Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
SUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg21. maj 2013
Patientombuddet
Hovedformål: Styrke patienters retsstilling
• Bedre klagemuligheder• Lettere klageadgang• Hurtigere afgørelser• Højere grad af læring
Patientombuddet
Væsentligste ændringer
• Klager over sundhedsvæsenets fagligevirksomhed• Tilbud om dialog• Rettighedsklager• PatientombuddetPatientombuddet
Udvikling i antal klager
Patientombuddet
Erfaringer med ny klagemulighedafgørelser i 2012
Patientombuddet
Erfaringer med dialogen 2012
• 880 dialoger afholdt• 360 klager sluttede med dialog• 270 fik en forklaring• 180 fik en undskyldning• 170 førte til ny læring lokalt
Patientombuddet
Erfaringer med sagsbehandlingstiderne
Patientombuddet
Politiske opmærksomhedspunkterEvaluering i 2014
• Nævnsbehandling af forløbsklager• Adgang til dobbeltklager?• Professionel patientstøtte til dialogen• Dialog i kommunerne• Tandklagesystemet
Patientombuddet
Patientens første valgØnsker patienten dialogom klagen?Regionen bestemmertilrettelæggelsenBisidderSkal være afsluttet indenfor 4 ugerPatientombuddet
Patientens andet valg
• Skal klagen afgøresaf Patientombuddeteller• SundhedsvæsenetsDisciplinærnævn?Patientombuddet
Patientens andet valg
Disciplinær-nævnKritik tilsundheds-person
POB-sagerKritik tilbehandlingsstedet
Patientombuddet
KompetenceSundhedsvæsenets Disciplinærnævn•Klager over faglig virksomhed udøvet af personerindenfor sundhedsvæsenet:– Alle autoriserede sundhedspersoner (KEL § 2, stk.1) og bestemte ikke-autoriserede persongrupper(bkg. 1448 af 15. dec. 2010)•Indberetningssager fra Sundhedsstyrelsen
Patientombuddet
Kompetence Patientombuddet• Samme kompetence som disciplinærnævnet• Uafhængigt af, om behandlingen er givet af en personomfattet disciplinærnævnets kompetence• Klager over visse patientrettigheder
Patientombuddet
Vurdering efter sagstypePOB• Om der er handlet undernormen afbehandlingsstedet• Sygehus/klinik
Nævnet• Om der er handlet undernormen af en navngivensundhedsperson
Patientombuddet
Niveau af kritikPOBI overensstemmelse med normenfor alm. anerkendt faglig standardingen kritikUnder normen for alm. anerkendtfaglig standardkritik
NævnetI overensstemmelse med normenfor alm. anerkendt faglig standardingen kritikUnder normen for alm. anerkendtfaglig standardkritikVæsentligt under normen for alm.anerkendt faglig standardKritik med indskærpelse (off.)
Meget væsentligt under normenfor alm. anerkendt faglig standardKritik med indskærpelse (off.)Overveje oversendelse til politiet
Patientombuddet
Hvordan vurderer sagkyndig sagen?NORMEN:Hvad der må forventes af en almindelig godsundhedsperson med den erfaring denpågældende har.• Normen for almindelig anerkendt faglig standard -bestået med et 6 tal• Ændres med tiden - normen følger den kliniskeudvikling• Afhænger af stedet - kan være forskel på enspeciallægeklinik og et sygehus.Patientombuddet
Fordele ved afgørelser fra Patientombuddet
• Ikke konflikter mellem parter i sagen• Vurdere sag uden hensyntagen til, hvemder konkret har behandlet• Lettere at oplyse sag• Kortere sagsbehandlingstid• Samme læring lokalt• Få ønsker at gå videre med sag til nævnPatientombuddet
Offentliggørelse med navn• Alvorlig kritik• 3 kritik-sager indenfor 5 år• Kosmetisk behandling• På nettet i 2 år
Patientombuddet
PatientombuddetsErstatningscenterSekretariatsbetjener
Patientskadeankenævnet ogLægemiddelskadeankenævnet,der er ankeinstans for Patientforsikringens afgørelserom behandlingsskader og lægemiddelskader.
Patientombuddet
Nye sager og afsluttede sager
Patientombuddet
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i mdr.
Patientombuddet
Klage- og erstatningssager = forskellige sager
Der kan gives kritik uden at patienten samtidig fårerstatning
Patienten kan få erstatning uden at der samtidiggives kritik
Patientombuddet
SkadesbegrebetDerskalvære indtrådt en skade- der medovervejende sandsynlighedkan tilskrivesbehandlingen (eller manglen på samme)Det kan være som følge af:I.II.Fejlbehandling (ikke erfaren specialiststandard)Svigt af apparatur
III. En hændelig komplikation, der er tilstrækkelig sjælden og alvorlig(rimelighedsreglen)
Patientombuddet
Ansvarsnormen
Klagesager: Normen for almindelig anerkendt faglig standard•Normen tager udgangspunkt i kompetenceniveauet hos den konkreteindklagede sundhedsperson
Erstatningssager: Erfaren specialiststandard•Normen tager udgangspunkt i en generel standard for en erfaren specialistpå det pågældende område, dvs. uden hensyn til den konkretesundhedspersons faktiske kompetenceniveau.
Patientombuddet
Ex 1.Klagesagen:Der gives kritik til en læge for ikke athave henvist til yderligere røntgenundersøgelse.Erstatningssagen:Det var i strid med erfarenspecialiststandard, men den manglendeundersøgelse har ikke haft betydning for forløbet(dvs. ingen skade) og patienten får derfor ikkeerstatning
Patientombuddet
Ex 2.Klagesagen:Der gives ikke kritik for fejltolkning afprøveundersøgelse. Handlingen vurderes at væreudført i overensstemmelse med almindeliganerkendt faglig standard.Erstatningssagen:+ erstatning (forudsat at der erindtrådt en skade), da en erfaren specialist på detpågældende område ville have handletanderledes.Patientombuddet
Ex 3.Klagesagen:Der gives kritik for journalføringsfejlog kritik for behandlingsfejl til flere involveredesundhedspersonerErstatningssagen:Behandlingen har været i stridmed erfaren specialiststandard og har medført enskade, men ingen erstatning, da den ikkeoverstiger 10.000 kr.
Patientombuddet
Erstatningsretten
Erstatning– kun det faktiske tab erstattesTabt arbejdsfortjenesteMedicinudgifterForsørgertabserstatningBegravelsesudgifter mv.GodtgørelseSvie og smerteVarigt ménTort – yderst sjældent
Patientombuddet
Spørgsmål??
Patientombuddet