samt ved atgive regionerne bedre muligheder for at indgå samarbejder med både offentlige og private aktører.På baggrund heraf foreslås det, at der fremover skal udarbejdes én sundhedsaftale i hver region – dvs. i alt fem sundhedsaftaler istedet for som i dag 98. Det indgår samtidig, at sundhedsaftalen skal tage afsæt i konkrete målsætninger, som aftales mellem regionerog kommuner, og at der skal fastsættes nye obligatoriske indsatsområder.Det foreslås ligeledes at give regionsrådene adgang til at deltage i selskaber m.v. på sundhedsområdet – såfremt de ikke indskrænkerregionsrådenes beføjelser – uden forudgående godkendelse af ministeren for sundhed og forebyggelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
3UDKAST - HØRING AUGUST 2013
2.1. Regionsråds muligheder for at samarbejde mellem offentlige myndigheder og private virksomheder2.1.1. Gældende retDet fremgår af regionslovens § 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 900 af 30. august 2012, at regionsrådene skal varetage sygehusvæsenetsopgaver og tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende sundhedspersoner. Herunder skal regionsrådene varetage opgaver,der ligger i naturlig tilknytning til regionrådets opgaver på sundhedsområdet i overensstemmelse med den lovgivning, der regulererområdet, dvs. sundhedsloven og regler fastsat i medfør heraf. Regionsrådene kan ikke påtage sig andre opgaver på sundhedsområdetend de opgaver, der efter sundhedsloven er henlagt til regionsrådene. Sundhedslovens § 78, stk. 3 – 5, vedrørende regionsrådetssamarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder skal ses i lyset af dette, således at der i sundhedsloven efterkommunalreformen fortsat var hjemmel til at videreføre eksisterende samarbejder - som tidligere var hjemlet ikommunalfuldmagtsreglerne - mellem amterne i kommunale selskaber, eller mellem det offentlige sygehusvæsen og privatevirksomheder samt dels at skabe grundlag for lignende samarbejder i fremtiden.På den baggrund fremgår det af § 78, stk. 3, at et regionsråd efter godkendelse af ministeren for sundhed og forebyggelse kansamarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen af fælles opgaver efterafsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og påtage sig dermed forbundne udgifter. Afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI omhandler bl.a.sygehusydelser, præhospital indsats, befordring og befordringsgodtgørelse, kvalitetsudvikling og patientsikkerhed, samarbejde ogplanlægning og sundhedsberedskab.Videre fremgår det af § 78, stk. 3, at et regionsråd med andre regionsråd og kommunalbestyrelser kan deltage i samarbejder, dermedfører indskrænkning i regionsrådets beføjelser. Et sådant samarbejde anses for godkendt, medmindre regionsrådet modtagerafslag på godkendelse inden 1 måned efter, at ministeren for sundhed og forebyggelse har modtaget orientering fra regionsrådet omsamarbejdet. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde,herunder om udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige oplysninger ikke foreligger ved orienteringen. Ministeren kan desudenfastsætte regler om, at bestemte former for samarbejde kan indgås uden godkendelse.I medfør af § 78, stk. 4, kan en kommunalbestyrelse deltage i samarbejder efter stk. 3, når samarbejdet tillige varetager opgaver, somkommunerne lovligt kan varetage. Der gælder ikke tilsvarende mulighed for et regionsråd. Et regionsråd kan således efter § 78, stk.3, alene deltage i samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, om løsningen af fællesopgaver efter sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI.Efter § 78, stk. 3, kan et regionsråd således ikke – forudsat godkendelse fra ministeren for sundhed og forebyggelse – i dag etablere etinteressentskab, der kan levere ydelser – eksempelvis mad – til både regionsrådets sygehuse, der drives efter sundhedsloven, ogsociale institutioner, som drives af regionsrådet med hjemmel i anden lovgivning, hvorimod interessentselskabet, hvis dette erindgået med en kommunalbestyrelse, vil kunne levere til en kommunalbestyrelses sociale institutioner, der drives med hjemmel ianden lovgivning.Det bemærkes, at sundhedslovens § 78, stk. 3, om et regionsråds deltagelse i samarbejder med offentlige myndigheder og privatevirksomheder er reguleret ud fra samme principper, som er fastsat i § 60 i lov om kommunernes styrelse. Det følger heraf, at idet etsamarbejde i kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, indebærer en indskrænkning i de samarbejdendekommuners beføjelser, da kommunalbestyrelsen afgiver beføjelser til samarbejdet, er der tale om en fravigelse af lovgivningensregler om kommunernes stedlige og faglige forvaltningsområde og et brud med grundprincippet i § 2 i lov om kommunernes styrelse,hvorefter kommunalbestyrelsen er den kompetente og ansvarlige myndighed for alle kommunens anliggender.Regionsrådets overladelse af beføjelser til samarbejdet er således en fravigelse af sundhedslovens regler om regionsrådets stedlige ogfaglige ansvar for varetagelsen af opgaver efter sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og et brud med princippet om, atregionsrådet er den kompetente og ansvarlige myndighed for disse opgaver. På den baggrund blev § 78, stk. 3, præciseret i 2006,således at det udtrykkeligt fremgik af § 78, at regionsrådets deltagelse i samarbejder efter sundhedslovens § 78, stk. 3, kan omfattesamarbejder, der medfører indskrænkning i regionsrådets beføjelser, herunder samarbejder, der svarer til et kommunalt fællesskab, jf.
4UDKAST - HØRING AUGUST 2013§ 60 i lov om kommunernes styrelse, jf. lov nr. 1556 af 20. december 2006 om ændring af sundhedsloven, lov om klage- ogerstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om apoteksvirksomhed.I forbindelse med ændringen af § 78, stk. 3, blev det bemærket, at samarbejder, der medfører indskrænkning i regionsrådetsbeføjelser, omfatter samarbejder, hvorved der oprettes et selvstændigt styrelsesorgan – svarende til kommunale fællesskaber – menomfatter også andre samarbejder, hvorved kompetence overføres fra regionsrådet f.eks. til et andet regionsråd.De nærmere regler om regionsråds samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabsform, omløsningen af fælles opgaver vedrørende sygehusydelser, øvrige ydelser og tilskud, præhospital indsats og befordring, udvikling ogforskning, samarbejde og planlægning samt vedrørende sundhedsberedskab, jf. sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI, erudmøntet i §§ 11 – 15 i bekendtgørelse nr. 905 af 1. juli 2011 om regionernes adgang til levering af sygehusydelser m.v. til offentligemyndigheder og private virksomheder samt regionernes adgang til at indgå i samarbejder med offentlige myndigheder og privatevirksomheder. I bekendtgørelsen er det bl.a. eksplicit fastsat, at regionsrådet ikke kan indgå i samarbejder, som har til formål at opnåfortjeneste.Det bemærkes, at de ansøgninger, som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget i medfør af § 78, stk. 3, bl.a. haromhandlet oprettelse af interessentselskaber, hvor et regionsråd har ønsket at oprette et selskab med en eller flere kommuner.Eksempelvis et sundhedshus, et fælleskøkken, et madproduktionsselskab og løsning af ambulanceberedskabsopgaver.2.1.2. Overvejelser og lovforslagI medfør af regionslovens § 5 skal regionsrådet i overensstemmelse med reglerne på sundhedsområdet varetage sygehusvæsenetsopgaver og tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende sundhedspersoner, herunder varetage opgaver, der ligger i naturligtilknytning til regionens opgaver på sundhedsområdet.Følgende fremgår af ”Evalueringen af kommunalreformen” fra udvalget om evaluering af kommunalreformen (marts 2013):”Efter sundhedslovens § 78, stk. 3, kan et regionsråd med sundhedsministerens godkendelse indgå i samarbejder med offentligemyndigheder og private virksomheder om løsning af nærmere bestemte opgaver efter sundhedsloven. Bestemmelsen indebærersåledes, at en region, som ønsker at deltage i et selskab, en forening, en fond mv., der varetager de omhandlede opgaver eftersundhedsloven, skal anmode sundhedsministeren om godkendelse heraf. Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse om regionernesadgang til levering af sygehusydelser mv. til offentlige myndigheder og private virksomheder samt regionernes adgang til at indgå isamarbejder med offentlige myndigheder og private virksomheder. Udvalget foreslår, at reglerne på området lempes, således atregioners deltagelse i selskaber mv. omfattet af sundhedsloven ikke længere kræver forudgående ministergodkendelse. Der henvisesherved til, at regioner i øvrigt i medfør af myndighedsfuldmagten har en almindelig adgang til (dvs. på andre områder endsundhedsområdet) at samarbejde med andre, herunder i selskabsform, om løsning af regionale opgaver, uden at det krævergodkendelse. I det omfang, der er tale om samarbejder, som indebærer indskrænkning i regionens beføjelser, bør disse dog fortsatgodkendes af sundhedsministeren, jf. herved princippet i § 60 i den kommunale styrelseslov, hvorefter også kommuners deltagelse isådanne aftaler kræver forudgående godkendelse.”På den baggrund er det regeringens opfattelse, at regionsrådene skal bedre muligheder for at indgå i samararbejder med offentligemyndigheder og private virksomheder. De foreslåede ændringer af sundhedslovens § 78, stk. 3 – 5, tilsigter at styrke mulighedernefor dette, således at regionsrådene får mulighed for at deltage i selskaber mv. på sundhedsområdet – såfremt de ikke indskrænkerregionernes beføjelser – uden forudgående godkendelse af ministeren for sundhed og forebyggelse. Med forslaget ønsker regeringenat således at øge regionsrådenes muligheder for smidigt at indgå i relevante samarbejder, og forslaget tilsigter således atafbureaukratisere adgangen til at etablere offentlig-privat samarbejde på sundhedsområdet.Udgangspunktet efter § 78, stk. 3, vil være, at et regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder,herunder i selskabsform, om løsningen af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og påtage sig dermed forbundneudgifter. Hvor samarbejdet medfører indskrænkning i regionsrådets beføjelser, skal samarbejdet godkendes af ministeren for sundhedog forebyggelse. Som hidtil anses et samarbejde for godkendt, medmindre regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1måned efter, at ministeren for sundhedsministeren har modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet.
5UDKAST - HØRING AUGUST 2013
Med henblik på at sikre hensigtsmæssige rammer for regionsråds deltagelse i samarbejder med offentlige myndigheder og privatevirksomheder foreslås det desuden med ændringen af § 78, stk. 3, at de fælles opgaver, som regionsrådet kan indgå samarbejde om,ikke begrænses til sundhedslovens afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI som i dag. Men at samarbejdet også kan vedrøre løsning af fællesopgaver, der har tilknytning til afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og som regionsrådet lovligt kan varetage efter anden lovgivning. Medden foreslåede ændring vil et regionsråd dermed have mulighed for at deltage i samarbejder vedrørende fælles opgaver påsundhedsområdet, hvor også andre områder, eksempelvis socialområdet, kan have gavn af at indgå i samarbejdet. Det kan dreje sigom områder, som er relevante i forhold til institutionernes drift, herunder madproduktion, vaskeri eller lign. Der kan fortsat alenesamarbejdes om opgaver, som regionsrådet lovligt varetager.Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelserne i den nuværende § 78, stk. 3, vedrørende samarbejder som medfører indskrænkning iregionsrådets beføjelser, videreføres med uændret ordlyd i det foreslåede § 78, stk. 4, således at ministeren for sundhed ogforebyggelse kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om udsættelse af fristen, såfremt denødvendige oplysninger ikke foreligger ved orienteringen. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, atbestemte former for samarbejde kan indgås uden godkendelse. Bestemmelserne forventes udmøntet som i dag, dog justeret i forholdtil det foreslåede nye stk. 3 i § 78.Det bemærkes i øvrigt, at bekendtgørelse nr. 905 af 1. juli 2011 om regionernes adgang til levering af sygehusydelser m.v. tiloffentlige myndigheder og private virksomheder samt regionernes adgang til at indgå i samarbejder med offentlige myndigheder ogprivate virksomheder – forudsat lovens vedtagelse – vil blive justeret i overensstemmelse med nærværende lovforslag.2.2. Styrkelse af sundhedsaftaler2.2.1. Gældende retDet følger af sundhedslovens § 205, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 med senere ændringer, at regionsrådet ogkommunalbestyrelserne i regionen skal indgå sundhedsaftaler om varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet. De 98sundhedsaftaler er således politiske aftaler om, hvorledes regionsrådene og kommunalbestyrelserne samarbejder om løsning afopgaver på sundhedsområdet.Bestemmelsen blev indført med lov nr. 546 af 24. juni 2005 (sundhedsloven) i forlængelse af kommunalreformen. Afbemærkningerne til lovforslaget fremgår, at regionsrådet skal indgå sundhedsaftaler med alle regionens kommunalbestyrelser, samt atformålet med sundhedsaftalerne er at sikre samordning og sammenhæng for de patientforløb, der går på tværs af de tomyndighedsniveauer, regioner og kommuner, jf. lovforslag nr. L 74 fremsat den 24. februar 2005.I medfør af sundhedslovens § 204 skal regionsrådet i samarbejde med kommunalbestyrelserne i regionen nedsætte etsundhedskoordinationsudvalg vedrørende den regionale og kommunale indsats på sundhedsområdet og om indsatsen forsammenhæng mellem sundhedssektoren og de tilgrænsende sektorer. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf. lovforslag nr. L 74fremsat den 24. februar 2005, fremgår, at sundhedskoordinationsudvalget sammensættes af repræsentanter for regionen, kommunernei regionen og praksissektoren. Det fremgår ligeledes, at det er hensigten, at sundhedskoordinationsudvalget bl.a. skal drøfte ogeventuelt forhandle de sundhedsaftaler, som regionsrådet og kommunalbestyrelserne skal indgå i medfør af lovens § 205 samtløbende følge parternes opfølgning på aftalerne.Det følger af sundhedslovens § 205, stk. 2, at ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om, hvilkeindsatsområder sundhedsaftalerne skal omfatte. Af bekendtgørelse nr. 778 af 13. august 2009 om sundhedskoordinationsudvalg ogsundhedsaftaler fremgår, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne som minimum skal indgå aftale vedr. indlæggelses- ogudskrivningsforløb, træningsområdet, behandlingsredskaber og hjælpemidler, forebyggelse og sundhedsfremme, indsatsen formennesker med psykiske lidelser og opfølgning på utilsigtede hændelser. Det fremgår ligeledes af bekendtgørelsen, at regioner ogkommuner kan indgå aftaler udover de obligatoriske indsatsområder.I medfør af sundhedslovens § 205, stk. 3, skal den del af sundhedsaftalerne, som vedrører de obligatoriske indsatsområder, indsendestil Sundhedsstyrelsen til godkendelse. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at godkendelsen vil afhænge af, om der er
6UDKAST - HØRING AUGUST 2013indgået aftaler på de områder, der er udmeldt som obligatoriske. Godkendelsen vi ligeledes ske i overensstemmelse med de krav, derer fastsat ved bekendtgørelsens § 6. Af bekendtgørelsens § 6 fremgår derudover, at regionsrådet skal indsende sundhedsaftalerne tilSundhedsstyrelsen til godkendelse inden udgangen af januar i valgperiodens andet år. Væsentlige ændringer af aftalerne indsendesløbende til Sundhedsstyrelsen med henblik på godkendelse. Såfremt Sundhedsstyrelsen ikke inden 2 måneder efter modtagelsen af ensundhedsaftale har gjort indsigelse, betragtes aftalen som godkendt. Kan Sundhedsstyrelsen ikke godkende en aftale, tilkendegiverSundhedsstyrelsen overfor aftaleparterne, hvori manglerne består. Det påhviler herefter regionsrådet og kommunalbestyrelsen atændre aftalen og indsende den til godkendelse inden for en af Sundhedsstyrelsen fastsat tidsfrist.Det bemærkes desuden, at Sundhedsstyrelsen i medfør af bekendtgørelsens § 8 har udsendt en vejledning omsundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler, herunder om de nærmere rammer og procedurer for indsendelse af sundhedsaftalertil Sundhedsstyrelsens godkendelse, jf. vejledning nr. 9698 af 21. august 2009 om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.I forhold til almen praksis skal desuden bemærkes, at der med ændring af sundhedsloven (lov nr. 904 af 4. juli 2013) bliver indsat enny bestemmelse (§ 57 b, stk. 2), der indebærer, at alment praktiserende læger, der behandler gruppe-1 sikrede patienter, bliverforpligtede til at udøve deres virksomhed i overensstemmelse med de sundhedsaftaler, der er indgået mellem regioner og kommuner,herunder forløbsprogrammer m.v., der indgår som en del af sundhedsaftalerne. Ministeren for sundhed og forebyggelse erbemyndiget til at sætte bestemmelsen i § 57, b, stk. 2, som endnu ikke er trådt i kraft, hvilket vil ske senest den 1. september 2013.2.1.2. Overvejelser og lovforslagSundhedsaftalerne udgør i dag den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner ogregioner, herunder almen praksis.Det fremgår af evalueringen af kommunalreformen fra marts 2013, at sundhedsaftalerne generelt er et velegnet redskab til at sikredialog og samarbejde mellem kommuner og regioner, samt at der har været en positiv udvikling i samarbejdet og i indholdet af dekonkrete aftaler fra de første sundhedsaftaler til de nuværende sundhedsaftaler, som gælder for perioden 2011-2014. Det påpeges dogogså, at sundhedsaftalerne i deres nuværende form og tilrettelæggelse har en række svagheder i forhold til at sikre tværgåendesamarbejde og koordination mellem sygehuse, de kommunale sundhedstilbud og almen praksis. Der er således behov for at sikrestørre ensartethed i det tværsektorielle samarbejde og at gøre det mere forpligtende. Der er ligeledes behov for at styrkeimplementeringen af og indføre en mere systematisk opfølgning på sundhedsaftalerne. Det påpeges endvidere, at der er behov for atvidereudvikle sundhedsaftalernes obligatoriske indsatsområder, så de i højere grad tilpasses og fokuseres på de overordnedetendenser i sundhedsvæsenet.På den baggrund indgår det i regeringens sundhedspolitiske udspil ”Mere borger, mindre patient – et stærkt fælles sundhedsvæsen”(maj 2013) og udspillet om opfølgning på evaluering af kommunalreformen ”Bedre kvalitet og samarbejde” (juni 2013), atsundhedsaftalerne skal styrkes. Med ”Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance ogKonservative om: Rammer for justering af kommunalreformen (26. juni 2013)” er der enighed omat skabe øget sammenhæng for borgeren, herunder ved at gå fra 98 til 5 sundhedsaftaler.Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås, at der fremover skal udarbejdes én sundhedsaftale i hver region – dvs. i alt fem sundhedsaftaler– om varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet. Sundhedsaftalen skal indgås af regionsrådet og alle kommunalbestyrelser iregionen én gang i hver valgperiode.Formålet med bestemmelsen er at styrke det sammenhængende sundhedsvæsen og sikre større ensartethed i det tværsektoriellesamarbejde, så borgerne oplever sammenhæng i deres forløb og sikres tilbud af høj faglig kvalitet.Grundlaget for samarbejdet er således én fælles sundhedsaftale i hver region. Med henblik på at kunne tage højde for lokale forholdinden for den enkelte region kan en enkelt kommune eller flere kommuner i fællesskab aftale yderligere med regionsrådet i forhold tilde obligatoriske indsatsområder, eksempelvis i forhold til lokale udviklingsprojekter. Der vil således være mulighed for at udarbejdesupplerende aftaler, som dog ikke kan træde i stedet for eller have forrang for sundhedsaftalen mellem regionsrådet ogkommunalbestyrelserne i regionens geografiske område. En sådan supplerende aftale kan fx udarbejdes som bilag til
7UDKAST - HØRING AUGUST 2013sundhedsaftalen. Det bemærkes, at denne mulighed for at tage højde for lokale projekter eller forhold er i overensstemmelse medudspillet ”Bedre kvalitet og samarbejde – Opfølgning på evaluering af kommunalreformen” (juni 2013).Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen kan desuden fortsat indgå frivillige aftaler om andre temaer end de obligatoriskeindsatsområder.Sundhedskoordinationsudvalget, som er nedsat i henhold til sundhedslovens § 204, har til opgave at udarbejde udkast tilsundhedsaftalen. Derudover vil det i lyset af de foreslåede ændringer af § 205 være sundhedskoordinationsudvalgets opgave atunderstøtte, at regionsrådet og alle regionens kommunalbestyrelser kan godkende aftalen. Sundhedsaftalen er således fortsat enpolitisk aftale, som skal godkendes af regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen.Det forudsætter en åben og inddragende proces i regi af Sundhedskoordinationsudvalget og en tæt koordinering kommunerneimellem med henblik på at sikre regionalt og kommunalt ejerskab til sundhedsaftalen.Det foreslås videreført, at ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om de indsatsområder,som sundhedsaftalen som minimum skal omfatte. Indsatsområderne skal generelt understøtte sammenhængende patientforløb påtværs af sygehuse, de kommunale tilbud og almen praksis og være rettet mod de overordnede udfordringer og udviklingstendenserfor det tværsektorielle samarbejde, herunder det stigende antal ældre medicinske patienter og personer med kronisk sygdom,udviklingen af det borgernære sundhedsvæsen, øget it-understøttelse m.v.Forudsat lovens vedtagelse vil der, jf. lovforslagets § 205, stk. 2, blive fastsat regler om, at der bl.a. skal indgås sundhedsaftaler, derdækker forebyggelse, behandling og pleje, rehabilitering og træning samt sundheds-it. Sundhedsaftalen skal både omfatte borgeremed somatiske lidelser og borgere med psykiske lidelser, herunder både børn, unge og voksne. Samtidig kan sundhedsaftalen havefokus på bl.a. ulighed, inddragelse af borgere, patienter og pårørende og fleksibel brug af sundhedsvæsenets ressourcer på tværs afsektorer.Det vil ligeledes ved bekendtgørelse blive fastsat regler om, at sundhedskoordinationsudvalget i regionen forpligtes til som led isundhedsaftalen at opstille konkrete målsætninger for samarbejdet på sundhedsområdet og inden for de enkelte indsatsområder.Målsætningerne kan bl.a. opstilles med udgangspunkt i de nationale indikatorer for sundhedsaftalerne, ligesom der er mulighed for atsupplere med yderligere målsætninger inden for den enkelte region. Samtidig vil der blive fastsat regler om, atsundhedskoordinationsudvalget en gang årligt gennemgår sundhedsaftalen og vurderer behovet for at revidere aftalens indhold.Formålet hermed er at styrke implementeringen af og opfølgningen på sundhedsaftalen samt at tage højde for nye behov ogudviklingstendenser i løbet af aftalens gyldighedsperiode.Efter den foreslåede § 205, stk. 3, indsender regionsrådet den indgåede sundhedsaftale til Sundhedsstyrelsen til godkendelse.Godkendelsen vil afhænge af, om regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen har indgået aftale på de områder, der er udmeldtsom obligatoriske i overensstemmelse med de krav, der fremgår af bekendtgørelsen og de anvisninger, der er angivet iSundhedsstyrelsens vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler, og som følger af Sundhedsstyrelsens øvrigesundhedsfaglige anbefalinger.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen som i dag vil udstede en vejledning om sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDet fremgår af ”Bilag 1: Økonomi – Opfølgning på evaluering af kommunalreformen” til ”Aftale mellem regeringen, Venstre, DanskFolkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Konservative om: Rammer for Justering af Kommunalreformen (26. juni 2013)” underpunktet ”Styrkelse af sundhedsaftaler”, at: ”Det medfører en afbureaukratisering at gå fra 98 til 5 sundhedsaftaler, idet der derved vilskulle anvendes færre administrative ressourcer i kommunerne, regionerne og staten. Implementeringen af det styrkede fokus påopfølgning på sundhedsaftalerne, herunder udvikling af indikatorer og fælles målsætninger, indbefatter på den anden side et øgetadministrativt ressourceforbrug. Samlet set forventes der et uændret administrativt ressourceforbrug på området.” Det er herudover
8UDKAST - HØRING AUGUST 2013Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses forventning, at de foreslåede ændringer af § 205 om sundhedsaftaler vil medføre enforbedring og effektivisering af den decentrale varetagelse af opgaverne på sundhedsområdet.Forslaget vurderes ikke at have øvrige økonomiske eller betydende administrative konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.fl.:9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser / mindreudgifterDet medfører enafbureaukratisering at gå fra 98til 5 sundhedsaftaler, idet derderved vil skulle anvendesfærre administrative ressourceri kommunerne, regionerne ogstaten. Det er herudoverMinisteriet for Sundhed ogForebyggelses forventning, atde foreslåede ændringer af §205 om sundhedsaftaler vilmedføre en forbedring ogeffektivisering af dendecentrale varetagelse afopgaverne påsundhedsområdet.Forslaget vurderes ikke at haveøvrige økonomiske ellerbetydende administrativekonsekvenser for det offentlige.Økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenserIngenIngenIngenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterImplementeringen af detstyrkede fokus på opfølgningpå sundhedsaftalen, herunderudvikling af indikatorer ogfælles målsætninger,indbefatter et let øgetadministrativtressourceforbrug. Samlet setvurderes forslaget at indebæreet uændret administrativtressourceforbrug.
Økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige
9UDKAST - HØRING AUGUST 2013for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter,
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 -3 (§ 78, stk. 3-5)Det følger af den foreslåede § 78, stk. 3, at et regionsråd kan samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder,herunder i selskabsform, om løsningen af fælles opgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og opgaver, der har tilknytning tilafsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og som regionsrådet lovligt kan varetage efter anden lovgivning samt påtage sig dermed forbundneudgifter. Dog skal ministeren for sundhed og forebyggelse godkende et regionsråds deltagelse i samarbejder med offentligemyndigheder og private virksomheder, der medfører indskrænkning i regionsrådets beføjelser, jf. den foreslåede § 78, stk. 4. Etsamarbejde efter 1. pkt., anses for godkendt, medmindre regionsrådet modtager afslag på godkendelse inden 1 måned efter, atministeren for sundhedsministeren har modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet.I den foreslåede § 78, stk. 4, foreslås det desuden, at bemyndigelsesbestemmelserne i den nuværende § 78, stk. 3, videreføres meduændret ordlyd i det foreslåede § 78, stk. 4, således at ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, hvilkeoplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om udsættelse af fristen, såfremt de nødvendige oplysninger ikke foreligger vedorienteringen. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om, at bestemte former for samarbejde kan indgås udengodkendelse. Bestemmelserne forventes udmøntet som i dag, dog justeret i forhold til det foreslåede nye stk. 3 i § 78.I forhold til godkendelser af ansøgninger, som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har truffet afgørelse om, inden ikrafttrædenaf forslagets § 1, nr. 3-5, bemærkes det, at godkendelserne fortsat vil være gyldige. Såfremt der ændres i vilkår, der er enforudsætning for ministeriets afgørelse vil ansøgning skulle indsendes på ny afhængigt af, om samarbejdet indebærer enindskrænkning i regionsrådets beføjelser.Der henvises i øvrigt de almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.2.Til nr. 4-6 (§ 205, stk. 1-3)Med forslaget præciseres det, at der fremover skal udarbejdes 5 sundhedsaftaler (én i hver region) i stedet for 98 (en for hverkommune). Regionsrådet og alle regionens kommunalbestyrelser skal fremover indgå én sundhedsaftale om varetagelsen af opgaverpå sundhedsområdet en gang i hver valgperiode. Sundhedskoordinationsudvalget får til ansvar at udarbejde sundhedsaftalen og til atbidrage til at understøtte godkendelse fra regionsrådet og alle regionens kommunalbestyrelser. Sundhedsaftalen er fortsat en politiskaftale, som skal godkendes af regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen.Med henblik på at kunne tage højde for lokale forhold inden for den enkelte region vil en enkelt kommunalbestyrelse (eller flerekommunalbestyrelser i fællesskab) kunne aftale yderligere med regionsrådet i forhold til de obligatoriske indsatsområder,eksempelvis i forhold til lokale udviklingsprojekter. Der vil således være mulighed for at udarbejde supplerende aftaler, som dog ikkekan træde i stedet for eller have forrang for sundhedsaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionens geografiskeområde. En sådan supplerende aftale kan fx udarbejdes som bilag til sundhedsaftalen. Regionsrådet og kommunalbestyrelserne iregionen kan desuden fortsat indgå frivillige aftaler om andre temaer end de obligatoriske indsatsområder.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter § 205, stk. 2, nærmere regler om de indsatsområder, som sundhedsaftalenskal omfatte. Indsatsområderne skal generelt understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, de kommunalesundhedstilbud og almen praksis og være rettet mod de overordnede udfordringer og udviklingstendenser for det tværsektoriellesamarbejde.
10UDKAST - HØRING AUGUST 2013Det følger af § 205, stk. 3, at regionsrådet indsender sundhedsaftalen til Sundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen godkender aftalenvedrørende de i medfør af stk. 2 fastsatte indsatsområder.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.2.2.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014 for så vidt angår de foreslåede ændringer vedr. sundhedsaftaler, jf. forslagets §1, nr. 4-6. Ændringerne i forslagets § 1, nr. 1 - 3, om regionsrådenes mulighed for at indgå samarbejder foreslås at træde i kraft 1. juli2014.I forhold til sundhedsaftaler indgået for perioden 2011-2014 foreslås det i stk. 3, at de foreslåede ændringer ikke omfatter disse,således at de foreslåede ændringer finder anvendelse for de kommende sundhedsaftaler, som skal indgås i 2014 og dække perioden2015-2018.Til § 3Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke finder anvendelse for Grønland ogFærøerne.
11UDKAST - HØRING AUGUST 2013
Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

Lovforslaget

§1

I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13.juli 2010, som senest ændret ved lov nr. xx af yy2013, foretages følgende ændringer:

§ 78.

Stk. 3.Et regionsråd kan efter indenrigs- ogsundhedsministerens godkendelse samarbejde medoffentlige myndigheder og private virksomheder,herunder i selskabsform, om løsningen af fællesopgaver efter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og påtagesig dermed forbundne udgifter. Et regionsråd kanherunder deltage med andre regionsråd ogkommunalbestyrelser i samarbejder, der medførerindskrænkning i regionsrådets beføjelser. Etsamarbejde efter 1. pkt., jf. tillige 2. pkt., anses forgodkendt, medmindre regionsrådet modtager afslagpå godkendelse inden 1 måned efter, at indenrigs-og sundhedsministeren har modtaget orientering fraregionsrådet om samarbejdet. Indenrigs- ogsundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvilkeoplysninger orienteringen skal indeholde, herunderom udsættelse af fristen, såfremt de nødvendigeoplysninger ikke foreligger ved orienteringen.Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætteregler om, at bestemte former for samarbejde kanindgås uden godkendelse.Stk. 4.En kommunalbestyrelse kan deltage isamarbejder efter stk. 3, når samarbejdet tilligevaretager opgaver, som kommunerne lovligt kanvaretage. Kommunalbestyrelsen kan herunderdeltage med regionsråd og andrekommunalbestyrelser i samarbejder, der medførerindskrænkning i kommunalbestyrelsens beføjelser.Stk. 5.Et regionsråd kan efter indenrigs- ogsundhedsministerens godkendelse påtage sigopgaver og dermed forbundne udgifter, som ikke eromfattet af denne lov, såfremt det har væsentligbetydning for varetagelsen af regionsrådets opgaverefter afsnit VI, XI, XII og XIV-XVI.

§ 205.

Regionsrådet og kommunalbestyrelserne iregionen indgår aftaler om varetagelsen af opgaverpå sundhedsområdet.

1.

§ 78, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Et regionsråd kan samarbejde med offentligemyndigheder og private virksomheder, herunder iselskabsform, om løsningen af fælles opgaver efterafsnit VI, XI, XII og XIV-XVI og opgaver, der hartilknytning hertil, som regionsrådet lovligt kanvaretage efter anden lovgivning, samt påtage sigdermed forbundne udgifter, jf. dog stk. 4.”

2.

I§ 78indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:”Stk. 4.Et regionsråds deltagelse i samarbejder medoffentlige myndigheder og private virksomheder, jf.stk. 3, der medfører indskrænkning i regionsrådetsbeføjelser, skal godkendes af ministeren forsundhed og forebyggelse. Et samarbejde efter 1.pkt., anses for godkendt, medmindre regionsrådetmodtager afslag på godkendelse inden 1 månedefter, at ministeren for sundhed og forebyggelse harmodtaget orientering fra regionsrådet omsamarbejdet. Ministeren for sundhed ogforebyggelse kan fastsætte regler om, hvilkeoplysninger orienteringen skal indeholde, herunderom udsættelse af fristen, såfremt de nødvendigeoplysninger ikke foreligger ved orienteringen.Ministeren for sundhed og forebyggelse kanfastsætte regler om, at bestemte former forsamarbejde kan indgås uden godkendelse.”Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.

3.

I§ 78, stk.4,der bliver stk. 5, indsættes efter ”stk.3”: ”og 4”.

4.

I§ 205, stk. 1,ændres ”aftaler” til: ”ensundhedsaftale”.

5.

I§ 205, stk. 2,ændres ”, hvilke indsatsområder
12UDKAST - HØRING AUGUST 2013Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætternærmere regler om, hvilke indsatsområdersundhedsaftalerne skal omfatte.Stk. 3.Aftaler vedrørende indsatsområder, som eromfattet af de af indenrigs- og sundhedsministerennærmere fastsatte regler efter stk. 2, indsendes tilSundhedsstyrelsen til godkendelse.sundhedsaftalerne” til: ”de indsatsområder,sundhedsaftalen”.

6.

§ 205, stk. 3, affattes således:”Stk.3.Regionsrådet indsender sundhedsaftalen tilSundhedsstyrelsen. Sundhedsstyrelsen godkenderaftalen vedrørende de i medfør af stk. 2 fastsatteindsatsområder.”

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014, jf.dog stk. 2 og stk. 3.Stk. 2.§ 1, nr. 1 - 3, træder i kraft 1. juli 2014.Stk. 3.De hidtil gældende regler i sundhedslovens §205 finder fortsat anvendelse for indgåedesundhedsaftaler for perioden 2011- 2014.

§3

Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.