Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1256362_0001.png
1256362_0002.png
1256362_0003.png
1256362_0004.png
1256362_0005.png
1256362_0006.png
1256362_0007.png
1256362_0008.png
1256362_0009.png
1256362_0010.png
1256362_0011.png
1256362_0012.png
1256362_0013.png
1256362_0014.png
1256362_0015.png
1256362_0016.png
1256362_0017.png
1256362_0018.png
1256362_0019.png
ÅRSBERETNING
INDHOLD
ÅRET DER GIK
Formandens beretningDirektørens beretning
24
LEDELSESBERETNING
Administrative oplysninger & statistikOrganisationNye anmeldelserSagsbehandlingenErstatninger og renterLægemiddelskaderDe administrative udgifterDen fremtidige udvikling
7881012141415
REGNSKAB
Resultatopgørelse 2012Balance pr. 31.12.2012
1718
AF POUL-ERIK SVENDSEN, BESTYRELSESFORMAND OG. NÆSTFORMAND I REGION SYDDANMARK
FORMANDENS BERETNING2012 blev året, hvor den danske erstatningsordning for alvor kom i national-og international fokus. Der har været tale om variationer over samme tema:- hvordan vi kan lære af de skader, der sker, så vi fremadrettet kan forebyggegentagelser.
National fokusMinisteren for sundhed og forebyggelse reagerede i slutningen af 2012 på den fordobling aferstatningsudbetalingerne, som er sket siden 2007, og udtrykte ønske om en bedre udnyttelseaf viden på området.Ønsket om handling blev for alvor konkret, da ministeren bad Patientforsikringen om enrapport, der identificerede områder, hvor der sker mange skader, udbetales høje eller mangeerstatninger. Rapporten indgår nu i det arbejde, som en arbejdsgruppe i regi af ministerietarbejder videre med. Patientforsikringen sidder med i arbejdsgruppen.Initiativet vakte tilfredshed i Patientforsikringen, der lige siden jeg tiltrådte som formand, harudtrykt ønske om, at de skadedata, der hvert år genereres i forbindelse med sagsbehandlingen,bliver brugt endnu mere i det skadeforebyggende arbejde.Faktum er jo, at der stor set altid er match i Patientforsikringens vidensdatabase, når en skadeanerkendes. Det vil sige, at der findes flere lignende skader, og en ret så stor del af disse kanforebygges. At man nu sætter ind på udvalgte områder giver rigtig god mening og er også medtil at mindske frustrationen hos sagsbehandlere, der oplever at sidde med sager, som de harset før, og som kunne være undgået, hvis behandleren havde handlet anerledes.Et andet initiativ inden for samme boldgade er det private områdes egenfinansiering af skader.Det handler selvfølgelig om økonomien, hvor regionerne nu fritages for nogle af deerstatningsudbetalinger, som de tidligere har finansieret. For mig vejer det dog næsten endnutungere, at der er gode lærepenge i, at de, der laver skaderne, også er dem, som betaler. Altandet lige må det betyde noget for engagementet i forhold til at følge op på kvalitetsbrister.
International fokusIinternationalesammenhængeharerstatningsordningenogsåvaktinteresse.Patientforsikringen fik i slutningen af 2012 en henvendelse fra den amerikanskesammenslutning af public service tv-stationer - PBS TV. Journalister fra PBS TV ville gerne tilDanmark og lave et indslag om den danske erstatningsmodel.De besøgte Patientforsikringen, og de var også ude på sygehusene og interviewesundhedspersonalet, og de havde arrangeret et besøg hos to patienter, der havde fået deressag afgjort af Patientforsikringen.Der er i USA blandt fortalerne for at ændre på den nuværende ”amerikanske model” ogsåfokus på det læringspotentiale, der er indbygget i en model som den danske. Krav, dervedrører behandlingsskader, behandles nemlig typisk af et nævningeting uden særligeekspertise på området. Domstolene udveksler ikke oplysninger og indsamler i øvrigt heller ikkesærlig mange oplysninger.Det skadeforebyggende potentiale optog da også journalisterne en hel del. De var særligtinteresseret i det projekt, der i øjeblikket pågår på landets fødeafdelinger, og som handler omat minimere antallet af alvorlige skader i forbindelse med fødsler. Dette projekt er i høj gradinitieret af data fra Patientforsikringen.Derudover var de optaget af, at lægerne i Danmark kan praktisere deres lægegerning uden atskulle betale til dyre forsikringer og uden at gå i evig angst for at komme til at lave en fejl, derkan koste dem jobbet.Faktum er nemlig, at der hviler en stor bombe under det amerikanske sundhedsvæsen. Hertænker jeg på udbredelsen af såkaldt defensiv medicin, som går ud på, at lægerne førerpatienter igennem unødvendige og dyre undersøgelser og i visse tilfælde også overmedicinererpatienterne. Alt sammen for en sikkerheds skyld. Det er der selv sagt intet samfund, der ilængden kan holde til. Det er i øvrigt heller ikke uden risiko for patienterne, at de bliveroverbehandlet eller overmedicineret. En anden tendens er, at der i visse stater er stor mangelpå læger indenfor bestemte specialer, fordi lægerne simpelthen ikke tør behandle patienterne,fordi der er risiko for, at de efterfølgende bliver sagsøgt.Så meget tyder på, at den skandinaviske model er det bedste bud på en erstatningsordning,når det gælder at sikre patienternes retsstilling, men også fordi der samtidig kan fastholdes etoprigtigt fokus på at lære af de skader, der sker, så skader undgås, og erstatningerne ikke løberløbsk. Ingen har interesse i at føre sagerne, og alle har en fælles interesse i at minimereantallet af skader.
AF KAREN-INGER BAST, DIREKTØR
DIREKTØRENS BERETNING
I 2012 fik Patientforsikringen 9.699 nye anmeldelser inklusivlægemiddelskader. Igen en rekord. I 2011 var antallet 8.363. Stigningenblev dermed på 16 procent.
De samlede erstatningsudbetalingerI 2012 anviste vi i alt 781 mio. kr. I 2011 var de samlede erstatningsudbetalinger på 814mio. kr. – altså et fald på 4 procent. Faldet skyldes navnlig to forhold:Vi er blevet meget bedre til at udbetale delerstatninger. Hvis vi anerkender en sag,udbetaler vi så meget, vi kan, sammen med afgørelsen om, at der kan ydes erstatning.Hvis vi kan se, at ménet formentlig vil blive på mellem 50 og 80 procent, er der ingenproblemer i at anerkende et mén på 50 procent. Så kan vi senere anvise resten, hvis der ergrundlag for det.Vi afsluttede i 2012 mange sager, hvor vi manglede at tage stilling til den sidste del aferstatningen.
Så vi fik altså sluttet mange ældre sager samtidig med, at vi anviste flere delerstatninger i nyesager.I 2013 har anmeldelsestallet foreløbig vist et mindre fald i det første kvartal, men en stigning iapril 2013. Vi forventer 10.200 anmeldelser i 2013 – en moderat stigning. Men det er altidsvært at forudse det endelige antal anmeldelser.AnerkendelsesprocentenI 2012 anerkendte vi 32,8 procent af anmeldelserne. Anerkendelsesprocenten har været isamme leje de sidste 5 år. Men det er stadig vores mål at få de rigtige anmeldelser ind,forstået på den måde at hverken patienterne eller vi har glæde af at behandle anmeldelser,som ikke giver erstatning. Vi planlægger at intensivere vores information og samarbejde medsundhedspersonalet om, hvilke sager der kan give erstatning.
ÅRSBERETNING 2012
4
PATIENTFORSIKRINGEN
Omgørelsesprocenten i Patientskadeankenævnet12,8 procent af de afgørelser, som blev påklaget til Patientskadeankenævnet, blev ændret afnævnet. Der er tale om 242 sager. Det er efter vores opfattelse en absolut acceptabelomgørelsesprocent.SagsbehandlingstidenVi arbejder fortsat målrettet på at nedbringe sagsbehandlingstiden. Vores brugerundersøgelse i2012 viste, at sagsbehandlingstiden er meget vigtig for patienterne. I 2012 fik vi, som detfremgår ovenfor, 16 procent flere anmeldelser end i 2011. Det var vi ikke helt gearet til, ogdet tog lidt tid at få ansat nye lægekonsulenter og uddanne sagsbehandlere og assistenter noktil de mange nye sager. Det kan ses på sagsbehandlingstiden. Den gennemsnitligesagsbehandlingstid blev i 2012 på 211 dage, og vi nåede derfor ikke helt målet på 200 dage.I 2013 forventer vi at få hjælp fra de offentlige sygehuse til at nå målet. I øjeblikket venter vicirka 66 dage på journalmaterialet, som er vores vigtigste arbejdsredskab. Vi forventer, atdenne ventetid kan nedbringes til i hvert fald 30 dage.Forståelige afgørelserVores afgørelser skal være til at læse for modtagerne. Vi skriver til mange i samme afgørelse:patienterne, behandlingsstedet, regionerne (i behandlingssager) og Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse (i lægemiddelsager). Det er nogle gange svært, fordi vi skal skrive dels juridisk,dels lægefaglig korrekt samtidig med, at afgørelsen skal kunne forstås. Men vi kan blive bedre.Derfor er vi i 2012 begyndt på et projekt, hvor alle medarbejdere i Patientforsikringen skalblive endnu bedre til at skrive forståelige afgørelser. Vi forventer, at effekten kan ses i løbet af2013.Anvendelse af Patientforsikringens dataPå baggrund af det stigende antal anmeldelser og en forventning om at de samledeudbetalinger af erstatninger i 2015 vil overstige 1 mia. kr., nedsatte Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse i januar 2013 en arbejdsgruppe, der skulle se på mulighederne for fokuseredeskadesforebyggende indsatser rettet mod de mest omkostningsfulde typer af skader.Patientforsikringens vidensdatabase blev anvendt til at identificere disse typer af skader, deresalvorlighed og forebyggelighed. For udvalgte skadetyper blev vidensdatabasen ogPatientombuddets hændelsesregister anvendt til at beskrive, hvilke typer af svigt patienternehavde været udsat for, og hvilke administrative og kliniske processer, der havde væretproblemer med. I alt er der udarbejdet fire rapporter fra Patientforsikringen ogPatientombuddet.På baggrund af arbejdsgruppens arbejde og rapporterne er det muligt for regionerne atundersøge, om de omkostningseffektivt kan fokusere det allerede eksisterende arbejde medpatientsikkerhed eller initiere nye tiltag i en retning, så der er en større effekt på deidentificerede skadetyper.Det var ikke en del af arbejdsgruppens kommissorium at udtænke eller foreslå konkreteinterventioner, der kan begrænse de identificerede svigt. Dette overlades til regionerne,ligesom implementeringen af forebyggende tiltag, metode, krav til evaluering og eventuelleeffektmål forankres i regionerne.Private behandlingssteders medfinansieringFra 1. juli 2013 skal de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser selv finansiereskader som følge af behandling uden om det offentlige system.
ÅRSBERETNING 2012
5
PATIENTFORSIKRINGEN
Patientforsikringen er i gang med at omlægge sagsbehandlingen med henblik på at kunneanmode det pågældende forsikringsselskab om at udbetale erstatningsbeløbet, ligesomforsikringsselskaberne også skal bidrage til driften af Patientforsikringen.
ÅRSBERETNING 2012
6
PATIENTFORSIKRINGEN
ADMINISTRATIVE OPLYSNINGER &STATISTIKBestyrelsenIfølge vedtægterne udpeges seks medlemmer af regionerne og kommunerne i forhold til deresrespektive andel af det samlede antal anmeldelser. Et medlem udpeges af Ministeriet forSundhed og Forebyggelse. Antallet af anmeldelser fra kommunerne er så beskedent, atrepræsentation fra disse ikke er relevant.Valgperioden er 4-årig og følger den kommunale og regionale valgperiode. Den nuværendebestyrelse afholdt sit konstituerende møde i juni 2010.
BESTYRELSENS SAMMENSÆTNINGPoul-Erik Svendsen, Region Syddanmark (formand)Bo Libergren, Region Syddanmark (næstformand)Carl Johan Rasmussen, Region MidtjyllandLasse Krull, Region SyddanmarkPer Larsen, Region NordjyllandTina Boel, Region SjællandJulie Cederholm, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Bestyrelsen har for denne valgperiode udpeget Poul-Erik Svendsen som formand og BoLibergren som næstformand.
ÅRSBERETNING 2012
7
PATIENTFORSIKRINGEN
OrganisationPatientforsikringens organisation blev grundlæggende ændret 1. april 2008, og der har ikkesiden været foretaget nye større ændringer i denne.Som følge af den konstante og kraftige vækst i antallet af anmeldelser blev juridisk afdeling pr.1. april 2011 udvidet med yderligere et kontor i København.Bestyrelsen besluttede i 2011 at etablere et kontor i Odense, som åbnede 1. maj 2012. Derhar i 2012 været 7 medarbejdere på kontoret, der i løbet af 2013 forventes at vokse til cirka15 medarbejdere, så det størrelsesmæssigt svarer til et kontor i København.
ENHEDEN FOR SKADEFOREBYGGELSE OG LÆRINGFor at forbedre dataleverancerne til regioner, ministerier og patientorganisationer blev der i 2011 ansaten statistisk medarbejder, og i 2012 ansatte vi en medicinsk koordinator.Enheden har ansvaret for de omfattende medicinske registreringer i sagerne, forskningsprojekter mv. ogledes af den medicinske koordinator.
Antallet af fastansatte i Patientforsikringen steg i løbet af 2012 med 15,5 årsværk.Patientforsikringen beskæftiger derudover studenter, der varetager lettere sagsbehandling.Patientforsikringen havde ved udgangen af 2012 ansat 37 medicinske konsulenter til at afgivelægelige udtalelser i sagerne.Nye anmeldelserPatientforsikringen fik i 2012 i alt 9.699 anmeldelser. I 2011 var antallet af anmeldelser8.363, og i 2010 fik vi i alt 7.809 anmeldelser. I årene 2010 – 2012 er antallet afanmeldelser steget med henholdsvis 7,1 og 15.9 procent. Siden 2008 er det samlede antalanmeldelser steget med næsten 67 procent.Den kraftige vækst i perioden har delvist været båret af, at loven i 2004 blev udvidet til ogsåat omfatte den primære sundhedssektor.
ÅRSBERETNING 2012
8
PATIENTFORSIKRINGEN
FIGUR 1
UDVIKLINGEN I ANTALLET AF ANMELDELSER
12000
10000
8000
6000
4000
2000
020082009201020112012
I tilknytning til udvidelsen af lovområdet i 2004 har det også været kendetegnende, at antalletaf anmeldelser steg forholdsmæssigt mere end antallet af patienter, der rejste enerstatningssag. Det skyldes, at patienterne har kunnet anmelde flere sygehuse ogsundhedspersoner i samme behandlingsforløb. Det fremgår af tabel 1.
TABEL 1
UDVIKLINGEN I ANTALLET AF PATIENTER OG ANMELDELSER
2009
2010
2011
2012
PatienterÅrlig ændring (personer) i pct.Anmeldelser i altÅrlig ændring (anmeldelser) i pct.
5.72511,86.6646.66415
6.678177.8097.80917
7.25198.3638.3637
8.375169.6999.69916
ÅRSBERETNING 2012
9
PATIENTFORSIKRINGEN
Det er i disse tilfælde nødvendigt at oprette sager på alle potentielle skadevoldere både afsagsbehandlingsmæssige og administrative grunde. Efterhånden som antallet af sygehusereduceres, og behandlingerne centraliseres, må det forventes, at antallet af anmeldelser vilkunne stagnere, selv om antallet af patienter, der anmelder en sag, vil stige.Den kraftige vækst i antallet af anmeldelser har naturligvis gjort det nødvendigt at udvidePatientforsikringen løbende. Væksten har imidlertid også været meget svingende, hvilket hargjort det vanskeligt at budgettere ressourcebehovet.Generelt gælder også, at en investering i yderligere sagsbehandlerressourcer samlet set førstmedfører øget produktivitet efter 3-6 måneder.Fra 1. januar 2012 blev klage- og erstatningsloven sat i kraft for Færøerne. I 2012 modtog vi5 anmeldelser. Af disse blev to afgjort. Ingen anmeldelser er anerkendt.For nærmere om udviklingen i anmeldelser mv. henvises til de statistiske oplysninger påwww.patientforskringen.dkSagsbehandlingenAf figur 2 fremgår udviklingen i antallet af afgørelser efter klage- og erstatningsloven. Tabellenomfatter både behandlings- og lægemiddelskader. Antallet af afgørelser var i 2012 8.792,hvilket er en stigning på 599 i forhold til 2011.
FIGUR 2
ÅRLIGT ANTAL AFGØRELSER10000900080007000600050004000300020001000020082009Anerkendte sager20102011Afviste sager2012anerkendelsespct.
34,4%
35,6%
35,3%
33,1%
32,8%
ÅRSBERETNING 2012
10
PATIENTFORSIKRINGEN
Anerkendelsesprocenten har været svagt faldende. Dette er ikke et udtryk for ændringer ipraksis for anerkendelse af sager på området.Patientforsikringen har siden 2008 haft en målsætning om, at sagsbehandlingstiden indenudgangen af 2010 skulle nedbringes til 200 dage. Den meget voldsomme vækst i antallet afanmeldelser har gjort det særdeles vanskeligt at opfylde målet. Ikke desto mindre faldt dengennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2012 til 211 dage. Den laveste sagsbehandlingstid i 5år.FIGUR 3
SAGSBEHANDLINGSTIDEN I DAGE (GENNEMSNIT HELE ÅRET)350
300
250
200
150
100
50
020082009201020112012
sagsbehandlingstid
I beregningen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid indgår også den tid, hvor vi venter påjournaler og andet materiale fra bl.a. sygehuse og læger. Den gennemsnitlige svartid i 2012fra offentlige sygehuse var 66 dage.Vi har i 2012 drøftet med regionerne, hvordan disse meget lange svartider kan nedbringes, dade er af afgørende betydning for en fortsat forbedring af sagsbehandlingstiden. Det er derforaftalt, at regionerne i løbet af 2013 iværksætter planer til nedbringelse af de lange svartider.Patientforsikringen foretager løbende ændringer i sagsbehandlingen med henblik påforbedringer af servicen og fortsat effektivisering.I 2011 etablerede vi et digitalt anmeldelsessystem, så patienter og sundhedspersonale kananmelde en sag fra Patientforsikringens hjemmeside ved hjælp af Nem-id.Vi har også åbnet op for en webudgave af Patientforsikringens journalsystem, kaldet Netser-vice, så regioner og hospitaler har adgang til samtlige akter i deres sager og digitalkommunikation i de enkelte sager. Derfor falder mængden af fysiske breve kraftigt.
ÅRSBERETNING 2012
11
PATIENTFORSIKRINGEN
Fra 15. marts 2013 er løsningen også stillet til rådighed for patienterne, som dermed kan sealle akter i deres sag og se sagens aktuelle status. I forhold til patienterne er al kommunikationforudsat at være digital.Udover at indeholde en forbedret service overfor patienterne og besparelser på forsendelser, såvil det også have en positiv indflydelse på sagsbehandlingstiden.Erstatninger og renterI tabel 2 ses de samlede erstatningsudbetalinger i perioden 2010 – 2012 fordelt på deforskellige typer erstatningsposter, som patienterne kan få erstattet efter erstatningsansvarslo-ven.
TABEL 2
ERSTATNINGER FORDELT EFTER POSTER I MIO. KR.201020112012
kr.
pct.
kr.
pct.
kr.
pct.
Udgifter og andet tabTabt arbejdsfortjenesteSvie og smerteVarigt ménErhvervsevnetabBegravelsesomkostningerForsørgertab ægtefælleForsørgertab børnForsørgertab andreOvergangsbeløbI alt tilkendt efter ny erstatningslov
6,974,657,7166,2295,72,369,57,00,119,0
1,010,58,123,441,60,39,81,00,02,7
7,7107,761,3180,2361,61,666,35,50,015,5
1,013,27,522,144,40,28,10,70,01,9
7,886,068,0186,7369,21,541,44,70,012,3
1,011,08,723,947,20,25,30,60,01,6
699,0
98,2
807,6
99,2
777,6
99,5
I alt tilkendt efter gl. erstatningslov*erstatningslov*
12,6
1,8
6,3
0,8
3,8
0,5
I alt tilkendt erstatning i mio. kr.*Erstatningsansvarsloven ændredes den 1. Januar 2001
711,6
100,0
813,9
100,0
781,4
100,0
Som det fremgår, vedrører langt størstedelen af de samlede erstatninger beløb, der betales forvarige følger af skaden (varigt mén, erhvervsevnetab, forsørgertab mv.). De udgjorde næsten79 procent af erstatningerne i 2012.
ÅRSBERETNING 2012
12
PATIENTFORSIKRINGEN
Det betyder også, at erstatningsordningen kun i begrænset omfang kan ses som en ordning,der dækker midlertidige følger af komplikationer, men først og fremmest kompensererpatienter og pårørende, der som følge af en skade er påført livsvarige økonomiske tab.De samlede tilkendte erstatninger faldt med ca. 32,5 mio. kr. i 2012 til i alt ca. 781 mio. kr.Dette skyldes to forhold, nemlig at erstatningerne i 2010 og 2011 har været præget afafvikling af ældre sager, og en ændret praksis hvorefter der i langt større omfang tilkendesa conto-erstatninger. Denne proces var gennemført i 2012.Formålet har ikke blot været at sikre patienterne en hurtigere udbetaling af erstatningerne,men også at sikre regionerne væsentlige besparelser på de renter, der tilskrives.Når Patientforsikringen træffer afgørelse om erstatning, skal der betales renter aferstatningsbeløbet i henhold til erstatningsansvarslovens § 16. Der skal betales renter aferstatningen fra en måned efter det tidspunkt, hvor Patientforsikringen var i stand til atindhente de oplysninger, der var nødvendige til beregning af erstatningens størrelse.De erstatningspligtige institutioners rentebetalinger afhænger dels af rentesatsen og dels af,hvornår erstatningerne udbetales.Rentesatsen er fastlagt i erstatningsansvarslovens § 16, stk. 2, og udgjorde en fast sats på7 procent (fra 1. januar 2013 dog 8 procent) plus Nationalbankens udlånsrente. I tabellennedenfor ses udviklingen i regionernes rentebetalinger i perioden 2009 – 2012.Tabel 3 viser, at regionernes renteudgifter er faldet til trods for, at de samlede udbetalinger ersteget. I 2009 udgjorde rentens andel af de samlede erstatninger 5,20 procent aferstatningerne, hvor andelen i f.eks. 2012 var 2,85 procent. Renteandelen er altså faldetvæsentligt mere end rentesatsen begrunder.
TABEL 3
REGIONERNES ERSTATNINGER OG RENTER I MIO. KR.2009201020112012
Erstatninger ekskl. renterRenterErstatninger i altRentesats 1. juliRente i pct. af erstatninger
564.080.00030.916.000594.996.0008,555,2
660.485.00027.929.000688.414.0008,054,06
766.116.00024.656.000790.772.0008,33,12
738.110.00021.617.000759.727.0007,452,85
Hvorvidt udviklingen i de fremtidige årlige erstatninger vil følge udviklingen i antallet afanmeldelser, er usikkert.Det skyldes, at eksempelvis de anmeldelser, der følger umiddelbart efter en kraftigmedieomtale, ikke nødvendigvis er lige så alvorlige som andre anmeldelser. Jo mere udbredtkendskabet til Patientforsikringen bliver, jo mere må det også forventes, at også mindrealvorlige skader anmeldes, hvorved de samlede erstatninger ikke nødvendigvis følgerudviklingen i anmeldelserne.
ÅRSBERETNING 2012
13
PATIENTFORSIKRINGEN
LægemiddelskaderMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse finansierer erstatninger for lægemiddelskader. Efterbekendtgørelse nr. 428 af 9. maj 2011 er behandlingen af sager om erstatning forlægemiddelskader henlagt til Patientforsikringen. Ministeriet har indgået aftale medPatientforsikringen om betaling af vores behandling af sagerne.Ifølge administrationsaftalen betaler ministeriet et gebyr per sag. Gebyret fastsættes påbaggrund af den gennemsnitlige pris for behandling af sager i Patientforsikringen i året med ettillæg på 10 procent. Beløbet er momspligtigt.Patientforsikringen modtog 412 anmeldelser i 2012, hvilket er en svag stigning i forhold til2011, hvor vi modtog 390 anmeldelser på lægemiddelskadeområdet. Der blev tildelt knap 44mio. kr. i erstatning for lægemiddelskader i 2012.Vi forventer en fortsat svag stigning i antallet af anmeldelser i 2013.
De administrative udgifterPatientforsikringen har i 2012 haft administrationsomkostninger på 113.347.429 kr.Der har i 2012 været samlede indtægter på 112.095.051 kr.Differencen på 1.452.571 kr. vil – sammen med urealiserede nedskrivninger på 10.000 kr. -blive opkrævet hos regionerne i forhold til deres andel af det samlede antal anmeldelser i2012.De budgetterede administrative omkostninger var 114.800.000 kr. De faktiske omkostningervar således 1.442.566 kr. mindre end budgetteret.De øgede administrative omkostninger i 2012 skyldes den meget kraftige stigning i antallet afanmeldelser.Udviklingen i de administrative omkostninger beregnet på grundlag af antallet af anmeldelserhar været lidt lavere end i 2011. Dette er primært en følge af de mange anmeldelser.TABEL 4
OMKOSTNINGSUDVIKLINGEN IFT. ANTAL ANMELDELSER I MIO. KR.Administrations-Administrations-omkostningerAnmeldelserKELPris pr. anmeldelsePris pr anmeldelse ifaste priser*
20122011201020092008
113.347.42999.502.87190.016.42879.224.85170.989.931
9.6998.3637.8096.6645.812
11.68711.89811.52711.88812.214
10.71611.17011.12211.73012.164
*Reguleret med forbrugerprisindekset
ÅRSBERETNING 2012
14
PATIENTFORSIKRINGEN
Ser man i stedet på omkostningsudviklingen i forhold til antallet af trufne afgørelser i 2012, vilman konstatere en mindre stigning i prisen pr. afgørelse. Dette skyldes ligeledes de mangeanmeldelser. Det er nemlig kun i begrænset omfang muligt at træffe afgørelse i anmeldelsersamme år, som de modtages.Når antallet af anmeldelser steg kraftig i 2012, er det altså først muligt at afgøre en stor delaf disse i 2013, selvom der allerede anvendes yderligere ressourcer på at oplyse de mangenye sager. Derfor steg de administrative omkostninger i 2012 forholdsmæssigt mere endantallet af afgørelser.TABEL 5
OMKOSTNINGSUDVIKLING IFT. ANTAL AFGØRELSER I MIO. KR.Administrations-Administrations-omkostningerefterAntal afgørelser efterKEL og EALPris per afgørelse ifaste priser*
Pris pr. afgørelse
20122011201020092008
113.347.42999.502.87190.016.42879.224.85170.989.931
15.06013.84412.50511.3407.251
7.5457.1877.1986.9869.790
6.9186.7476.9456.8939.790
*Reguleret med forbrugerprisindekset
Sammenholder man tabel 4 og tabel 5 ser man, at omkostningsniveauet pr. sag har væretnogenlunde uændret siden 2009.Ved vurderingen af omkostningsudviklingen skal man også være opmærksom på, atPatientforsikringen afskriver alle investeringer 100 procent i anskaffelsesåret, hvorfor størreenkeltinvesteringer kan påvirke omkostningerne forholdsmæssigt kraftigt i de enkelte år.I 2012 har Patientforsikringens eksempelvis investeret i etablering af en afdeling i Odense.Den fremtidige udviklingBestyrelsen godkendte i december 2012 et budget for 2013 med omkostninger forPatientforsikringen på ca. 125 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på ca. 10 procent iløbende priser. Væksten i anmeldelser forventedes at være af tilsvarende størrelse. De førstemåneder af 2013 har imidlertid vist et mindre fald i antallet af anmeldelser. Samlet for åretforventes der derfor nu kun en svag stigning. Sammenholdt med regionernes handlingsplanerfor kortere svartider for fremsendelse af journaler mv. er der derfor håb om, atsagsbehandlingstiden inden udgangen af 2013 vil leve op til målet om ikke at overstige 200dage.Udviklingen af digitale anmeldelser og Patientforsikringens webløsning – Netservice - og digitalkommunikation er afgørende for en fortsat effektivisering. Patientforsikringen vil i 2013undersøge mulighederne for i samarbejde med regionerne at få direkte adgang til denødvendige journaler mv.Erstatningspligten for den private sundhedssektor har hidtil ligget hos regionerne. Fra 1. juli2013 overgår erstatningspligten for egne skader til de private sygehuse og praktiserende
ÅRSBERETNING 2012
15
PATIENTFORSIKRINGEN
speciallæger for så vidt angår skader efter behandlinger, der ikke er betalt via en kontrakt meden region eller omfattet af sygesikringen.De private sygehuse og privatpraktiserende speciallæger bliver forpligtet til at tegne forsikring.Patientforsikringens vedtægter og forretningsorden vil blive tilpasset denne situation, og der vilformentlig blive givet plads til en repræsentant fra forsikringsselskaberne i Patientforsikringensbestyrelse.Patientforsikringen har med oprettelse af Enheden for skadeforebyggelse og læring styrketindsatsen for, at data fra sagerne bliver formidlet i det skadeforebyggende arbejde.Med indgangen til 2013 har Patientforsikringen via Netservice stillet et statistikmodul tilrådighed, der gør det muligt for regioner, sygehuse og privathospitaler løbende at overvåge deomfattende medicinske registreringer, der foretages i de enkelte sager.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse nedsatte i begyndelsen af 2013 arbejdsgruppen”Risikobaseret styring af udviklingen i patientskadeerstatninger” med repræsentanter fraSundhedsstyrelsen, Patientombuddet, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Danske Regionerog Patientforsikringen.Rapporten fra arbejdsgruppen afleveres til ministeren i løbet af foråret 2013. Rapporten har tilformål at belyse, hvorvidt viden om de konkrete skaders alvor og omfang kan indgå iprioriteringen af den skadeforebyggende indsats.
OM UDGIVELSENÅrsberetningen kan downloades fra patientforsikringen.dkUdgiver: Patientforsikringen, Nytorv 5, 1450 København K, Tlf. 33 12 43 43Redaktion: direktør Karen-Inger Bast, vicedirektør Ole Graugaard, specialkonsulent Lone Mortensenog kommunikationschef Charlotte Wamberg RasmussenFoto: Colourbox.
ÅRSBERETNING 2012
16
PATIENTFORSIKRINGEN
RESULTATOPGØRELSE 2012
2012Regnskabkr.BIDRAGAdministrationsbidrag106.810.004106.810.004
2011Regnskabkr.
95.351.99695.351.996
ANDRE INDTÆGTER
5.312.693
5.204.201
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGERLøn og honorarerHusleje mv.KøkkendriftFremmede tjenesteydelserKontorhold mv.Øvrige administrationsomkostningerAnskaffelserLønsumsafgift mv.-74.988.200-7.439.606-156.757-13.813.732-2.170.522-7.454.699-2.974.794-4.349.119-113.347.429-65.885.886-6.818.019-88.897-13.945.1951.787.7006.260.081-933.837-3.783.256-99.502.871
UREALISEREDE OPSKRIVNINGER
-10.005
565
RENTER
59.402
49.483
ÅRETS RESULTAT
1.175.335
1.103.374
ÅRSBERETNING 2012
17
PATIENTFORSIKRINGEN
BALANCE PR. 31.12.2012
2012Regnskabkr.AKTIVERANLÆGSAKTIVERKapitalandeleTILGODEHAVENDERTilgodehavende administrationsbidragBehandling af lægemiddelskaderAndre tilgodehavenderForudbetalte omkostninger/periodisering1.175.336119.61649.5992.877.6604.222.210LIKVIDERBankbeholdning9.315.6139.315.613AKTIVER I ALT13.598.74860.925
2011Regnskabkr.
70.930
01.032.82644.5531.134.2022.211.581
10.016.83810.016.83812.299.349
PASSIVER
EGENKAPITAL
0
0
GÆLDSkyldigt administrationsbidragSkyldige lønrelaterede posterKreditorer samt anden gældMoms1.103.37410.386.0992.014.99394.28213.598.7481.103.3749.079.1491.845.670271.15612.299.349
PASSIVER I ALT
13.598.748
12.299.349
ÅRSBERETNING 2012
18
PATIENTFORSIKRINGEN