Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 325
Offentligt
1255052_0001.png
1255052_0002.png
1255052_0003.png
MiljøministerietMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseDato: 29. maj 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Rådets direktiv (Euratom) om krav om beskyttelse af be-folkningens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevandKOM(2011) 385 endelig [KOM(2012) 147]

1. Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om krav om beskyttelse af befolknin-gens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand – KOM(2011) 385.Formålet med forslaget er at fastlægge krav om beskyttelse af befolkningens sund-hed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand. Direktivet fastsætter parame-terværdier, hyppighed og metoder til brug ved kontrol af radioaktive stoffer i drik-kevand.En vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af gældende bekendtgørelse omkvalitetskrav til miljømålinger, idet der i bekendtgørelsen skal fastsættes krav tilanalysekvaliteten for indikatorparametrene. Der forventes på baggrund af tidligeremålinger i Danmark ikke forventes problemer med at opfylde parameterværdierneher i landet.Forslaget ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.

2. Baggrund

Kommissionen har ved KOM(2011) 385 endelig af 27. juni 2011 fremsat forslag tilRådets direktiv om krav om beskyttelse af befolkningens sundhed med hensyn tilradioaktive stoffer i drikkevand. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktaten, særlig artikel 31 og 32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertalefter høring af Europa-Parlamentet.Indikatorparametrene for radioaktive stoffer i drikkevand indgår allerede i bilag I,del C, i Rådets direktiv 98/83/EF om kvaliteten af drikkevand, men er endnu ikkegenerelt implementeret i afventning af vedtagelsen af ændringer til dette direktivsbilag II (Kontrol) og bilag III (Specifikationer for analyse af parametre). Disseindikatorparametre falder ind under anvendelsesområdet for de grundlæggendenormer, som er anført i artikel 30 i Euratom-traktaten, og Kommissionen har derforfundet det berettiget at indarbejde kravene til overvågning af radioaktivitetsniveau-er i en specifik lovgivning inden for rammerne af Euratom-traktaten for at opret-holde ensartethed, sammenhæng og nøjagtighed i lovgivning om strålebeskyttelsepå fællesplan.Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.

3. Formål og indhold

Det generelle mål med forslaget er at fastlægge krav om beskyttelse af befolknin-
2gens sundhed med hensyn til radioaktive stoffer i drikkevand. Direktivet fastsætterparameterværdier, hyppighed og metoder til brug ved kontrol af radioaktive stofferi drikkevand.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres. Europa-Parlamentet har den 12. marts 2013 vedtaget en samlet udtalelse baseret på en be-tænkning fra Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed. EuropaParlamentet foreslår at ændre direktivet på to centrale områder, dels ændring afdirektivet retsgrundlag fra Euratom-traktatens artikler 31 og 32 til artikel 192, stk.1, i Lissabontraktaten, dels at sondre mellem naturlige og kunstige kilder til radio-aktivitet og de forskellige eksponerede grupper i befolkningen (børn og voksne).

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen finder, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt somforslaget ikke hører under Fællesskabets enekompetence. Da Fællesskabets retsbe-føjelser ifølge afsnit II, kapitel III, i Euratom-traktaten imidlertid er eksklusive, erde ikke underlagt nærhedsprincippet.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.

6. Gældende dansk ret

Den gældende danske lovgivning omfatter følgende love og bekendtgørelser:– Lovbekendtgørelse nr. 635 af 7. juni 2010 om vandforsyning.– Bekendtgørelse nr. 1024 af 31. oktober 2011 om vandkvalitet og tilsyn medvandforsyningsanlæg.– Bekendtgørelse nr. 900 af 17. august 2011 om kvalitetskrav til miljømålinger.Forslagets indikatorparametre for radioaktive stoffer i drikkevand er i det væsent-ligste allerede medtaget i ovennævnte bekendtgørelse. Forslagets krav til analyse-kvalitet skal gennemføres ved ændring af gældende bekendtgørelse om kvalitets-krav til miljømålinger.

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af gældende bekendtgørelse omkvalitetskrav til miljømålinger, idet der i bekendtgørelsen skal fastsættes krav tilanalysekvaliteten for indikatorparametrene.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-strative konsekvenser.Forslaget skønnes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark oggenerelt i EU, da der fastsættes parameterværdier for radioaktive stoffer i drikke-vand. Det kan dog bemærkes, at der på baggrund af tidligere målinger i Danmarkikke forventes problemer med at opfylde parameterværdierne her i landet. Der for-ventes ikke, at skulle foretages målinger, fordi vi ikke har radioaktive stoffer idrikkevandet over de fastsatte parameterværdier. Besluttes det alligevel at der skalforetages nye målinger vil udgifterne hertil blive finansieret ved fuld brugerbeta-ling via vandprisen.
3

8. Høring

Forslaget er hørt i EU-specialudvalg for EURATOM den 6. maj 2013 med svarfristden 10. maj 2013. Der er ikke ved høringen fremsat bemærkninger til forslaget.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at direktivet modtages positivt af medlemslandene.

10. Regeringens generelle holdning

Fra dansk side kan man støtte forslaget, der skønnes at have positiv virkning påbeskyttelsesniveauet i Danmark og generelt i EU, da der fastsættes parametervær-dier for radioaktive stoffer i drikkevand.. Dele af forslaget er allerede gennemført idansk lovgivning.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Grund- og nærhedsnotat har været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-tering den 16. december 2011.