Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 341
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse10. juni 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Rådets direktiv (Euratom) om fastlæggelse af grundlæggen-de sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundetmed eksponering for ioniserende strålingKOM(2011) 593 endelig [KOM (2012) 242 endelig]1. ResuméKommissionen har fremlagt forslag til et revideret direktiv om fastlæggelse afgrundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundetmed eksponering for ioniserende stråling (revideret strålebeskyttelsesdirektiv).Direktivet er revideret i lyset af nye anbefalinger i 2007 fra den InternationaleKommission for Strålebeskyttelse (ICRP) og erfaringerne fra gennemførelsen afkrav m.m. i den nugældende EU-strålebeskyttelseslovgivning i de nationale lovgiv-ninger. Samtidig konsolideres det generelle strålebeskyttelsesdirektiv med 4 andredirektiver om medicinsk bestråling, om oplysning af befolkningen i tilfælde af strå-lingsfarer, om eksterne arbejdstagere og om højaktive strålekilder. Anvendelses-området er udvidet, så det omfatter eksponering for radon i indendørsluften i boli-ger, ekstern eksponering for gammastråling fra byggematerialer, beskyttelse afmiljøet med henblik på den langsigtede beskyttelse af menneskers sundhed samteksponering af besætninger på rumfartøjer for kosmisk stråling.2. BaggrundKommissionen har ved KOM(2011) 593 endelig af 29. september 2011 fremsendtforslag om Rådets direktiv (Euratom) om fastlæggelse af grundlæggende sikker-hedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundet med eksponering forioniserende stråling. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktaten, særligartikel 31 og 32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring afEuropa-Parlamentet.3. Formål og indholdDen nugældende EU-strålebeskyttelseslovgivning sikrer et højt beskyttelsesniveaufor alle, der udsættes for ioniserende stråling (røntgenstråling og radioaktiv strå-ling). Lovgivningen bør dog opdateres i lyset af nye anbefalinger i 2007 fra denInternationale Kommission for Strålebeskyttelse (ICRP) og erfaringerne fra gen-nemførelsen af krav m.m. i den nugældende EU-strålebeskyttelseslovgivning i denationale lovgivninger.Samtidig ønsker Kommissionen at forenkle EU’s strålebeskyttelseslovgivning vedat konsolidere det generelle strålebeskyttelsesdirektiv med 4 andre direktiver samten Kommissionshenstilling på området. Det drejer sig om følgende direktiver oghenstilling:
2Rådets direktiv 96/29/Euratom af 13. maj 1996 om grundlæggende sikker-hedsnormer til beskyttelse af befolkningens og arbejdstagernes sundhedmod de farer, som er forbundet med ioniserende stråling (Strålebeskyttel-sesdirektivet).Rådets direktiv 97/43/Euratom af 30. juni 1997 om beskyttelse af perso-ners sundhed mod faren ved ioniserende stråling i forbindelse med medi-cinsk bestråling.Rådets direktiv 89/618/Euratom af 27. november 1989 om oplysning af be-folkningen om, hvorledes den skal forholde sig, samt om sundhedsmæssigeforanstaltninger i tilfælde af strålingsfare.Rådets direktiv 90/641/Euratom af 4. december 1990 om strålebeskyttelseaf eksterne arbejdstagere, der udsættes for risici for ioniserende strålingunder deres arbejde i et kontrolleret område.Rådets direktiv 2003/122/Euratom af 22. december 2003 om kontrol medlukkede højaktive strålekilder og ukontrollerede strålekilder.Kommissionens henstilling 90/143/Euratom af 21. februar 1990 om be-skyttelse af befolkningen mod indendørs eksponering for radon.
I forbindelse med behandlingen af Kommissionens forslag i Rådets Atomgruppe erder sket en gennemskrivning af teksten, og forslaget indeholder nu 109 artikler og18 bilag. I det følgende er der givet en kort omtale af indholdet i de enkelte kapit-ler.Kapitel I: Emne og anvendelsesområdeI dette kapitel defineres anvendelsesområdet for det nye direktiv. Anvendelsesom-rådet er udvidet, så det omfatter eksponering for radon i indendørsluften i boliger,ekstern eksponering for gammastråling fra byggematerialer, beskyttelse af miljøetmed henblik på den langsigtede beskyttelse af menneskers sundhed samt ekspone-ring af besætninger på rumfartøjer for kosmisk stråling.Kapitel II: DefinitionerDette kapitel indeholder alle definitioner fra de tidligere direktiver med visse til-pasninger for at afhjælpe uoverensstemmelser og tilpasse teksten til den nye termi-nologi, der blev indført med ICRP’s anbefalinger i 2007.Kapitel III: StrålebeskyttelsessystemDette afsnit indeholder de generelle principper for strålebeskyttelse, nemlig beretti-gelse, optimering og dosisbegrænsning, herunder brugen af dosisbindinger og refe-renceniveauer i optimeringsprocessen. I bilag I er angivet de intervaller for referen-ceniveauerne, der er anbefalet af ICRP for eksisterende bestrålingssituationer ogbestråling i nødsituationer. Dosisgrænserne er ikke ændret med undtagelse af enensartet definition af dosisgrænsen for arbejdstagere (intet gennemsnit over 5 år)og en lavere organdosisgrænse for øjelinsen, som anbefalet af ICRP.Kapitel IV: Forskrifter for uddannelse, oplæring og oplysning i forbindelse medstrålebeskyttelseI dette kapitel samles de forskellige forskrifter vedrørende uddannelse og oplæringi de forskellige direktiver, og kapitlet indeholder bestemmelser om anerkendelse af”strålebeskyttelsesekspert” og ”medicinsk-fysisk ekspert”.Kapitel V: Berettigelse og myndighedskontrol af praksisserAnvendelsen af princippet om berettigelse er et nationalt ansvarsområde. Aktivite-
3ter, der involverer tilsigtet eksponering af personer for ikke-medicinsk billeddan-nelse, får særlig bevågenhed (f. eks. sikkerhedsscreening i lufthavne).Systemet for myndighedskontrol har nu tre niveauer (underretning, registrering,udstedelse af tilladelse). Det erstatter det tidligere system med to niveauer (indbe-retning og forudgående tilladelse). Der gives en mere detaljeret liste over, hvilketyper praksisser som kræver enten registrering eller tilladelse. Som led i konceptetmed en gradueret tilgang til myndighedskontrol er der en udtrykkelig bestemmelseom specifik undtagelse af praksisser fra underretning, registrering eller forudgåen-de tilladelse på nationalt niveau. Standardværdierne for undtagelse på basis af akti-vitetskoncentrationer svarer til værdierne i en Sikkerhedsstandard fra det Internati-onale Atomenergiagentur (IAEA Safety Standard RS-G-1.7). De samme standard-værdier gælder for frigivelse fra myndighedskontrol (godkendelseskrav), men tagerhøjde for specifikke værdier i europæiske vejledninger. Medlemsstaterne vil kunnebeholde standard godkendelseskrav i nuværende national lovgivning samt beholdeeksisterende frigivelsesværdier for moderate mængder materiale. Oplysninger omundtagelseskriterier og undtagelses- og frigivelsesniveauer findes i bilag VI.Dette kapitel indeholder også mere præcise forskrifter vedrørende de oplysninger,der skal indgives sammen med en ansøgning om tilladelse (udstedelse af udled-ningstilladelser for radioaktivt stoffer til atmosfæren og vandmiljøet er behandlet ikapitel VIII).Kapitel VI: Erhvervsmæssig bestrålingDette afsnit indeholder, med få ændringer, bestemmelserne om erhvervsmæssigeksponering i direktiv 96/29/Euratom. Det indeholder også de specifikke forskrifteri direktiv 90/641/Euratom om beskyttelse af eksterne arbejdstagere og indfører enklar ansvarsfordeling mellem arbejdsgiverne og den virksomhed, hvor aktivitetenudøves. Datasystemet for individuel dosisovervågning af stråleudsatte arbejdstage-re og de data, der som minimum skal meddeles for eksterne arbejdstagere, er blevetajourført på basis af anbefalinger fra gruppen af chefer for de europæiske strålebe-skyttelsesmyndigheder (HERCA).Kapitel VI dækker også erhvervsmæssig eksponering i alle bestrålingssituationer,hvilket giver en mere eksplicit beskyttelse af indsats- og redningsmandskab samt afarbejdstagere, der er eksponeret for høje niveauer af radon på deres arbejdsplads.Kapitel VII: Medicinsk bestrålingDette kapitel indeholder de relevante forskrifter fra direktiv 97/43/Euratom, menudbygger dem, især med hensyn til: Anvendelse af berettigelsesprincippet, infor-mation til patienter om sundhedsrisici og -fordele, information om stråledoser,diagnostiske referenceniveauer, involvering af den medicinsk-fysiske ekspert ogforebyggelse af utilsigtet medicinsk bestråling.Kapitel VIII: Bestråling af enkeltpersoner i befolkningenDette kapitel indeholder forskrifterne fra direktiv 96/29/Euratom om eksponeringaf enkeltpersoner i befolkningen med mere eksplicit henvisning til udstedelse afudledningstilladelser for radioaktivt stoffer til atmosfæren og vandmiljøet.Afsnittet om eksponering i nødsituationer indeholder bestemmelserne i direktiv89/618/Euratom om oplysning af befolkningen i tilfælde af strålingsfare.Afsnittet om eksisterende bestrålingssituationer behandler eksponering for radon iindendørsluften i boliger med et noget lavere maksimumsreferenceniveau for boli-ger end i Kommissionens henstilling 90/143/Euratom i overensstemmelse med nyeanbefalinger fra ICRP og Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Afsnittet inde-
4holder også forskrifter om screening af byggematerialer på basis af et radioaktivi-tetsindeks og et ensartet referenceniveau for den årlige stråledosis herfra, bilag VIIog XI.Kapitel IX: Generelle ansvarsområder for medlemsstater og kompetente myndig-heder og andre krav til kontrolsystemerDette kapitel indeholder alle ansvarsområder for kontrolmyndighederne i alle be-strålingssituationer. Følgende afsnit giver en overskuelig struktur:– Institutionel infrastruktur .– Kontrol med lukkede højaktive strålekilder, hvor bilag II, XII, XIV og XIVindarbejder forskellige aspekter af direktiv 2003/122/Euratom.– Ukontrollerede strålekilder med nye bestemmelser om forurening af metaller.– Eksponering i nødsituationer (etablering af et beredskabssystem, beredskabs-planer og internationalt samarbejde).– Eksisterende bestrålingssituationer (generelle bestemmelser om håndtering afforurenede områder, handlingsplan for radon).– System til håndhævelse (inspektionsprogram og afhjælpning af mangler).
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres. Parla-mentets samlede udtalelse forventes i september 2013.5. NærhedsprincippetKommissionen finder, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt somforslaget ikke hører under Fællesskabets enekompetence. Da Fællesskabets retsbe-føjelser ifølge afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eksklusive, erde ikke underlagt nærhedsprincippet.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retDen gældende danske lovgivning omfatter følgende love samt en række generelleog anvendelsesspecifikke bekendtgørelser sat i kraft i medfør af lovene:– Lov nr. 147 af 15. april 1930 om brugen af røntgenstråler m.v.– Lov nr. 94 af 31. marts 1953 om brug mv. af radioaktive stoffer– Lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg– Lov nr. 244 af 12. maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forholdved atomanlæg m.v. (kun delvis sat i kraft).– Bekendtgørelse nr. 660 af 10. juni 2009 om beredskabsloven– Bekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010 om lov om arbejdsmiljø.7. Konsekvenser
5En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, dog skalde generelle og anvendelsesspecifikke bekendtgørelser revideres ligesom en rækkehandlingsplaner, strategier og systemer skal udarbejdes af de danske myndigheder.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-strative konsekvenser.De økonomiske konsekvenser som følge af implementering af direktivet forudsæt-tes finansieret via gebyrer som led i omlægning af Statens Institut for Strålebeskyt-telses gebyrstruktur.Forslaget skønnes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark oggenerelt i EU, da direktivet bygger på de seneste anbefalinger fra ICRP.8. HøringForslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Euratom samt til Akademi-kernes Centralorganisation, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiver-forening, Dansk Industri, Dansk Laborantforening, Dansk Medicoteknisk Selskab,Dansk Radiologisk Selskab, Dansk Selskab for Klinisk Fysiologi og Nuklearmedi-cin, Dansk Selskab for Klinisk Onkologi, Dansk Selskab for Medicinsk Fysik,Dansk Sygeplejeråd, Danske Bioanalytikere, Danske Regioner, Den Alm. DanskeLægeforening, Forbundet for Offentlige Ansatte, FTF, Godkendt Teknologisk Ser-vice, Greenpeace Danmark, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen iDanmark LO, Radiografrådet. Høringssvarene er få og primært af kort specifikkarakter. Radiografrådet og FTF har dog peget på, at det nye direktiv har sammefejl som det nuværende direktiv, hvor det er medlemslandene selv, der afgør hvilkespecifikke krav, der skal stilles på de enkelte områder, hvorfor EU ingen reel mu-lighed har for at sikre borgerne i de enkelte lande mod unødig og ukyndig bestrå-ling.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at direktivet modtages positivt af medlemslandene.10. Regeringens generelle holdningFra dansk side kan man støtte forslaget, der skønnes at have positiv virkning påbeskyttelsesniveauet i Danmark og generelt i EU, da strålebeskyttelseslovgivnin-gen på EU-niveau samles i et fuldt opdateret direktiv baseret på den seneste videnpå området.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgGrund- og nærhedsnotat har været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-tering den 7. december 2011.