Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1171328_0001.png
1171328_0002.png
[Skriv tekst]
SundhedsudvalgetFolketingetChristiansborg1420 København K
26. oktober 2012
Til SundhedsudvalgetTrods stor opmærksom på truslen om afspecialisering af hjerneskadeområdet – fra politisk side, imedierne, fra såvel kommuner som regioner og ikke mindst fra de ramte selv, deres familier ogpårørendeorganisationerne - forholder det sig sådan, at situationen for de mest specialiseredesituationenhjerneskadecentre, Center for Hjerneskade og Vejlefjord, fortsat er særdeles usikker. Der ersåledes behov for fokuseret opmærksom på dette område for ikke at miste de kompetencer, somer opbygget i de seneste 27 år.Vi vil gerne gøre opmærksom på, at kommunerne på mange områder inden forernehjerneskaderehabilitering løfter opgaverne på god og helt forsvarlig vis – det gælder især denmeget store gruppe af borgere, der har behov for hjemmetræning og vedligeholdelsestræning.Kommunerne kan her have behov for supervision og støtte fra de specialiserede centre, hvilketnerneder løbende kan indgås aftaler om. Vi er selvfølgelig enige i dette behov og medvirker fortsatgerne hertil.Vores fokus er primært på gruppen af borgere, som er ramt af så komplekse skader, at de efterramtsygehusopholdet har behov for en specialiseret, intensiv og tværfaglig indsats. På årsbasis visiteressamlet ca. 400 ramte til Center for Hjerneskade og Vejlefjord. Det er den gruppe, vi taler om.Vi ser følgende problemstillinger:lemstillinger:- trods KLs anbefaling om at anvende de specialiserede tilbud i komplekse sager fortsætter denkommunale hjemtagning af borgerne i stadigt stigende omfang. KL mener, at det er kommunerne,der skal visitere til de specialiserede tilbud, hvilket vi ikke mener er en holdbar løsning.hvilketVisitationen bør derimod fortsat ske ud en lægefaglig vurdering.- borgerne får mindre intensive, ikke tværfaglige tilbud i kommunalt regi med kompetencetab tilikke-tværfagligefølge, tab af arbejdsevne, langvarige ikkeikke-fokuserede forløb og virkninger efter hjerneskade derpåvirker den samlede familie unødigt negativt.- kommuner hjemtager borgere til egne tilbud, der ikke råder over den rette faglighed og ikkebygger på evidensbaseret tilgang (f.eks. hjerneskadetilbud uden neuropsykologer).neuropsykologer).- som en konsekvens af fritvalgsrammens økonomiske begrænsning, er der eksempler på, atkommunerne henstiller til sygehusene om ikke at henvise til de specialiserede tilbud, hvorvedborgerne ikke får adgang til sygehusfinansieret undersøgelse og behandling.- kommunernes sagsbehandling er præget af langsommelighed, der ofte unødigt medførerusikkerhed og økonomiske problemer for den hjerneskadede borger – og kan ende med unødigførtidspensionering.- den neurofaglige opkvalificering af kommunerne (via puljemidlerne på 150 mio kr) er nu i gang ikommunerneen del kommuner. Kommunerne får her øget det basale vidensniveau og bedret koordineringen,
[Skriv tekst]
hvilket vil give mere smidige forløb, men kommunerne vil dog ikke på baggrund afopkvalificeringen blive i stand til at varetage optræningen af borgere med komplekse følger.- der er stærk tendens til opdeling i A og B hold, hvor omfanget af selvbetalere er stigende.- Centrenes rammebevillinger under Sundhedslovens § 79, stk. 2 dækker kun en mindre del af detreelle behov (25% af de henviste til Center for Hjerneskade og 50% af de henviste til Vejlefjord).Den del, der får behandling, opnår dokumenterede gode resultater (75-80% kommer tilbage tilarbejdsmarkedet). Mange henvises, men kan ikke få rammefinansieret behandling, fordi den eropbrugt. Det er således tilfældigt, hvorvidt borgere med en erhvervet hjerneskade får etspecialiseret forløb. Borgere, der ikke får finansieret et tilbud ville kunne opnå samme goderesultater til gavn for borgeren selv og samfundsøkonomien. Centrene har kapacitet til at løftedenne opgave.- kommunerne har vidt forskelligt service- og kompetenceniveau – med det resultat atpostnummeret er afgørende for hvilket tilbud man får.
Vores forslag mhp at sikre den fortsatte eksistens af Center for Hjerneskade og Vejlefjord på etniveau ,der vil opfylde anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og ønskerne fra KL om bæredygtigekompetencecentre som er stærke vidensmiljøer som kan bistå kommunerne irehabiliteringsarbejdet og understøtte den faglige udvikling og forskning inden for voksenområdet,er at rammebevillingerne for de to institutioner hæves fra de nuværende hhv. 8,9 mio og 15,1 miokr til 30 mio pr. center.Begge centre har derudover et meget stort ønske om at også hjerneskadede børn fremadrettetsikres specialiseret rehabiliteringsindsats via fritvalgsramme, således at børnene på samme mådesom voksne sikres adgang til et højt kvalificeret tilbud. Omfanget heraf vurderes til 9 mio kr. årligttil udredning/rådgivning og træningsindsats ligeligt fordelt på begge centre.Center for Hjerneskade og Vejlefjord vil hermed gerne anmode om foretræde forSundhedsudvalget med henblik på uddybning af problematikken – og står selvfølgelig til rådighedfor udvalget så hurtigt som muligt.
Med venlig hilsen
Frank HumleDirektørCenter for Hjerneskade
Jan Møller IversenrektørVejlefjord Rehabiliteringscenter