Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1261290_0001.png
1261290_0002.png
1261290_0003.png
1261290_0004.png
PAPER FOR THOUGHT
Notat vedrørende samtænkning af SAR og HEMS(lægehelikopter) strukturenNærværende notatvedrørendesamtænkning af SAR og HEMS (lægehelikopter)strukturen, er udarbejdet af Forum for Samfundets Beredskab (FSB). Hvor man frapolitisk side har besluttet sig for implementeringen af en døgnbemandetlægehelikopterordning, er det vurderingen at den nuværende ordning ikke fungereoptimalt. Enten har lægehelikopteren måttet blive på jorden - som følge afarbejdstidsreglerne - eller er optaget andetsteds. Regionerne erkender at man forderes vedkommende ikke har været tilstrækkelige opmærksomme på omtalteproblematik, hvilket dog ikke spiller nogen nævneværdig rolle, idet de nødvendigeressourcer til ekstra bemanding af lægehelikopterne ikke er at finde. Til atkompensere for de manglende ressourcer anbefales det at involvere flyvevåbnetsflåde af SAR-helikoptere (ESK 722) i opgaveløsningen i de tilfælde hvor ulykkensomfang involvere flere tilskadekomne personer, hvor HEMS helikopteren er optageteller hvor SAR-helikopteren kan give hurtigere fremmøde end lægehelikopteren.Med henblik på at skabe det nødvendige overblik anbefales det, at lade JointRescue Coordination Center (JRCC) - elller et til formålet nyt oprettet fælleskoordinationscenter - stå for koordineringen og ressourcestyringenlægehelikopterne.

Introduktion

I Danmark er det politisk vedtaget, at landet skal råde over i alt tre lægehelikoptere medbase i Ringsted, Billund og Skive, ligesom alle tre lægehelikoptere skal udstyres mednatkapacitet, hvilket muliggør at flyve i alle døgnets 24 timer. Lægehelikopterne erunderlagt Trafikstyrelsens regler om arbejdstid. I lyset af denne problemstilling er detvurderingen at SAR bør involveres i langt større udstrækning i det præhospitaleakutberedskab, således at borgerne stadig bliver betjent, når lægehelikopterne erbegrænset grundet hviletid eller er optaget andetsteds. SAR har i mange tilfælde i desidste 40 år ageret lægehelikopter, ligesom SAR i forvejen bistår regionerne med akutteog/eller planlagte patienttransporter, hvor helikopter skønnes nødvendig. I dennesammenhæng er det vurderingen at de samlede helikopter ressourcer kan bruges mereoptimalt end det i dag er tilfældet, og i koordination indbyrdes.Forudsætningen for en mere effektiv og optimal udnyttelse af de samlede helikopterressourcer, vil dog være at koordineringen og ressourcestyringen sker fra et og samme
sted. Hvor SAR-helikopterne koordineres fra Joint Resuce Coordination Center (JRCC) iÅrhus, er det regionernes AMK-vagtcentraler som står for samme opgave i forhold tillægehelikopterne. Ved implementeringen af en samlet lægehelikopterordning er det dogforventningen at det kun er en AMK-vagtcentral, som skal forestå opgaven.Alligevel er det vurderingen at en samtænkning af funktionen med SAR-helikopterne ogmed JRCC som det operative koordinerende organ elller et til formålet andet fælleskoordinationscenter, vil give en mere effektiv og optimal udnyttelse af de samlederessourcer, hvilket de seneste tilfælde med manglende indsættelse af lægehelikopter og/eller hvor denne er optaget andet steds. I tilfælde af at det bliver overladt JRCC at stå forden koordinerende og ressourcestyrende rolle, vil det være oplagt om regionerne kunnestille med en døgnbemandet funktion i JRCC, som kunne disponere HEMS, og væreAMK’ vagtcentralernes indfaldsvinkel.

Behovet for samtænkning og koordinering

I den forbindelse skal henvises til en hændelse den 5. maj 2013, hvor en 2 årig pige iFarsø druknede. Lægehelikopteren med base i Karup blev alarmeret, men måtte ikke flyvemed henvisning til arbejdstidsreglerne, dvs. hvilketidsbestemmelserne (læs: crew rest).Således må piloterne ikke flyve mere end 14 timer, som skal efterkommes af 8 hvile timermed henvisning til indholdet i Trafikstyrelsen sikkerhedsgodkendelse. Der er intet belægfor at en indsats med lægehelikopteren ville kunne have ændret på den tragiske situation.Omvendt ville det have været logisk og naturligt om Region Midtjyllans AMK-vagtcentralhavde rekvireret SAR-helikopteren eller rettet forespørgsel til JRCC herom med henblik påindsættelse under forudsætning af at kapaciteten var ledig.Siden lægehelikopterens debut den 1. juni 2011, har denne 29 gange (svarende tilgennemsnitligt en gang om måneden) stået på jorden. Således redegørelsen fra RegionMidtjylland selv i forbindelse med den i ovenstående omtalte drukneulykke.Hviletidsbestemmelsen betyder at lægehelikopteren ikke er døgnbemandet i ordetsbogstaveligste forstand modsat SAR-helikopterne med base i Aalborg, Skrydstrup ogRoskilde. At udstyre alle tre lægehelikoptere med ekstra bemanding estimeres til enyderligere omkostning på omkring 30 mio. kr., hvis man skal tage udgangspunkt i RegionMidtjyllands egen redegørelse om samme for lægehelikopteren med base i Karup.En anden situation, hvor SAR-helikopteren med rette burde have været indsat, fandt stedden 17. maj 2013, hvor fire personer, hvoraf de tre var børn, blev involveret i en voldsomspeedbådulykke i Lynæs Havn i Nordsjælland, hvor de med høj fart ramte ind i enstenmole i havnen. Alle fire ombord i båden blev slynget ud af denne og hen mod stenene,hvoraf det ene barn blev slået bevidstløs med svære hovedlæsioner som følge heraf. Enperson blev transporteret med lægehelikopter og en anden akut med ambulance tilRigshospitalets Traumecenter (hvorvidt sidstnævnte person blev sendt til RigshospitaletsTraumecenter eller andet hospital undersøges stadig), mens de to andre blev kørt tilHillerød Hospital i ambulancer med politiekskorte.
I det konkrete tilfælde var SAR-helikopteren blot 8 minutter fra ulykken i luften, hvorforJRCC tilbød at assistere. Regionens AMK-vagtcentral valgte at afvise bistanden fra SARog JRCC. I stedet rekvirerede AMK-vagtcentralen lægehelikopteren i Ringsted, som var15-20 minutters flyvetid undervejs. Ved at have gjort brug af SAR ville delsindsættelsestiden havde været stærkt reduceret, dels ville alle patienter kunen have væretblevet været blevet fløjet i en og samme helikopter i stedet for at lade kun den ene blivetransporteret i helikopter og de andre i ambulance.
Ligeledes er der flere eksempler på alvorlige biluheld i Sønderjylland, hvorlægehelikopteren med base i både Ringsted og Karup har været tilkaldt for at foretageoverførelser til Rigshospitalets Traumecenter. I den forbindelse skal det bemærkes atSAR-helikopteren med base i Skrydstrup ville kunne have været på ulykkestedet inden for10 minutters flyvetid, hvor lægehelikopteren med base i Karup har 40 minutters flyvetid oglægehelikopteren i Ringsted har omkring 45 minutters flyvetid.Ved at samtænke helikopter ressourcerne omfattende tre helikopterberedskaber fra SARog ditto tre helikopterberedskaber fra regionerne, vil hjælpen kunne være fremme inden for15 minutter (som vist i ovenstående kort). Hvor lægehelikopterne dårligt dækkerNordjylland, Sønderjylland og det sydfynske øhav, dækker alle helikopterberedskaber -omfattende også SAR - tilsammen hele landet på optimal vis.

Konkluderende bemærkninger og anbefalinger.

Såfremt lægehelikopteren måtte være ude af drift, det være sig på grund af besætningenshviletidsregler, bør der indgås aftale imellem Sundhedsministeriet og Forsvarsministerietom et mere formaliseret samarbejde. I omtalte tilfælde - som forklaret i ovenstående - børopgaven i så fald løses af SAR-beredskabet, disponeret igennem et solidt ogvelkoordineret system, således at sparsom tid ikke går tabt med risiko for mulige tab afmenneskeliv.Skulle en helikopter (SAR eller HEMS) i en given opgave skønnes nødvendig, hvor det isituationen der er minutter der afgør den livreddende indsats, bør SAR-helikopterenindtænkes i AMK-beredskabet på lige vilkår med HEMS. Der er eksempler på atlægehelikopteren i Karup (snart Skive), flyver til Nordjylland, hvor der er omkring 25minutter længere flyvetid for HEMS end SAR, hvor det med sandsynlighed vil kunne gøreen forskel.Det er vurderingen at AMK-vagtcentralerne og det præhospitale system i regionerne vilanfægte, at ikke alle læger på SAR-helikopterne er anæstesilæger. Skulle dette vise sig atvære eneste barriere for ikke at involvere SAR, er det vurderingen at et krav herom tilforsvaret vil være tilstrækkeligt til at få løst problemet, hvorefter forsvaret blot istillingsopslag skal rekruttere disse. Således vil strukturen over relativ kort tid, kun beståaf anæstesilæger, og derved være på fuldstændig højde med HEMS lægen.Med varetagelsen af eftersøgnings- og søredningstjenesten via SAR i de danske farvandeog lægehelikopterfunktionen i en og samme struktur (det være sig JRCC eller en tilformålet nyoprettet koordinerende organ), vil grundlaget for tilvejebringelse af en nationalkoordinering og ressourcestyring være tilvejebragt, samt en både effektiv og mere optimaludnyttelse af samfundets samlede ressourcer.Endelig er det vurderingen, at involveringen og anvendelsen af SAR-helikopterne i detpræhospitale akutberedskab vil være i aldeles fin overensstemmelse med sundhedslovensmålsætning om dels at højne kvaliteten i Sundhedsvæsnet, dels skabe sammenhængmellem volume, erfaring og kvalitet.
Forum for Samfundets BeredskabPreben BonnénKøbenhavn, 10. juni 2013